Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Hej!
fick min rift i maj och har använt den problemfritt fram tills för några dagar sen när den plötsligt vägrade att ge bild. Startar jag upp oculus home och sätter på mig headsetet så får jag ljud men ingen bild. När jag provar ett spel så står det bara hardware error. Provade att installera om oculus home men det resulterade i att sensorn inte längre hittas. Ska hämta ut mina touch kontroller imorgon så timingen kunde inte vara sämre.

Mvh

Usch det där är ju verkligen worst case! Meen om du nu behöver skicka in ditt HMD.. kan ju jag ta dina touch såå får du mina när kommer istället.. deal @bandit_n1??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tjenare, vi behöver två testare med Touch för att säkerställa Riftstöd mot lite olika hårdvara osv. Hör av er om ni vill ingå i vår testgrupp så fixar vi nycklar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Jag testar precis allt jag hittar till touch just nu så jag ingår gärna i testgruppen och ger lite feedback om ni vill ha. Har svårt att hinna med något mer omfattande test innan helgen däremot.
Du kan se min hårdvara i signaturen.

Permalänk
Avstängd

Vi vill gärna ha testare som lite spontant kan hjälpa oss testa om vi fixar en ny feature som måste testas, så man måste väl känna att sin fritid räcker till för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Vad handlar det om för typ av programvara? Om det är skräck spel så är jag helt fel person haha. Men jag har mycket fritid så om det inte är alltför avancerat så kan jag säkert hjälpa till
Vad för info behöver ni? Alltså mina specs eller så?

Permalänk
Avstängd

@MrKudden:

Nej men vi vill bara testa att spelet fungerar på lite mer hårdvara än vår egna burkar. Fått lite info från vissa användare att ASW får SteamVR att flippa ur totalt tex men inte lyckas återskapa.

Inget skräckspel http://store.steampowered.com/app/517020

PM:a mig om du är sugen så skickar jag min skypeadress, som sagt vi säker folk som hyffsat spontant kan ställa upp och testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick hem Oculus Touch idag och fasen vad grym de är ändå. Trackingen med två kameror duger utmärkt för 180 blir lite mer problem när man vänder ryggen till givetvis.

Hade vart en dröm att få dessa att lira med Vive så man kan kassera Vives dåliga rörelsekontroller för gott. Hittar få ursäkter för dem annat än att de är mer robust byggda och inte kör AA-batterier. Ser fram emot när vi får vr fps som låter oss styra med analoga joysticken som brukligt. De oculus lir jag kört hittills kör stenhårt med teleport och stående roomscale. Dead and buried riktigt kusligt hur bra touchen mimikerar revolvern och få handgesterna ovanpå det riktigt läckert. Greppknapp som man inte behöver byta grepp för. Alla knappar är enkla att nå och analoga joysticks med bra känsla istället för touchpads utan känsla och kass precision. Windlands är de enda jag hittar som använder de analoga spakarna men de har inte fullt stöd ännu. Trackar inte touch kontrollerna agerar bara som en reguljär joystick.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Viven har ju en ny kontroll på G där man kan släppa taget om den också då den sättes på handleden, så man kan droppa prylar på "riktigt". Kommer bli lite jobbigt för oss stackars utvecklare att stödja alla dessa versioner

Btw, jag vet minst en shooter som låter dig gå med Joysticken

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jäklar va dead and buried var roligt! Adrenalinet pumpar och kulorna viner genom luften haha. Älskar pilbågen! Väljer nästan alltid det i spel och här är känslan givetvis enormt mycket bättre ;D

Jag är dock inte så värst vältränad så något trött efter ett tag haha

Fattas bara kompisar att spela det med. Har ju några på listan men Oculus vän system är ju enormt dåligt. Man borde kunna skriva till varandra åtminstone så man kan bestämma tid och spel osv. Nu chansar man när någon är online att de sitter vid datorn och kollar Oculus ibland. Men men, fixar väl sig =P

Permalänk

Har försökt hänga med lite i VR scenen på sistone som entusiast och gått på Stockholm VR meetup / Spelmuséet / PSVR launch osv, allt för att höra mer och få en möjlighet att testa. Vet någon om det finns fler forum där möjlighet till att klämma och känna finns? Skulle vara superkul att testa nya touch, speciellt om det gavs adekvat med tid. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Fått psykbryt på den korta sladden för sista gången. Försökte med denna förlängare men den verkar inte vara kompatibel? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Måste man köra med propriatory oculus hdmi sladd rakt av?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: jag var precis på Kjell och lämnade tillbaks den jag köpte igår som var på tre meter. Vissa får det att fungera att förlänga men andra inte. Verkar bero på grafikkort i kombination med kvalité på kabel.

Fler verkar dock få det att fungera med DVI och sedan adapter till HDMI. Vet inte om det är starkareutsignal på DVI eller vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

@oqvist: jag var precis på Kjell och lämnade tillbaks den jag köpte igår som var på tre meter. Vissa får det att fungera att förlänga men andra inte. Verkar bero på grafikkort i kombination med kvalité på kabel.

