Permalänk
Inaktiv

Systemkrav Ubuntu?

Jag kör Ubuntu 16.10 Yakkety Yak, datorn är en HP-Compaq-8000-Elite med 4 GB Ram, Core2Duo 2x3Ghz.
Trots detta upplever jag systemet som lite segt, och skulle behöva få mer fart på det.

Vad är systemkraven för Ubuntu?

Kommer mer Ram göra skillnad? Hur mycket isåfall?

Övriga tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

Jag kör Ubuntu 16.10 Yakkety Yak, datorn är en HP-Compaq-8000-Elite med 4 GB Ram, Core2Duo 2x3Ghz.
Trots detta upplever jag systemet som lite segt, och skulle behöva få mer fart på det.

Vad är systemkraven för Ubuntu?

Kommer mer Ram göra skillnad? Hur mycket isåfall?

Övriga tips?

Testat googla det? Även google svarar direkt.

700 MHz processor (about Intel Celeron or better)
512 MiB RAM (system memory)
5 GB of hard-drive space (or USB stick, memory card or external drive but see LiveCD for an alternative approach)
VGA capable of 1024x768 screen resolution.
Either a CD/DVD drive or a USB port for the installer media.

För att få fart på det beror på först vad du har för system.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

Jag kör Ubuntu 16.10 Yakkety Yak, datorn är en HP-Compaq-8000-Elite med 4 GB Ram, Core2Duo 2x3Ghz.
Trots detta upplever jag systemet som lite segt, och skulle behöva få mer fart på det.

Vad är systemkraven för Ubuntu?

Kommer mer Ram göra skillnad? Hur mycket isåfall?

Övriga tips?

ssd?

Permalänk
Avstängd

ubuntu är ju hyffsat tungt (för att vara en linux-dist), vill du ha något mer lättdriver finns det ju andra, som t'ex lubuntu.

Angående ram beror det ju på hur mycket du använder och om systemet måste använda swap-partitionen eller inte, bara kika med free -m

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Testat googla det? Även google svarar direkt.

700 MHz processor (about Intel Celeron or better)
512 MiB RAM (system memory)
5 GB of hard-drive space (or USB stick, memory card or external drive but see LiveCD for an alternative approach)
VGA capable of 1024x768 screen resolution.
Either a CD/DVD drive or a USB port for the installer media.

För att få fart på det beror på först vad du har för system.

Mitt system står i min tråd ovan.

Varför upplever jag det som segt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Kan jag ha det i min dator?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

ubuntu är ju hyffsat tungt (för att vara en linux-dist), vill du ha något mer lättdriver finns det ju andra, som t'ex lubuntu.

Angående ram beror det ju på hur mycket du använder och om systemet måste använda swap-partitionen eller inte, bara kika med free -m

Här är resultatet från free -m:

http://imgur.com/a/UWFLT

Just nu jobbar min hårddisk mycket, varför vet jag inte.

Tips?

Permalänk
Medlem

ja. Du har väl sata disk i din burk med lga 775. jag körde med det i min e8400 senare q8400.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mlvmhn:

Här är resultatet från free -m:

http://imgur.com/a/UWFLT

Just nu jobbar min hårddisk mycket, varför vet jag inte.

Tips?

Din dator har börjar skriva/läsa data till swap-partitionen på din långsamma HDD då ditt ram-minne ibland inte räcker till, så du hade tjänat på mer ram-minne. Hur stor skillnad det gör för upplevelsen låter jag dock vara osagt, troligtvis inte jättemycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Din dator har börjar skriva/läsa data till swap-partitionen på din långsamma HDD då ditt ram-minne ibland inte räcker till, så du hade tjänat på mer ram-minne. Hur stor skillnad det gör för upplevelsen låter jag dock vara osagt, troligtvis inte jättemycket.

Ok, håller på en del med bildredigering så mer minne är väl inte fel då?

Har 4 GB nu, och tydligen räcker inte det till mina användningsområden.

