Nätaggregat eller grafikkort luktar bränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Du byter ut den delen av datorn och hoppas på det bästa. Ingen idé att försöka reparera själv, särskilt om du inte har någon kunskap och datorn är gammal.

Men byta nätagg lär väll inte va så svårt..? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

@RollBolt: Lätt som en plätt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Med all den beskrivning att det luktade bränt så skulle jag som kunnig innom elektronik börja med att kontrollera nätagget ta tex en ficklampa och lys ner genom fläkthålet, elektrolyter kan vara lite luriga vissa kan pajja utan att de "lyfter på hatten" med största sannolikhet är någon på sekundär sidan där alla matnings kablar är anslutna kan även sitta mitt i smeten och vara svåra att se. Tippar på att du inte har ett annat nätagg att prova med? ingen kompis till dig som har.

Skulle någon fläkt gått sönder så skall du knappt kunna rotera på den dvs lager haveri och du har ju sakt att de fungerar så jag säger nätagg med budget agg inte ens värt att byta elektrolyter på.

Lycka till iaf!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Så fruktansvärt svårt. Det mitt öga ser inne i nätagget så är inget bränt. Vill gärna lösa så fort som möjligt..! Hur hittade du felet exakt? Och bytte du nätagg då eller struntade du i det?

Jag drog slutsatsen att det var nätagget när proppen gick i rummet, och fortsatte gå tills jag kopplade ur datorn helt. Den brända spolen hittade jag först senare när jag skruvade isär nätagget för att se vad som hänt (rekommenderas inte, det kan vara livsfarligt om du inte vet vad du gör även om nätagget är urkopplat). Det var många år sen nu, men vad jag minns så var inget annat skadat i datorn. Så jag bytte bara ut nätagget mot ett fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Med all den beskrivning att det luktade bränt så skulle jag som kunnig innom elektronik börja med att kontrollera nätagget ta tex en ficklampa och lys ner genom fläkthålet, elektrolyter kan vara lite luriga vissa kan pajja utan att de "lyfter på hatten" med största sannolikhet är någon på sekundär sidan där alla matnings kablar är anslutna kan även sitta mitt i smeten och vara svåra att se. Tippar på att du inte har ett annat nätagg att prova med? ingen kompis till dig som har.

Skulle någon fläkt gått sönder så skall du knappt kunna rotera på den dvs lager haveri och du har ju sakt att de fungerar så jag säger nätagg med budget agg inte ens värt att byta elektrolyter på.

Lycka till iaf!

Ska checka då. Men du tror det är nätagget med störst sannolikhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag drog slutsatsen att det var nätagget när proppen gick i rummet, och fortsatte gå tills jag kopplade ur datorn helt. Den brända spolen hittade jag först senare när jag skruvade isär nätagget för att se vad som hänt (rekommenderas inte, det kan vara livsfarligt om du inte vet vad du gör även om nätagget är urkopplat). Det var många år sen nu, men vad jag minns så var inget annat skadat i datorn. Så jag bytte bara ut nätagget mot ett fungerande.

Ok tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Men så. Vad borde jag göra? Vilken del tror ni är tjuven?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@robbankentor

Luktar det bränt är det förmodligen något som brunnit, mest självklara slutsatsen man kan dra. Men det är upp till honom om han vill förstöra resten av sin dator genom att sätta på och stänga av den fler gånger för att kolla fläktar etc. Förlåt om jag beter mig som en besserwisser men förstår inte hur man kan dra en annan slutsats.

givetvis är det hans val, men svaret är då enligt dig att direkt åka och köpa nytt power och hoppas det är felet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@RollBolt: Se till att börja felsöka eller lämna burken till nån som kan felsöka. Ingen här på forumet kan ge dig ett exakt svar eftersom ingen här kan felsöka på distans.

Det du kan göra är en optisk inspektion och leta efter komponenter som ser ut att ha brunnit, svullna kondensatorer, brännmärken, etc. Börja synen på de delar som är lättast att syna eftersom man kan behöva montera loss delar (CPU kylare, grafikkortskylare, etc). För att kolla nätagget behöver man egentligen ta isär det, men det är inget jag rekommenderar att någon oerfaren gör.

När du har synat grejerna så har du med lite tur hittat vad som brunnit, men det är därmed inte säkert att det är där ursprungsfelet är, men du har iaf ett hum om vad du kan prova att byta (därmed inte sagt att det är riskfritt, de nya komponenterna kan gå sönder de med om ursprungsfelet låg någon annanstans).

Om du inte känner dig bekväm med detta så lämna burken till nån som kan felsöka.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

givetvis är det hans val, men svaret är då enligt dig att direkt åka och köpa nytt power och hoppas det är felet.

Nej det är inte mitt svar, du har nog missat ett par av mina inlägg.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Men så. Vad borde jag göra? Vilken del tror ni är tjuven?

Skickades från m.sweclockers.com

Känner du ingen som är datorkunnig som kan titta på datorn?

Jag får en sådan känsla att du bor hemma och går i skola, och är utan inkomst.
Om det är så, tycker jag du ska skapa en köpes annons, o fråga om medlemmar kan tänkas skänka eller sälja billigt. Det kostar 15Kr

För om man kollar på dina bilder så sitter du på ett GTX670 och det kom väl 2012 (?)
Och du skriver att det är en "Asus dator".. tyvärr så satte Asus in ett riktigt skit budgetnätagg.

