Skillnad mellan adaptivesync och freesync?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan adaptivesync och freesync?

Tja,
Köpte idag en free sync skärm(Asus VG245HE) och en adaptive sync skärm(Asus mg248q).
När jag försökte googla på vad skillnaden mellan dem är så fick jag fram att adaptive sync är en standard som används vid freesync men det säger mig inte särskilt mycket. Därför undrar jag om det är någon skillnad på adaptive sync och free sync? Jag undrar detta eftersom att jag har tänkt köra med 2 free sync skärmar(Asus VG245HE) och en adaptive sync skärm(Asus mg248q). Hur skulle det funka? Sedan undrar jag om det går att ha 144hz på en skärm och 75hz på dom andra två?
Tack.

Permalänk
Medlem

Adaptive sync funkar på alla skärmar. Slår av och på vsynk. tänker på adaptive v-sync

Freesync matchar din skärms frekvens till din fps

Edit
Freesync funkar bara med amd grafikkort. För nvidia grafikkort heter tekniken g-synk och är normalt mycket dyrare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Denna tråd förklarar det bra Adaptive sync??

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060