Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Kan jag snälla få hjälp med uppgift 2. Helst både a) och b).

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

http://i.imgur.com/BrwggGh.jpg
Kan jag snälla få hjälp med uppgift 2. Helst både a) och b).

Det är lite märkligt formulerat med h-> 2 när h inte används i ekvationen sen. Har du testat att använda h = x och om det stämmer med facit?

Jag tolkar i alla fall det som:

2a) x -> 2 vilket ger att uttrycket går mot 2+3 = 5

Tagit bort felaktigt svar
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det är lite märkligt formulerat med h-> 2 när h inte används i ekvationen sen. Har du testat att använda h = x och om det stämmer med facit?

Jag tolkar i alla fall det som:

2a) x -> 2 vilket ger att uttrycket går mot 2+3 = 5

b) x -> 2 vilket ger att uttrycket går mot (2^2 -4) / (2-2) = 0/0 = 0

b) (x^2-4)/(x-2)= x går snabbare mot 2 än x^2 går mot 4 så svaret blir oändlighet

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

b) (x^2-4)/(x-2)= x går snabbare mot 2 än x^2 går mot 4 så svaret blir oändlighet

Fast ni måste väl förenkla den först?

X^2-4 går ju skriva som (x-2)(x+2) och sedan förkortas (x-2) bort vilket leder til latt lim(x+2) där x går mot 2 blir = 4
Dvs 0/0 är ju aldrig definierat och kan ju ligga på allt från -inf till inf så man ska aldrig anta att de är antingen 0 eller inf utan man måste kolla vissa delar först isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyflaskan:

Fast ni måste väl förenkla den först?

X^2-4 går ju skriva som (x-2)(x+2) och sedan förkortas (x-2) bort vilket leder til latt lim(x+2) där går mot 2 blir = 4
Dvs 0/0 är ju aldrig definierat och kan ju ligga på allt från -inf till inf så man ska aldrig anta att de är antingen 0 eller inf utan man måste kolla vissa delar först isf.

Det stämmer ja, jag gjorde föränklingen i huvudet och fick den till (x+2)^2 -4 , då vart det lite fel.

Permalänk
Medlem

Tackar allihopa, var mest det med att h inte var med i ekvationen som satte stopp, men en lösning uppskattas alltid.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kissekotten4:

Det stämmer ja, jag gjorde föränklingen i huvudet och fick den till (x+2)^2 -4 , då vart det lite fel.

En tumregel för gränsvärdesuppgifter är att svaret väldigt sällan är att gränsvärde saknas...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lazidge:

Tackar allihopa, var mest det med att h inte var med i ekvationen som satte stopp, men en lösning uppskattas alltid.

Först en heads-up: Du menar uttrycket eller funktionen, inte ekvationen.

Generellt är det fetade inget problem. Om man tänker att limxa (...) betyder "det som står i parentesen när x ÄR a" blir alla "snälla" gränsvärden enkla:

limx5 (4 + x) = 4 + 5 = 9

limx10 (6x + 1) = 6 · 10 + 1 = 61

limx0 (3a + x) = 3a + 0 = 3a

Om man då betraktar

limh8 (2a + 5)

och tänker precis likadant får man att värdet av hela det uttrycket är samma sak som "bara parentesen när h ÄR 8". Vad står det i parentesen när h är 8? Jo, 2a + 5. Därmed gäller att

limh8 (2a + 5) = 2a + 5

(Detta sätt att tolka gränsvärden på fungerar som sagt bra så länge de är "snälla", dvs att man inte till exempel får en division med noll.)

Jag tycker det är bra att se det som att limes är en funktion, att limxa (...) "är som" f (x), med kryddan att argumentet till limes, dvs det som står i parentesen, i sin tur är en funktion. Det vanligaste är att limesfunktionens argument är en (icke-trivial) funktion av "den variabel som närmar sig något", så ett generellt gränsvärde kan skrivas

limxa ( f (x) )

och utläsas "gränsvärdet för f(x) när x går mot a". (Notera att f(x) betyder "vilken funktion som helst av x", till exempel 3x + 5.)

