Nätaggregat eller grafikkort luktar bränt.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat eller grafikkort luktar bränt.

Så jag satt och spelade WoW allt gick precis som normalt, datorn lät normalt allt funkade. Sedan dog datorn och startade om supersnabbt. Sedan började jag spela igen, den gör precis samma 3 min senare. Startar datorn och 3 min senare dör båda skärmarna.. hörde fortf ljud och allt annat(skärmarna funkar).
Då tänkte jag vafan och sökte upp det, fick fram mest om att datorn är varm så lät den vila i 45 min. Startade och laddade ner nya drivrutiner till gkortet.

Allt funkade perfekt trodde jag, men nej. 5-10 min senare börjar det stinka bränt, riktigt äcklig lukt och jag stänger då av datorn direkt och drar ur sladdar etc. Luktade och det riktade sig att doften kom från nätaggregatet. Vet fan inte vad jag ska göra.

Har dammsugit datorn från den mesta dammen så det bör inte va något större problem. Behöver råd om vad tusan jag ska göra! Funderar på att gå och köpa tryckluft och blåsa ut i nätaggregatet och se om det hjälper. Men vad tycker ni?
SUPER tacksam för svar

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Nog inte mycket att göra mer än att köpa nytt nätagg om det gamla luktar bränt.
Stinkande/sur lukt är elektronik, hjälper inte att dammsuga nätagget..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nej, det nätagget är bara att kasta, när det luktar bränt på det sättet så brukar det vara plast på någon komponent som smält (= trasig komponent). Tryckluft lär inte göra någon skillnad, och jag rekommenderar att du inte använder det nätagget mer. Om du försöker använda nätagget mer så är risken att det går sönder ännu mer, och tar med sig andra komponenter i fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nog inte mycket att göra mer än att köpa nytt nätagg om det gamla luktar bränt.
Stinkande/sur lukt är elektronik, hjälper inte att dammsuga nätagget..

Datorn har varit avstängd i ungefär 45min nu. Luktar inget från något. Är det ett gott tecken eller är det vara att köpa nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RollBolt:

Datorn har varit avstängd i ungefär 45min nu. Luktar inget från något. Är det ett gott tecken eller är det vara att köpa nytt?

Har det luktat bränt så släng det. Självklart kan lukten vädra ur om du inte använder det men att fortsätta använda det är att be om problem. Vilken modell är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Har det luktat bränt så släng det. Självklart kan lukten vädra ur om du inte använder det men att fortsätta använda det är att be om problem. Vilken modell är det?

På agget?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RollBolt:

På agget?

Ja, självklart.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju slängt det iaf, med lite otur så kanske nått annat går sönder också om du fortsätter använda det.
Snart Black Friday, köp ett Corsair Rmx eller ett evga, garanterat nått som kommer bli bra pris på iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ja, självklart.

Vet inte men tog en bild: https://postimg.org/image/e62s14l0f/

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag hade ju slängt det iaf, med lite otur så kanske nått annat går sönder också om du fortsätter använda det.
Snart Black Friday, köp ett Corsair Rmx eller ett evga, garanterat nått som kommer bli bra pris på iaf.

Får väll bli så. Vet inte vilket jag ska ha(är rätt okunnig).

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

bra pris på detta agget nu..
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...
hade jag behövt ett agg NU, så hade det blivit detta för det priset

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det är just powersupply som luktar bränt?

Jag tycker det låter som en brunnen CPU kylarfläkt. Eller om du har sluten vattenkylning en brunnen pump. Eller en trasig fläkt på gpu.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

herre gud... det är ett budget agg

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

bra pris på detta agget nu..
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...
hade jag behövt ett agg NU, så hade det blivit detta för det priset

Skulle den passa istället för det jag har nu? (Se bild). Och även är det lätt att byta sådana?:)

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag tycker det låter som en brunnen CPU kylarfläkt. Eller om du har sluten vattenkylning en brunnen pump. Eller en trasig fläkt på gpu.

Tyckte det luktade därifrån nämligen. Har även läst runt och verkar tyda på agget. Har även ingen vattenkylning!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

herre gud... det är ett budget agg

Jo absolut ett riktigt fult sådant, satt i datorn när jag köpte den (ASUS).

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Tyckte det luktade därifrån nämligen. Har även läst runt och verkar tyda på agget. Har även ingen vattenkylning!

Kolla så CPU kylar fläkten fungerar

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Kolla så CPU kylar fläkten fungerar

Vart sitter den? Och hur gör jag det? Är sjukt okunnig som ni nog märkt vid det här laget!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Han skrev ju att det luktade bränt från nätagget.
Byter du kyl om det luktar bränt i micron ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Vart sitter den? Och hur gör jag det? Är sjukt okunnig som ni nog märkt vid det här laget!

Det sitter en fläkt på din CPU typ mitt på moderkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det sitter en fläkt på din CPU typ mitt på moderkortet

Hur ser jag ifall den funkar? (Knappt så man vågar starta datorn!
Dessutom syns inget på den.

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Han skrev ju att det luktade bränt från nätagget.
Byter du kyl om det luktar bränt i micron ?

Men om power brinner fungerar inte burken i fem minuter sen är det inte så lätt att avgöra vad som luktar när det är fläktar över allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Har dammsugit datorn från den mesta dammen så det bör inte va något större problem. Behöver råd om vad tusan jag ska göra!

Dammsug inte inuti datorn, stor risk att du skadar dina komponenter. Använd tryckluft i fortsättningen istället.
Om du kan lokalisera lukten till nätagget är det bara att byta ut, inte så svårt, det är några strömkablar bara.
När du monterar ur det gamla nätagget så skriv ner vilka kablar du plockat bort och var de satt.

Här är ett bra nätagg till ett fint pris som du redan fått tips om:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/evga-supe...
Eller vänta till Black Friday.

Men försök först att lokalisera var lukten kommer från, med största sannolikhet är det nätagget, men det kan ju även vara t.ex moderkortet eller grafikkortet m.m.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Hur ser jag ifall den funkar? (Knappt så man vågar starta datorn!
Dessutom syns inget på den.

Om den funkar ska den börja snurra direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Men om power brinner fungerar inte burken i fem minuter sen är det inte så lätt att avgöra vad som luktar när det är fläktar över allt

Jo bannemig. Det är tamefan den som luktar. Den stora fläkten på moderkortet. Hur gör jg nu?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Öppna sidan på lådan och kolla snabbt om fläkten snurrar om du startar datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Jo bannemig. Det är tamefan den som luktar. Den stora fläkten på moderkortet. Hur gör jg nu?

Köp en ny i samma storlek eller en helt ny kylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Köp en ny i samma storlek eller en helt ny kylare.

Men kan man byta den bara sådär? Den sitter ju på moderkortet?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Dammsug inte inuti datorn, stor risk att du skadar dina komponenter. Använd tryckluft i fortsättningen istället.
Om du kan lokalisera lukten till nätagget är det bara att byta ut, inte så svårt, det är några strömkablar bara.
När du monterar ur det gamla nätagget så skriv ner vilka kablar du plockat bort och var de satt.

Här är ett bra nätagg till ett fint pris som du redan fått tips om:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/evga-supe...
Eller vänta till Black Friday.

Men försök först att lokalisera var lukten kommer från, med största sannolikhet är det nätagget, men det kan ju även vara t.ex moderkortet eller grafikkortet m.m.

Tror det är CPU kylaren. Den pp moderkortet! (Fläkten)

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Men kan man byta den bara sådär? Den sitter ju på moderkortet?

Kan du lägga upp en bild på din kylare och verifiera att den inte snurrar?

Visa signatur