Windows 10 Creators Update lägger till fler sekretessinställningar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tycker uMatrix är bättre, för noscript kan man väl bara whitelista en hel hemsida? Med uMatrix kan man ju whitelista individuella cookies, scripts, bilder osv.

Precis. noscript är lite mer grov på den delen.
Har ifs uMatrix inlagd med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

"Sämre" är det ingen som tror, däremot väldigt "annorlunda". Tänk ett par cm till. Den nya "basic" telemetri-inställningen blir snarlik den gamla "full rectal exam" medans den nya maximerade telemetrin blir allt och lite till plus "om ditt office word kräks på ditt word dokument skickar vi din word-fil till microsoft för undersökning". Här lite (o)rolig läsning i ämnet, speciellt kommentarsfältet @ http://www.theregister.co.uk/2017/01/11/microsofts_new_window...

Annorlunda är precis vad det är. Vilket ju dom har varit väldigt öppna med. Vad var det dom sade när man lanserades? Den mest annorlunda Windows versionen nånsin eller nåt sånt har jag för mig man marknadsförde den som.

Tänk ett par cm till? Har svårt att förstå den punkten...är fullt medveten om att ändrat/ar på saker och att alla inte är positivt inställda, men så är det ju med dom flesta lanseringar? Man kan omöjligen göra alla nöjda.
Är väl att dom ändrar på för många punkter som folk blir upprörda.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nya..?? Vadå nya?
De där inställningarna fanns redan när jag installerade win10n på laptops i julas, och jag stängde av hela skiten så klart.
Tvärt om fanns det ju fler inställningar i julas - har de mage att säga att de ökat användarens möjligheter när de tagit bort 3* inställningar. Snacka om kundförakt! Usch vad sur man blir!

(Nej jag körde inte på någon tech-preview!)
*Minns inte exakt, 2-4 saknas.

Känner igen detta från när jag körde 10:an på min dåvarande stationära dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Nya..?? Vadå nya?
De där inställningarna fanns redan när jag installerade win10n på laptops i julas, och jag stängde av hela skiten så klart.
Tvärt om fanns det ju fler inställningar i julas - har de mage att säga att de ökat användarens möjligheter när de tagit bort 3* inställningar. Snacka om kundförakt! Usch vad sur man blir!

(Nej jag körde inte på någon tech-preview!)
*Minns inte exakt, 2-4 saknas.

Om det bara är skärmdumpen från nyheten som du baserar detta på så bör du veta att den visar den nya konfigurationsassistenten som ersätter "express setup". Övriga inställningar kan du fortfarande gå in och ändra som vanligt efter installationen via Start > Inställningar.

Det enda jag hittar som de tagit bort är inställningen "Utökad" under diagnostik, så nu finns bara valen "Grundläggande" och "Fullständig" kvar. Vilka är de två som normalt används. Dessutom har de minskat hur mycket som samlas in i grundläggande läget.

Permalänk
Medlem

Nytt och nytt, tycker det låter ganska identiskt till vad Windows Phone 10 frågar vid första uppstarten. Där brukar jag avbocka typ 10 av 12 alternativ när man väljer "anpassa" säkerhetspolicy inställningarna eller hur många de nu var inställningar som har med att samla in data / positionering osv. i jobbet där Lumia 650 telefonerna är just nu väldigt vanlig syn. Ganska lustigt hur Microsoft använder i princip vad kunde anses som keylogger till funktionalitet även om nu Microsoft inte direkt säger att de skulle nånsin missbruka information på något sätt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Problemet är inte vad Microsoft använder informationen till, problemet är vad som händer när andra än Microsoft får tillgång till denna information.

Permalänk
Medlem

Så Windows 10 Enterprise är den man ska sikta på? En snabb googling och jag kunde inte hitta prisinformation, men det verkar inte gå att köpa enstaka licenser som privatperson (endast volym via företag). Jag vill uppgradera till Zen i sommar, så gäller att hitta rätt i OS-träsket.

Jag kör själv fortfarande W7, och skippade med flit gratisuppgraderingen till W10. Jag är inte en konspirationsteoretiker, eller känner att jag har något värt att dölja. Jag tror inte på en stängd övervakning där en part kan ta all den information de vill utan att den andra parten är med på vilken information som hämtas ut eller vad som görs med den.