För "snälla" gränsvärden gäller då som sagt

limxa ( f (x) ) = f (a)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@lanbonden: 0/0 är inte = 0. Dela med 0 är odefinierat

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv

Mitt matematikproblem handlar om koordinatändringar för att rotera objekt, bild nedanför föreställer ett gränssnitt där finns en massa objekt som har olika färger. Man vet alla objekt koordinater och man vet även om alla andra koordinater som visas i ritningen. Frågan är hur ska man ändra koordinaterna på alla objekt för att de ska rotera 90 grader? Objekten ska ej rotera kring 0,0 axeln, utan de ska rotera kring deras gemensam centrumpunkt. (medelvärdet av högsta och lägsta koordinaten, så att de i princip hamnar i det vita fältet, ja någon skulle kunna hamna utanför)

Att rotera dem 180grader listade jag ut att följande metod fungerade skapligt bra.
Ta reda på de högsta respektive lägsta koordinaterna som något objekten har både för X och Y led.

Ändra sedan alla koordinater för respektive objekt genom att:.
Högsta Yvärdet-objektetsYvärde addera sedan lägsta objektets Yvärde för att få en offset från 0.
Högsta Xvärdet-objektetsXvärde addera sedan lägsta objektets Xvärde för att få en offset från 0.

Detta leder ju till att ju högre Yvärde ett objekt har ju lägre värde får den nu, detsamma gäller Xvärde och man har enkelt roterat objekten 180grader kring deras centrumpunkt.

Att rotera den 90 grader genom att enbart tänka praktisk blir mer komplicerat och man får kanske ta till lite svårare matematik, kan man förövrigt enkelt få fram en formel för om man vill rotera dem 1 grad?

Mitt grundproblem var egentligen 180 grader som jag redan har löst, men jag blev lite besatt av att kunna få objekten att rotera och förstå mig på hur det fungerar.

//Johan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Mitt matematikproblem handlar om koordinatändringar för att rotera objekt, bild nedanför föreställer ett gränssnitt där finns en massa objekt som har olika färger. Man vet alla objekt koordinater och man vet även om alla andra koordinater som visas i ritningen. Frågan är hur ska man ändra koordinaterna på alla objekt för att de ska rotera 90 grader? Objekten ska ej rotera kring 0,0 axeln, utan de ska rotera kring deras gemensam centrumpunkt. (medelvärdet av högsta och lägsta koordinaten, så att de i princip hamnar i det vita fältet, ja någon skulle kunna hamna utanför)
https://s18.postimg.org/6tnig5j05/bild.png

Att rotera dem 180grader listade jag ut att följande metod fungerade skapligt bra.
Ta reda på de högsta respektive lägsta koordinaterna som något objekten har både för X och Y led.

Ändra sedan alla koordinater för respektive objekt genom att:.
Högsta Yvärdet-objektetsYvärde addera sedan lägsta objektets Yvärde för att få en offset från 0.
Högsta Xvärdet-objektetsXvärde addera sedan lägsta objektets Xvärde för att få en offset från 0.

Detta leder ju till att ju högre Yvärde ett objekt har ju lägre värde får den nu, detsamma gäller Xvärde och man har enkelt roterat objekten 180grader kring deras centrumpunkt.

Att rotera den 90 grader genom att enbart tänka praktisk blir mer komplicerat och man får kanske ta till lite svårare matematik, kan man förövrigt enkelt få fram en formel för om man vill rotera dem 1 grad?

Mitt grundproblem var egentligen 180 grader som jag redan har löst, men jag blev lite besatt av att kunna få objekten att rotera och förstå mig på hur det fungerar.

//Johan

Linjär algebra är din vän. Du behöver specifikt matriser för rotation (för att rotera) och translation (för att rotera kring en annan punkt än origo).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Linjär algebra är din vän. Du behöver specifikt matriser för rotation (för att rotera) och translation (för att rotera kring en annan punkt än origo).

Korrkekt, jag läste lite kinematik för 15år sedan och pysslade med sånt, t.ex ta fram hur man ska ändra en robotsaxlar för att handen skulle hamna i ett visst läge. Där det även ingick att ta fram hur axlarna gradvis skulle ändras för att få en så mjuk rörelse som möjligt.
Men på 15år så har många hjärnceller dött, men jag ska slå upp i mina böcker hur jag gjorde.

Så jag tackar för hjälpen att du påminde mig om vad sakerna hette.

