Permalänk
Medlem

IN OTHER NEWS, Penumbra och Hyperfuse pre orders är live!
http://www.kbdist.com/products/penumbra

Permalänk
Medlem

@careface: Oj så folk väntat på en Penumbra rerun, men nu händer det alltså till slut. Synd att SA inte går att skriva på, annars hade jag varit sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@careface: Oj så folk väntat på en Penumbra rerun, men nu händer det alltså till slut. Synd att SA inte går att skriva på, annars hade jag varit sugen.

SA? Det är alltså hur konvexa capsen är?
Du får elaborera lite med mig för jag är grön på det här.
Kommer det vara stor skillnad gentemot mina HHKB stock caps?
Jag tror att det delvis är pga min vana av dessa caps som jag inte kan använda mitt White Fox.
Om det är jättestor skillnad så kanske jag inte vågar utan får avbeställa. (Jag har redan placerad ordern.)

Permalänk
Medlem

@careface: SA är en av Signature Plastics (de som tillverkar tangenterna) tangentprofiler. Det rör sig om sfäriska tangenter, dvs anläggningsytan har formen av en insidan av en sfär (jmf ditt HHKB som har cylindriska tangenter där anläggningsytan har formen av insidan av en cylinder). En ytterligare skillnad mot dina HHKB-tangenter är att SA är ganska ordentligt höga. För mig funkar inte SA över huvud taget, men det är en högst personlig åsikt. Jag föredrar låga cylindriska tangenter, typ Topres eller Cherry-profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@careface: SA är en av Signature Plastics (de som tillverkar tangenterna) tangentprofiler. Det rör sig om sfäriska tangenter, dvs anläggningsytan har formen av en insidan av en sfär (jmf ditt HHKB som har cylindriska tangenter där anläggningsytan har formen av insidan av en cylinder). En ytterligare skillnad mot dina HHKB-tangenter är att SA är ganska ordentligt höga. För mig funkar inte SA över huvud taget, men det är en högst personlig åsikt. Jag föredrar låga cylindriska tangenter, typ Topres eller Cherry-profil.

Hm, så du gillar HHKB Stock Caps men klarar inte av SA? Det var ju lite jobbigt att höra..

Permalänk
Medlem

@careface: Det finns säkert de som tycker båda typerna går precis lika fint att skriva på. Fördelen om du bestämmer dig för att prova men inte tycker om dem är att det brukar vara ganska enkelt att få tillbaka pengarna på SA-caps. Det gick i alla fall fint för mig att sälja båda seten jag provat (Nuclear Data och Pulse).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@careface: Det finns säkert de som tycker båda typerna går precis lika fint att skriva på. Fördelen om du bestämmer dig för att prova men inte tycker om dem är att det brukar vara ganska enkelt att få tillbaka pengarna på SA-caps. Det gick i alla fall fint för mig att sälja båda seten jag provat (Nuclear Data och Pulse).

Okej, då chansar jag helt enkelt.
Kommer nog inte bli helt lätt att få en fin layout på min custombräda med det där settet dock. Hm.

Backspace som space? Wat.

Permalänk
Inaktiv

@careface:
PMa mig din adress så kan jag posta en tangent av varje SA-profil (/rad) till dig. Blir ju inte som att skriva på brädan men alltid något att hålla i och känna på.

Permalänk

Blev sugen på ett Unicomp space saver ($94) och frakten skulle hamna på $72 lol. Hur skaffar man sig en sådan utan att bli ruinerad?

Edit: Efter att ha tittat på fler youtube-videon verkar finishen bedrövlig.

Permalänk
Medlem

Så...rapport efter 2 dagars knappande, omflashande och allmänt lekande...det här tangenbordet är fullständigt galet bra! Möjligheterna till programmering e helt oändliga och byggkvallan helt galen!
Whitefox...slutatde totalt på ca 2700 inkl tull o moms, vilket får anses OK för ett så pass ovanligt och svåråtkomligt tangentbord.

Knepigast va nog att leta sig fram till rätt tangentkodning för att få rätt tecken på rätt plats, t.ex hade ja det riktigt svårt att få fram * och ' där dom ska vara...men efter lite google-fu så löste det sig.

