OCZ RD400 512 GB M.2 - Något för gaming?

Permalänk
Medlem

OCZ RD400 512 GB M.2 - Något för gaming?

Jag har läst en del om denna typen av SSD för att ta reda på om det är funktionellt för gaming.

Vad jag har förstått så kan det finnas vissa problem med de som ligger under 512 GB storlek eftersom de har en mindre SLC cache, vilket gör dem sega under vissa förhållanden. Men över 512 GB så borde det inte vara ett problem.

Visst, de kan vara smådyra, men vad tror ni, passar det till en gamingdator? Eller finns det problem man kan stöta på?

Den som jag spanar på just nu, OCZ RD400 512 GB M.2, verkar i alla fall lovande enligt detta testet:
http://www.storagereview.com/toshiba_ocz_rd400_m2_nvme_ssd_re...

Inet:
https://www.inet.se/produkt/4300171/ocz-rd400-512gb-m-2#merin...

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

När det börjar bli för "dyrt" så kanske 2 diskar kan vara ett alternativ? Jag köpte en samsung som systemdisk. Sen ganska nyligen så köpte jag en till bara för att ha spelen på. Bl a pga doom tog upp 60 jävla gigg. Kanske 2 st 256GB kan vara ett alternativ? Dock sak de där M2 diskarna ha ruskig snabb readspeed.

Visa signatur

.

Permalänk

@Asce: Rekomenderar denna istället.
https://www.inet.se/produkt/4300298/samsung-960-pro-512gb#spe...
Samma pris, högre hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Annars finns nya Samsung 960 EVO som är betydligt billigare, men som spelar i samma liga som OCZ RD400 (enligt Anandtech).

PCIe SSD:er är än så länge ganska nichade dock, man ska ha ganska höga krav för att man ska märka någon större skillnad mot en SATA SSD. I en normal dator så är SSDn sällan det som flaskhalsar först om man har en duglig SSD, så det är främst om man av någon anledning behöver väldigt hög överföringshastighet som PCIe SSD lönar sig. I spel så får du kanske någon enstaka sekunds snabbare laddtider med en PCIe SSD, men väl inne i spelet så spelar det oftast ingen större roll vilken hårddisk du har. Så för en speldator är troligtvis en SATA SSD ett bättre val, eftersom man då får mer utrymme för pengarna.

Edit: Kolla t.ex. in denna artikel. Den är inte helt dagsaktuell, men t.o.m. den urgamla Intel X25-M G2 (250MB/s läs, 70MB/s skriv) hänger med bra i speltesterna jämfört med t.ex. Samsung XP941 (1200 MB/s läs, 930 MB/s skriv).

Permalänk
Medlem

Tack för input. Ja, som det är idag så är det p.g.a priset kanske lite overkill egentligen bara för att spara några sekunder. Windows lär ju boota väldigt snabbt. Men det blir knasigt att ha en dedikerad PCIe SSD för sitt OS, just eftersom diskstorlekar under 500 GB har prestandaproblem... och 500 GB bara för windows är på tok för mycket. I så fall får man köra både OS samt ha allting annat på samma disk, vilket kanske inte är så optimalt?

EDIT: Enligt denna test av NordicHardware, så får de fram att dessa diskar verkar vara designade för att kunna klara ca 1000 skrivningar:
http://www.nordichardware.se/artikel/test-samsung-960-evo-en-...

Låter inte det lite lågt?!

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Tack för input. Ja, som det är idag så är det p.g.a priset kanske lite overkill egentligen bara för att spara några sekunder. Windows lär ju boota väldigt snabbt. Men det blir knasigt att ha en dedikerad PCIe SSD för sitt OS, just eftersom diskstorlekar under 500 GB har prestandaproblem... och 500 GB bara för windows är på tok för mycket. I så fall får man köra både OS samt ha allting annat på samma disk, vilket kanske inte är så optimalt?

EDIT: Enligt denna test av NordicHardware, så får de fram att dessa diskar verkar vara designade för att kunna klara ca 1000 skrivningar:
http://www.nordichardware.se/artikel/test-samsung-960-evo-en-...

Låter inte det lite lågt?!

