Permalänk
Medlem

Mus & tangentbord lyser men funkar ej

Hej!

Jag höll på att rensa min dator på program och spel jag inte använde, skulle också stänga av några nvidia autoruns via Microsoft's Autoruns program då jag precis uppdaterat nvidia geforce experience och shadowplay, nvidia wireless controller osv satts på igen. Passade på att stänga av autorun på lite andra saker när jag ändå var där, men höll koll på vad det var. Avinstallerade också MSI Smart Utilities och MSI Command Center då de ska väl inte behövas.

Började höra engelska ads i bakgrunden på min dator igår då jag spelade, olika reklamer på typ 10-15 sek. Och detta kom även fast jag inte hade igång någonting. Sökte igenom med Malwarebytes och den hittade nåt hot i wowsys mappen som den tog bort.

Efter jag avinstallerat klart och blev klar med Autoruns så startade jag om datorn. Då funkade inte tangentbord och mus. De lyser men inget händer. Provat koppla in de i alla olika usb uttag och provat ett gammalt tangentbord med sådant äldre uttag med. Inget hjälper. Kommer heller ej in i BIOS.

Vet inte vad jag ska ta mig till. Vad kan jag göra när varken tangentbord eller mus fungerar? Hjälp uppskattas oerhört.

Kan inte mina specs utantill o kan inte kolla upp de på datorn. De här är enda jag kommer ihåg:

Windows 10
Intel i7 4770K
MSI Geforce 970 4gb Gaming
MSI Z-97 Gaming
RM850 nätagg
16gb RAM

Permalänk
Medlem

det är typ omöjligt att ta bort USB stödet i windows utan att man liksom sabbat windows. Min gissning är att du har fått ett malware som sabbar/blockar dina USB portar. Det går att starta windows 10 i felsäkert läget från installations media, kan vara värt att testa. Annars så låter det ändå som det är dags för en fresh installation av Windows från grunden.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

det är typ omöjligt att ta bort USB stödet i windows utan att man liksom sabbat windows. Min gissning är att du har fått ett malware som sabbar/blockar dina USB portar. Det går att starta windows 10 i felsäkert läget från installations media, kan vara värt att testa. Annars så låter det ändå som det är dags för en fresh installation av Windows från grunden.

// LZ

Hur kommer jag in i felsäkert läge utan tangentbord och mus? Installations media? Hade kunnat göra en omformatering men hade väldigt gärna velat spara en del viktiga saker som jag har på datorn innan om det gått på nåt sätt.
Segt om problemet är pga malware då malwarebytes sa att de tog bort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer du inte in i BIOS med delete-tangenten? Börjar lukta hårdvaru-fel snarare i så fall. Prova koppla ur nätagget fån väggen och bryt powerknappen några minuter. Om du inte kommer in i bios då så får man börja felsöka hårdvaran.

Vad exakt menar du med att "tangentbord och mus lyser men inget händer"? Får du någon bild, startar Windows överhuvud taget?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kommer du inte in i BIOS med delete-tangenten? Börjar lukta hårdvaru-fel snarare i så fall. Prova koppla ur nätagget fån väggen och bryt powerknappen några minuter. Om du inte kommer in i bios då så får man börja felsöka hårdvaran.

Vad exakt menar du med att "tangentbord och mus lyser men inget händer"? Får du någon bild, startar Windows överhuvud taget?

Kommer inte in i BIOS med delete knappen. Windows startar som vanligt och jag kommer till skrivbordet men där tar det stopp eftersom mus och tangentbord ej funkar. De lyser som de alltid gör då de är inkopplade och får ström men ingen mus på skärmen och inget händer när man trycker på tangenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova rycka systemdisken och se vad BIOS säger då. Om det inte fungerar, prova en CMOS-reset.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem

När jag bytte till W10 nyligen så dödade W10 samtliga USB-portar. Gick inte att få kontakt med någonting man anslöt, var som att kretsen lagt av. Tyvärr var det W10-bugg och jag lyckades inte lösa det på annat sätt än att rensa datorn och göra ny, ren installation.

Alltså kan det hända, iaf med W10 (aldrig upplevt det med något annat OS) och har windows skadats av virus kan man säkert få samma symptom.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

När jag bytte till W10 nyligen så dödade W10 samtliga USB-portar. Gick inte att få kontakt med någonting man anslöt, var som att kretsen lagt av. Tyvärr var det W10-bugg och jag lyckades inte lösa det på annat sätt än att rensa datorn och göra ny, ren installation.

Alltså kan det hända, iaf med W10 (aldrig upplevt det med något annat OS) och har windows skadats av virus kan man säkert få samma symptom.

jo...det kan väl hända. men W10 är ju inte startat i BIOS läge, så det är ju himla skumt.

Plocka ur CMOS batteri för att nolla BIOS låter som en steg att testa

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Prova rycka systemdisken och se vad BIOS säger då. Om det inte fungerar, prova en CMOS-reset.

Systemdisken? Finns någon knapp bak på datorn man kan trycka in där det står "CLEAR CMOS". Den som skall användas i så fall? Och vad händer då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jo...det kan väl hända. men W10 är ju inte startat i BIOS läge, så det är ju himla skumt.

Plocka ur CMOS batteri för att nolla BIOS låter som en steg att testa

// LZ

Hur plockar man ur CMOS batteriet? Räcker inte med att trycka på "CLEAR CMOS" knappen bak på datorn? Och vad exakt är det som händer då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@andn: Systemdisken: Den disk ditt OS är installerat på. Aledningen är för att lättare komma in i BIOS då det inte finns något att starta från. Det räcker att ta bort datakabeln från ditt moderkort. Knappen på baksidan väntar vi en stund med då den återställer moderkortets alla inställningar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon