Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Ser intressant ut. Hade spontant tänkt mig en mer vinklad variant som är två halva klot med urgröpningar i. Men som sagt, måste läsa på mer om ergonomi. Som du förstått har jag inget behov av att den ska vara mainstream, inte ens till den grad som olika varianter av ergodox är. Men ge gärna mer exempel och tips på sidor med intressant information. Just nu läser jag mest på geekhack.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

@Tullen: Jag tänker Dactyl som en eventuell bra början. I och med att det är 3D-printat kan du ju ändra ritningarna lite efter behag och lägga in mer tent eller modifiera tum-klustret eller liknande. Jag kan inte säga jag har järnkoll på ergo-tangentbordsprojekt, jag försökte med ett ErgoDox en gång, men insåg snabbt att det inte var för mig (fick aldrig riktigt kläm på vert stagger och jag har för små händer för att kunna använda ett Dox). Jag tycker dock att sukas prylar ser intressanta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Tullen: Jag tänker Dactyl som en eventuell bra början. I och med att det är 3D-printat kan du ju ändra ritningarna lite efter behag och lägga in mer tent eller modifiera tum-klustret eller liknande. Jag kan inte säga jag har järnkoll på ergo-tangentbordsprojekt, jag försökte med ett ErgoDox en gång, men insåg snabbt att det inte var för mig (fick aldrig riktigt kläm på vert stagger och jag har för små händer för att kunna använda ett Dox). Jag tycker dock att sukas prylar ser intressanta ut.

Tack för den länken. Jo väldigt intressant måste jag säga. Kanske en variant av denna skulle vara något

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Btw. har någon sett ett formbart tangentbord? Typ massa tangenter i en formbar massa som man kan ändra on the fly? Lite som denna mus https://www.techpowerup.com/51530/lite-on-introduces-a-moldab...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Btw. har någon sett ett formbart tangentbord? Typ massa tangenter i en formbar massa som man kan ändra on the fly? Lite som denna mus https://www.techpowerup.com/51530/lite-on-introduces-a-moldab...

Detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Det är onekligen 50/50 hur det paketeras när man beställer från "PRC", tur att det kom fram helt iaf!

Vad ska det bli av den lille?`:)

Det blev ett bygge med stålplate från Leandren (Mekanisk.co), Gateron blue, vita leds, case från POK3R, keycaps från Ducky Shine 5 (de enda double shot nordic-capsen för backlight som jag känner till). Ledsen är monterade inuti brytarna så att jag kan öppna och byta ut fjäder eller slider utan att löda. Jag tänker att jag ska prova mig fram lite för att se vad jag gillar, utan att behöva löda eller ha flera tangentbord. Detta blir mitt "endgame", till dess att Zeal60 finns att köpa igen ISO, 60% och RGB - det blir mitt endgame!
Potatisbild:

Skrivet av huttala:

@twk: Haha, helt otroligt att det skeppats genom halva världen i den där förpackningen utan att gå sönder. Ibland ska man ha tur också.

Verkligen! Jag kände dioder och resistorer igenom plasten när jag höll "paketet" i handen. Jag såg framför mig att flera av komponenterna skulle ha slagits av pcbn, men jag hade tur och allt var helt!

Permalänk
Medlem

@twk:
Ser riktigt fint ut!
Jag har missat något, hur monterar man lysdioderna inuti brytaren? Har hört talas om sip sockets men det verkar ju inte vara det du refererar till?

Permalänk
Medlem

@willeykk: Jag använde 2x3x4mm fyrkantiga LEDs. De får plats inne i själva brytaren. Jag lödde fast brytaren, öppnade den, satte i LED, stängde brytaren och sedan lödde jag fast LED. Då sitter den i själva brytaren och den går att öppna, så länge man har en plate som tillåter det. Man ska nog även ha brytare med genomskinlig topp, som Gateron har.