Jag tror däremot på öppen (eller övervakad) övervakning, ex om någon hämtar ut information om dig blir du underrättad vem som hämtat ut informationen, och vad som hämtats ut (likt vi har gällande brottsregistret m fl). Eller att alla har tillgång till all information som samlas ihop (likt hur alla har tillgång till löneinformation här i Sverige).

Jag tror också på att dela med sig, om Microsoft vill ha möjlighet till att hämta ut vilken information de vill från mig, och i gengäld ger mig möjlighet att ha total inblick i deras företag utan att de kan veta vad jag hämtar ut och vad jag gör med den informationen så känns det mer sannolikt att jag går med på att dela med mig.

Informationsutbyte, oavsett skala, ska göras med respekt. Testa prata och lära känna nästa person du sitter bredvid på bussen, ställ bara frågor om vederbörandes liv, familj och arbete, hobbyn, datorvanor och så vidare, och svara själv inte på några frågor du får. Om personen blir illvillig till att öppet och ärligt fortsätta dela med sig, något som i min bok är en naturlig reaktion då det måste vara något uppenbart fel på dig, så är det frågan om en konspirationsteoretiker? Logik?

Jag ifrågasätter inte andras vilja att gå in i en överenskommelse som gynnar den andra parten, jag ifrågasätter endast deras kritik mot dem som inte går samma väg. Era val är era egna, liksom mina val är mina.

Sidnot, jag bjuder inte in dig på toaletten när jag sitter där och gör en nummer två. Jag gör inga olagligheter på toan, men jag känner ändå att det är något privat och stänger dörren för att hålla folk utanför. En del människor känner samma med deras dator och datoranvändande.

Formattering
Permalänk
Medlem

Det är väl bra att det både finns de som tycker att allt kan vara påslaget så att MS verkligen vet vad vi använder Windows till, samt de som tycker att personlig integritet går före bekvämlighet osv.
Sen kan man tycka att MS efter över trettio års utveckling av det ledande desktop OS:et borde veta vad man vill ha och behöver för att både kunna jobba och konsumera effektivt.
Windows 8 kom till vid ett särskilt tillfälle, runt ett paradigmskifte med smartphones i spetsen, då man trodde att allt mer eller mindre helt skulle skulle gå över till mobilt. Man ville ligga i framkanten och missbedömde det hela stort.

Men det är inte konstigt att t ex Piratpartiet gick upp som en sol och ned som en pannkaka runt senaste decennieskiftet.
De sista 10 åren eller så har Google blivit nästan allenarådande bland sökmotorer, och sociala medier med Facebook i spetsen loggar allt mellan himmel och jord. Folk har helt enkelt accepterat att staten samt stora multinationella företag har fått historiens överlägset bästa verktyg för att kunna ta reda på vad människor tycker och tänker om nästan allt.
Man ser det som ett acceptabelt offer på bekvämlighetens altare helt enkelt.
Det tycker jag iofs är helt ok, om man är införstådd med det och köper förutsättningarna.

Själv så kommer jag dock ihåg ett internet före det att jättarna tog över, där informationen fanns öppet och där du visste om att din personliga integritet inte gick upp i rök så fort du startade datorn eller loggade in någonstans.
För att få en liknande känsla idag så måste du minst köra med allsköns krypteringar, och helst t o m lämna det öppna nätet.

Det ska bli intressant att se vart allt detta slutar...

Permalänk
Medlem

Undra hur mkt som går snett i denna uppdatering? Jag är så sjukt skeptisk till uppdateringar från Microsoft...

Är det någon som fått problem efter KB3213986? Har inte vågat installera den.

Known Issues:

Users may experience delayed or clipped screens while running 3D rendering apps (such as games) on systems with more than one monitor.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4009938/january-10-2...

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ah stigmatisera oss som är obekväma med komplett övervakning av dig som individ och kalla oss 'konspirationsteoretiker', det är ingen konspiration att du är företagets produkt och dom lever på att veta allt om dig. Om du nu bara vill böja dig framåt och säga, 'varsågod staten och alla stora företag att se allt vad jag gör, jag är ju ingen foliehatt' är upp till dig, andra tar sin frihet på större allvar. Jag är förvånad över motsatsen, att folk bara skiter i och lever vidare och allt är så jävla happy happy..

