Nyligen installerat Ubuntu 24.04 LTS Förvirrad

Permalänk

Nyligen installerat Ubuntu 24.04 LTS Förvirrad

Jag högerklickade på en mapp (och en fil för den delen ) för att skapa en genväg. Jag trodde att det skulle komma upp ett alternativ där jag väljer skapa genvä (Create link) men inget sånt alternativ visade sig.
Hur gör man?

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Jag högerklickade på en mapp (och en fil för den delen ) för att skapa en genväg. Jag trodde att det skulle komma upp ett alternativ där jag väljer skapa genvä (Create link) men inget sånt alternativ visade sig.
Hur gör man?

Jörgen

Prova "Create shortcut" istället. Finns under "Show more options".

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Det alternativet finns inte!

PS
Kunde inte ta skärmdump i det läget.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

Sitter inte vid datorn, men rimligtvis klickar du där länken ska skapas, dvs inne i en mapp, inte på målet för länken.

Vad exakt vill du göra? Var vill du skapa länken och var finns målet för länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Prova "Create shortcut" istället. Finns under "Show more options".

Den här tråden ligger under linux, dvs inte ett windows 11 bekymmer.

on topic så kanske detta hjälper: https://linuxconfig.org/how-to-create-desktop-shortcut-launch...
har lite svårt att förstå vad du vill åstadkomma dock

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Jag högerklickade på en mapp (och en fil för den delen ) för att skapa en genväg. Jag trodde att det skulle komma upp ett alternativ där jag väljer skapa genvä (Create link) men inget sånt alternativ visade sig.
Hur gör man?

Jörgen

Jag misstänker, men vet inte:
24.04 av vad? Menar du Ubuntu, så finns Ubuntu i ett flertal varianter med samma utgåve-nummer, och det kan ju skilja mellan dem hur man gör.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Om det nu är Ubuntu 24.04 det rör sig om så kan det vara Gnome som är begränsningen här.
Gnome (Files) erbjuder inte användaren att skapa genvägar via innehållsmenyer (context menu).

Men detta är ju bara ytterligare spekulation eftersom ingen här faktiskt vet vad @Krassegrand faktiskt syftar på.

XFCE och KDEs Plasma erbjuder däremot dessa alternativ.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Ubuntu 24.04 LTS
Om jag minns rätt så skulle man i tidigare versioner skapa genvägen i den mappen dit man ville gå och sen flyttade man genvägen dit man ville ha den.
Självklart kan det vara annorlunda i denna versionen.

Jag testade nu att högerklicka i en mapp och får där dessa alternativ
Ny mapp/Öppna med/Klistra in/Markera allt/Öpnna terminal/Egenskaper
Inget om att skapa genväg.
Det jag vill skapa kallas Link på engelska, inte key board short cut.

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Gnome (Files) erbjuder inte användaren att skapa genvägar via innehållsmenyer (context menu).

Men detta är ju bara ytterligare spekulation eftersom ingen här faktiskt vet vad @Krassegrand faktiskt syftar på.

XFCE och KDEs Plasma erbjuder däremot dessa alternativ.

OK
Kan jag installera ett annat program för att hantera filer och mappar?
Finns XFCE och KDEs Plasma i Synaptic?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

Gå in under inställningar för filhanteraren så går det att välja så att menyalternativet dyker upp igen.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Gnome, XFCE och KDE är kompletta skrivbordsmiljöer. Är du nybörjare så råder jag dig att läsa på lite om vad det är, skillnader mellan dem och vad du är ute efter. https://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_environment

Enklast att skapa en länk är i terminalen med kommandot

ln -s

. Läs mer: https://www.man7.org/linux/man-pages/man1/ln.1.html

Permalänk
Skrivet av ante84:

Gå in under inställningar för filhanteraren så går det att välja så att menyalternativet dyker upp igen.

<Uppladdad bildlänk>

Jag får denna bilden

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av clnr:

Gnome, XFCE och KDE är kompletta skrivbordsmiljöer. Är du nybörjare så råder jag dig att läsa på lite om vad det är, skillnader mellan dem och vad du är ute efter. https://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_environment

Enklast att skapa en länk är i terminalen med kommandot

ln -s

. Läs mer: https://www.man7.org/linux/man-pages/man1/ln.1.html

Ska testa det,

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante84:

Gå in under inställningar för filhanteraren så går det att välja så att menyalternativet dyker upp igen.

<Uppladdad bildlänk>

Bra info där.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Jag hittade detta rådet någonstans, men.....

