Hur mycket watt behöver min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En överdimensionerad nätdel kommer inte att vara lika effektiv heller, vilket är ytterligare ett bra skäl till att inte köpa en onödigt stor.

Det är ju bara delvis sant... 80+ certifierade PSU har ju en "kurva" för energiförbrukning som de ska klara, baserat på vilken standard man följt. Mellan 20 och 80% last är de därför hyfsat jämna i sin effektivitet. Så om man kör ett 300, 500, eller 700w PSU till ett system som drar 250w i max last kommer inte göra speciellt stor skillnad, just vid full last. Däremot är det inte helt omöjligt att det slår ett par % på 300w och 700w varianterna när systemet idlar, för att man faktiskt kommer up i närheten av 20% last på ett 300w PSU, medan man inte är i närheten på ett 700w...
Å andra sidan så är 1-2 % lägre effektivitet när burken idlar inte riktigt ett problem det i heller, det gör ören i skillnad på kvartalsräkningen... Det här var helt enkelt viktigare förr när ett PSU kunde ha en tomgångsförbrukning på en tredjedel av sin maxeffekt, bara för att man hade startat det med ett gem, och inte ens hade några enheter anslutna...

Skrivet av lord_vasagos:

Sen tjatar alla om att köp guld eller överdrivet bra agg men du kommer inte köra oc på cpu och även om du vill köra det på gpu duger vilket brons agg som helst bra för runt femhundringen för det är mycket skitsnack och saning om bra agg som överklockning ..funkar oftast lika bra på ett billigt medans dyrare är effektivare och kan hålla bättre kvalitet på kondingar och bättre värden men är inget ens 99% av överklockare skulle få olika resultat av

Brons, guld, osv har ingenting med kvalitet att göra, utan enbart effektivitet. Ska man satsa på överskottskapacitet, bör man även satsa på högre klassning så att förlusterna i låg last blir lägre, men i praktiken kommer det inte göra någon större skillnad. Antagligen räknar man aldrig hem kostnaden för ett energieffektivare (guld, eller bättre) i form av sparad energikostnad, innan PSU't blivit utbytt, antingen i förebyggande syfte, eller för att det gått sönder...
Jag lägger hellre en hundring extra på ett kvalitets agg, än 100w mer effekt.

Skrivet av lord_vasagos:

Oftast har dom bättre rippel värde och högre ampere på varje lina och kan leverera spänning stabilare samtidigt som dom är efektivare och går man upp en nivå så kan man även få bättre kondingar som oftast är det som slits men är rätt onödigt för en sån strömsnål dator och jag håller med om 150w i medel och 250 max peak är med gpu oc om man kör tex occt och rubbet verkligen går fullt ut och tycker det är så man ska gå efter

även om man säkert kommer ner mot 60w vid surf 150w vid spel men till en sån dator är ett billigt vettigt agg helt ok val och hittar man guld för samma pengar go for it men även ett corsair cx 430 el cheapo edition gör jobbet lika bra med så lätt belastning i många år och duger gott och väl och har byggt flera burkar som rullat 6-7 år utan strul med sånna agg i strömsnåla burkar så det jag menar är att man inte behöver överspendera för man kommer aldrig märka skillnaden på något

Snälla, punkt, och kanske något komma här och där, hade gjort mycket för läsbarheten. Jag ska i alla fall försöka kommentera vad jag tror att du hävdar.
Visst kan ett skit PSU fungera i många år. Det kan det oavsett hög, eller låg, last. Skillnaden jämfört med ett bra PSU är att de bra klarar sig i åratal, med lägre felprocent. Till det tillkommer saker som hur PSU't i fråga går sönder, osv. Allting går sönder, i någon utsträckning.

Skrivet av Lengab:

Den är väldigt pessimistisk så den räknar nog på under Bronze.

Jag tror inte den tar hänsyn till 80+ certifiering överhuvudtaget. Det behöver ingen kalkylator göra. Den lämnar en siffra på vad datorn förbrukar, hur mycket PSU't behöver kunna leverera. Ett PSU på 300w med 80% effektivitet, levererar 250w, och drar 300 från väggen. Vid maxlast, 300w, drar PSU't 360w från väggen. Som jämförelse, så drar ett 700w PSU, med 80% effektivitet, också 300w från väggen när det levererar 250w till datorn, men 840w, vid full last...
Nu har så klart PSU sällan en spikrak 80% effektivitets "kurva", men vad jag försöker säga är att siffran för vad ett PSU har för effekt, är vad det kan lämna till hårdvaran, och inte vad det drar från väggen, så kalkylatorerna, skiter i 80+ siffrorna.

