Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Hur ser din täljare ut? Min blir ju samma som din P(XnB) där X är kontakt? (X=Au(BnC))

Hur kan vi då få olika svar?

Skrivet av lorgix:

Jag använde inte någon särskild formel eller så. Jag räknade bara ut P(BnX)/P(Au(BnC)) med "bonnlogik".
Där "X" är kontakt mellan I & II. Hoppas terminologin blev OK.

Jag får alltså svaret till 9/29, hoppas att det är rätt.
Menar du att svaret ska vara 0,0792/0,248=0,319...=99/310?

Jag förklarar mig närmare om det behövs.
Hur har du kommit fram till din lösning förresten?

edit:
Ditt resonemang:
P(B|Au(BnC)) = P(B|A) = P(AnB)/P(A) = P((Au(BnC))nB)/P(Au(BnC))
Nämn : P(Au(BnC))= P(A)+P(BnC)-P(An(BnC)) = 0.2 + 0.2*0.2 - 0.2*0.04 = 0.2 + 0.04 - 0.008 = 0.248
Tälj : P((Au(BnC))nB)=[P(A)+P(BnC)-P(AnBnC)]*P(B) = [0.2 + 0.2*0.2 - 0.2*0.2*0.2]*0.2 = 0.04 + 0.008 - 0.0016 = 0.0496
0.0496/0.248 = 0.2

P(B|Au(BnC)) = P(B|A) redan där tappar du mig. Men redan där är det givet att svaret kommer att bli 0,2 eftersom A & B är oberoende av varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Hur ser din täljare ut? Min blir ju samma som din P(XnB) där X är kontakt? (X=Au(BnC))

Du skrev:
"P((Au(BnC))nB)=[P(A)+P(BnC)-P(AnBnC)]*P(B) = [0.2 + 0.2*0.2 - 0.2*0.2*0.2]*0.2 = 0.04 + 0.008 - 0.0016 = 0.0496"

P((Au(BnC))nB) är det vi är ute efter, men det ser ut som att du tänker fel i nästa steg.
Du kan inte multiplicera P(BnC) med P(B), eftersom det första redan förutsätter det andra.
Förslagsvis tänker du igenom uttrycket en gång till med det i åtanke.

Såhär tänkte jag:

Vi är intresserade av de 20% av fall då B är sluten och I & II har kontakt. Vad krävs då utöver att B är sluten som vi redan förutsatt?
Jo, att minst en av A och C är sluten. Sannolikheten för det är 1-0,8*0,8.
Sannolikheten för att B är sluten och I & II har kontakt är alltså 0,2*(1-0,8*0,8)=0,072.

Dold text

Jag ber om ursäkt ifall terminologin i mina inlägg sett slarvig eller dålig ut, jag är inte så van att skriva sannolikhetslära.

Permalänk
Medlem

Om jag har 7 liter vätska i en tank & tappar ur 1liter & fyller på med 1liter hur många ggr behöver jag göra ett sådant byte innan jag bytt ut 50% av vätskan med ny vätska?

Något som vi av någon outgrundlig anledning började diskutera på jobbet! Själv har jag ingen aning men men nyfiken som man är.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om jag har 7 liter vätska i en tank & tappar ur 1liter & fyller på med 1liter hur många ggr behöver jag göra ett sådant byte innan jag bytt ut 50% av vätskan med ny vätska?

Något som vi av någon outgrundlig anledning började diskutera på jobbet! Själv har jag ingen aning men men nyfiken som man är.

Ska vi vara strikta så har vi otillräcklig information.

Hur många enheter vätska är dessa 7 liter? Om du anger substansmängden, och vi antar att
båda vätskor har samma molmassa
samt
perfekt blandning av vätskan mellan bytena,
så kan vi finna det antal byten som krävs innan det är troligare att hälften av vätskan bytts ut snarare än motsatsen.

Det bör vara korrekt, men rätta mig gärna.

Permalänk
Skrivet av Bael:

Om jag har 7 liter vätska i en tank & tappar ur 1liter & fyller på med 1liter hur många ggr behöver jag göra ett sådant byte innan jag bytt ut 50% av vätskan med ny vätska?

