Problem med datorn - röda vertikala linjer, blue screen etc

Permalänk
Medlem

Problem med datorn - röda vertikala linjer, blue screen etc

Hej Sweclockers. Jag har ett återkommande problem med min dator. När jag startar datorn möts jag av två vertikala röda linjer som ni kan se på bilden och oftast vill inte windows starta utan jag kommer istället till avancerade inställningar där jag kan välja system recovery etc. Ibland får jag istället en blue screen med olika felmeddelanden varje gång. Ibland får jag en helt grön skärm. Min huvudmisstänkte är såklart grafikkortet.

Men när jag startar datorn i safe mode (fortfarande med röda linjer) och väljer disable på mitt grafikkort i device manager och startar om så brukar min dator starta precis som vanligt bara det att de röda linjerna fortfarande är kvar. Så hur tolkar jag det? Grafikkortet verkar vara en del av problemet men inte hela problemet?

Jag har provat att:
gå tillbaka till äldre drivrutiner i device manager
öppnat datorn och blåst med tryckluft
välja system recovery (detta löste problemet igår men idag kan jag inte längre välja detta eftersom det inte finns någon backup eller vad det heter)

Sapphire Radeon 7950
Intel i5-3570k @ 3.40GHz
12GB RAM
Windows 10

Bildlänk fixat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Prövat att plocka ur kortet och bara köra på det integrerade?

Permalänk
Medlem

@Ladytech: Räcker det inte att man disable:ar kortet i device manager? Då kör man väl på det integrerade?

Permalänk
Medlem

Tror det är bäst att fysiskt avlägsna det för att verkligen säkerställa resultatet.

Permalänk
Medlem

@Ladytech: Gjorde som du sa: plockade ur grafikkortet och då fungerade allt perfekt på det integrerade, satte tillbaka det och problemen var tillbaka. Betyder detta att mitt grafikkort är stekt? Finns det någon lösning förutom att köpa nytt, i alla fall tillfälligt tills jag hinner bestämma mig för vilket jag ska köpa? Något med drivrutiner eller liknande?

Permalänk
Medlem

Kul att kunna hjälpa till. Men tyvärr vet jag inget mer du skulle kunna testa. Ev om du har en dator till du kan testa ditt grafikkort i, för att se om problemet hänger med kortet.
Kanske bäst att köra vidare på det integrerade tills du hittat nytt kort.
Jag kan varmt rekommendera mitt eget grafikkort om du ska kika på nytt. Tyst och kraftfullt. Se sign.
Beklagar att jag inte kan vara till mer hjälp.

La till en mening
Permalänk
Medlem

@Ladytech: Du har varit väldigt hjälpsam, tusen tack för hjälpen! Jag ska kolla in ditt grafikkort lite mer noggrant så får vi se vad det blir av allt det här.