Hur mycket watt behöver min dator?

Permalänk

Hur mycket watt behöver min dator?

Det här är mina delar. Min "kompis" säger att 500W räcker och blir över, men en person jag känner som bl.a jobbar att sätta ihop datorer säger att jag kommer att behöva minst 700W.

CPU: Intel Core i5-6500 3.2GHz 6MB
CPU Kylare: Den som kommer med processorn
Chassi fläktar: 1x 200mm
Moderkort: Asus Z170-P ATX
RAM: 2x8 Kingston HyperX FURY DDR4 2133
Chassi: CM 690 III
Grafikkort: ASUS Strix Nvidia GeForce GTX 1060
Hårddisk: WD blue 1 TB
SSD: Samsung 250GB

Permalänk
Medlem

Har du inget grafikkort? Skulle säga att din "kompis" är närmast sanningen, beroende på grafikkort.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Skrivet av frekish:

Har du inget grafikkort? Skulle säga att din "kompis" är närmast sanningen, beroende på grafikkort.

Sorry, jag har lagt till det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

skulle säga du antagligen aldrig kommer gå över 250 watt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Håller med de andra som skrivit och lägger till att enligt SWECs test så drog det 250W(hela systemet) med en 5930 som är avsevärt mer hungrig än din

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheUnluckymouse:

Det här är mina delar. Min "kompis" säger att 500W räcker och blir över, men en person jag känner som bl.a jobbar att sätta ihop datorer säger att jag kommer att behöva minst 700W.

CPU: Intel Core i5-6500 3.2GHz 6MB
CPU Kylare: Den som kommer med processorn
Chassi fläktar: 1x 200mm
Moderkort: Asus Z170-P ATX
RAM: 2x8 Kingston HyperX FURY DDR4 2133
Chassi: CM 690 III
Grafikkort: ASUS Strix Nvidia GeForce GTX 1060
Hårddisk: WD blue 1 TB
SSD: Samsung 250GB

Köp ett nätagg med runt 500w med gold cert så kommer det bli asbra! 700w kommer ALDIG behövas i den datorn, även om du kör ett 1080 istället för 1060.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Har man ett vettigt 500w nätaggregat klarar behöver man i princip inte tänka på vad man sätter i datorn så länge man håller sig till ett grafikkort (och inga grafikkort med dubbla gpuer)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheUnluckymouse:

Det här är mina delar. Min "kompis" säger att 500W räcker och blir över, men en person jag känner som bl.a jobbar att sätta ihop datorer säger att jag kommer att behöva minst 700W.

Din datormonterande bekant har tyvärr ingen koll på vad det krävs för nätdel alls, utan har antagligen fått sina kunskaper av diverse nätdelstillverkares reklammaterial, som är fulla av glädjesiffror. En överdimensionerad nätdel kommer inte att vara lika effektiv heller, vilket är ytterligare ett bra skäl till att inte köpa en onödigt stor.

Satsa på att få minst en 80 Plus Gold-certifierad nätdel istället!

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Din datormonterande bekant har tyvärr ingen koll på vad det krävs för nätdel alls, utan har antagligen fått sina kunskaper av diverse nätdelstillverkares reklammaterial, som är fulla av glädjesiffror. En överdimensionerad nätdel kommer inte att vara lika effektiv heller, vilket är ytterligare ett bra skäl till att inte köpa en onödigt stor.

Satsa på att få minst en 80 Plus Gold-certifierad nätdel istället!

njae beror på hur mycket överdimensionerad... de flesta seriösa agg får ut sin 80+ cert effektivitet mellan ca 25-75% last.

så om datorn drar 250W så skulle ett agg upp till ca 900-1000W men inte mindre än ca 350W inte vara något problem och ändå ligga innom 80+ omfånget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Ärliga siffror på förbrukningen är nog som jag sa peak på över 250w kommer man aldrig nå men är skönt att ha lite marginal så 300w plus kan vara bra men dom flesta agg i affärer ligger i 400-500w regionen som lägst och är lagomt för om du köpte ett 250w som du skulle kunna använda så kan du få hög fläktkurva så det låter illa när det är så hög belastning så 400w+ vore ett vettigt val

Sen tjatar alla om att köp guld eller överdrivet bra agg men du kommer inte köra oc på cpu och även om du vill köra det på gpu duger vilket brons agg som helst bra för runt femhundringen för det är mycket skitsnack och saning om bra agg som överklockning ..funkar oftast lika bra på ett billigt medans dyrare är effektivare och kan hålla bättre kvalitet på kondingar och bättre värden men är inget ens 99% av överklockare skulle få olika resultat av

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

njae beror på hur mycket överdimensionerad... de flesta seriösa agg får ut sin 80+ cert effektivitet mellan ca 25-75% last.

så om datorn drar 250W så skulle ett agg upp till ca 900-1000W men inte mindre än ca 350W inte vara något problem och ändå ligga innom 80+ omfånget.