Något som vi av någon outgrundlig anledning började diskutera på jobbet! Själv har jag ingen aning men men nyfiken som man är.

Om vi antar att det är ett skolboksexempel med perfekt blandning och identiska vätskor så är det väldigt lätt att räkna ut.

Efter en cykel (tömma ut 1 liter och fylla på med en ny liter) så har du 6/7 ~= 0.86 delar original vätska kvar.
Andra cykeln hade du börjat med 6/7 och sen haft 6/7 av den delen kvar efter cykeln, alltså (6/7)*(6/7) = (6/7)^2

För att få fram svaret på din fråga vill du alltså veta när (6/7)^x < 0.5
Om vi antar att du vill ha svaret i hela cykler så krävs det alltså 5 cykler för att byta ut minst häften av vätskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om vi antar att det är ett skolboksexempel med perfekt blandning och identiska vätskor så är det väldigt lätt att räkna ut.

Efter en cykel (tömma ut 1 liter och fylla på med en ny liter) så har du 6/7 ~= 0.86 delar original vätska kvar.
Andra cykeln hade du börjat med 6/7 och sen haft 6/7 av den delen kvar efter cykeln, alltså (6/7)*(6/7) = (6/7)^2

För att få fram svaret på din fråga vill du alltså veta när (6/7)^x < 0.5
Om vi antar att du vill ha svaret i hela cykler så krävs det alltså 5 cykler för att byta ut minst häften av vätskan.

Det är helt identiska vätskor.

Tack för svaren.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle behöva lite hjälp med en ganska lätt sak men det är länge sen jag läste matte. Kan någon visa hur man genom hela uttrycket i mitten till slut får enheten µg/min? Jag vet inte hur jag gör med enheten mL/min/kg.
https://imgur.com/tdq0ANl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag skulle behöva lite hjälp med en ganska lätt sak men det är länge sen jag läste matte. Kan någon visa hur man genom hela uttrycket i mitten till slut får enheten µg/min? Jag vet inte hur jag gör med enheten mL/min/kg.
https://imgur.com/tdq0ANl

(0,65ml/min/kg)*(70kg)*(10µg/ml)=
(45,5ml/min)*(10µg/ml)=
455µg/min

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

(0,65ml/min/kg)*(70kg)*(10µg/ml)=
(45,5ml/min)*(10µg/ml)=
455µg/min

Att enheterna tar ut varandra förstår jag, är bara inte säker på hur det fungerar rent matematiskt med det första bråket. Stämmer det så här? Jag vet inte om det känns rätt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Att enheterna tar ut varandra förstår jag, är bara inte säker på hur det fungerar rent matematiskt med det första bråket. Stämmer det så här? Jag vet inte om det känns rätt:
http://i.imgur.com/MlgdHBJ.png

Det ser väldigt rätt ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Det ser väldigt rätt ut.

Är tillbaka igen och insåg att jag aldrig tackade dig för hjälpen med min senaste fråga så tack så mycket!

Den nya frågan jag funderar på hur man skulle bära sig åt för att lösa ut Kaff ur följande uttryck:

Frågeställningen jag arbetar med gäller bara att beräkna ett värde på Kaff när de andra variablerna är kända men jag vet inte hur jag ska göra för att bryta ut Kaff, har stuvat undan gymnasiematten någonstans.

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar om det är någon som vet om det finns ett bevis till följande:

Uppgiften är att jag ska Dubbelintegrera Abs(x+y) på området D där D är enhetscirkeln.
Jag skriver om till polära koordinater och sen delar jag upp dubbelintegralen i D1 och D2.
Dubbelintegralen för D1 blir

Sen istället för att beräkna D2 så borde man väl kunna dubbla D1 eftersom att den är symmetrisk.

Dubblar man D1 så blir det rätt svar och jag undrar då om det alltid är så här eller om bara är så ibland.

Finns det ett bevis för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Är tillbaka igen och insåg att jag aldrig tackade dig för hjälpen med min senaste fråga så tack så mycket!