Borde 8 GB räcka?

Vilka minnen kan/skall jag ha?

Kan jag sätta i en SSD-disk i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Din dator har börjar skriva/läsa data till swap-partitionen på din långsamma HDD då ditt ram-minne ibland inte räcker till, så du hade tjänat på mer ram-minne. Hur stor skillnad det gör för upplevelsen låter jag dock vara osagt, troligtvis inte jättemycket.

Nja, han har ~600 MB ledigt minne på den bilden, och bara 33 MB använd swap. Linux använder normalt lite swap även när det finns ledigt minne, vilket man kan styra genom att ställa in swapiness. Jag vet inte vad Ubuntu använder för värde, men troligtvis inte 0. Så att en liten del swap används är normalt, och inget som borde påverka upplevelsen. Men man kan ju testa att sätta swapiness till 0 om man vill, så att swap bara används när det är nödvändigt.

Skrivet av mlvmhn:

Ok, håller på en del med bildredigering så mer minne är väl inte fel då?

Har 4 GB nu, och tydligen räcker inte det till mina användningsområden.

Borde 8 GB räcka?

Vilka minnen kan/skall jag ha?

Enligt HP:s spec för datorn så är det DDR3-minnen som gäller. Troligtvis har du 2x2GB just nu, och det verkar finnas fyra minnesplatser så att du bara kan stoppa i 2x2GB till. Men det kan vara en bra idé att öppna datorn och kolla för säkerhets skull.

Skrivet av mlvmhn:

Kan jag sätta i en SSD-disk i datorn?

Enligt spec så går det att välja till SSD, vilket verkar vara en normal 2.5" SSD. Så en SSD skulle troligtvis göra underverk, t.ex. en OCZ Trion TR150 240GB eller 480GB. Men det kan vara bra att kolla upp hur det ser ut i datorn så att det finns plats för en disk till, eller om du måste ta ur den nuvarande.

Permalänk
Avstängd

ibland så blir det såsigt på äldre burkar helst med slöare diskar men att få den att swappa mindre brukar hjälpa märkbart och göra systemet betydligt rappare https://en.wikipedia.org/wiki/Swappiness och jag brukar köra swappiness 10 vilket är rätt lagomt och brukar göra rätt stor skillnad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

ibland så blir det såsigt på äldre burkar helst med slöare diskar men att få den att swappa mindre brukar hjälpa märkbart och göra systemet betydligt rappare https://en.wikipedia.org/wiki/Swappiness och jag brukar köra swappiness 10 vilket är rätt lagomt och brukar göra rätt stor skillnad

ok, hur ställer jag in swapiness rent praktiskt?

funderar även på denna: http://www.sweclockers.com/marknad/132470-gammal-athlon-64-sp...

om man fixar ett billigt grafikkort och fläkten; den blir snabbare än min linux-burk?

funkar till videoredigering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

ok, hur ställer jag in swapiness rent praktiskt?

Det står beskriver i Wikipedia-artikeln som länkades.

Skrivet av mlvmhn:

funderar även på denna: http://www.sweclockers.com/marknad/132470-gammal-athlon-64-sp...

om man fixar ett billigt grafikkort och fläkten; den blir snabbare än min linux-burk?

funkar till videoredigering?

Nej, den datorn är mycket sämre än din. Det finns en anledning till att den bortskänkes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mlvmhn:

ok, hur ställer jag in swapiness rent praktiskt?

funderar även på denna: http://www.sweclockers.com/marknad/132470-gammal-athlon-64-sp...

om man fixar ett billigt grafikkort och fläkten; den blir snabbare än min linux-burk?

funkar till videoredigering?