Faktum är att det kan vara vad som helst, och du behöver någon som felsöker datorn fysiskt för att köra uteslutningsmetoden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Okej så. Har testat med ett annat nätagg, och den började svagt lukta så fort jag gick in på world of Warcraft. Vart kan felet ligga? Jag har ett GeForce Gtx670. Den luktar alltså inte innan men 3 min inne på wow så börjar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Känner du ingen som är datorkunnig som kan titta på datorn?

Jag får en sådan känsla att du bor hemma och går i skola, och är utan inkomst.
Om det är så, tycker jag du ska skapa en köpes annons, o fråga om medlemmar kan tänkas skänka eller sälja billigt. Det kostar 15Kr

För om man kollar på dina bilder så sitter du på ett GTX670 och det kom väl 2012 (?)
Och du skriver att det är en "Asus dator".. tyvärr så satte Asus in ett riktigt skit budgetnätagg.

Faktum är att det kan vara vad som helst, och du behöver någon som felsöker datorn fysiskt för att köra uteslutningsmetoden.

Okej så. Har testat med ett annat nätagg, och den började svagt lukta så fort jag gick in på world of Warcraft. Vart kan felet ligga? Jag har ett GeForce Gtx670. Den luktar alltså inte innan men 3 min inne på wow så börjar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

givetvis är det hans val, men svaret är då enligt dig att direkt åka och köpa nytt power och hoppas det är felet.

Okej så. Har testat med ett annat nätagg, och den började svagt lukta så fort jag gick in på world of Warcraft. Vart kan felet ligga? Jag har ett GeForce Gtx670. Den luktar alltså inte innan men 3 min inne på wow så börjar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RollBolt:

Datorn har varit avstängd i ungefär 45min nu. Luktar inget från något. Är det ett gott tecken eller är det vara att köpa nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om din lägenhet har brunnit upp så flyttar du inte in igen efter 45 minuter när det inte luktar längre
Du måste köpa nytt nätagg, och kanske mer saker, det är inte säkert det bara är nätagget som fått ta stryk.

Permalänk
Medlem

Grafikkort luktar illa

Datorn går fint och allt fram tills jag startat upp world of Warcraft och gått in i världen. Från det tar det kanske 3 min så börjar det lukta illa från grafikkortet. Har precis bytt nätagg om det hjälper er. Har ett nvidia GeForce Gtx 670. Tack på förhand

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Datorn går fint och allt fram tills jag startat upp world of Warcraft och gått in i världen. Från det tar det kanske 3 min så börjar det lukta illa från grafikkortet. Har precis bytt nätagg om det hjälper er. Har ett nvidia GeForce Gtx 670. Tack på förhand

Luktar de bränd elektronik?
Vad är det för nätaggregat?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kändes det värt att lägga upp två trådar om samma problem? Du lär få mindre hjälp då..

Min känsla säger mig att du inte bör röra datorn då du inte vet vad du gör. Lämna den till någon som bevisligen kan något.-

Permalänk
Avstängd

verkar ju vara grafikkortet som brann,inte psu:n....??

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haidailai:

Kändes det värt att lägga upp två trådar om samma problem? Du lär få mindre hjälp då..

Min känsla säger mig att du inte bör röra datorn då du inte vet vad du gör. Lämna den till någon som bevisligen kan något.-

Sorry men kände att detta hörde in på ett annat ämne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Luktar de bränd elektronik?
Vad är det för nätaggregat?

Svårt att förklara, men typ, grafikkortet var iaf rätt varmt på "rören" dom silvriga på sidan. Ett be quiet pure power 9.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Svårt att förklara, men typ, grafikkortet var iaf rätt varmt på "rören" dom silvriga på sidan. Ett be quiet pure power 9.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom flesta grafikkorten kan ju arbeta med en arbetstemp på 80-85 grader. De blir ganska varmt och sätta fingret på de, men inga problem för grafikkortet. Så de säger ingeting.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Dom flesta grafikkorten kan ju arbeta med en arbetstemp på 80-85 grader. De blir ganska varmt och sätta fingret på de, men inga problem för grafikkortet. Så de säger ingeting.

Kanske håller på att lägga av. Men när jag surfar och annat händer inget, men just spel då drar den igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara bränt damm i kylflänsarna på grafikkortet som luktar då?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det kan inte vara bränt damm i kylflänsarna på grafikkortet som luktar då?

Ja precis, detta är också min gissning.

@RollBolt: Är du säker att lukten kommer från grafikkortet? Du nämnde att du nyss bytt nätaggregatet, nya komponenter ger ofta ifrån sig en viss doft första gångerna de belastas hårt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

@jocke91: Luktade innan jag bytte!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Okej så. Har testat med ett annat nätagg, och den började svagt lukta så fort jag gick in på world of Warcraft. Vart kan felet ligga? Jag har ett GeForce Gtx670. Den luktar alltså inte innan men 3 min inne på wow så börjar det?

Skickades från m.sweclockers.com

det är troligen värmefel, ta ur grafikkortet och testa med den inbyggda grafiken. om du har en cpu med stöd för det, vad har du för moderkort och cpu?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Om din lägenhet har brunnit upp så flyttar du inte in igen efter 45 minuter när det inte luktar längre
Du måste köpa nytt nätagg, och kanske mer saker, det är inte säkert det bara är nätagget som fått ta stryk.

varför ska han köpa en ny nätdel om det är fel på något annat? om du vet var felet ligger skriv det...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3, tråd flyttad*

Det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i denna tråden.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

varför ska han köpa en ny nätdel om det är fel på något annat? om du vet var felet ligger skriv det...

Nej det verkar synnerligen korkat, men han skrev att nätdelen luktar bränt och det är ALDRIG bra. Jag vet såklart inte vad felet då det är rätt omöjligt att svara på i en tråd här.