Alla som idag inte böjer sig för all övervakning kallas idag konspirationsteoretiker, så fort man inte följer massan av får och ger all sin integritet till något företag är man konstig. Så jävla märkligt allting har blivit..

Men fortsätt att ge dom allt ni, jag stannar långt ifrån er grupp och får känna mig fri.

Freedom is worth inconvenience
Richard Stallman

Skaffa enterprise eller någon Linux dist..

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra, men det räcker inte. MS kan extremt enkelt ge Pro samma avstängningsmöjligheter som Enterprise. Begriper inte varför de vägrar. Pro ska vara Pro, inte Home+.

Är väl bara å köpa enterprise ifall du anser det vara en tillräckligt högt prioriterad fråga.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Om det bara är skärmdumpen från nyheten som du baserar detta på så bör du veta att den visar den nya konfigurationsassistenten som ersätter "express setup". Övriga inställningar kan du fortfarande gå in och ändra som vanligt efter installationen via Start > Inställningar.

Det enda jag hittar som de tagit bort är inställningen "Utökad" under diagnostik, så nu finns bara valen "Grundläggande" och "Fullständig" kvar. Vilka är de två som normalt används. Dessutom har de minskat hur mycket som samlas in i grundläggande läget.

Bra om de finns kvar, men tidigare kunde man ju välja icke-express så att säga, finns allt kvar där? Eller har valet mellan express och icke-express ersatts av skärmdumpens innehåll? Så länge det gamla finns kvar är det ju ok. Fick intrycket av att det gamla icke-express försvann, men kanske bara var dumheter från min sida.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Som någon skev ovan så är man inte särskillt fri om man lägger en stor del av sin tid på att krångla för att få sin "frihet".

Inget krångel. mer av ett nöje faktiskt

Förvånansvärt enkelt och tillfredsställande att kicka ut Fejjan, Google och annan tveksam skit ur sitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ah stigmatisera oss som är obekväma med komplett övervakning av dig som individ och kalla oss 'konspirationsteoretiker', det är ingen konspiration att du är företagets produkt och dom lever på att veta allt om dig. Om du nu bara vill böja dig framåt och säga, 'varsågod staten och alla stora företag att se allt vad jag gör, jag är ju ingen foliehatt' är upp till dig, andra tar sin frihet på större allvar. Jag är förvånad över motsatsen, att folk bara skiter i och lever vidare och allt är så jävla happy happy..

Alla som idag inte böjer sig för all övervakning kallas idag konspirationsteoretiker, så fort man inte följer massan av får och ger all sin integritet till något företag är man konstig. Så jävla märkligt allting har blivit..

Men fortsätt att ge dom allt ni, jag stannar långt ifrån er grupp och får känna mig fri.

Freedom is worth inconvenience
Richard Stallman

Du talar om "komplett övervakning" om något som varken är komplett eller övervakning, och sedan klagar du på att bli stigmatiserad?

Permalänk
Medlem

Ozzed är den nya Strejf!!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Det finns egentligen bara två versioner av Windows 10, den ena heter Loser Edition och den andra heter Enterprise Edition. Där man kan hävda att alla som inte äger ett megastort företag och enbart köper volymlicenser av Microsoft är en loser och då passar windows 10 LE bra för en.
Men faktisk är det så att många större företag har blandade licenser. Det kan t.ex. vara så att de köper in en utrustning av någon och där igår det en dator t.ex. i en operatörspanel av ett visst fabrikat och det är ju inte lite krångligt att blanda in volymlicener i det hela.

Nej man ska överge desktopversionerna av windows och enbart köra windows server + klienter

Detta med att öppna säkerhetshål handlar inte enbart om att microsoft får tillgång på informationen utan att man ej teleportera informationen till microsoft utan informationen går genom internet på väg dit. Förutom det körs det en massa onödig skit och man får dålig kontroll. Nej det märks att desktop versionerna av Windows har sett sin storhetstid.

*edit*

Jag själv arbetar ca 90% av min tid i windows server 2012 R2, 5% restande tid jämfördelat windows 7/windows 10. Man skulle tro att windows server är besvärligt, men antal svordomar jag gör är nog 100 gånger så mycket i windows 10. De har ju gömt precis allt och gjort allt så onödigt krångligt. Bara en sådan sak som att byta skärmupplösning får jag varenda gång leta efter vilken meny det är.
Vad tänker de med om server versionen av deras operativsystem är mer användarvänligt än desktopvarianten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Bra om de finns kvar, men tidigare kunde man ju välja icke-express så att säga, finns allt kvar där? Eller har valet mellan express och icke-express ersatts av skärmdumpens innehåll? Så länge det gamla finns kvar är det ju ok. Fick intrycket av att det gamla icke-express försvann, men kanske bara var dumheter från min sida.

Deras kommentar om ändringen är "This experience, which replaces previous Express Settings" tolkar jag som att det gamla sättet finns kvar, men att man får det nya som standard istället för express. Men det återstår väl att se hur det ser ut när uppdateringen väl rullas ut.

Men om nu custom/avancerat i värsta fall skulle försvinna från uppstartskonfigurationen så finns ju inställningarna fortfarande kvar att ändra manuellt efteråt, även om det innebär ett extra steg att gå in dit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag själv arbetar ca 90% av min tid i windows server 2012 R2, 5% restande tid jämfördelat windows 7/windows 10. Man skulle tro att windows server är besvärligt, men antal svordomar jag gör är nog 100 gånger så mycket i windows 10. De har ju gömt precis allt och gjort allt så onödigt krångligt. Bara en sådan sak som att byta skärmupplösning får jag varenda gång leta efter vilken meny det är.
Vad tänker de med om server versionen av deras operativsystem är mer användarvänligt än desktopvarianten?

Jag tycker det mesta är ganska snarlikt hur det varit i tidigare Windows. Lite annan layout på inställningsmenyerna bara, men de gamla vägarna finns ju kvar.

Som upplösningen är bara att högerklicka på skrivbordet, välja bildskärmsinställningar och sedan avancerade inställningar. Vad jag kommer ihåg var det exakt samma väg i Windows 7? (rätta mig om jag har fel här)

Och annars är det bara att högerklicka på startknappen och välja kontrollpanelen så får man upp den i samma utförande som den alltid sett ut, bara att vissa funktioner länkar in till de nya inställningarna (som t ex bildskärm).

Permalänk
Medlem

Varför envisas MS med att ha flera olika versioner av Windows? Varför bygger dom inte bara en version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag tycker det mesta är ganska snarlikt hur det varit i tidigare Windows. Lite annan layout på inställningsmenyerna bara, men de gamla vägarna finns ju kvar.

Som upplösningen är bara att högerklicka på skrivbordet, välja bildskärmsinställningar och sedan avancerade inställningar. Vad jag kommer ihåg var det exakt samma väg i Windows 7? (rätta mig om jag har fel här)

Och annars är det bara att högerklicka på startknappen och välja kontrollpanelen så får man upp den i samma utförande som den alltid sett ut, bara att vissa funktioner länkar in till de nya inställningarna (som t ex bildskärm).

Eller bruke windows start knappen og skrive "resolution" i søk feltet? Det mest kan en jo finne bare gjennom å skrive i søk feltet i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Varför envisas MS med att ha flera olika versioner av Windows? Varför bygger dom inte bara en version?

En högst rimlig fråga och jag tror det finns två huvudsakliga anledningar till det:

* Det är en bra affärsmodell. Få 80-90% av funktionaliteten lite billigare (sälj mer till den stora massan) eller full funktionalitet till ett högre pris (ta ut mer av de som redan är beredda att betala mer för produkten). Väldigt vanlig modell som lär ha blivit populär just för att den fungerar bra.

* Pro och Enterprise kostar mer i support. Medan Home-användaren oftare kontaktar support med enkla ärenden, som att sladden inte är inkopplad, kontaktar Pro- och Enteprise-användaren support med svårare ärenden som fulhack i registret. Du lär ju inte betala extra för funktionalitet du inte tänkt använda, och med användandet av den utökade funktionalitet öppnas helt andra dörrar för skit som kan gå fel och är krångliga att fixa.

Nu menar jag förstås inte att möjligheterna att sabba saker i Home är särskilt begränsade, utan det högre priset för Pro illustrerar väl snarare en klart högre vilja att vara inne och pilla på saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigantrix:

Eller bruke windows start knappen og skrive "resolution" i søk feltet? Det mest kan en jo finne bare gjennom å skrive i søk feltet i dag.

Jo exakt, det är ju så det är tänkt att fungera i Windows 10. Men om man skulle glömma bort att det heter bildskärm så man inte kan söka så finns de gamla ingrodda sätten kvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jawik:

Deras kommentar om ändringen är "This experience, which replaces previous Express Settings" tolkar jag som att det gamla sättet finns kvar, men att man får det nya som standard istället för express. Men det återstår väl att se hur det ser ut när uppdateringen väl rullas ut.

Men om nu custom/avancerat i värsta fall skulle försvinna från uppstartskonfigurationen så finns ju inställningarna fortfarande kvar att ändra manuellt efteråt, även om det innebär ett extra steg att gå in dit.

Man fick klicka på avancerande inställningar, de har alltså ändrat ett gränssnitt som har varit väldigt likt sedan windows 95. Nå så är det för mig för med allt i widows 10 och det går så mycket snabbare i de andra versionerna. Kontrollpanelen, ändra nätverkskortet etc. Allt ska man nu behöva leta efter..

Skrivet av DasIch:

Pro och Enterprise kostar mer i support. Medan Home-användaren oftare kontaktar support med enkla ärenden, som att sladden inte är inkopplad, kontaktar Pro- och Enteprise-användaren support med svårare ärenden som fulhack i registret. Du lär ju inte betala extra för funktionalitet du inte tänkt använda, och med användandet av den utökade funktionalitet öppnas helt andra dörrar för skit som kan gå fel och är krångliga att fixa.

Jag håller med det andra du skrev om att de kan.
Men jag betvivlar att man får så mycket mer support för vare sig pro eller enterprise utan man får ha ett externt supportavtal. Men det beror nog lite på verksamhet, tar vi megastora företag som betalar därefter så är deras förfrågningar viktigare.

Microsoft har varit smarta och gjort så att home är opålitlig i produktionsmiljö och man kan inte ens ansluta sig till ett AD. Medans detta dåliga kan diskuteras om det är bra eller ej gör något för den stora massan? Nå det är dåligt att de inte låter pro har de inställningar som finns i enterprise windows, då vi vanliga användare inte har möjligt att skaffa andra licenser lagligt.

Som någon pratade på med versioner så har det minskas och jag ser behov av flera.
* En basic som är superbillig men ha begränsningar, varför inte skippa directx, stöd för mer än 4GB ram etc..
* Vanlig Home
* Pro med domänstöd etc
* En enbart för virtualisering som skulle vara typ som Pro fast billigare. Jag skulle tänka mig att denna skulle finnas med olika paket.

Sedan volymlicenser av de ovanför, msdn, enterprice etc. Min åsikt är att enterprice ska vara pro, bara det att det är en volymlicens.

Permalänk
Medlem

"Jag har inget att dölja."

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ozzed är den nya Strejf!!

Haha. ^^ Undrar just vad @Strejf har att säga om den saken.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag väljer vad jag vill dela mig. Viss data absolut men allt skall vara valfritt.
Använder inte Google utan StartPage som sökmotor - samma resultat men utan loggar.
Kör Firefox met umatrix, disconnect, ublock, https everywhere och det stör mig ingenting i surfandet.
Visst jag använder FB men kanske 30 min i veckan och mest för att hålla kontakt med alla som endast postar där.

Windows 10 gillar jag men vill kunna välja vad som delas så använder O&O ShutUp samt Spybot Anti-Beacon.

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say,"

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Bra att de gör en pudel med spioneriet, inte så konstigt efter all arg kritik, några till "fixar" så kanske man skaffa det!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Eftersom det är av värde för M$ så skulle de tex kunna ha ett program som man laddar ner frivilligt och som ger en ersättning mot att de får ta del av ens användardata. Det vore det enda rimliga.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Egentligen håller jag med, för att leverera stabila bra tjänster behöver man samla in data.

Däremot ska man inte sticka under stol med att folk har en rätt till att vara försiktiga med sin integritet. Du har ju flera tjänster och bolag som helt livnär sig på din information. Google tex tjänar sina pengar på att ha tillgång till dina e-post, känna till dina intressen och vad de tror du gör och inte gör.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Är väl bara å köpa enterprise ifall du anser det vara en tillräckligt högt prioriterad fråga.

Det skulle jag göra om det gick. Hur köper man en Enterprise-licens som privatperson? Så vitt jag vet är det omöjligt, det säljs enbart till företag, och minst 5 licenser i stöten.

Visa signatur

9950X3D | 5080