Lyckas inte använda dual channel efter moderkortsbyte

Permalänk

Lyckas inte använda dual channel efter moderkortsbyte

Igår bytte jag moderkort i en dator efter att det tidigare hade givit med sig.
Bytte till ett likvärdigt äldre 1155 kort som bar begagnat men fullt fungerande sedan innan.

Nya moderkortet är ett P8Z77 V LX.

När jag ska boota upp den igen så sätter jag två DDR3 minnena varsin slot med samma färg men då lyser "DRAM LED" rött på kortet vilket indikerar minnesfel.

Om jag kör med bara ett minne oavsett vilket av dom jag än provat med, så fungerar det galant. (Vilket utesluter defekt sticka) Det fungerar även galant om jag kör ett minne i vardera färg samtidigt. Men oavsett kombination på SAMMA färg så vägrar den boota.

Vad kan jag göra? Datorn fungerar kanon i övrigt så just nu sitter jag med ett minne i varsin färg för den vägrar boota annars.

Tacksam för hjälp, kan ha missat något men säg bara till så ska jag fylla i!

Permalänk
Medlem

Du har kikat i manualen om vilka slots det ska sitta i exakt? Så det inte är 3+4 istället för 1+2 tex.

Permalänk
Skrivet av linkminatoR:

Igår bytte jag moderkort i en dator efter att det tidigare hade givit med sig.
Bytte till ett likvärdigt äldre 1155 kort som bar begagnat men fullt fungerande sedan innan.

Nya moderkortet är ett P8Z77 V LX.

När jag ska boota upp den igen så sätter jag två DDR3 minnena varsin slot med samma färg men då lyser "DRAM LED" rött på kortet vilket indikerar minnesfel.

Om jag kör med bara ett minne oavsett vilket av dom jag än provat med, så fungerar det galant. (Vilket utesluter defekt sticka) Det fungerar även galant om jag kör ett minne i vardera färg samtidigt. Men oavsett kombination på SAMMA färg så vägrar den boota.

Vad kan jag göra? Datorn fungerar kanon i övrigt så just nu sitter jag med ett minne i varsin färg för den vägrar boota annars.

Tacksam för hjälp, kan ha missat något men säg bara till så ska jag fylla i!

Hejsan

Har du tittat så du inte några pins i minneslsottarna inte är böjda?
När du satte i cpu´n på moderkortet så kan den ha hamnat lite snett eller att några cpu pins kan ha blivit lite böjda. Kan vara bra att kolla detta och samtidigt resetta cpu´n så kan det ordna till sig

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Du har kikat i manualen om vilka slots det ska sitta i exakt? Så det inte är 3+4 istället för 1+2 tex.

Japp det ser ut precis så som färgerna visar, slot 1 och 3 är blå och 2 och 4 är svart eller nåt, och färgerna för dual channel hör ihop.

Skrivet av Huge-Raven:

Hejsan

Har du tittat så du inte några pins i minneslsottarna inte är böjda?
När du satte i cpu´n på moderkortet så kan den ha hamnat lite snett eller att några cpu pins kan ha blivit lite böjda. Kan vara bra att kolla detta och samtidigt resetta cpu´n så kan det ordna till sig

Det skulle jag kunna kolla, svårt att tro det dock. Anledningen till bytet var att dom förra processorpinsen blev böjda så denna gång iaktog ordentlig försiktighet och har dubbelkollat att den sitter som den ska. Har inte provat CMOS dock om det skulle kunna hjälpa?