En bild också..

Permalänk
Medlem

@SweatyLlama: Mig veterligen är keyboardco (de verkar bara ha mac-layout på space savern) en av få återförsäljare av Unicomp inom EU. Genom att köpa genom dem blir frakten billigare och du slipper momsa.

Jag vet dock inte om jag skulle rekommendera dig att skaffa ett Unicomp; är det ett Model M du vill åt är det i min mening bättre att skaffa ett gammalt hederligt IBM, såvida du inte absolut måste ha nativ USB (eller vill ha ett svart). Sådana dyker upp då och då här och på tradera/blocket om du vill ha ett svenskt eller ebay och liknande (alternativt DT/GH/MM) om du letar ANSI. I min mening är Unicomp i alla fall inte bättre än ett gammalt IBM och de senare kan du ofta hitta till bättre priser.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av dj_aleks:

Dom där capsen ser riktigt nice ut.
1. Är det dyesubs?
2. Är det Cherry profil?
3. Någon som vet om det går att köpa liknande löst någonstans? Iaf med samma font.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Dom där capsen ser riktigt nice ut.
1. Är det dyesubs?
2. Är det Cherry profil?
3. Någon som vet om det går att köpa liknande löst någonstans? Iaf med samma font.

Det ser ut att vara de keycaps som följer med Whitefox:
"The WhiteFox comes stocked with thick PBT Cherry profile keycaps, with crisp dye-sublimated and centered legends"

Tror inte att de finns att köpa löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Dom där capsen ser riktigt nice ut.
1. Är det dyesubs?
2. Är det Cherry profil?
3. Någon som vet om det går att köpa liknande löst någonstans? Iaf med samma font.

Om det är Whitefox stock (som det ser ut som) så är det precis som ovanstånde säger. Matt3o och massdrop jobbade med två olika leverantörer (bytte innan släppet) och han har sagt på olika forum att han aldrig kommer släppa dem separat efter allt debakel mellan de två leverantörerna. Dock så har keyclack just genomfört en GB med den tillverkare som fick den slutliga ordern (MC - master control). Det är samma layout men lite andra färger. Kommer sannolikt återkomma!
Mer info på:
https://www.keyclack.com/product-category/group-buys/mc-rebir...

Permalänk
Medlem

Mycket riktigt så är det Whitefox stock, och dom säljs tyvärr inte separat =/ Jag kan däremot intyga om att det är väldigt bra kvalité på dom...Jämför bara med mina andra i PBT som ja köpte separat från Amazon tror ja de va, så är dom här ljusår bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Om det är Whitefox stock (som det ser ut som) så är det precis som ovanstånde säger. Matt3o och massdrop jobbade med två olika leverantörer (bytte innan släppet) och han har sagt på olika forum att han aldrig kommer släppa dem separat efter allt debakel mellan de två leverantörerna. Dock så har keyclack just genomfört en GB med den tillverkare som fick den slutliga ordern (MC - master control). Det är samma layout men lite andra färger. Kommer sannolikt återkomma!
Mer info på:
https://www.keyclack.com/product-category/group-buys/mc-rebir...

Shit, måste handla internationals därifrån när dom blir tillgängliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Shit, måste handla internationals därifrån när dom blir tillgängliga!

Jag har köpt ett helt set och återkommer med recension sen i april

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv

@Treant:
Det är faktiskt bara du som kan svara på det! Tycker du det är värt 300kr för att få RGB? Om så är fallet är svaret: Ja! Annars: Nej!
Funktionsmässigt är det ingen skillnad (förutom RGB:n då :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Jag har köpt ett helt set och återkommer med recension sen i april

När du inser ditt misstag så kan du väl skicka hit dom..?

Permalänk

@Khers: Ja, nej det var nog en impulsgrej. Tyckte den lät så mysigt och USB så funkar direkt men finishen var inte acceptabel för det priset. Jag är endast ute efter ANSI så jag kollar MechMarket ibland för att det är lätt att sortera efter EU Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

När du inser ditt misstag så kan du väl skicka hit dom..?

Om...

