ASA: "No Man's Sky har inte misslett kunderna"

Permalänk
Melding Plague

ASA: "No Man's Sky har inte misslett kunderna"

Efter två månader har brittiska Advertising Standards Authority avslutat sin utredning av No Man's Sky. Enligt dem har spelets marknadsföring representerat spelet på ett rättvist sätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kunderna/köparna känner sig lurade...det är det som räknas, inte vad ASA säger.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

"Can you see other players in the game?" - nån som frågar

"Yes" - Sean Murray

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Enda spelet jag förbokat är SC2! Och även om det floppat så hade jag gärna "skänkt" dessa pengar till utvecklarna som symboliskt tack för alla andra fina spel de gjort (SC och WC2/3)

Om man inte är beredd att göra detta bör man inte förköpa!

Permalänk
Avstängd

Lägger energi på ett spel som floppade flera månader efter release. Hur orkar folk?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

@PlogarN97:

SC2 floppade väl inte?

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Enda spelet jag förbokat är SC2! Och även om det floppat så hade jag gärna "skänkt" dessa pengar till utvecklarna som symboliskt tack för alla andra fina spel de gjort (SC och WC2/3)

Om man inte är beredd att göra detta bör man inte förköpa!

SC2 var inte en flopp, även om spelet inte uppnådde "SC1-nivåer".

Permalänk
Medlem

10721a: Det sa han inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Lägger energi på ett spel som floppade flera månader efter release. Hur orkar folk?

Skrivet av Granter:

@PlogarN97:

SC2 floppade väl inte?

Hur menar du?

Notera

Och även om det floppat

Inte

Och även om det floppade

Jag har många timmar spelade, dock bara wings.

---

SKulle aldrig förboka ett spel jag inte trodde på från någon indietillverkare. Det blir som att köpa en lottsedel med väldigt liten reward. Hög risk och liten möjlig utdelning.

Permalänk
Medlem

Så många butthurts.

Just have to suck it up and be a man.

glömde "up" xD
Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jaha. Så med andra ord kan spelhusen komma undan med vad som helst bara de lägger in något om slumpmässighet i beskrivningen. Sorgligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag kollade upp detta spel flera månader innan release. Tyckte initialt att det såg väldigt intressant ut men när jag kollade närmre på det så såg jag att det inte var något multiplayerspel. Där dog intresset helt för mig.
Detta visste jag alltså flera månader innan release. Hur kommer det sig att så många blev bestörta att spelet inte har multiplayer efter release? Är det någon slags masspsykos som har inträffat?

Permalänk
Medlem

Men alltså, anmälde man inte för att de assets som visas i trailers osv (t.ex. jättehöga träd) inte finns i spelet överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Men alltså, anmälde man inte för att de assets som visas i trailers osv (t.ex. jättehöga träd) inte finns i spelet överhuvudtaget?

detta

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd

@PlogarN97:

aah. Klickade till nu.

Permalänk
Skrivet av Daark:

"Can you see other players in the game?" - nån som frågar

"Yes" - Sean Murray

taget från en videointervju med Sean Murray 1 år nånting innan release. Det var fler grejer som inte kom med och
andra grejer som KOM med men som inte skulle finnas överhuvudtaget, exempelvis NPC:s

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

taget från en videointervju med Sean Murray 1 år nånting innan release. Det var fler grejer som inte kom med och
andra grejer som KOM med men som inte skulle finnas överhuvudtaget, exempelvis NPC:s

Och dagen efter release gick han ut och skrev att två spelare hade träffat varandra. Lustigt nog på grund av de två streamers som visade att det inte gick.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Skulle inte ens ta i det spelet med en tång.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Hjälpsam

Inte första eller tyvärr sista gången vi kommer att känna oss lurade.
Köpte Dragon Age 3, detta sades vara "made for PC-gamers by PC-gamers", jävla skitsnack, blir inget mer Dragon Age för mig.
https://www.youtube.com/watch?v=O0Dp7HeW9vs
http://kotaku.com/months-later-dragon-ages-pc-version-is-stil...
Jag kommer inte köpa ett jävla spel, innan det testats ordentligt, i fortsättningen, blev inte FO4 heller vilket jag är glad för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Att veta om spelet kommer var multiplayer borde man göra innan spelet änns börjat utvecklas, det är en sån sak som inte ändras under spelets utveckling. Man går inte från ett multiplayer spel och sedan gör det singleplayer, så ja Sean ljög enligt mig.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Citat:

För cirka två månader sedan började den oberoende organisationen Advertising Standards Authority (ASA), som håller koll på media- och reklambranschen i Storbritannien, utreda No Man's Sky för falsk marknadsföring.

det är en månad efter spelet kom ut som dom började undersöka det.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte första eller tyvärr sista gången vi kommer att känna oss lurade.
Köpte Dragon Age 3, detta sades vara "made for PC-gamers of PC-gamers", jävla skitsnack, blir inget mer Dragon Age för mig.
https://www.youtube.com/watch?v=O0Dp7HeW9vs
http://kotaku.com/months-later-dragon-ages-pc-version-is-stil...
Jag kommer inte köpa ett jävla spel, innan det testats ordentligt, i fortsättningen, blev inte FO4 heller vilket jag är glad för.