Nä den är slöare än den du har och processorn har bara 1 core så är inte så frän dator

Från terminalen
sudo nano /etc/sysctl.conf
så öppnas filen du ska ändra och leta på linjen där det står swappiness = 60 eller vad det är orginal och ändra till 10 inns det ingen sådan i listan skriver du in linjen swappiness = 10 spara och starta om datorn

När den är i gång igen öppna terminalen igen skriv
cat /proc/sys/vm/swappiness
så får du se vilket swappiness värde du har och står det 10 har du gjort rätt

Vad är det du upplever som slött annars allt eller någon speciell sak ?

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Nä den är slöare än den du har och processorn har bara 1 core så är inte så frän dator

Från terminalen
sudo nano /etc/sysctl.conf
så öppnas filen du ska ändra och leta på linjen där det står swappiness = 60 eller vad det är orginal och ändra till 10 inns det ingen sådan i listan skriver du in linjen swappiness = 10 spara och starta om datorn

När den är i gång igen öppna terminalen igen skriv
cat /proc/sys/vm/swappiness
så får du se vilket swappiness värde du har och står det 10 har du gjort rätt

Vad är det du upplever som slött annars allt eller någon speciell sak ?

detta står det på skärmen när jag kör kommandot ovan:

http://imgur.com/a/k09a6

hittar inget om swapiness; har jag gjort nåt fel eller glömt ngt?

systemet känns lite laggigt, och det tar lite tid innan program startas, samt att datorn kan helt plötsligt frysa.

även klipp på Youtube kan lagga till, och det känns lite tungjobbat överlag.

har detta att göra med att det sitter ett inbyggt grafikkort i datorn?

minnet skall väl räcka? (kör Chrome med 6-7 flikar igång samt 2-3 program i bakgrunden)

kan en SSD-disk sätta fart på systemet, liksom 8 GB minne?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mlvmhn:

detta står det på skärmen när jag kör kommandot ovan:

http://imgur.com/a/k09a6

hittar inget om swapiness; har jag gjort nåt fel eller glömt ngt?

systemet känns lite laggigt, och det tar lite tid innan program startas, samt att datorn kan helt plötsligt frysa.

även klipp på Youtube kan lagga till, och det känns lite tungjobbat överlag.

har detta att göra med att det sitter ett inbyggt grafikkort i datorn?

minnet skall väl räcka? (kör Chrome med 6-7 flikar igång samt 2-3 program i bakgrunden)

kan en SSD-disk sätta fart på systemet, liksom 8 GB minne?

Sitter på telefon så håller mig kort men

gör så där istället som är första Youtube klippet jag hittade och du kan även testa programmet preload.. Ang ram så använder inte Linux så mycket och jag klarar mig på 4gb men är inte dåligt med mer men har svårt att tro det är problemet en ssd gör alltid skillnad men går att få det rätt rappt på mekanisk med.. Sen Youtube är rätt tungt som 1080p utan gpu accelereration kan slugga på många datorer men tror ditt största problem är att disken går för hårt att den orkar helt enkelt inte med där är swappiness en bra lösning som är gratis 😁

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Sitter på telefon så håller mig kort men https://youtu.be/i6WihsFKJ7Q
gör så där istället som är första Youtube klippet jag hittade och du kan även testa programmet preload.. Ang ram så använder inte Linux så mycket och jag klarar mig på 4gb men är inte dåligt med mer men har svårt att tro det är problemet en ssd gör alltid skillnad men går att få det rätt rappt på mekanisk med.. Sen Youtube är rätt tungt som 1080p utan gpu accelereration kan slugga på många datorer men tror ditt största problem är att disken går för hårt att den orkar helt enkelt inte med där är swappiness en bra lösning som är gratis 😁

ok, vilken anslutning har jag om jag skall koppla in en ssd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mlvmhn:

ok, vilken anslutning har jag om jag skall koppla in en ssd?