Permalänk
Medlem

Jag har en påse MX tactile gray som jag vill använda i mitt nästa bygge och dom är lite raspiga så jag hade tänkt att smörja dem.

Ni som använder Biltemas kompressorolja, är inte det en mineralolja? Hur ser det ut med säkerhet/skador på plast med den oljan?

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Jag har en påse MX tactile gray som jag vill använda i mitt nästa bygge och dom är lite raspiga så jag hade tänkt att smörja dem.

Ni som använder Biltemas kompressorolja, är inte det en mineralolja? Hur ser det ut med säkerhet/skador på plast med den oljan?

Jag var nog en av de som använde den först. Det var i detta bygge:
http://www.sweclockers.com/galleri/12917-custom-60-tangentbor...

Nu har jag inte använt det tangentbordet skarpt sen i somras men jag har inte haft några problem eller skador under den tiden jag haft det som mitt primära tangentbord. Jag får väl i framtiden plocka isär switcharna och och kolla hur de ser ut. Men jag kommer nog inte kunna göra något sådant sånt projekt förrens i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag var nog en av de som använde den först. Det var i detta bygge:
http://www.sweclockers.com/galleri/12917-custom-60-tangentbor...

Nu har jag inte använt det tangentbordet skarpt sen i somras men jag har inte haft några problem eller skador under den tiden jag haft det som mitt primära tangentbord. Jag får väl i framtiden plocka isär switcharna och och kolla hur de ser ut. Men jag kommer nog inte kunna göra något sådant sånt projekt förrens i sommar.

Ah okej, tack för svar, får se om jag kommer försöka med det eller lägga 25 dollar på en minimal krytox-flaska..

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Ah okej, tack för svar, får se om jag kommer försöka med det eller lägga 25 dollar på en minimal krytox-flaska..

Kompressoroljan luktar dessutom riktigt illa! Jag har två små burkar med krytox som jag ej använder, borde räcka till något tangentbord iaf om du är sugen.

Vad använder ni för "hårt" fett? Har monterat isär mitt hhkb för en retrobright kur och skulle vilja smöra upp stabsen vid återmontering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Kompressoroljan luktar dessutom riktigt illa! Jag har två små burkar med krytox som jag ej använder, borde räcka till något tangentbord iaf om du är sugen.

Vad använder ni för "hårt" fett? Har monterat isär mitt hhkb för en retrobright kur och skulle vilja smöra upp stabsen vid återmontering.

Skickades från m.sweclockers.com

Är gärna intresserad av lite krytox om du skulle ha över för någon slant!
Jag använder Suber Lube till alla mina stabs, ganska tjock och har hållit sig oförändrad i flera år nu på mina äldsta tangentbord.
Finns att köpa i stora relativt billiga tuber på flera båtaffärer eller några enstaka svenska sajter 85 gram 12 gram

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gosnat:

Jag har en påse MX tactile gray som jag vill använda i mitt nästa bygge och dom är lite raspiga så jag hade tänkt att smörja dem.

Ni som använder Biltemas kompressorolja, är inte det en mineralolja? Hur ser det ut med säkerhet/skador på plast med den oljan?

Har inte märkt några bekymmer på mina plaster; men är du orolig/nyfiken kan du alltid testa själv med ett "plast-test" (smeta på oljan på en av dina brytare/tangenter, vänta (länge), torka bort och se om det blivit något märke)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Har inte märkt några bekymmer på mina plaster; men är du orolig/nyfiken kan du alltid testa själv med ett "plast-test" (smeta på oljan på en av dina brytare/tangenter, vänta (länge), torka bort och se om det blivit något märke)

Sant vet inte varför jag inte tänkte på det.. det är inte direkt att oljan kostar en förmögenhet
Jag ska sätta ihop ett test-lab, tack!

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem

@careface jag testade ladda ner keymap'en som jag beskrev och då ville det inte funka. Testa dra ner den ordentligt så tror jag det kommer att funka. Blir något fuffens med filen.

OffT: Har varit med om liknande när jag kört wget direkt från github på min mac, någon som vet varför? Tycker det borde funka, men vad vet jag...