Permalänk
Medlem

@twk: @willeykk:

Har gjort så på alla mina brädor med leds och tycker att det funkar utmärkt! Väldigt smidigt att kunna öppna brytarna utan att behöva löda loss och ha sig. Dessutom ser det renare ut tycker jag

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

@willeykk: Jag använde 2x3x4mm fyrkantiga LEDs. De får plats inne i själva brytaren. Jag lödde fast brytaren, öppnade den, satte i LED, stängde brytaren och sedan lödde jag fast LED. Då sitter den i själva brytaren och den går att öppna, så länge man har en plate som tillåter det. Man ska nog även ha brytare med genomskinlig topp, som Gateron har.

Skrivet av SYRE:

@twk: @willeykk:

Har gjort så på alla mina brädor med leds och tycker att det funkar utmärkt! Väldigt smidigt att kunna öppna brytarna utan att behöva löda loss och ha sig. Dessutom ser det renare ut tycker jag

Haha då förstår jag, tack för tipset! Har blivit frågad när jag köpte båda mina GH60-kit (rev.china) om jag ville ha vanliga leds eller 2x3x4 men förstod inte poängen med att ha kantiga

Har någon av er erfarenhet av att köra platemount-switchar utan plate? Är sugen på att göra en riktigt lättviktare utav delar jag har liggandes, men alla brytare (förutom 2..) jag har liggandes är platemount och det kanske vore dumt att chansa..

Permalänk
Medlem

@willeykk: Platemount utan plåt blir dessvärre inget vidare alls, alldeles för stor rotationsfrihet för brytaren.

Permalänk
Medlem

Massdrop viker sig för communityt https://www.massdrop.com/buy/sprit-24k-gold-plated-cherry-mx-...

Jag gillar verkligen dessa fjädrar och jag har en hel hög av dem. Jag förstår inte varför han inte gör rätt för sig, han kommer ju tjäna på det i längden.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så mailade jag och frågade ifall MaxGaming tänkt ta in pok3r RGB med röda brytare, fick svar JA, i mitten av februari ska de komma in!

Bra sugen må jag säga, får se hur det blir där i februari

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Massdrop viker sig för communityt https://www.massdrop.com/buy/sprit-24k-gold-plated-cherry-mx-...

Jag gillar verkligen dessa fjädrar och jag har en hel hög av dem. Jag förstår inte varför han inte gör rätt för sig, han kommer ju tjäna på det i längden.

Och för de som hade tänkt att hoppa på den där försäljningen kan jag rekommendera att handla hos LeandreN på https://mekanisk.co/collections/keyboard-parts/products/gold-... Han har just de fjädrarna på lager med gratis frakt. Dock så börjar de mer populära varianterna gå åt!

Permalänk
Medlem

Hur många använder ANSI-tangentbord för att skriva på svenska? Jag spanar in Massdrop, men det är så skralt med ISO nordic...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur många använder ANSI-tangentbord för att skriva på svenska? Jag spanar in Massdrop, men det är så skralt med ISO nordic...

jag sitter med ANSI-tbord, skriver mest på svenska, och det utan problem.
Men vist tog det sin lilla tid att gå från ISO till ANSI.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

@superapan: Jag använder endast ANSI, i en US international-liknande layout. Det bästa av två världar, både å, ä och ö och den vettigare placering av \, [, ], /, etc som kommer med US-layout. Funkar prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur många använder ANSI-tangentbord för att skriva på svenska? Jag spanar in Massdrop, men det är så skralt med ISO nordic...

Jag kör ANSI och byter till svenska när jag behöver skriva på svenska.
Alltså i mjukvaran på OS'et jag använder för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur många använder ANSI-tangentbord för att skriva på svenska? Jag spanar in Massdrop, men det är så skralt med ISO nordic...

Jag använder ansi-liknande med avseende på liten enter (kör atomic). Hade inga större problem att gå över från iso. Har dock åäö direkttillgängliga utan att behöva använda lager, utan det vet jag inte hur det hade varit.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Hur många använder ANSI-tangentbord för att skriva på svenska? Jag spanar in Massdrop, men det är så skralt med ISO nordic...