Dom kör man igenom sata portar vilket dom flesta moderkort har och funkar även med modell äldre sata men man kan tappa lite prestanda med äldre versioner av sata men är fortfarande en bra prestanda boost med ssd

så får sticka in huvudet i datorn och kolla så du har det för säkerhets skull men alla datorer från den generationen brukar då ha någon sata port men kanske finns nått udda får

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är segt, är att det är Ubuntu...:) Nu skojade jag lite, fast lite sanning är där ändå..
Ubuntu ÄR segt tycker jag. Även lubuntu är segt faktiskt, jämfört med Linux Mint. Trots att Mint bygger på ubuntu så är där en jäkla skillnad i hur responsivt jag upplever det. Jag vet inte vad det är Mint gör, men något är det. Den här sega känslan är anledningen till att jag (igen) slängde ut lubuntu på en äldre laptop. Slängde in Mint 18 på den och det är som natt och dag. Mint är mkt snyggare också. Behagligare typsnitt by default t.ex. Nu upplever man dock saker olika så...

Men det har ALLTID varit den här förbannade tröga, sega känslan som gjort att jag slängt ut varje xBuntuversion jag provat. Det och att jag tycker det är fult :/ även en del buggar.

I övrigt, som andra sagt, kolla swappiness för det gör skillnad. Sätt den på 10 istället för 60.
Och Ssd gör extrem skillnad.
Googla också på "how to optimize linux" så får du upp en del matnyttigt, sen finns det en del du bör göra för att din ssd om du skaffar det, ska ha bra prestanda så länge som möjligt. Det handlar om att förhindra många av de här vanliga småskrivningarna som annars sker som standard. T.ex swap.

Övrigt du bör kika på för prestandaboost är Prelinking. Googla

Lycka till. Och ta dig en titt på mint. Jag har aldrig haft en så behaglig, välfungerande och problemfri linuxupplevelse som nu när jag kör det. Jag har mint 18 mate desktop på båda mina datorer. Den ena är en 9 år gammal Acer laptop (se min sign). Fungerar skitbra. Rappt, snyggt och smidigt.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Ubuntu Linux är inte segt på en Core2Duo, men fönsterhanteraren kan vara det, beroende på hårdvara - särskilt utan "rätt" grafikdrivrutiner. Du får bättre prestanda om inte CPU:n måste sköta grafikrenderingen.

Du kan också testa en lättare fönsterhanterare, t.ex. XFCE eller LXDE. Det kan också vara värt att titta på Cinnamon och Mate.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peter77:

Anledningen till att det är segt, är att det är Ubuntu...:) Nu skojade jag lite, fast lite sanning är där ändå..
Ubuntu ÄR segt tycker jag. Även lubuntu är segt faktiskt, jämfört med Linux Mint. Trots att Mint bygger på ubuntu så är där en jäkla skillnad i hur responsivt jag upplever det. Jag vet inte vad det är Mint gör, men något är det. Den här sega känslan är anledningen till att jag (igen) slängde ut lubuntu på en äldre laptop. Slängde in Mint 18 på den och det är som natt och dag. Mint är mkt snyggare också. Behagligare typsnitt by default t.ex. Nu upplever man dock saker olika så...

Men det har ALLTID varit den här förbannade tröga, sega känslan som gjort att jag slängt ut varje xBuntuversion jag provat. Det och att jag tycker det är fult :/ även en del buggar.

I övrigt, som andra sagt, kolla swappiness för det gör skillnad. Sätt den på 10 istället för 60.
Och Ssd gör extrem skillnad.
Googla också på "how to optimize linux" så får du upp en del matnyttigt, sen finns det en del du bör göra för att din ssd om du skaffar det, ska ha bra prestanda så länge som möjligt. Det handlar om att förhindra många av de här vanliga småskrivningarna som annars sker som standard. T.ex swap.

Övrigt du bör kika på för prestandaboost är Prelinking. Googla

Lycka till. Och ta dig en titt på mint. Jag har aldrig haft en så behaglig, välfungerande och problemfri linuxupplevelse som nu när jag kör det. Jag har mint 18 mate desktop på båda mina datorer. Den ena är en 9 år gammal Acer laptop (se min sign). Fungerar skitbra. Rappt, snyggt och smidigt.