Men den datorn kommer i princip aldrig att dra 250W i verkligheten, även om vi antar att det är maximal förbrukning.

Ett 1060 kommer upp i ~120W och i5-6500 i ~70W när man kör tunga benchmarks. Resten av komponenterna tar några tiotal watt utöver det. Datorn komma sannolikt inte att komma över 150W faktiskt energiförbrukning speciellt ofta under normal användning. Vid 150W ligger en 450W nätdel i så fall ligger på 33% belastning, och en 900W på 16,67% belastning. Resterande tid när man bara använder datorn till desktopanvändning (surfa, kolla på film m.m.) så kommer belastningen sjunka rejält, och effektiviteten gå igenom golvet för en stor nätdel.

Det stora problemet är inte att man eldar för kråkorna med elräkningen, utan att man betalar ett stort premium för en nätdel man aldrig kommer ha användning av.

Skrivet av lord_vasagos:

Sen tjatar alla om att köp guld

Ja, det beror på att ett guldcertat agg har ett mycket bredare spektrum som det håller hög effektivitet inom jämfört med t.ex. ett bronscertat, och inte på att det på något magiskt sätt gör datorn till en överklockningsraket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Men den datorn kommer i princip aldrig att dra 250W i verkligheten, även om vi antar att det är maximal förbrukning.

Ett 1060 kommer upp i ~120W och i5-6500 i ~70W när man kör tunga benchmarks. Resten av komponenterna tar några tiotal watt utöver det. Datorn komma sannolikt inte att komma över 150W faktiskt energiförbrukning speciellt ofta under normal användning. Vid 150W ligger en 450W nätdel i så fall ligger på 33% belastning, och en 900W på 16,67% belastning. Resterande tid när man bara använder datorn till desktopanvändning (surfa, kolla på film m.m.) så kommer belastningen sjunka rejält, och effektiviteten gå igenom golvet för en stor nätdel.

Det stora problemet är inte att man eldar för kråkorna med elräkningen, utan att man betalar ett stort premium för en nätdel man aldrig kommer ha användning av.
Ja, det beror på att ett guldcertat agg har ett mycket bredare spektrum som det håller hög effektivitet inom jämfört med t.ex. ett bronscertat, och inte på att det på något magiskt sätt gör datorn till en överklockningsraket.

Oftast har dom bättre rippel värde och högre ampere på varje lina och kan leverera spänning stabilare samtidigt som dom är efektivare och går man upp en nivå så kan man även få bättre kondingar som oftast är det som slits men är rätt onödigt för en sån strömsnål dator och jag håller med om 150w i medel och 250 max peak är med gpu oc om man kör tex occt och rubbet verkligen går fullt ut och tycker det är så man ska gå efter

även om man säkert kommer ner mot 60w vid surf 150w vid spel men till en sån dator är ett billigt vettigt agg helt ok val och hittar man guld för samma pengar go for it men även ett corsair cx 430 el cheapo edition gör jobbet lika bra med så lätt belastning i många år och duger gott och väl och har byggt flera burkar som rullat 6-7 år utan strul med sånna agg i strömsnåla burkar så det jag menar är att man inte behöver överspendera för man kommer aldrig märka skillnaden på något

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

hittar man guld för samma pengar go for it men även ett corsair cx 430 el cheapo edition

Om man kollar på Prisjakt så är lägsta pris 489 kr för ett CX 430 idag. Sorterar man efter guld-certade nätagg så hittar man t.ex. Fractal Design Edison M 450W, som dessutom är modulärt, för 679 kr. 190 kr till är väl inte mycket att snåla om?

Som bonus slipper man ha ett Corsair-agg i sin dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Om man kollar på Prisjakt så är lägsta pris 489 kr för ett CX 430 idag. Sorterar man efter guld-certade nätagg så hittar man t.ex. Fractal Design Edison M 450W, som dessutom är modulärt, för 679 kr. 190 kr till är väl inte mycket att snåla om?

Som bonus slipper man ha ett Corsair-agg i sin dator.

ja då kan det vara värt det och köpte mitt för 399kr ett 500w 0.0 men är det guld och modulärt så är det värt några spänn extra och enda fördelen ett corsair e.v skulle ha är att dom är dead silent

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om man kollar på Prisjakt så är lägsta pris 489 kr för ett CX 430 idag. Sorterar man efter guld-certade nätagg så hittar man t.ex. Fractal Design Edison M 450W, som dessutom är modulärt, för 679 kr. 190 kr till är väl inte mycket att snåla om?