Här är en till ANSI-användare (fast jag växlar iofs fritt mellan US-International ANSI, Nordic ANSI, "SVANISO", SWERTY, Nordic ISO och mixar av dem). Beror lite på vilken bräda som är framme för tillfället

Hade jag varit en kodare istället för en ordbajsare så hade jag grämt mig ordentligt på att jag inte konverterade till ANSI för många, många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Här är en till ANSI-användare (fast jag växlar iofs fritt mellan US-International ANSI, Nordic ANSI, "SVANISO", SWERTY, Nordic ISO och mixar av dem). Beror lite på vilken bräda som är framme för tillfället

Hade jag varit en kodare istället för en ordbajsare så hade jag grämt mig ordentligt på att jag inte konverterade till ANSI för många, många år sedan.

Jag är kodare, jag provade ansi i 10 minuter och sedan bytte jag på heltid.

Permalänk
Inaktiv

Lite "lullig" (det är ju fredag), så jag lägger in mitt nya standardsvar här med "code"-taggar, så vem som helst kan återanvända det vid lämpligt tillfälle (inkl. mig själv):

Vanligtvis rekommenderar "vi tangentbordsnördar" inte "gaming-brands" då man betalar mer för 'märket' än kvalitén. I.e. du kan få samma eller vanligtvis bättre kvalitet till ett lägre pris genom att välja "Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro"), "Ducky" (One, Shine) eller "Vortex" (Pok3r), (för att nämna de som är just nu (2017-01-27) är enkelt tillgängliga/vanligast på den svenska marknaden i nordisk/svensk ISO-layout) Det finns även de något mer 'svårhittade': Das Keyboard, Filco, Leopold, HHKB, Realforce(Topre), Matias(Alps) som också anses vara "bra". De kanske inte är varumärken du känner till: men det är för att de fokuserat på produktutveckling, kvalitet och funktion i stället för marknadsföring och "branding"! "Gaming-brands" anses primärt vara Razer, Steelseries, (Logitech) och i viss mån Corsair. Där Corsair anses vara det bättre alternativet (så länge som man inte vill byta key-caps/hattar: de har ej standardbottenrad ('standard' är 1,25U*3+6,25U+4*1,25U: "en vanlig tangent är 1U")). Jag passar på att ta tillfället i akt att nämna att det finns inga (fungerande) tangentbord som är "bättre" än några andra: funktionellt. 2900 SEK tangentbord ger dig ingen reel fördel jämfört med ett fungerande 19 SEK tangentbord i något spel. Kort sagt det finns inga "gaming tangentbord": det finns bara bättre och mindre bra tangentbord (tills dess att Vooting One släpps). Det finns inte heller några brytare som är reelt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bäst/bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord). "Bäst" kvalitet får du om du löder ihop ditt egna tangentbord med eget valda komponenter (nåja: Korean-customs-builds och topre undantagna: men det är inget som påverkar "normals"). Om du vill ha ett riktigt tyst tangentbord så är Cherry MX inte för dig, inte ens om det har o-ringar på sig. Ljudtrycksmässigt så är Topre/Ickemekaniskt(membran) < Matias Quiet-Silent Cherry MX < O-rings Dämpade cherry MX < Cherry MX < Clicky Cherry MX < Model F/M Vidare finns det inte heller någon brytare som är "bättre" för någon tangentbordsaktivitet (Gaming, skrivande, kodande eller onanerande) än någon annan; Röda, gröna, bruna, blå, Matias, Topre, ALPS, Clears, Mod-x, Gaterons, gula, svarta, linjära, clears, taktila, Hall, buckling-spring, clicky: alla fungerar och det är upp till DIG att bestämma om de passar DIG! Ingen annan kan tycka åt dig: det är du som måste avgöra! Det är du som avgör vilken glass-smak som du tycker är godast! Vanilj är inte nödvändigtvis bättre till "fest", "jordgubb" är inte nödvändigtvis 'bättre' till "vardags", "choklad" är inte nödvändigtvis den gyllene medelvägen som passar alla... TL:DR; Mekaniska tangentbord är en marknadsföringsgimmick (precis som RGB-LEDs), använd det tangentbordet som du gillar (så länge som det inte är trasigt). Att spendera mer på ett tangentbord ger inga fördelar i något spel. Däremot kan det ge dig mervärden i form av att du upplever det som bättre/skönare att trycka på eller 'snyggare' att titta på. Vill du ha ett lägre pris: kolla sweclockers-marknaden (/r/mm). Den enda funktionella faktorn du behöver bry dig om är att det har >=3-5KRO: allt annat är marknadsföring! Vill du förlora dig i tangentbords-nörd-träsket, tillsammans med mig och de andra nördarna, så är dels detta forumet en bra start och framförallt /r/mk/, DT och Geekhack. Not: Detta är numera mitt standardsvar på "vilket tangentbord skall jag köpa-trådar"; har du åsikter om varumärken, påståenden, om jag missat något eller har haft otur när jag tänkte: vänligen meddela mig antingen via PM eller med citering/svara i tråden så kommer jag uppdatera detta standardsvar. Detta standardsvar kommer utvecklas efterhand och efter er input.