Mvh

Tack för tips, dock har jag testat Mint och upplevde det ungefär samma som Ubuntu.

Problemet jag verkar ha med Ubuntu är som sagt att hårddisken börjar arbeta väldigt mycket av känd anledning.
Tänker därför uppgradera datorn med mer minne samt en ssd. Detta skall av erfarenhet från andra personer göra väsentlig skillnad.

Skall jag satsa på en lika stor hårddisk som jag har idag?

Tydligen räcker det inte med 120 GB?

När det gäller grafikkort; kan jag ha ett pci-express?

Permalänk
Medlem

mlvmhn ! trivs du i ubuntu så hämta en "mini-iso" och gör en minimal installation av xubuntu command-line som passar dina behov, borde funka skapligt på din dator

Permalänk
Avstängd

Det är ingen skillnad prestanda mässigt vad jag märkt på mint mot ubuntu som är i det närmaste identiska men gpu drivisar är med en sak som kan göra till som sagts tidigare men av ubuntu baserad linux är ubuntu minimal install med mate en av mina favoriter eller mint/ubuntu med xfce sen är lubuntu inte heller så dum

men ingen av dom är snabbaste linux versionerna man kan hitta men är bekväma att använda sen rätt enkla då det mesta redan finns och med arc och liknande krävs mer av användare och är bra att ha lite vana men kan bli riktigt snabb även lätta som slax eller puppu kan bli väldigt snabb på en skit dator men är så avskalade att jag tycker dom är lite irriterande men fortfarande ok medans ubuntu/mint ligger mer på windows nivå men beror på flera saker med och kan få dom rätt rapp med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är en E8400 som sitter i den? Jag har en sådan i min mediadator med Arch som också hostar en virtuall server med Ubuntu och lite annat och jag har inga problem med att den skulle vara seg.

Och 4GB RAM duger alldeles utmärkt, om du nu inte gör något speciellt - typ spelar något lite krävande spel eller håller på med videoredigering et cetera. Men däremot skulle en SSD göra skillnad!

Men jag tror dock att det är din GPU som är flaskhalsen. Du har en nästan 10 år gammal HP-dator och jag tvivlar på att det grafikkort som sitter i den får håren på armarna att resa sig.

Du borde som andra tipsat om testa en annan skrivbordsmiljö som inte använder en massa grafiskt lull-lull, typ Lxde. Eller alternativt köra Ubuntu i deras failsafe graphics mode och se hur den beter sig då.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

Tack för tips, dock har jag testat Mint och upplevde det ungefär samma som Ubuntu.

Problemet jag verkar ha med Ubuntu är som sagt att hårddisken börjar arbeta väldigt mycket av känd anledning.
Tänker därför uppgradera datorn med mer minne samt en ssd. Detta skall av erfarenhet från andra personer göra väsentlig skillnad.

Skall jag satsa på en lika stor hårddisk som jag har idag?

Tydligen räcker det inte med 120 GB?

När det gäller grafikkort; kan jag ha ett pci-express?

Sedär, ja man upplever saker olika Överlag är ju dock ändå Ubuntu ett välfungerande och stabilt OS och ffa har det banat vägen och öppnat upp folks mottaglighet för Linux då det ju var lite banbrytande då när det kom, hur bra det fungerade och inte mkt strul och man behövde inte pula så mkt med det. Klart du ska köra på med det om du trivs

Jag googlade lite på dina specs och jag antar att det kanske finns lite variationer inom din modell, fick upp att det skulle sitta en 160gb disk i och 2gb ram?