Permalänk
Avstängd

Med alla er matteproffs här

Hjälp en handikappad,, blandsaft spädes 1/7 , hur mycket saft ska man ha till 3 liter?

är det 1,3 cl på 1 liter då? så 4 cl~ på 3l? haha?!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: 1/7 eller 1:7 ? första fallet blir det 3/7L saft, i andra blir det 3/8L saft

Permalänk
Medlem

Hitta uttrycket för det "cubic expression" f om f(1) = 6 och f(-1)=f(0)=f(2)=0.

Hur faaan? Har fattat att jag ska använda ett tredjegradspolynom men jag får inte ihop det. Hjälper inte att kolla facit och det finns inget liknande exempel i boken heller. Kan någon hjälpa mig?

Facit säger:
Eftersom f(-1)=f(0)=f(2)=0, f has zeros of -1, 0 and 2 så en ekvation för f är f(x)=a(x-(-1))(x-0)(x-2). Det är just steget till denna uppställningen jag inte få ihop. Hur ska jag göra för att få ihop till det första steget?

Ursäkta svengelskan, boken är calculus.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flraer:

Hitta uttrycket för det "cubic expression" f om f(1) = 6 och f(-1)=f(0)=f(2)=0.

Hur faaan? Har fattat att jag ska använda ett tredjegradspolynom men jag får inte ihop det. Hjälper inte att kolla facit och det finns inget liknande exempel i boken heller. Kan någon hjälpa mig?

Facit säger:
Eftersom f(-1)=f(0)=f(2)=0, f has zeros of -1, 0 and 2 så en ekvation för f är f(x)=a(x-(-1))(x-0)(x-2). Det är just steget till denna uppställningen jag inte få ihop. Hur ska jag göra för att få ihop till det första steget?

Ursäkta svengelskan, boken är calculus.

Börja enklare och tänk på ett andragradspolynom. Vi kan gå baklänges, lösa en andragradare och försöka nå insikt om rötter.

Analysera x² − 2x. Var finns dess rötter, dvs var är detta polynom 0, dvs för vilka x gäller
   x² − 2x = 0
Vi bryter ut ett x och skriver detta som
   x (x − 2) = 0
Vi kan nu direkt se (varför?) att x = 0 är en lösning, och x = 2 är en lösning. Vi noterar att
   x² − 2x = x (x − 2)
dvs vi kunde skriva vårt ursprungliga polynom som upprepad multiplikation av dess rötter på formen (x − p), där p är roten.

Detta gäller alltid, rakt utifrån definitionen på vad en rot är. Vi ser också att vi inte får ett entydigt polynom ax² + bx + c utifrån att bara veta två rötter: utifrån informationen att x = 0 och x = 2 är rötter så skulle vi lika gärna kunna konstruera ett polynom 42 ⋅ x (x − 2), så vi behöver tre "ekvationer" för att spika ett entydigt andragradspolynom (vilket följer direkt av att vi hade tre parametrar: a, b och c).

Om vi går till exemplet med tredjegradsekvationen så börjar de direkt att skriva upp dessa rotfaktorer utifrån vad du har fått veta: ditt tredjegradspolynom ax³ + bx² + cx + d kommer via rotinformationen kunna skrivas som
   ax (x + 1) (x − 2)
Om detta fortfarande ser magiskt ut så kontrollera hur du kan garantera att denna ekvation uppfyller kravet på nollställen i −1, 0 och 2. Fundera också på hur du direkt kan se att detta är just ett tredjegradspolynom.

Genom att använda att f(1) är given så kan du bestämma a: sätt in x = 1 i polynomet och se vilket a som krävs för att få värdet 6. Om du vill kan du nu utveckla parenteserna för att få polynomet på formen ax³ + bx² + cx + d.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Har stött på en matematikuppgift som jag inte lyckas förstå mig på. Rätt svar ska vara C - x/3. Jag kan dock inte se hur hur linjen som skär l1 inverkar på linjen som skär l2 och vinkeln v.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Med alla er matteproffs här

Hjälp en handikappad,, blandsaft spädes 1/7 , hur mycket saft ska man ha till 3 liter?

är det 1,3 cl på 1 liter då? så 4 cl~ på 3l? haha?!

