Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Val av hypervisor

Jag har tänkt att virtualisera en gammal maskin jag har för att använda som filserver (lutar mot freenas, har ECC-minne och vill pröva ZFS) och för att kunna komma åt mina filer (både upp- och nedladdning) genom någon lämplig form av programvara (lutar just nu åt nextcloud eller Tonido). Jag funderar dock på vilken hypervisor jag vill ha.

Jag är inte intresserad av att lägga till programvara till min CV, det är inte därför jag gör detta. Jag är ute efter en stabil plattform som jag skall kunna använda för att jag och min familj skall kunna samla våra digitala resurser på samma ställe så att jag relativt lätt kan komma åt och backa upp dem (med googles backup princip, 3 kopior).

Det behöver vara lättanvänt, gärna roligt och väldokumenterat.

Såhär långt har jag hittat
Hyper-v
ESXi
Proxmox
SmartOS

Jag har arbetat flera år med klustrad Hyper-V, så Hyper-V server 2016 som jag hanterar via Hyper-V manager på min win10 burk ligger förstås nära till hands, men jag funderar på om det är det lämpligaste/lättaste sättet?

Proxmox erbjuder HA, vilket förstås känns sexigt, men allvarligt talat? Om det inte kan vänta 1 timme medan jag sparkar upp en ny host, så finns det 4G bredband i varenda mobil idag.

SmartOS har jag hört har gott om features, men inte användarvänlighet, vilket ju inte är riktigt vad jag är ute efter.

VmWare är störst, inget snack...

Vad har ni för tankar och ideer? jag vill ha ngt lättanvänt och stabilt!

Permalänk
Medlem

Ska du köra någon RAID eller så, så kan jag rekommendera Proxmox. Går bra att köra valfri RAID-variant i botten även för OS:et iom att det är Linux.

Bra användarvänlighet också, administreras genom ett webgui som funkar kanon, imo.

Annars är det hugget som stucket, alla hypervisors du nämnt gör ju samma sak i liten skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag har tänkt att virtualisera en gammal maskin jag har för att använda som filserver (lutar mot freenas, har ECC-minne och vill pröva ZFS) och för att kunna komma åt mina filer (både upp- och nedladdning) genom någon lämplig form av programvara (lutar just nu åt nextcloud eller Tonido). Jag funderar dock på vilken hypervisor jag vill ha.

Jag är inte intresserad av att lägga till programvara till min CV, det är inte därför jag gör detta. Jag är ute efter en stabil plattform som jag skall kunna använda för att jag och min familj skall kunna samla våra digitala resurser på samma ställe så att jag relativt lätt kan komma åt och backa upp dem (med googles backup princip, 3 kopior).

Det behöver vara lättanvänt, gärna roligt och väldokumenterat.

Såhär långt har jag hittat
Hyper-v
ESXi
Proxmox
SmartOS

Jag har arbetat flera år med klustrad Hyper-V, så Hyper-V server 2016 som jag hanterar via Hyper-V manager på min win10 burk ligger förstås nära till hands, men jag funderar på om det är det lämpligaste/lättaste sättet?

Proxmox erbjuder HA, vilket förstås känns sexigt, men allvarligt talat? Om det inte kan vänta 1 timme medan jag sparkar upp en ny host, så finns det 4G bredband i varenda mobil idag.

SmartOS har jag hört har gott om features, men inte användarvänlighet, vilket ju inte är riktigt vad jag är ute efter.

VmWare är störst, inget snack...

Vad har ni för tankar och ideer? jag vill ha ngt lättanvänt och stabilt!

Spännande! Personligen tycker jag om ESXi, enkelt och smidigt, speciellt om man får igång webb interfacet, aldrig jobbat mig med det när jag kört det hemma dock så vet inte hur mkt jobb det är. De nyare ESXi har dock inget stöd för något annat än server/enterprise klassade nätverkskort men det går att modda in så det fungerar och finns även färdig moddade versioner "out there" så att säga.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Jag själv sitter och väntar på FreeNAS 10 för att köra virtualisering hemma. Jag vill ha allt på samma maskin, både lagring och virtualisering. FreeNAS 10 kommer ha stöd för administration av virtualisering (har för mig att det är KVM) i webbgränssnittet plus att man kommer kunna köra docker... Det är allt jag behöver för mina behov hemma.

EDIT: läste fel, trodde du ville ha saker i CV:t... tog bort dom delarna som jag skrev kring det...

Permalänk
Inaktiv

Om du arbetat med Hyper-V så skulle jag fortsätta. VMWare supportar långt ifrån all hårdvara (gör inte hyper-v heller men där kan du använda drivrutiner som inte är supportade, det går inte lika lätt med vmware)

Om du har en standardserver som vmware supportar är det enklast då det "bara fungerar". Eftersom du kört Hyper-V tror jag du vet vad det medför för eventuella för/nackdelar med drivrutiner...

Permalänk
Medlem

@thrawn
@studiox_swe

De verkar ju koda in allt och lite till i Freenas 10! Dock vill jag inte ha en maskin som har allt! själva iden med en virtualiserad miljö är ju att kunna dela upp sakerna i olika maskiner som kan göra olika saker och att då blanda main storage med virtuell host känns som att gå tillbaka till att ha en maskin som gör allt.

Jag hade det 2010, en Small business Server som var domänkontrollant, mailserver, storage server och sharepoint host. Låt oss säga att det blev en dyrköpt erfarenhet att ta sig ur.

Nej, jag vill ha en virtualiseringshost som jag kan göra en re-spinn på utan att förlora mina VMs, en lagringslösning där jag kan backa upp maskinen och synca datan och en enskild maskin för att hantera mitt moln och andra maskiner för att kunna testa och leka, allt utan att riskera något på att en enskild maskin/disk går ned. Och skulle olyckan vara framme vill jag kunna hänga in en ny disk och återuppta systemet som det var.

Det lutar m.a.o. åt att jag använder hyper-V server som hypervisor. Jag kan den och så får jag spinna upp min lagringsmaskin för att hantera min lagring för mina vidare projekt.

Då blir nästa fråga vilka alternativen till freenas är:D