Rent tekniskt så kan du alltså skriva om hela disken varje dag i ca 3 år innan den beräknade mängden p/e cykler tar slut. Sedan ska man vara medveten om att detta inte är en absolut bortre gräns, tvärtom så är det ett beräknat minimivärde. Det är troligt att cellerna klarar av mer än så.

Har sett siffror som tyder på att en normalanvändare skriver ca 1GB data varje timme datorn används. Om man då använder datorn ca 8h/dag så skulle en disk på 500GB klara sig i ca 170 år, förutsatt att write amplification ligger runt 1. Nu det knappast möjligt att få så låg write amplification, men jag skulle tro att man jobbar rätt hårt för att minska mängden onödigt slitage i dagens diskar så det bör inte påverka siffrorna speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Tack för input. Ja, som det är idag så är det p.g.a priset kanske lite overkill egentligen bara för att spara några sekunder. Windows lär ju boota väldigt snabbt. Men det blir knasigt att ha en dedikerad PCIe SSD för sitt OS, just eftersom diskstorlekar under 500 GB har prestandaproblem... och 500 GB bara för windows är på tok för mycket. I så fall får man köra både OS samt ha allting annat på samma disk, vilket kanske inte är så optimalt?

RD400 är helt klart en bra disk, men med 960 EVO i närheten är den inte längre prisvärd över 3000kr (för 500GB). Och om det är rena P/E du letar efter, är fortfarande 950/960 Pro bättre, och ofta inte så långt i från dens pris.

Skrivet av Asce:

EDIT: Enligt denna test av NordicHardware, så får de fram att dessa diskar verkar vara designade för att kunna klara ca 1000 skrivningar:
http://www.nordichardware.se/artikel/test-samsung-960-evo-en-...

Låter inte det lite lågt?!

Om du skriver enormt mycket data... ja.
Om du använder den som en normalt användare... nej.

Vi pratar 1000 x 500GB = 500TBW. Garantin går till 200TBW på 500GB disken, vilket om man tar med en WA faktor på 2,5 blir 500TBW. Och med dens nya dynamiska SLC cache, är det troligen därför den har denna nivå, vs 850 EVO med 2000 P/E.

Om man dock tar 200TBW i aspekt med vad vi använder, så är det på 3 år, 66TB per år, eller 182GB per dag. Du måste mao skriva ca 1/3 av disken med WA på 2,5x, varje dag, 365dagar om året, i 3 år för att nå denna nivå...

Det är som att installera Windows (ca 30GB), GTAV (ca 50GB), och rippa en Blue-ray film (100GB)... varje dag, i 3 år (och då utan WA räknad). Vet ingen som gör det... som normal användare iaf.

Det enda som kan göra så mycket skrivande är större databaser, eller filminspelning, och det är som sagt inte disken designad för. Och som @Frispel säger, detta är minimum nivå, dvs det du garanteras med WA på värstafall scenario på 2.5x.

Skrivet av Frispel:

Har sett siffror som tyder på att en normalanvändare skriver ca 1GB data varje timme datorn används. Om man då använder datorn ca 8h/dag så skulle en disk på 500GB klara sig i ca 170 år, förutsatt att write amplification ligger runt 1. Nu det knappast möjligt att få så låg write amplification, men jag skulle tro att man jobbar rätt hårt för att minska mängden onödigt slitage i dagens diskar så det bör inte påverka siffrorna speciellt mycket.

Samsung Pro diskarna ligger ruskigt nära 1.0 i WA faktor även i extrem last, medan EVOna beroende på lasten och typ av jobb, kan ligga allt mellan 0.75 till 2.0 pga sin dedikerade SLC cache kan ta bort en del skrivningar, men samtidigt med 960 EVOns dynamiska, troligen slita lite mer på den. Deras fw är dock otroligt optimerad för detta.

Så din beräkning ger bästa fall, och min ovan ger värsta fall...

Permalänk
Medlem

Jättebra svar i denna tråden!

Har bestämt mig för att trots allt köra på Samsung 960 Pro 512 GB i mina nya burk som jag kommer sätta ihop runt årsskiftet. Med eventuell justering beroende på marknadens utveckling inom ett par månader (räknar inte med att det ser speciellt annorlunda ut inom den korta tiden).

Lite dyrt, -Ja. Men jag är sugen på ett intressant bygge, även om det kostar mer.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800