Om spädes 1+7 = 375 cl saft + 2 625 cl vatten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OsLunatum:

Har stött på en matematikuppgift som jag inte lyckas förstå mig på. Rätt svar ska vara C - x/3. Jag kan dock inte se hur hur linjen som skär l1 inverkar på linjen som skär l2 och vinkeln v.
http://i.imgur.com/5OcgVvi.png

Tack på förhand!

Inför ytterligare en parallell linje L₃ som skär korsningen mellan dina icke-parallella linjer:

Studera de två "nya" vinklar som uppstod till höger.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Inför ytterligare en parallell linje L₃ som skär korsningen mellan dina icke-parallella linjer:

http://i.imgur.com/TtRKJ1b.png

Studera de två "nya" vinklar som uppstod till höger.

Förstår nu! Bildas en alternatvinkel som med resterande vinkel till x är lika med v, 2x/3 + x/3 = x

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Börja enklare och tänk på ett andragradspolynom. Vi kan gå baklänges, lösa en andragradare och försöka nå insikt om rötter.

Analysera x² − 2x. Var finns dess rötter, dvs var är detta polynom 0, dvs för vilka x gäller
   x² − 2x = 0
Vi bryter ut ett x och skriver detta som
   x (x − 2) = 0
Vi kan nu direkt se (varför?) att x = 0 är en lösning, och x = 2 är en lösning. Vi noterar att
   x² − 2x = x (x − 2)
dvs vi kunde skriva vårt ursprungliga polynom som upprepad multiplikation av dess rötter på formen (x − p), där p är roten.

Detta gäller alltid, rakt utifrån definitionen på vad en rot är. Vi ser också att vi inte får ett entydigt polynom ax² + bx + c utifrån att bara veta två rötter: utifrån informationen att x = 0 och x = 2 är rötter så skulle vi lika gärna kunna konstruera ett polynom 42 ⋅ x (x − 2), så vi behöver tre "ekvationer" för att spika ett entydigt andragradspolynom (vilket följer direkt av att vi hade tre parametrar: a, b och c).

Om vi går till exemplet med tredjegradsekvationen så börjar de direkt att skriva upp dessa rotfaktorer utifrån vad du har fått veta: ditt tredjegradspolynom ax³ + bx² + cx + d kommer via rotinformationen kunna skrivas som
   ax (x + 1) (x − 2)
Om detta fortfarande ser magiskt ut så kontrollera hur du kan garantera att denna ekvation uppfyller kravet på nollställen i −1, 0 och 2. Fundera också på hur du direkt kan se att detta är just ett tredjegradspolynom.

Genom att använda att f(1) är given så kan du bestämma a: sätt in x = 1 i polynomet och se vilket a som krävs för att få värdet 6. Om du vill kan du nu utveckla parenteserna för att få polynomet på formen ax³ + bx² + cx + d.

Stort stort tack! Du räddade söndagen! Nu trillade allt ner och jag klarade uppgiften. Tack!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Har 2 st kluriga kombinatiorikuppgifter jag inte riktigt lyckas lösa

"I en plånbok ligger fyra hundralappar och fyra femtiolappar. Fyra sedlar plockas slumpvis upp. Beräkna sannolikheten att summan blir minst 300 kr."

Jag har räknat ut att det totala antalet utfall blir C(8,4) = 8!/(8-4)!*4! = 70.
Men hur ska jag göra för att få fram hur många utfall det finns där summan blir över 300?
Det finns ju bara 3 så som jag ser det, 4 st 100-lappar, 3 st 100-lappar och en 50-lapp eller 2 st 100-lappar och 2 st 50-lappar?

"Ett lotteri består av 100 lotter á 20 kr. Hälften av lotteriintäkterna går delas ut i form av 100-kronorsvinster. Sanna köper fem lotter först av alla.
a) Hur stor är sannolikheten för vinst när Sanna öppnar den första lotten?
b) Hur stor är sannolikheten för att Sanna inte vinner på någon lott?