$ $ nautilus /usr/share/applications/
$: kommandot hittades inte
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$ $ nautilus
$: kommandot hittades inte
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$

Ska jag installera Nautulus?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Pulver:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Hur hittar jag dessa svarta fönster?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av clnr:

Gnome, XFCE och KDE är kompletta skrivbordsmiljöer. Är du nybörjare så råder jag dig att läsa på lite om vad det är, skillnader mellan dem och vad du är ute efter. https://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_environment

Enklast att skapa en länk är i terminalen med kommandot

ln -s

. Läs mer: https://www.man7.org/linux/man-pages/man1/ln.1.html

Detta verkar alldeles för avancerat för mig.
Jag fick tips om Gnome Tweaks. Skulle det kunna hjälpa?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk

För att flytta eller kopiera en mapp drar man mad musen. Finns det inte en knappkombination man kan använda för att bara skapa en genväg?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av Krassegrand:

För att flytta eller kopiera en mapp drar man mad musen. Finns det inte en knappkombination man kan använda för att bara skapa en genväg?

Jodå det finns, håll inne "Alt" när du släpper så får du en context-meny där du kan välja Move, Copy, Link. Lyckas inte ta screenshot på det av någon anledning. Har dock bara testat på 22.04 då det är det enda jag har. Men det funkar samma på både Ubuntu och PopOS. Du ser även att markören ändras liiiiiiite, du får ett ? vid handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Hur hittar jag dessa svarta fönster?

Du öppnar bara "filer" och trycker på de 3 vertikala strecken som syns på första bilden för att hitta "inställningar" för "filer" - där kan du ställa in så att "skapa länk" syns när du högerklickar på en mapp eller fil.

Att fönstren är svarta är bara för att jag ställt in det under "inställningar" - "utseende" - "stil"

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Du öppnar bara "filer" och trycker på de 3 vertikala strecken som syns på första bilden för att hitta "inställningar" för "filer" - där kan du ställa in så att "skapa länk" syns när du högerklickar på en mapp eller fil.

Att fönstren är svarta är bara för att jag ställt in det under "inställningar" - "utseende" - "stil"

YESSS
Detta fixade det!

Tack!

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tack för all hjälp hittils!

Jag minns att jag haft denna funktionen för länge sedan men sedan försvann den och först nu med 24.04 LTS har jag hittat den igen.
Man högerklickar på den filen/mappen som man vill göra en länk till och sedan flyttar man länken dit man vill ha den.

Nu har jag nästa problem.
Jag använder några kalkylblad för att hålla reda på ekonomi och annat och tänkta att eftersom jag kör backup med Lucky Backup så ville jag köra en sista backup till en extern disk och sen använd backuppen på samma sått som jag använt originalfilerna men det verkar som att det saknas någon rättighet, eller nåt. Jag kan öppna alla men kan inte ändra i alla kalkylbladen. Av 5 kalkylblad verkar 3 vara låsta.
Jag ser ingen självklar skillnad mellan filerna som skulle kunna vara orsak till att några går att öppna men inte andra.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Tack för all hjälp hittils!

Jag minns att jag haft denna funktionen för länge sedan men sedan försvann den och först nu med 24.04 LTS har jag hittat den igen.
Man högerklickar på den filen/mappen som man vill göra en länk till och sedan flyttar man länken dit man vill ha den.

Nu har jag nästa problem.
Jag använder några kalkylblad för att hålla reda på ekonomi och annat och tänkta att eftersom jag kör backup med Lucky Backup så ville jag köra en sista backup till en extern disk och sen använd backuppen på samma sått som jag använt originalfilerna men det verkar som att det saknas någon rättighet, eller nåt. Jag kan öppna alla men kan inte ändra i alla kalkylbladen. Av 5 kalkylblad verkar 3 vara låsta.
Jag ser ingen självklar skillnad mellan filerna som skulle kunna vara orsak till att några går att öppna men inte andra.

sudo chown din användare mappen/filen

Gör backuper på ett filsystem med rättigheter och under din användare så får du inte problemet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Gör backuper på ett filsystem med rättigheter och under din användare så får du inte problemet.

Jag vill använda filerna från en annan dator. Funkar detta ändå?
Kan jag i så fall ändra i Lucky backup så att det funkar?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Jag vill använda filerna från en annan dator.
Funkar detta ändå?

Kan jag i så fall ändra i Lucky backup så att det funkar?

Ja. Men om den andra datorn också har samma filsystem och du har ett annat användar-ID där så måste du göra om proceduren på den om du flyttar tillbaka dem.