Fler verkar dock få det att fungera med DVI och sedan adapter till HDMI. Vet inte om det är starkareutsignal på DVI eller vad det kan bero på.

Glömde faktiskt bort att testa den via min hdmi-dvi adapter. Blev retur sen googla jag och ska testa en från amazon som ska fungera. Tog en usb 3 extender också så man blir lite mer flexibel med att montera dem. Nu så ska de va än mer lotteri med usb förlängningar och få signal vad jag förstått.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick precis min extra sensor levererad.
Inte heller denna gång krävdes någon signatur från transportkillen, han bara lämnade över paketet.
Var det likadant för er andra? Tycker att det är lite udda med tanke på att prylarna ändå kostar en del.

Permalänk
Medlem

@Salcin74: Konstigt! Jag fick signa mina. Finns ju dock nån grej på sitt ups konto man kan klicka i och godkänna så dom inte behöver ta signatur och att dom kan lämna den utanför dörren osv. Men den är svår att råka klicka i =P

Permalänk
Medlem

För mig räckte det med att muntligt godkänna över telefon till UPSs leverantör att de kunde lämna den utanför dörren.

Kan även tillägga att jag beställt denna HDMI-kabel. Skickades idag så jag återkommer med funktionalitet senare.

Permalänk
Medlem

Jag har varken klickat i något eller muntligt gett godkännande om något, var lite sen att öppna dörren och då hade han redan ställt ned den utanför och börjat gå mot bilen dessutom.

Behöver skaffa en USB 3.0 hub för front sensorerna eller åtminstone förlängningskablar men det verkar som att folk har haft bättre lycka med förlängningar kopplade till strömsatta USB 3.0 hubbar.
Den bakre sensorn räcker det tydligen med USB 2.0 för och det följde med en 16 fots aktiv förlängning men jag skulle behöva lite till för att kunna dra det snyggt.

Vore kanon med en sammanställning av modeller som folk har testat med lyckat resultat både USB, HDMI och Hubbar då det verkar vara lite si och så med kompatibilitet här. Har letat lite men inte hittat någon riktigt klockren lista och speciellt inte på prylar som går att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem

Märkte att Oculus slutat klaga på att mina sensorer vart inkopplade i USB 2 portar, finns inte ens kvar som någon varning längre heller utan den körde något test i början och verkade vara nöjd.

Med det sagt, äntligen fått Touch kontrollerna, 7 min preorder vart tydligen för långsamt, bara testat demot och tyckte det funkade riktigt bra, samt ja lite speciell känsla detta med att ha händer i VR.

För första gången hade jag inte problem med UPS, tydligen har en butik i närheten börjat bli service center för UPS också så de skickades dit och kunde bara gå ett par hundra meter och hämta dom.

Tar gärna imot tips på spel som är värda att skaffa nu, notera att jag har bara utrymme för stående / sittande och har inte någon play area alls att räkna med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Touch är grymma!

Bullet train är ett måste, kort, men sjukt kul! Dessutom gratis

Sen måste jag säga att SteamVR fungerar ju klockrent även med rift/touch. Gjorde hela setup "programmet" och har kört the lab, vilket oxå är väldigt roligt..

Har man rift, måste man bara ha touch.

btw såg att proshop hade så man kunde köpa touch:
https://www.proshop.se/VR-Gamer-Glasoegon/Oculus-Touch-Contro...

Men 3.000:-!!! wtf??! Hur kan det bli så?? Jag betalade ca 1900:- från Oculus egna hemsida.. och det var med frakt..

Permalänk

Beställde precis Oculus + Touch :DDDD

Ska bli intressant, gillade verkligen DK2 och hade inga problem med bildkvalitén eller någonting egentligen. Sålde den ganska snabbt (ville mest prova egentligen) och fick in lite mer än vad jag gett för den

Hur många USB-portar behöver jag totalt för Oculus + Touch? Jag har 4 USB3 portar, har nog ett par USB2 portar till övers också..

har ett rätt gammalt moderkort (se signatur).. vet inte om det har betydelse för stöd osv.. har dock ett rätt nytt USB3-interface (PCI-E) med 2 portar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Behöver 3 med två kameror

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Behöver 3 med två kameror

För både Touch och Oculus? Låter lite men väldigt bra i så fall

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Hur kan tre usb låta lite. Touch är naturligtvis trådlösa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jo det förstår jag hade DK2.. Tog upp 2 utan kameror, tänkte det blir säkert en väldig massa usb-portar som behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apropå touch börjar få spader på trackingen. Man har blivit lite spoilad med viven som aldrig tappar täckning och inte krävde särskilt mycket tid att sätta upp. Strategin är väl desamma egentligen montera så nära tak som möjligt och rikta nedåt? Kanske skulle gå andra vägen och ställa dem vid golvet och rikta uppåt men då är de lite svårt placera dem säkert. Finns inte ens nära kabel för att fixa 360 graders tracking diagonalt för mina 2x2 meter roomscale. Hade önskat det gick att se kamerorna som när du kör via steamvr då kunde man ju planera och se till lite så man har okay tracking.