FO4 blev droppen för mig, nu mer köper jag inte spel förrän några månader efter släppet, då det kommer på reapris och alla buggar är fixade.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Att veta om spelet kommer var multiplayer borde man göra innan spelet änns börjat utvecklas, det är en sån sak som inte ändras under spelets utveckling. Man går inte från ett multiplayer spel och sedan gör det singleplayer, så ja Sean ljög enligt mig.

Beror på, nu har jag inte så bra koll, men så länge de snackade om det i början så är det ju möjligt att de insåg hur enormt mycket arbete de var tvinga att lägga ner för att få någonting som bara var en kul grej att fungera.

Men nu har ju jag inte följt utvecklingen och om de hävdat att det går ända fram till release, eller efter så borde det ju räknats som falsk marknadsföring. Det stog ju iofs i artikeln att de bara gått efter informationen på respektive store sida dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Daark:
Han poängterade hela tiden vid varje intervju etc, att det INTE var en mutiplayer upplevelse. Men hååler med om att
det kan vara förvirrande om man bara sett just den intervjun ( jag antar att det är den där 70 questions du menar) och han säger
yes på frågan om man kan se varandra. Men faktum är att dom varit övertydliga med att det är singleplayer just för att sannolikheten
att du ska träffa på någon annan i detta stora universum är minimal.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

@Daark:
Han poängterade hela tiden vid varje intervju etc, att det INTE var en mutiplayer upplevelse. Men hååler med om att
det kan vara förvirrande om man bara sett just den intervjun ( jag antar att det är den där 70 questions du menar) och han säger
yes på frågan om man kan se varandra. Men faktum är att dom varit övertydliga med att det är singleplayer just för att sannolikheten
att du ska träffa på någon annan i detta stora universum är minimal.

Men borde ju iaf innebära att man KAN träffa på någon, även om det är så liten chans att det är försumbart? Dvs då ska ju händelser som sker i spelet sparas på någon globalserver som andra spelare får ta del av. Vilket visat sig inte stämma då flertalet har försök se varandra i spelet men inte gjort det. Och de har förstört saker som inte replikeras hos den andre.

Nu kan det ju vara så att 2 planeter ser Exakt likadana ut (på vissa ställen, som råkat vara just där dessa streamers träffats) men som inte varit samma planet och därmed gjort att man inte sett varandra. Låter väl lite långsökt. Alternativet är att det inte är möjlighet öht.

Edit: Jag gillar denna typ av spel. Där man får utforska rymden. Där man kan flyga mellan planeterna och hitta saker/miljöer som är unikt för just den platsen. Så jag är sugen att köpa spelet nu när det är 40% rea. Men det känns inte som det är värt det ändå, när det bara verkar handla om mining hela tiden. Sen när man inte kan använda det på något ändå efter man uppgraderat allt efter par timmar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Men snälla, vad är det folk inte förstår.

Vad en utvecklare säger ett år, eller till och med en månad eller ett par dagar innan release är inte ett problem, så länge dom ger dig korrekt information på produkt beskrivningen vid release. Det är inte problemet med No Man's Sky, och har aldrig varit det, hur tråkigt det än är att majoriteten av funktioner dom marknadsfört innan release inte kom med.

Skrivet av erik7191:

Detta är problemet.

Anmälningarna var väl endå för att de visade bilder på saker och ting som inte finns med längre?

Permalänk
Medlem

Med autogenerade områden får man oftast aldrig ngt riktigt häftigt, många spel som t.ex. Fallout serien får riktigt unika områden tack vare kreativiteten hos de som gör spelen.

Direkt jag hör autogenererade tänker jag bara booooring.

Permalänk

@fragwolf: Ja kör du på PC kan du ju alltid modda sånt du gillar / inte gillar.
Angående att man inte kan se varandra, Ja det kan man helt enkelt inte vilket är synd men det fattade man redan när man märkte att man kunde pausa spelet :). Det som är en multiplayer upplevelse är dina upptäckter och statistik som du laddar upp , den delas med andra spelare så att andra kan hitta din planet och se att dina växter och djur är döpta av dig osv. Sen var det snack om att man skulle kunna se sönderskjutna träd och berg osv men det tror jag inte kom med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

@fragwolf: Ja kör du på PC kan du ju alltid modda sånt du gillar / inte gillar.
Angående att man inte kan se varandra, Ja det kan man helt enkelt inte vilket är synd men det fattade man redan när man märkte att man kunde pausa spelet :). Det som är en multiplayer upplevelse är dina upptäckter och statistik som du laddar upp , den delas med andra spelare så att andra kan hitta din planet och se att dina växter och djur är döpta av dig osv. Sen var det snack om att man skulle kunna se sönderskjutna träd och berg osv men det tror jag inte kom med.

Så är det värt 300 kr? Det är väl max 2h man får spela, eller äga spelet 2v, för att man ska kunna utnyttja återköpet?
Några bra mods som är rekommenderade? Har inte kollat så mycket på spelet sen 1 månad efter releasen. Hade hoppats på att det skulle komma uppdateringar som inkluderar något av det som sagts av Sean.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Så många butthurts.

Just have to suck it and be a man.

Butthurt, suck it and be a man, inte för att jag har något mot bögar men...

Har slutat förköpa spel sedan Diablo 3, nu för tiden är man lite smartare och ser hur spelet blir först...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]