Återkoppla gärna fel-tänk eller uppenbara (och mindre uppenbara) missar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@anon257891: Jag lägger in det i quote taggar istället. Det verkar inte bli automatisk radbrytning när du kör codetaggar och därmed blir det väldigt jobbigt att läsa texten.

Bra skrivet förövrigt! Även om jag kanske inte skulle ranka Corsair som "bäst" av gamingbrandsen.

Skrivet av anon257891:

Vanligtvis rekommenderar "vi tangentbordsnördar" inte "gaming-brands" då man betalar mer för 'märket' än kvalitén. I.e. du kan få samma eller vanligtvis bättre kvalitet till ett lägre pris genom att välja "Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro"), "Ducky" (One, Shine) eller "Vortex" (Pok3r), (för att nämna de som är just nu (2017-01-27) är enkelt tillgängliga/vanligast på den svenska marknaden i nordisk/svensk ISO-layout)

Det finns även de något mer 'svårhittade': Das Keyboard, Filco, Leopold, HHKB, Realforce(Topre), Matias(Alps) som också anses vara "bra".

De kanske inte är varumärken du känner till: men det är för att de fokuserat på produktutveckling, kvalitet och funktion i stället för marknadsföring och "branding"!

"Gaming-brands" anses primärt vara Razer, Steelseries, (Logitech) och i viss mån Corsair. Där Corsair anses vara det bättre alternativet (så länge som man inte vill byta key-caps/hattar: de har ej standardbottenrad ('standard' är 1,25U*3+6,25U+4*1,25U: "en vanlig tangent är 1U")).

Jag passar på att ta tillfället i akt att nämna att det finns inga (fungerande) tangentbord som är "bättre" än några andra: funktionellt. 2900 SEK tangentbord ger dig ingen reel fördel jämfört med ett fungerande 19 SEK tangentbord i något spel.

Kort sagt det finns inga "gaming tangentbord": det finns bara bättre och mindre bra tangentbord (tills dess att Vooting One släpps).

Det finns inte heller några brytare som är reelt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bäst/bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord).

"Bäst" kvalitet får du om du löder ihop ditt egna tangentbord med eget valda komponenter (nåja: Korean-customs-builds och topre undantagna: men det är inget som påverkar "normals").

Om du vill ha ett riktigt tyst tangentbord så är Cherry MX inte för dig, inte ens om det har o-ringar på sig. Ljudtrycksmässigt så är Topre/Ickemekaniskt(membran) < Matias Quiet-Silent Cherry MX < O-rings Dämpade cherry MX < Cherry MX < Clicky Cherry MX < Model F/M

Vidare finns det inte heller någon brytare som är "bättre" för någon tangentbordsaktivitet (Gaming, skrivande, kodande eller onanerande) än någon annan; Röda, gröna, bruna, blå, Matias, Topre, ALPS, Clears, Mod-x, Gaterons, gula, svarta, linjära, clears, taktila, Hall, buckling-spring, clicky: alla fungerar och det är upp till DIG att bestämma om de passar DIG! Ingen annan kan tycka åt dig: det är du som måste avgöra! Det är du som avgör vilken glass-smak som du tycker är godast! Vanilj är inte nödvändigtvis bättre till "fest", "jordgubb" är inte nödvändigtvis 'bättre' till "vardags", "choklad" är inte nödvändigtvis den gyllene medelvägen som passar alla...

