Permalänk

Köra med passiv kylning under 40c°, hur?

Hej alla SweC,

Jag skulle vilja köra min CPU vid idle med passiv kylning och att den drar igång fläktarna när den arbetar vid >40c°. Datorn är typ på jämnt, vilket surrande ljud som jag stör mig på.

Vid idle idag:
snurrar fläktarna på 350rpm. jag har inte lyckats att sänka den hastigheten. spelar ingen roll vad jag gör. Det går inte att dra ner till noll det minsta som går är 20% av kapaciteten.

Så går det att fixa? gäller datorn som är i min signatur.

Vänliga Hälsningar
RP

Visa signatur

DATOR: PSU: EVEGA Supernova G2 750W | MOBO: ASUS Z170 PRO GAMING | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | CPU FAN: Noctua NH-D15 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | RAM: Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | | HDD: Samsung 750 EVO 250GB | CHASSI: Fractal Design Define R5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoyalPhyton:

Hej alla SweC,

Jag skulle vilja köra min CPU vid idle med passiv kylning och att den drar igång fläktarna när den arbetar vid >40c°. Datorn är typ på jämnt, vilket surrande ljud som jag stör mig på.

Vid idle idag:
snurrar fläktarna på 350rpm. jag har inte lyckats att sänka den hastigheten. spelar ingen roll vad jag gör. Det går inte att dra ner till noll det minsta som går är 20% av kapaciteten.

Så går det att fixa? gäller datorn som är i min signatur.

Vänliga Hälsningar
RP

Ett par resistanser kan fixa detta åt dig. Kanske 1 kOhm?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Ett par resistanser kan fixa detta åt dig. Kanske 1 kOhm?

Nja, då tappar jag väll toppvarven dvs. fläkten kommer få lägre topphastighet(rpm)?

Visa signatur

DATOR: PSU: EVEGA Supernova G2 750W | MOBO: ASUS Z170 PRO GAMING | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | CPU FAN: Noctua NH-D15 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | RAM: Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | | HDD: Samsung 750 EVO 250GB | CHASSI: Fractal Design Define R5 |

Permalänk
Skrivet av RoyalPhyton:

Nja, då tappar jag väll toppvarven dvs. fläkten kommer få lägre topphastighet(rpm)?

kan du inte ställa in fläkt kurva i moderkortet? Vet att mina 140mm noctua fläktar med pwm stänger av sig under ca 35%

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

@DreinLifeOfYou: jag har försökt men går inta att ställa lägre än 20% där,
om det inte är någon mer inställning än fläktkurvan som du tänker på att man måste ändra.

Visa signatur

DATOR: PSU: EVEGA Supernova G2 750W | MOBO: ASUS Z170 PRO GAMING | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | CPU FAN: Noctua NH-D15 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | RAM: Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | | HDD: Samsung 750 EVO 250GB | CHASSI: Fractal Design Define R5 |

Permalänk
Medlem

Hej

Om du skaffar rikriga PWM-fläktar (4-pin) så kan du stoppa helt med enkla program. Speciellt om vi bara snackar om CPU fläkten så har ju de flesta MB 4-pin och kan hantera PWM korrekt. Om inte så finns det externa fläktstyrningar att tillgå.

Program som Speedfan klarar fint att hålla fläktar på 0rpm om man vill. Även 3-pins fläktar.

http://www.almico.com/speedfan.php

Att tänka på är att 0rpm på CPU-fläkten kan resulterar i nästan utebliven kylning till VRM-delen.

Lustig sak med oljud är att så fort du stoppat det som var från CPU-fläktarna så kommer annat att höras.....
Tyst dator är nogrannt planerad med bra låda, dämpning (asfalt) och framför allt riktigt tysta fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoyalPhyton:

Nja, då tappar jag väll toppvarven dvs. fläkten kommer få lägre topphastighet(rpm)?

Förvisso, men skulle det vara ett problem? Jag anar att du ändå inte vill köra full blås.

Permalänk
Skrivet av Dack3:

Hej

Om du skaffar rikriga PWM-fläktar (4-pin) så kan du stoppa helt med enkla program. Speciellt om vi bara snackar om CPU fläkten så har ju de flesta MB 4-pin och kan hantera PWM korrekt. Om inte så finns det externa fläktstyrningar att tillgå.

Program som Speedfan klarar fint att hålla fläktar på 0rpm om man vill. Även 3-pins fläktar.

http://www.almico.com/speedfan.php

Att tänka på är att 0rpm på CPU-fläkten kan resulterar i nästan utebliven kylning till VRM-delen.

Lustig sak med oljud är att så fort du stoppat det som var från CPU-fläktarna så kommer annat att höras.....
Tyst dator är nogrannt planerad med bra låda, dämpning (asfalt) och framför allt riktigt tysta fläktar.

Mmm riktiga PWM fläktar tror jag att jag har jag har följande två st. NF-A15 PWM.
Intressant det du nämner om VRM delen, hur löser alla AIO-system det? borde inte problematiken finnas för dem med?

Skrivet av lorgix:

Förvisso, men skulle det vara ett problem? Jag anar att du ändå inte vill köra full blås.

Mjo, det kommer jag nog vilja.

Visa signatur

DATOR: PSU: EVEGA Supernova G2 750W | MOBO: ASUS Z170 PRO GAMING | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | CPU FAN: Noctua NH-D15 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | RAM: Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | | HDD: Samsung 750 EVO 250GB | CHASSI: Fractal Design Define R5 |