Ingen aning. Men de flesta backupsystem har val för att bevara filers strukturer och rättigheter på olika vis, eller ignorera dem. Och gör programmet backuper som sin egen användare, eller med root-privilegier, så kan det såklart krångla till saken om det inte exporteras tillbaka till användaren med det i åtanke.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Datorn som jag kör Lucky Backup på är en Lenovo laptop (Z50) med Ubuntu 20.04 och den nya datorn är en Hp Pavilion med Ubuntu 24.04. det borde väl vara lika?

När jag valde Lucky Backup för säkerhetskopiering så var det med tanke på att det sparade ett komplett filsystem som man kunde gå in i och göra vad som helst med, lite med tanke på när det blir dags att byta dator, men nu stötte jag ju på det är problemet.

Jag vill minnas att jag en gång kopierade en stooor map typ /home men då försvann en del undermappar eftersom programmet inte gick mer än ett visst antal undermappar djupt. År det fortfarande så eller är det ett före detta problem? Jag menar kan jag kopiera/flytta hela /home till en extern hårddisk utan att förlora mappar?

Sist jag bytte dator tog jag ur hårddisken (HDD) och använder den fortfarande ibland.
Kanske det blir så nu med? Den dator jag ska sluta använda är en Lenovo Z50 laptop.Fast jag kanske ska ha den på resor.

Hårddisken i laptopen är på 1Tb jag har en HDD på 6Tb kan man lägga en image på en egenpartition på min externa HDD

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk

Skulle det göra någon skillnad om jag installerar Lucky Backup på den nya datorn och återställer den backup som jag har gjort från den gamla datorn till en plats som den nya datorn kommer åt?
Jag tänkte att det kanske löser rättighetsproblemen? Men jag kommer ju då att ha 2 likadana mappar på den externa HDDn.

Finns det möjlighet att komma åt laptoppens hårddisk från desktoppen? I så fall löser det ju det hela.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Datorn som jag kör Lucky Backup på är en Lenovo laptop (Z50) med Ubuntu 20.04 och den nya datorn är en Hp Pavilion med Ubuntu 24.04. det borde väl vara lika?

Jag vill minnas att jag en gång kopierade en stooor map typ /home men då försvann en del undermappar eftersom programmet inte gick mer än ett visst antal undermappar djupt. År det fortfarande så eller är det ett före detta problem?

Jag menar kan jag kopiera/flytta hela /home till en extern hårddisk utan att förlora mappar?

Ja så mycket har inte ändrats sen dess.

Låter som ett rätt dåligt program. Förutsatt att det inte finns några olycksaliga inställningar du ändrat så det blev så givetvis.

Ja du kan flytta allt i home. Men tänk på att det finns en massa dolda inställningsmappar mm där. Dem är det däremot oftast inte en särskilt bra idé att transplantera mellan två system med så många generationer mellan. Så var selektiv med dem. Är det något program du gjort myclet inställningar i du vill behålla, så gör ett undantag för det.

Skrivet av Krassegrand:

Skulle det göra någon skillnad om jag installerar Lucky Backup på den nya datorn och återställer den backup som jag har gjort från den gamla datorn till en plats som den nya datorn kommer åt?
Jag tänkte att det kanske löser rättighetsproblemen?

Men jag kommer ju då att ha 2 likadana mappar på den externa HDDn.

Finns det möjlighet att komma åt laptoppens hårddisk från desktoppen? I så fall löser det ju det hela.

Förutsatt att programmet gör ett bra jobb så låter det som den primära metoden ja.

Nä, de bör ju slås ihop. Men som sagt, litar man inte på att programmet gör det rätt så kanske det är bäst att göra allting manuellt för att inte riskera förlust eller totalhaveri. Och tänka igenom backuper mer tills nästa gång.

Ja, du kan ju helt enkelt bara koppla den till nya datorn på diverse vis. Dela ut allt i nätverket, eller helt enkelt ta ur den och sätta i ett extert USB-HDD chassi.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Ja du kan flytta allt i home. Men tänk på att det finns en massa dolda inställningsmappar mm där. Dem är det däremot oftast inte en särskilt bra idé att transplantera mellan två system med så många generationer mellan. Så var selektiv med dem. Är det något program du gjort mycket inställningar i du vill behålla, så gör ett undantag för det.

Så om jag inte kopierar hela home utan bara vissa undermappar, undviker jag då problemen med de dolda inställningsmapparna?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.