TL:DR; Mekaniska tangentbord är en marknadsföringsgimmick (precis som RGB-LEDs), använd det tangentbordet som du gillar (så länge som det inte är trasigt). Att spendera mer på ett tangentbord ger inga fördelar i något spel. Däremot kan det ge dig mervärden i form av att du upplever det som bättre/skönare att trycka på eller 'snyggare' att titta på.

Vill du ha ett lägre pris: kolla sweclockers-marknaden (/r/mm).

Den enda funktionella faktorn du behöver bry dig om är att det har >=3-5KRO: allt annat är marknadsföring!

Vill du förlora dig i tangentbords-nörd-träsket, tillsammans med mig och de andra nördarna, så är dels detta forumet en bra start och framförallt /r/mk/, DT och Geekhack.

Not: Detta är numera mitt standardsvar på "vilket tangentbord skall jag köpa-trådar"; har du åsikter om varumärken, påståenden, om jag missat något eller har haft otur när jag tänkte: vänligen meddela mig antingen via PM eller med citering/svara i tråden så kommer jag uppdatera detta standardsvar. Detta standardsvar kommer utvecklas efterhand och efter er input.

Permalänk
Medlem

NPKCs blanka PBT-keycaps är tillbaka på Massdrop.

https://www.massdrop.com/buy/blank-pbt-keycaps?referer=CPRCE

Lite längre väntetid denna gång, men jag har beställt två till sets, ett till mitt nya tangentbord och ett i reserv. Variation förnöjer osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Nu finns Zeal 60 group buy/preorder uppe.60% PCB med RGB-led för varje switch, programmerbart och med möjlighet för nordisk layout. Jag kommer förmodligen att beställa. Någon som har beställt från Zeal tidigare? Har ni åkt på tull?

Det kanske är någon som vill sambeställa för att minska frakt och ev tullavgift

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det endast Pok3r som finns i 60% att köpa inom Sverige just nu? Jag är rätt besviken på mig själv att jag inte köpte Ducky Mini (utan den stora ramen) när den väl fanns att köpa.

Jag kommer köpa pok3r om inget annat alternativ finns, men ~1.7k är rätt saftigt för ett tangentbord enligt mig. Men om det är det enda alternativet - vad ska man göra? =/

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Är lite i samma sits, var sugen på ett 60% nordic och var väldigt nära att köpa ett Pok3r från maxgaming. Blev nu istället att jag beställde ett MagicForce 68 från Amazon.de för 400 kr (med Outemu-switchar o ANSI). 1700 känns lite saftigt innan man testat på mekaniskt så jag börjar så.. Tyvärr går det inte att programmera så mkt själv, men för mig var formfaktorn det jag ville pröva i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Nu finns Zeal 60 group buy/preorder uppe.60% PCB med RGB-led för varje switch, programmerbart och med möjlighet för nordisk layout. Jag kommer förmodligen att beställa. Någon som har beställt från Zeal tidigare? Har ni åkt på tull?

Det kanske är någon som vill sambeställa för att minska frakt och ev tullavgift

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering: Frakten kostar $35 oavsett om man beställer 1 eller 2 PCB så det vore bra om ytterligare någon i Stockholm ville köpa en PCB så kan vi spara lite pengar

https://zealpc.net/collections/group-buy-pre-orders

Permalänk
Medlem

DSA Granite

Såg precis att DSA Granite blev tillgängliga från Pimpmykeyboard. Är det någon som vet om de löst problemen med sned text och överlag dålig kvalitetskontroll? Vad jag sett var det väldigt många senast de såldes på Massdrop som hade problem med detta.