Permalänk
Medlem

delay med längre kablar?

hej, jag tänkte flytta datorn till en garderob som jag har på mitt rum. men problemet är att den är ungefär 6m bort ifrån dator bordet ( jag kan inte flytta bordet närmare). det jag undrar är om det blir någon större delay om man har så långa kablar? jag tänker mest på dvi och usb kablar? jag undrar också hur det skulle gå att ha en usb hub till alla usb saker på bordet. tacksam för alla svar.

Permalänk

skulle säga beror på vilken hub du köpt . och vilka saker du vill koppla in testa helt enkelt .
köpte en kina hub för 10kr med 6 portar och 2 meter kabel som funkar för mig . kör hörlurar och en midikeyboard och div usb minnen aldrig haft problem

Permalänk
Medlem

du borde nog köra hdmi eller display port på såna avstånd. tror inte dvi klarar för långa kablar om det nu inte finns signalförstärkare till sådana.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur noga ska det mätas ? Delayen ökar men på den sträckan så är den ändå så lågt att det inte ger nån praktisk skillnad för det du vill göra men ökar gör den, med ca 3 nanosekunder per meter eller 1ms per 300 km.
Latensen är inget problem men kablarnas egenskaper kan påverka andra saker, tex så är den officiella maxlängden för usb 5m mellan aktiva enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

okej, tack för svaren. jag kan inte köra hdmi eller displayport då jag har en 144hz monitor utan displayport på. men om det inte blir sån stor delay så tror jag att jag klarar mig. jag kör med tangentbord, mus och usb hörlurar. tangentbord är ett k70 rgb, mus är en rival och headset är ett hyper x cloud 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moox:

okej, tack för svaren. jag kan inte köra hdmi eller displayport då jag har en 144hz monitor utan displayport på. men om det inte blir sån stor delay så tror jag att jag klarar mig.

Det är nog inte delay du behöver oroa dig över, utan huruvida det fungerar ö.h.t. 1920x1080@144Hz är ju precis på gränsen för vad DVI-DL klarar av, och t.ex. Wikipedia nämner att kablar upp till 4.5m oftast fungerar med 1920x1200. Och 1920x1080@144Hz kräver dubbelt så hög bandbredd jämfört med 1920x1200@60Hz, så med en kabel längre än 2-3m kan du nog räkna med problem. Eventuellt så kanske det fungerar med en signalförstärkare om du kan hitta någon för DVI.