Men när de har så svårt att täcka av bara 180 grader med två kameror så tvivlar man ju en del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Strategin är väl desamma egentligen montera så nära tak som möjligt och rikta nedåt?

Jo, det lilla jag läst verkar hinta åt det hållet även för Riften. Den klarar nog inte riktigt samma avstånd dock.
Även foven är lite begränsad.

Skrivet av oqvist:

Finns inte ens nära kabel för att fixa 360 graders tracking diagonalt för mina 2x2 meter roomscale.

Kabellängden är lite irriterande kort, men jag slängde på en 3 meters förlängning för bakre kameran utan issues.
(har dock inte spelat mycket än)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Apropå touch börjar få spader på trackingen. Man har blivit lite spoilad med viven som aldrig tappar täckning och inte krävde särskilt mycket tid att sätta upp. Strategin är väl desamma egentligen montera så nära tak som möjligt och rikta nedåt? Kanske skulle gå andra vägen och ställa dem vid golvet och rikta uppåt men då är de lite svårt placera dem säkert. Finns inte ens nära kabel för att fixa 360 graders tracking diagonalt för mina 2x2 meter roomscale. Hade önskat det gick att se kamerorna som när du kör via steamvr då kunde man ju planera och se till lite så man har okay tracking.

Men när de har så svårt att täcka av bara 180 grader med två kameror så tvivlar man ju en del.

Hur upplever du roomscale CV1 vs Vive?
Sitter på båda hmds men fått uppfattningen att CV1an inte alltid har lika bra tracking.
Har hänt att jag tappat tracking sittandes med Riften, när jag tittat bak i min simrig med CV1an.
Då såklart enbart med en kamera, men endå, känns mindre solid tracking?
Funderar på om jag ska köpa touch eller nöja mig med vivens sämre kontroller(men bättre tracking?) och invänta dom nya.
Kör 3x3 m roomscale med viven, kan jag förvänta mig samma yta med CV1?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Hur upplever du roomscale CV1 vs Vive?
Sitter på båda hmds men fått uppfattningen att CV1an inte alltid har lika bra tracking.
Har hänt att jag tappat tracking sittandes med Riften, när jag tittat bak i min simrig med CV1an.
Då såklart enbart med en kamera, men endå, känns mindre solid tracking?
Funderar på om jag ska köpa touch eller nöja mig med vivens sämre kontroller(men bättre tracking?) och invänta dom nya.
Kör 3x3 m roomscale med viven, kan jag förvänta mig samma yta med CV1?

Jag är inte ensam då

Jo jag upplever då samma. Foven är för begränsad på CV1s kameror helt enkelt. Har också simrig och har en ultrawide monitor så har kameran 45 grader åt sidan till höger. Rör inte huvudet så mycket när jag rejsar men tittar jag ner mycket åt vänster så tappar jag trackingen. Hade inte oculus kabeln haft kabel hade jag kunnat placera den bredvid en av vive bas stationerna jag har i ett skåp nära tak och då hade jag nog fått bättre tracking kanske. Möjligt jag bara silvertejpar fast den ovanför monitorn men då blir de lite bökigare när jag ska ställa om för roomscale och monitorn skakar en del pga min ffb ratt så det kan väl bli lite jobbigt kanske.

Att oculus har sämre tracking hoppas jag kan ha positiva bieffekter dock. Vi har ju nu ett par dugliga analoga joysticks någon kan få idén att vi kanske kan lira sittandes och navigera runt i mech suit eller gliderboard eller bara sprinta runt som vanligt och få förflytta oss vettigt i våra fps shooters. Jag vill bort från vivens teleporterande galleriskjutare. Dock så är ju inte de lir som släpptes med touchen annorlunda än på något sätt mer än att de är mer fokus på att man inte ska behöva snurra runt och ha sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Man blir lite less när man ser hur många spel som använder teleportering får jag säga Man köper väl inte VR för att gå tillbaka i utvecklingen och i inlevelse? De som blir åksjuka får faktiskt vänja sig eller så är VR inte rätt medium för dom helt enkelt (finns de som inte kan se vanlig 3D-film heller). Tråkigt att det inte verkar gå att spela ens HL2 med CV1, det var fantastiskt kul i DK2, tog kanske 20 sekunder för mig att vänja mig vid kontrollerna osv, märkte aldrig av någon åkesjukeeffekt eller dyl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att se vart de tar Doom VR. Gör de en run and gun shooter till galleriskjutare med teleportering...

VR sport challenge är rätt kul ändå. Kan nog hålla intresset ett tag. Har lite svårt att locka tillräckligt med fans.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x