A löste jag ganska fort, intäkterna för lotterna blir 2000 kr, hälften av det är 1000 det räcker då till 10 st vinster á 100 kr, sannolikheten för vinst blir då 10/100 = 1/10.
Men B går jag bet på.
Edit, löste B. Sannolikheten för nitlott blir ju 90/100, efter att hon skrapat 1 får vi 89/99, sedan 88/98 osv.
(90!/85!)/(100!/95!) ungefär lika med 0,584

Tack på förhand, snabbt svar uppskattas!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@_Skalman: På första måste du tänka på att du kan dra sedlarna i olika ordning(Gör ett träd)

svar
Permalänk
Medlem

Låt f(x) = (1−2x)/(x+1) Hitta inversen f^−1:

y=(1-2x)/(x+1) Multiplicera upp (x+1)
y(x+1)=1-2x Utvidga parantesen i VL
xy+y=1-2x

Sedan fattar jag inte mer men det blir iaf
x(y+2)=1-y
x=(1-y)/(y+2)
Alltså f^-1(x)=(1-x)/(x+2)

Vad händer mellan steg 3 och 4?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Låt f(x) = (1−2x)/(x+1) Hitta inversen f^−1:

y=(1-2x)/(x+1) Multiplicera upp (x+1)
y(x+1)=1-2x Utvidga parantesen i VL
xy+y=1-2x

Sedan fattar jag inte mer men det blir iaf
x(y+2)=1-y
x=(1-y)/(y+2)
Alltså f^-1(x)=(1-x)/(x+2)

Vad händer mellan steg 3 och 4?

Det kanske blir enklare med lite fler explicita steg?
xy + y = 1 - 2x
xy + y + 2x = 1
xy + 2x = 1 - y
x(y + 2) = 1 - y

Permalänk
Medlem

@lntg:
Definitivt, tack som fan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/4IA3gHy.png

Kan någon förklara steg 4 och 5? Fattar inte hur det går till..

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Treant:

http://i.imgur.com/4IA3gHy.png

Kan någon förklara steg 4 och 5? Fattar inte hur det går till..

Här är det generella knepet att "tänka på vad det egentligen står" användbart. Man ska också undvika att bli förvirrad av att termer byter ordning; a + b är ju samma sak som b + a.

2(x + 2 − x²) = 0

Att "faktorisera ut minustecknet" är egentligen att bryta ut −1, dvs "stjäla en negativ etta från varje term i parentesen". (Jämför med när man bryter ut 5; då stjäl man en femma från varje term i parentesen, varför dessa "delas med 5". Här delas istället varje term med −1.)

2(x + 2 − x²) = 0
2 · (−1) · (x + (2) − (x²)) = 0

Ser du att den negativa ettan som tillkom utanför parentesen "tar ut" de minustecken (= negativa ettor) som tillkom på varje term inne i parentesen?

Förenkla:

2 · (−1) · (−x − 2 + x²) = 0

Sedan har de bara ändrat ordning på termerna inne i parentesen:

2 · (−1) · (x − 2 + x²) = 0
2 · (−1) · (x² x − 2) = 0

Sedan delar de båda sidorna med 2:

2 · (−1) · (x² − x − 2) / 2 = 0 / 2
(−1) · (x² − x − 2) = 0

(Notera att −(…) som sagt är samma sak som (−1) · (…).)

Sedan multiplicerar de in den negativa ettan i parentesen:

(−1) · (x² − x − 2) = 0
x² + x + 2 = 0

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Treant:

http://i.imgur.com/4IA3gHy.png

Kan någon förklara steg 4 och 5? Fattar inte hur det går till..

Det man gör är att man faktoriserar 2 ("bryter ut 2") ur ekvationen, men det man gör sedan är att man bryter ut ytterligare en faktor (-1) så att alla termer inuti parenteserna byter tecken (på grund av hur plustecken och minustecken förhåller sig till varandra).

Det man gör sedan är att man delar båda led med 2. Detta kan du göra då 2 är faktoriserat. Sedan väljer de att "multiplicera in" minus ett i ekvationen igen, vilket är ett osmart drag i mitt tycke, för att kvadratkomplettering/PQ-formeln förutsätter att x^2 termen har koefficienten 1.

Det jag skulle göra vore följande:

Och eventuellt lösa ekvationen med kvadratkomplettering eller PQ-formeln.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fille1116:

Det man gör är att man faktoriserar 2 ("bryter ut 2") ur ekvationen, men det man gör sedan är att man bryter ut ytterligare en faktor (-1) så att alla termer inuti parenteserna byter tecken (på grund av hur plustecken och minustecken förhåller sig till varandra).

2 bryter man inte ut; det är ju "utbrutet" från början.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers