Windows 10 Creators Update lägger till fler sekretessinställningar

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Creators Update lägger till fler sekretessinställningar

Med nästa uppdatering av Windows 10 vill Microsoft ge användarna mer kontroll över den data som samlas in, med fler inställningar och tydligare beskrivningar av dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Amen to daT!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

..ha allt påslaget.

Ja, det är inte fel... Men med det sagt är det inte heller rätt.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Me too.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Jag kan hålla med dig. Dock finns det de 0,01% av användarbasen som vill ha det och skriker som djur. Om de bara lägger till en möjlighet att stänga av helt så blir de tysta. Det finns större problem med W10 än spårning men fortfarande så bör man ha möjligheten till att inte ha den.
Det är så få som kommer orka stänga av det så de kommer få in sin data ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Ah stigmatisera oss som är obekväma med komplett övervakning av dig som individ och kalla oss 'konspirationsteoretiker', det är ingen konspiration att du är företagets produkt och dom lever på att veta allt om dig. Om du nu bara vill böja dig framåt och säga, 'varsågod staten och alla stora företag att se allt vad jag gör, jag är ju ingen foliehatt' är upp till dig, andra tar sin frihet på större allvar. Jag är förvånad över motsatsen, att folk bara skiter i och lever vidare och allt är så jävla happy happy..

Alla som idag inte böjer sig för all övervakning kallas idag konspirationsteoretiker, så fort man inte följer massan av får och ger all sin integritet till något företag är man konstig. Så jävla märkligt allting har blivit..

Men fortsätt att ge dom allt ni, jag stannar långt ifrån er grupp och får känna mig fri.

Freedom is worth inconvenience
Richard Stallman

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

För mig verkar det snarare som infantila massövervakningsförespråkare leder debatten, och det som du säger speglar väl vårt samhälle idag.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Uppskattas verkligen. Det verkar vara så att man fortfarande bidrar till att Windows 10 blir bättre genom att Microsoft får felloggar när man har allt inaktiverat, men inget annat skickas iväg. Tryggt och bra, precis såhär borde det ha sett ut när Windows 10 släpptes, särskilt för att undvika all dålig PR.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Kunde fan inte sagt det bättre själv.
Jag vägrar tro att dom försöker göra os:t sämre, tvärtom borde ju vara rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bra, men det räcker inte. MS kan extremt enkelt ge Pro samma avstängningsmöjligheter som Enterprise. Begriper inte varför de vägrar. Pro ska vara Pro, inte Home+.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ah stigmatisera oss som är obekväma med komplett övervakning av dig som individ och kalla oss 'konspirationsteoretiker', det är ingen konspiration att du är företagets produkt och dom lever på att veta allt om dig. Om du nu bara vill böja dig framåt och säga, 'varsågod staten och alla stora företag att se allt vad jag gör, jag är ju ingen foliehatt' är upp till dig, andra tar sin frihet på större allvar. Jag är förvånad över motsatsen, att folk bara skiter i och lever vidare och allt är så jävla happy happy..

Alla som idag inte böjer sig för all övervakning kallas idag konspirationsteoretiker, så fort man inte följer massan av får och ger all sin integritet till något företag är man konstig. Så jävla märkligt allting har blivit..

Men fortsätt att ge dom allt ni, jag stannar långt ifrån er grupp och får känna mig fri.

Freedom is worth inconvenience
Richard Stallman

Kunde inte sagt det bättre. Microsoft har när man benat ner det testat mängder med mer eller mindre användarovänliga idéer sen Win 8 till Win 10 idag. Och de flesta gillar dem faktiskt inte, tack och lov. Sen har den lilla gruppen Winbro's som helt och hållet sålt sig till Microsoft inte gjort annat än att kalla folk som inte håller med dem det ena eller det andra. Men den här "du är dum för att du inte gör som vi, Windows 10 är bäst håll käft" retoriken har ju knappast hjälpt dem eller produkten de är lite farligt kära i.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får inte glömma bort att telemetridata är en stor källa till hur Microsoft förbättrar Windows 10, och jag tycker det är synd att paranoida konspirationsteoretiker leder debatten, men det speglar väl på något sätt vårt samhälle i stort idag. Jag kommer fortsätta att ha allt påslaget. Om inte annat så för att jag gärna bidrar till att visa hur systemet används "på riktigt", så att vi slipper fler "visioner" i stil med Windows 8.

Å andra sidan kan i alla fall jag inte klandra någon för det förhållningssättet. Företagen kan lova vad som helst nu, men mycket kan hända under en livstid, angående vilken data du anser vara din ensak och inte, hur företagen behandlar datan de samlat in om dig (är det ens prövat vad du har för rättigheter gentemot datainsamlaren efter ägarbyte, fusion eller omstrukturering?), vilka åtgärder datainsamlaren vidtar för att garantera att datan inte hamnar orätta händer, och vad lagen egentligen säger om databehandling, den är inte på intet sätt statisk. Du har små eller inga möjligheter att försvara dig mot förändringar eller ångra dig i efterhand.

Utöver det uppdagas det gång på gång på gång att någon har samlat in data bakom kulisserna, eller åtminstone medvetet varit väldigt otydliga med det. Konstigt att folk blir oroliga när företagen försöker mörka sin verksamhet inom området liksom...

Instämmer dock vad det gäller den allmänna debatten, den manar till försiktighet, "det du laddar upp är online för evigt", osv. Människans instinkt att generalisera kan vara lite väl svepande ibland, och kan mycket väl få sund förtänksamhet att övergå i regelrätt paranoia i onödan.

Hur man än vrider och vänder på det, kan det i alla fall aldrig bita en i röven att inte dela med sig av datan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ah stigmatisera oss som är obekväma med komplett övervakning av dig som individ och kalla oss 'konspirationsteoretiker', det är ingen konspiration att du är företagets produkt och dom lever på att veta allt om dig. Om du nu bara vill böja dig framåt och säga, 'varsågod staten och alla stora företag att se allt vad jag gör, jag är ju ingen foliehatt' är upp till dig, andra tar sin frihet på större allvar. Jag är förvånad över motsatsen, att folk bara skiter i och lever vidare och allt är så jävla happy happy..

Alla som idag inte böjer sig för all övervakning kallas idag konspirationsteoretiker, så fort man inte följer massan av får och ger all sin integritet till något företag är man konstig. Så jävla märkligt allting har blivit..

Men fortsätt att ge dom allt ni, jag stannar långt ifrån er grupp och får känna mig fri.

Freedom is worth inconvenience
Richard Stallman

Man kanske skulle känna lite sympati om du inte drog till med sådana överdrifter. Att på ett förvridet sett försöka få det att framstå att transparens i sina åsikter och vanor på något sett går emot ens frihet. Frihet handlar om att kunna vara öppen med sina åsikter och för den man är utan att behöva oroa sig för några konsekvenser. För det är då man är fri. Du däremot verkar antyda att man är fri genom att ständigt oroa sig för staten, storbolagen, övervakningen etc etc, sitta bakom TOR/VPN, bara betala med kontanter ala sann Stallman:ism. Hur i hela friden är detta "frihet", det är snarare ett liv i förtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ah stigmatisera oss som är obekväma med komplett övervakning av dig som individ och kalla oss 'konspirationsteoretiker', det är ingen konspiration att du är företagets produkt och dom lever på att veta allt om dig. Om du nu bara vill böja dig framåt och säga, 'varsågod staten och alla stora företag att se allt vad jag gör, jag är ju ingen foliehatt' är upp till dig, andra tar sin frihet på större allvar. Jag är förvånad över motsatsen, att folk bara skiter i och lever vidare och allt är så jävla happy happy..

Alla som idag inte böjer sig för all övervakning kallas idag konspirationsteoretiker, så fort man inte följer massan av får och ger all sin integritet till något företag är man konstig. Så jävla märkligt allting har blivit..

Men fortsätt att ge dom allt ni, jag stannar långt ifrån er grupp och får känna mig fri.

Freedom is worth inconvenience
Richard Stallman

Så du använder inget från Google eller Facebook heller då?

Sen tror du väl inte på allvar att du är "fri" bara för att du stänger av telemetridata i Windows 10? Vill staten spana, så gör de det, om det nu är staten du är rädd för. Titta t. ex på NSA's "PRISM". Är man uppkopplad så är man möjligen övervakad, det är en verklighet idag, och inga inställningar i något operativ kan ändra på det.

Sen angående att företagen äger en... Ja, så är det ju om man ser med det ögat. Men ska man ändå bli utsatt för reklam är det väl bättre att den är relevant än att det är totalt brus, tycker jag.

Det du verkar vara ute efter är en slags illusion av att vara "off the grid" från företag och stat, och om nu ett skjutreglage i Windows 10 ger dig den illusionen så visst, inte mig emot, men jag hoppas du förstår att medborgare i vilken stat som helst har ytterst begränsade möjligheter att påverka statens eller företagens möjlighet att "övervaka" en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror jag stänger av de sista 2 alternativen precis som nu, de 3 första hjälper ju MS att göra win 10 bättre.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

De kan börja med att ha en knapp högst upp på listan: "Do you trust Microsoft? Y/N"

Då kan de kanske få en indikation på varför folk väljer vad de väljer

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du använder inget från Google eller Facebook heller då?

Sen tror du väl inte på allvar att du är "fri" bara för att du stänger av telemetridata i Windows 10? Vill staten spana, så gör de det, om det nu är staten du är rädd för. Titta t. ex på NSA's "PRISM". Är man uppkopplad så är man möjligen övervakad, det är en verklighet idag, och inga inställningar i något operativ kan ändra på det.

Sen angående att företagen äger en... Ja, så är det ju om man ser med det ögat. Men ska man ändå bli utsatt för reklam är det väl bättre att den är relevant än att det är totalt brus, tycker jag.

Det du verkar vara ute efter är en slags illusion av att vara "off the grid" från företag och stat, och om nu ett skjutreglage i Windows 10 ger dig den illusionen så visst, inte mig emot, men jag hoppas du förstår att medborgare i vilken stat som helst har ytterst begränsade möjligheter att påverka statens eller företagens möjlighet att "övervaka" en.

Det är inte särskilt svårt, stäng av cookies och sluta använd internetgiganternas mjukvaror. Det finns många alternativ till Google, startpage t ex som ger exakt samma sökresultat fast utan spårningen. Det finns krypterade mejl och chatt tjänster som är lika enkla att använda som icke krypterade. Att vara utanför sociala medier är inget problem alls, tvärtom, väldigt skönt och man får fruktansvärt mycket tid till annat! Att sitta och holka på facebook 2h om dagen är nog inte speciellt hälsosamt i längden, skräpmat för sinnet.

Skrivet av Sir_Manfred:

De kan börja med att ha en knapp högst upp på listan: "Do you trust Microsoft? Y/N"

Då kan de kanske få en indikation på varför folk väljer vad de väljer

Det borde dem ha. Klickar man "nej" så installeras Linux ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är inte särskilt svårt, stäng av cookies och sluta använd internetgiganternas mjukvaror. Det finns många alternativ till Google, startpage t ex som ger exakt samma sökresultat fast utan spårningen. Att vara utanför sociala medier är inget problem alls, tvärtom, väldigt skönt och man får fruktansvärt mycket tid till annat! Att sitta och holka på facebook 2h om dagen är nog inte speciellt hälsosamt i längden, skräpmat för sinnet.

Vill man vara utan sociala medier så visst, det är väl inget problem i sig, och det finns alternativ till google men inget som är lika träffsäkert vad gäller relevanta sökträffar.

Som någon skev ovan så är man inte särskillt fri om man lägger en stor del av sin tid på att krångla för att få sin "frihet".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vill man vara utan sociala medier så visst, det är väl inget problem i sig, och det finns alternativ till google men inget som är lika träffsäkert vad gäller relevanta sökträffar.

Som någon skev ovan så är man inte särskillt fri om man lägger en stor del av sin tid på att krångla för att få sin "frihet".

Fast det är ju det som är grejen, det är inte krångligt att fixa ens ett basic skydd, tar max 5 minuter för en sweclockare. Som att klicka ur trackingen från W10, installera adblock, stänga av tredjeparts cookies t ex.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Som någon skev ovan så är man inte särskillt fri om man lägger en stor del av sin tid på att krångla för att få sin "frihet".

Som sleepyoh citerade: Freedom is worth inconvenience.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det är ju det som är grejen, det är inte krångligt att fixa ens ett basic skydd, tar max 5 minuter för en sweclockare.

Ett basic skydd mot vad? Facebook och google lägger ju båda tracking cookies på ens dator bara man besöker någon sida som använder deras tjänster. I facebooks fall räcker det med en share/like- knapp.. Och hur många sidor kan man surfa på då? Alternativet är ju att hela tiden rensa cookies eller pilla med brandväggen/hostfilen, och hur många orkar hålla sig a jour med vilka adresser som skall blockeras hela tiden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

wow va häftigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett basic skydd mot vad? Facebook och google lägger ju båda tracking cookies på ens dator bara man besöker någon sida som använder deras tjänster. I facebooks fall räcker det med en share/like- knapp.. Och hur många sidor kan man surfa på då? Alternativet är ju att hela tiden rensa cookies eller pilla med brandväggen/hostfilen, och hur många orkar hålla sig a jour med vilka adresser som skall blockeras hela tiden?

Jag använder uMatrix som blockerar dem och i princip alla sidor funkar utan deras cookies. Testa dra hem uMatrix så kan du se exakt vad som blockeras och tillåts. Jag kan säga att 99% av alla sidor fungerar utan fb eller google.

Såhär ser det ut på Sweclockers tex: https://imgur.com/a/ekaNK

(Blargmode är stylish temat och Sweclockers cookien sparar jag för att jag inte pallar logga in varje dag.)

Här är aftonbladet: https://imgur.com/a/X2ldH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Som sleepyoh citerade: Freedom is worth inconvenience.

Men är man fri då? Som någon annan sa så låter det snarare som att leva under förtryck om man hela tiden måste vidta åtgärder för att bibehålla sin integritet och sitt privatliv.

Runt 2006-2009 när debatten kring FRA och allt det där la jag också en massa tid på att skydda mig mot upplevda hot. Det känndes inte särskilt fritt. Jag mår bättre nu än jag gjorde då kan jag säga.

Sen kan man förståss ha som intresse att slåss mot väderkvarnar. Såhär i efterhand kan jag tycka att det känndes lite så. Det var lite kul, men förmodligen helt meningslöst. Idag räcker det att jag har Bahnhof som operatör för att min nättillvaro skall kännas trygg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av RVX:

Jag vägrar tro att dom försöker göra os:t sämre, tvärtom borde ju vara rimligt.

"Sämre" är det ingen som tror, däremot väldigt "annorlunda". Tänk ett par cm till. Den nya "basic" telemetri-inställningen blir snarlik den gamla "full rectal exam" medans den nya maximerade telemetrin blir allt och lite till plus "om ditt office word kräks på ditt word dokument skickar vi din word-fil till microsoft för undersökning". Här lite (o)rolig läsning i ämnet, speciellt kommentarsfältet @ http://www.theregister.co.uk/2017/01/11/microsofts_new_window...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men är man fri då? Som någon annan sa så låter det snarare som att leva under förtryck om man hela tiden måste vidta åtgärder för att bibehålla sin integritet och sitt privatliv.

Runt 2006-2009 när debatten kring FRA och allt det där la jag också en massa tid på att skydda mig mot upplevda hot. Det känndes inte särskilt fritt. Jag mår bättre nu än jag gjorde då kan jag säga.

Sen kan man förståss ha som intresse att slåss mot väderkvarnar. Såhär i efterhand kan jag tycka att det känndes lite så. Det var lite kul, men förmodligen helt meningslöst. Idag räcker det att jag har Bahnhof som operatör för att min nättillvaro skall kännas trygg.

Jag kör med en optimerad whitelist på sidor som jag alltid besöker och det är inte så bökigt.
uMatrix som nämt tidigare fungerar på samma sak, kanske inte lika hardcore som noscript, men bra nog.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag kör med en optimerad whitelist på sidor som jag alltid besöker och det är inte så bökigt.
uMatrix som nämt tidigare fungerar på samma sak, kanske inte lika hardcore som noscript, men bra nog.

Tycker uMatrix är bättre, för noscript kan man väl bara whitelista en hel hemsida? Med uMatrix kan man ju whitelista individuella cookies, scripts, bilder osv.

Permalänk
Medlem

Nya..?? Vadå nya?
De där inställningarna fanns redan när jag installerade win10n på laptops i julas, och jag stängde av hela skiten så klart.
Tvärt om fanns det ju fler inställningar i julas - har de mage att säga att de ökat användarens möjligheter när de tagit bort 3* inställningar. Snacka om kundförakt! Usch vad sur man blir!

(Nej jag körde inte på någon tech-preview!)
*Minns inte exakt, 2-4 saknas.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Så det kommer bara att ha dröjt knappt två år ifrån lanseringen tills man gör ett första ärligt försök att informera den vanlige användaren om vad man gör. Imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com