Skrivet av Adem said:

Hej! jag undrade en sak, eftersom jag har en dell model xps 8500 och mitt aggregat inte funkar, så tänkte jag, funkar vilken aggregat som helst till datorn eller måste det vara någon speciel?

Som tidigare nämnts, Dell kan köra någon egen specialare. Det är inte speciellt vanligt längre, men det är bäst att titta efter.

Skrivet av Flowjah:

Har köpt ny hårddisk och nytt grafikkort och planerar att överklocka min processor och sitter och funderar på om min PSU verkligen räcker till. Enligt Pcpartpicker så drar mitt system utan överklockad processor 329 watt. Enligt Outervision kalkylator så drar den load wattage 524 watt och rekommenderar 624 watt med processorn överklockad till 3.8Ghz och vcore 1.44v. Kan det verkligen stämma? Någon av de måste ju ha fel det kan väl inte öka så pass mycket på grund av överklockningen?

Det ger aldrig rätt siffror, men... Stock watt (tdp) /stock vCore, * ny vCore, och stock klockfrekvens / stock watt, * ny klockfrekvens. I grund och botten, ökar du både klockfrekvens, och vCore med 20%, drar din CPU nästan 50% mer ström. Och det är bara CPU'n, inte grejerna runt om som också får den högre spänningen.
Jag vet inte vad de utgår från för vCore som stock, men de har garanterat viss säkerhetsmarginal inbakat.

Skrivet av Adem said:

Jag bytte ut mitt agg och fortfarande samma problem, min dell dator startar inte, det är ett orangt ljus på motherborden och när jag kopplar in kablen i agget så blinkar startknappen vit, orangt sen svart snabbt, jag läste att 10 av 9 problem var min PSU och nu när jag har bytt ut den är de fortfarande samma problem, kan du eller någon snälla hjälpa mig? datorn funka i en månad sen händer detta igen, första gången så blåste jag bara på RAM och satte tillbaka dem och de funka, nu funkar ju inget?!?! Snälla hjälp! jag sökte upp min dator och detta är informationen jag fick om den
3rd gen Intel Core i7-3770 Processor 3.4 GHz with Turbo Boost 2.0 up to 3.9 GHz
24GB DDR3 RAM
2 TB 7200 rpm Hard Drive
NVIDIA GeForce GTX 660 1.5GB GDDR5

bytte mitt agg till Cooler Master MasterWatt Lite 500W PSU

Med tanke på hårdvaran, så skulle jag säga att det nog är en ålderskrämpa. Antagligen kondensatorer till strömförsörjningen av CPU / minne, vilket betyder moderkort. Inte helt lätt att få tag i något prisvärt, fungerande, i dag. Om det går att se några uppenbart skadade kondensatorer kan man med lite tålamod byta dem, men att ge sig på att byta alla i VRM'en på moderkortet, utan att veta om det kommer hjälpa, känns tröstlöst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@-=Mr_B=-: Guld,silver, brons där är ofta bättre effektivitet bättre komponenter som ger en stabilare spänning men även om man går mental och tar ett 1200w seasonic platinium så brukar inte resultat för oc skilja om du har ett corsair vs 600w därimot har bättre agg stabilare spänning under belastning och bättre rippel värden och bättre livslängd dom är effektivare kondingar som ofta är bättre o.s.v ...ja

jag hade tagit seasonic 400w över corsair vs 600w men gör billigare agg kan hålla många år och poängen är om det egentligen är motiverat att spendera pengarna när ofta billiga agg kan klarar 5-7år med ett 500w agg på en medel dator som tar 250w vid load och man vinner mer att spendera en femhundring extra på hårdvaran i övrigt än nätagget

Men beror såklart på dator och hur mycket watt dom tar men dom flesta är rätt strömsnåla idag men en 8700k med max oc och ett 1080ti eller 2 är en sak men på en mellandator så kan man komma undan med snikiga agg även om man tänker oc där vrm på moderkortet och kylning kommer ge mer prestanda än ett dyrt agg mot ett billigt där man ändå har 5 år + på aggen i dom flesta fall då är oftast en medeldator rätt värdelös i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Adem said:
hmm

Låter inte kul. Får börja ge ett standard råd som förmodligen inte hjälper.
Starta datorn och slit sedan ut strömkabeln. För dra ut kondingar och eventuelt kräva en nollning av cmos bra korrupta värden, Ta ut cmos kortslut polerna med en skruvmejsel. Strömkabeln får INTE vara i. Man kan hoppa över skruvmejseln men då kommer det nog vara så att du får vänta ett dygn eller 3 innan du kopplar in el igen. Går att hoppa över del ett om man bara väntar men cmos bageriet ska inte vara i. Sedan är det minnena. Skulle rekommendera att du bara har ett i åt gången då du testar. Det kan du testa med först om du vill. Samt att inte ha i samma slot ifall det blivit fel med någon av dem eller processorns minneskontroll.
Men kom ihåg att första rådet inte är en bra lösning. Att kortsluta polerna är inga problem om du inte har el kopplad till datorn då det endast drar ut kondensatorerna. Du behöver inte sätta tillbaks bateriet bara för att kolla om datorn startar. Har varigt med om ett flertal moderkort bla asus stirker extreme och maximu formula 2 som behövde det för att starta igen efter felaktig överklokning samt att maximus inte startade då jag fick det på posten men efter en liten chock fick jag igång den.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn: jag drog ut el kablen, sedan tog jag ut cmos batteriet med en skruvmejsel förskitigt, sedan satte jag in den igen och nu är de fortfarande ett orangt ljus på motherborden men startknappen blinkar inte 3 gånger som innan? kan de vara cmosen som är svag och måste bytas ut eller är de några kondingar som inte funkar helt??

Permalänk
Medlem

Du ska kortslua pungterna då där cmos satt 1-3 sec mer skadar inte men du får inte ha el till nätaget då och ska ha testat at starta datorn utan nätagrigat inna så de delar som kan dras ut för att inte ge felaktiga av eller på 0 eller 1 då datorn startar.
Då jag inte kan ditt moderkort så kan jag säja att du normalt sätt inte behöver cmos bateriet i. Däremot om det saknas så kommer datorn inte starta. Du har normalt sett en cmos jumper på moderkortet men den fungerar inte lika bra som att kortsluta polerna. Däremot kan det vara värt att ändra den till cmos clear bara för att. Vissa moderkort startar i det lägen andra inte.
Byta batteri behöver du bara tänka på om den startar utan. Men även där kan du vänta lite så det inte är ett annat fel. brukar vara cr2032 och gå att köpa för ca 50kr+- 10 i valfri bytik. Class, Teknik, Kjello, och affärer som byter batterier på klockor.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn: nu fattade jah inte helt, mitt moderkort är NW73C tror jag och när jag tog ut mitt cmos och satte tillbaka de så lyser de orangt på motherboarden och det blinkar inte 3 gånger som förr?

Permalänk
Medlem

Det räcker inte.
För att det ska nollas helt så måste den vara utan ström en stund då systemet är byggt så att du ska kunna byta cmosbateri eller ha ett speningsbortfall utan att förlora data.

Så du måstte ha datorn utan ström ett tag. Och den tiden blir mindre om du tar bort cmos minnet och kortsluter polerna då du INTE har någon koppling till elnätget. Det kan fortfarande ta flera minuter snarare än dagar. Innan de delar som behöver nollas har dragits ut. Kan ta ett av asus korten som exempel. det hade skrivats ut och hade ingen strömkälla, ändå luste samtliga blåa dioder i flera minuter innan de började dö. Kondensatorerna hade alltså det som behövdes lagrat för något mellan 5-7min.(Kan varigt mer men under 10min)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Din datormonterande bekant har tyvärr ingen koll på vad det krävs för nätdel alls, utan har antagligen fått sina kunskaper av diverse nätdelstillverkares reklammaterial, som är fulla av glädjesiffror. En överdimensionerad nätdel kommer inte att vara lika effektiv heller, vilket är ytterligare ett bra skäl till att inte köpa en onödigt stor.

Satsa på att få minst en 80 Plus Gold-certifierad nätdel istället!

Du har så rätt!