Som bonus slipper man ha ett Corsair-agg i sin dator.

Nog för att jag håller med dig om att ett ett Edison M för 190kr extra är värt det för effektiviteten, men vad är det för fel på Corsair? Det är ju knappast Corsair som sourcar något annat än klistermärket till sina nätdelar (precis som de flesta övriga tillverkare).. Ett budgetagg är ett budgetagg oavsett tillverkare.

Johnguru ger förövrigt cx 430 9/10 poäng, vilket får anses som ett okej betyg.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4...

Medan Edison M (förvisso 650W men de bygger på samma platform, seasonic G) får 8.7/10 av techpowerup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Nog för att jag håller med dig om att ett ett Edison M för 190kr extra är värt det för effektiviteten, men vad är det för fel på Corsair?

Min åsikt om Corsair färgas nog främst av att jag köpt flera s.k. premium-nätdelar som varit under all kritik för sitt segment. De sista två jag ägde var ur AX-serien. Beställaren bidrar som du säger kanske bara till klistermärket, men de har ett ansvar för hur de specar grejerna och vad de säljer under sitt varumärke.

Min senaste dator landade på drygt 40k, och den har inte en enda Corsair-komponent. Det blev dyrare att inte välja Corsair förstås, men det var det värt för att slippa potentiellt strul relaterat till undermåliga komponenter som säljs med ett "fint" varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min åsikt om Corsair färgas nog främst av att jag köpt flera s.k. premium-nätdelar som varit under all kritik för sitt segment. De sista två jag ägde var ur AX-serien. Beställaren bidrar som du säger kanske bara till klistermärket, men de har ett ansvar för hur de specar grejerna och vad de säljer under sitt varumärke.

Min senaste dator landade på drygt 40k, och den har inte en enda Corsair-komponent. Det blev dyrare att inte välja Corsair förstås, men det var det värt för att slippa potentiellt strul relaterat till undermåliga komponenter som säljs med ett "fint" varumärke.

Jag förstår vart du kommer ifrån, har själv inte haft problem med varken mitt gamla ax860 eller mitt nuvarande ax760i. Körde tidigare en burk med cx750m och brorsan har haft igång sitt cx430 dygnet runt utan problem i närmare 4 år nu skulle jag gissa. Har läst att många haft problem med just AX-aggen, men det kan också bero på att den målgruppen som köper dyrare komponenter är mer lyhörda än övriga konsumenter - men det är bara min analys.

Corsairs fläktar däremot skyr jag som pesten! Har ägt alla ett tiotal modeller de senaste åren utan att egentligen vara nöjd med ljudnivån på någon..

Permalänk
Medlem

@TheUnluckymouse:
Jag brukar i sömniga dagar använda mig utav ASUS latmask Recommended PSU. Den är väldigt pessimistisk så den räknar nog på under Bronze.

"Kraft kan mätas med leenden"

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@TheUnluckymouse:
Jag brukar i sömniga dagar använda mig utav ASUS latmask Recommended PSU. Den är väldigt pessimistisk så den räknar nog på under Bronze.

"Kraft kan mätas med leenden"

Där är dock ingen skillnad mellan hur mycket kraft ett 500 watt guld och ett 500 watt bronze levererar. Man specar baserat på hur mycket ström de kan leverera, inte på hur mycket de drar.
Jag har aldrig sett en räknare som ger särskilt rimliga resultat.
Det är bättre att gå på mätningar som någon gjort. Exempelvis sweclockers. Då blir det rätt tydligt att nätaggregaten som säljs i princip alltid är överdimensionerade.

Permalänk
Medlem

@Jaevel:
Sant, men man vill inte att kina komponenterna drar på max hela tiden så man bör räkna i överkant.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Jaevel:
Sant, men man vill inte att kina komponenterna drar på max hela tiden så man bör räkna i överkant.

Mer eller mindre alla datorprylar tillverkas i Kina, det intresseranta är vilken specifikation de har. En 500W nätdel räcker till valfri dator med singel-GPU, och det finns ingen garanti för att den håller längre bara för att den är större.