Dock ang disken hade jag om jag vore du satsat på en 240gb iallafall, känns väl som lite av ett minimum. Har ej jättekoll på ubuntu men en fresh install ligger väl kanske på runt 15 gb eller något sådant, kan det stämma? Dock tycker jag installationen har en förmåga att svälla en del i takt med att man drar ner uppdateringar och så, sen vill man väl ha lite plats för program/spel och sådant. Har inte jättekoll på den svenska ssdmarknaden just nu men jag har därmot lite koll på ssd-diskar från hong kong och så, och där är det väldigt liten prisskillnad på 120 och 240gb, nån hundralapp bara.
Så där hade jag då valt en 240gb och sen kan du ju alltid mounta upp disken du har nu bredvid och ha som slask/lagring?

Ser ut som att det skall finnas en PCIe plats på moderkortet, dock ser jag inte vilken modell det är på moderkortet så kunde inte kolla upp det separat. Så ja du bör väl kunna köra pci express grafikkort tänker jag.

Här hittade jag specsen på din burk:
https://www.cnet.com/products/hp-compaq-elite-8000-core-2-duo...

Stämmer hyfsat eller?

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peter77:

Sedär, ja man upplever saker olika Överlag är ju dock ändå Ubuntu ett välfungerande och stabilt OS och ffa har det banat vägen och öppnat upp folks mottaglighet för Linux då det ju var lite banbrytande då när det kom, hur bra det fungerade och inte mkt strul och man behövde inte pula så mkt med det. Klart du ska köra på med det om du trivs

Jag googlade lite på dina specs och jag antar att det kanske finns lite variationer inom din modell, fick upp att det skulle sitta en 160gb disk i och 2gb ram?

Dock ang disken hade jag om jag vore du satsat på en 240gb iallafall, känns väl som lite av ett minimum. Har ej jättekoll på ubuntu men en fresh install ligger väl kanske på runt 15 gb eller något sådant, kan det stämma? Dock tycker jag installationen har en förmåga att svälla en del i takt med att man drar ner uppdateringar och så, sen vill man väl ha lite plats för program/spel och sådant. Har inte jättekoll på den svenska ssdmarknaden just nu men jag har därmot lite koll på ssd-diskar från hong kong och så, och där är det väldigt liten prisskillnad på 120 och 240gb, nån hundralapp bara.
Så där hade jag då valt en 240gb och sen kan du ju alltid mounta upp disken du har nu bredvid och ha som slask/lagring?

Ser ut som att det skall finnas en PCIe plats på moderkortet, dock ser jag inte vilken modell det är på moderkortet så kunde inte kolla upp det separat. Så ja du bör väl kunna köra pci express grafikkort tänker jag.

Här hittade jag specsen på din burk:
https://www.cnet.com/products/hp-compaq-elite-8000-core-2-duo...

Stämmer hyfsat eller?

Mvh

I min dator sitter det för närvarande en Core2Duo processor på 3 Ghz, 4 GB RAM, Intel integrerat grafikkort.

Nu har jag nyligen startat om datorn efter att den hängde den sig på Youtube. Sitter med fiberlina 100/100.

Vad i min dator är det som gör att Youtube-klippen hänger sig?

Enligt specsen kan jag ha maximalt 16 GB RAM i min dator; det borde göra susen?

Alltså, nytt PCI-Express grafikkort, 16 GB RAM och en SSD-hårddisk borde göra underverk med min dator?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort och SSD gör nog susen, tror du kan klara dig på ett kort för 300-500 kronor, 16 GB RAM känns dock aningen overkill på en sådan dator och det är svårt att hitta så mycket DDR2-RAM till ett rimligt pris idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Mer RAM är att kasta pengarna i sjön då det inte ger ett skit. Det är kanske dags att du läser på lite om hur datorer fungerar och lyssnar på dom som försöker ge dig råd innan du drar egna slutsatser och kastar pengarna i sjön.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Nytt grafikkort och SSD gör nog susen, tror du kan klara dig på ett kort för 300-500 kronor, 16 GB RAM känns dock aningen overkill på en sådan dator och det är svårt att hitta så mycket DDR2-RAM till ett rimligt pris idag.

Ok, vilket kort kan du tipsa om? Är det pci-express som gäller för mig?

gällande SSD; märke?modell?pris?