Permalänk

* Kommentar borttagen *

Noterade att bättre forumdel fanns för frågeställningen som bara delvis hade med tråden att göra.
Permalänk
Avstängd

Räcker 550 w?

tänkte köpa ett gtx 1070 och en intel i5-7500, räcker då ett nätagg med 550 w?
Mvh Fredde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dell xps 8500 nätaggregat

Hej! jag undrade en sak, eftersom jag har en dell model xps 8500 och mitt aggregat inte funkar, så tänkte jag, funkar vilken aggregat som helst till datorn eller måste det vara någon speciel? jag tänkte fråga om Cooler Master Masterwatt Lite 500W PSU skulle funka för min dator? mitt nätaggregat jag har just nu funkar inte och de står att den är max total 460W. Skulle jättegärna vilja ha hjälp. har också intel core i7

Permalänk
Medlem

Man får även tänka på att PSU ofta presterar bäst mellan 50-70% Så om datorn nu skulle dra 250W samt lite mer så 500w ok. Om den nu drar mer är frågan om det inte är värt att ha ett som klarar mer. Men du ska ha minst 80+guld med dagens priser. Även fast du inte tänker överklocka med original kylare

EDIT:
Det handlar även om rails. Hur mycket kommer du dra på 12v 5v 3,3v och alla andra små via 24pin. (de borde inte vara några problem däremot. Men de andra bitarna kan bli men det har inte med om det är 300W, 500W eller 750W det har med hur nätagget är byggt.

Jag rekommendera som standard 80+ guld i vissa fall silver för budget byggen men då känns oftare brons bättre än silver med tanke på priset. Så bara för att ett agg kan leverera 500W betyder inte att den klarar en last på alla bitar.

Kollade prisjakt och vet inget om denna serie men då priset är liknande för 500w så 80+ tråkig.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768825

Hittar inget bra. Silver
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4122963

Guld
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4122963

500W tycker jag är lite för lite då jag var van vid sli och sämre psuer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag kör 4790k och gtx 1080, bägge överklockade, på ett sf450. Mitt system drar bra mycket mer än vad ditt gör.

Permalänk
Medlem

Off:
@Adem said:
Vi behöver fullt modellnamn på datorn i kanske även SN: för att se om den går att byta till ett agg som inte är Dell specifikt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har köpt ny hårddisk och nytt grafikkort och planerar att överklocka min processor och sitter och funderar på om min PSU verkligen räcker till. Enligt Pcpartpicker så drar mitt system utan överklockad processor 329 watt. Enligt Outervision kalkylator så drar den load wattage 524 watt och rekommenderar 624 watt med processorn överklockad till 3.8Ghz och vcore 1.44v. Kan det verkligen stämma? Någon av de måste ju ha fel det kan väl inte öka så pass mycket på grund av överklockningen? Enligt Cooler Masters kalkylator är load 442 watt och rekommenderad 542 watt, det också med överklockad processor. Vad tror ni? Vilket stämmer? Klarar jag mig på min PSU eller behöver jag byta? Har Just nu ett Corsair VX450W.

Min dator:
Moderkort: Asus M4N68T V2
Processor: AMD Phenom 2 x4 955 3,2 ghz black edition stepping C3 125 watt
Tänkte överklocka till 3,8ghz med 1.425 vcore och NB frequency 2600mhz på 1.2-1.3 volt.
Kylning: Coolermaster Hyper 212 Evo
2 st chassi fläktar. En 120mm och en lite mindre 80-90mm.
Grafikkort: Kfa2 GTX 1050 ti 4gb OC
Hårddisk: Toshiba p300 7200rpm 3tb och seagate desktop 1 tb 7200rpm.
1 cd/DVD rom läsare
1 bluetooth dongle i usb 2.0 som används med scptool driver och en DualShock 3 kontroll trådlöst.
Ram: 4x2Gb (8gb) ddr3 1600mhz ram som dock körs i 1333mhz. Tror det körs på 1.5 volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk

@hACmAn: Jag bytte ut mitt agg och fortfarande samma problem, min dell dator startar inte, det är ett orangt ljus på motherborden och när jag kopplar in kablen i agget så blinkar startknappen vit, orangt sen svart snabbt, jag läste att 10 av 9 problem var min PSU och nu när jag har bytt ut den är de fortfarande samma problem, kan du eller någon snälla hjälpa mig? datorn funka i en månad sen händer detta igen, första gången så blåste jag bara på RAM och satte tillbaka dem och de funka, nu funkar ju inget?!?! Snälla hjälp! jag sökte upp min dator och detta är informationen jag fick om den
3rd gen Intel Core i7-3770 Processor 3.4 GHz with Turbo Boost 2.0 up to 3.9 GHz
24GB DDR3 RAM
2 TB 7200 rpm Hard Drive
NVIDIA GeForce GTX 660 1.5GB GDDR5

bytte mitt agg till Cooler Master MasterWatt Lite 500W PSU

Fortfarande samma problem