Den nya frågan jag funderar på hur man skulle bära sig åt för att lösa ut Kaff ur följande uttryck:
http://i.imgur.com/n7lyl6l.png

Frågeställningen jag arbetar med gäller bara att beräkna ett värde på Kaff när de andra variablerna är kända men jag vet inte hur jag ska göra för att bryta ut Kaff, har stuvat undan gymnasiematten någonstans.

Jag hoppas verkligen att dina prickar är vanliga multiplikationer

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Jag hoppas verkligen att dina prickar är vanliga multiplikationer

https://i.imgur.com/6cwf2yp.png

Ja det stämmer, tack så jättemycket för ditt utförliga svar!

Permalänk
Inaktiv

Lillebrorsan kom och frågade om hjälp, suttit i en halvtimme o klurat men kommer ej vidare.

Om inträdet till en fest kostar 170 och det blir förlust med 2225 kr, om inträdet kostar 250 och de tjänar 850 kr på festen. Hur många personer kom till festen?

x = antalet personer
a = kostnaden för festen

1) 170x - a = - 2225
2) 250x - a = 850

Helt spontant skulle jag lösa ut a och sedan sätta båda ekvationerna lika med varandra, men får inte rätt på de. Känns som jag missar något super enkelt?

Permalänk
Skrivet av anon276229:

Lillebrorsan kom och frågade om hjälp, suttit i en halvtimme o klurat men kommer ej vidare.

Om inträdet till en fest kostar 170 och det blir förlust med 2225 kr, om inträdet kostar 250 och de tjänar 850 kr på festen. Hur många personer kom till festen?

x = antalet personer
a = kostnaden för festen

1) 170x - a = - 2225
2) 250x - a = 850

Helt spontant skulle jag lösa ut a och sedan sätta båda ekvationerna lika med varandra, men får inte rätt på de. Känns som jag missar något super enkelt?

Du vill isolera en av variablerna på ena sidan likhetstecknet i en av ekvationerna, förslagsvis a I set här fallet. Sedan byter du ut vad a är lika med i den andra ekvationen. På så sätt får du en ekvation med bara en variabel.

Permalänk
Inaktiv

@whiskerer: Där har vi det, tack!

Permalänk
Medlem

Håller på att plugga till ett nationellt prov i matte och har en uppgift där jag ska bestämma en primitiv funktion till (4-e^x)^2.

Har efter en stunds grubblande kommit fram till svaret ((4x - (e^x) + C)^3)/3 men vettefan hur jag ska ta reda på om det är rätt eftersom vi inte har fått något facit till lappen med övningar jag håller på med.

Skulle uppskatta ett svar och en förklaring varför det blir som det blir.

Tack på förhand.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lazidge:

Håller på att plugga till ett nationellt prov i matte och har en uppgift där jag ska bestämma en primitiv funktion till (4-e^x)^2.

Har efter en stunds grubblande kommit fram till svaret ((4x - (e^x) + C)^3)/3 men vettefan hur jag ska ta reda på om det är rätt eftersom vi inte har fått något facit till lappen med övningar jag håller på med.

Skulle uppskatta ett svar och en förklaring varför det blir som det blir.

Tack på förhand.

Du kan börja med att fundera kring vad en primitiv funktion är: Vad finns det för samband mellan F och f om F är primitiv funktion till f?

Rent generellt är det oftast enklare att verifiera en primitiv funktion än att ta fram den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kan börja med att fundera kring vad en primitiv funktion är: Vad finns det för samband mellan F och f om F är primitiv funktion till f?

Rent generellt är det oftast enklare att verifiera en primitiv funktion än att ta fram den.

Tack för svaret. Var lite seg i skallen men fick till det i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle kunna lösa 4*10^7=B*log_2(1+(1.5*10^7)/B)? Svaret måste inte vara perfekt men bör kunna lösas utan miniräknare. Tänker spontant att en taylorutveckling måste vara det enklaste d.v.s. använda sig av log_2(x) = ln(x)/ln(2) & taylor för ln(1+x). Kommer ni på något bättre?

Permalänk

Ett mattetal

Hej!

Skulle vilja ha lite hjälp med ett tal

http://imgur.com/a/awUDO

Får inte riktigt ordning på prioriteringar osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Hej!

Skulle vilja ha lite hjälp med ett tal

http://imgur.com/a/awUDO

Får inte riktigt ordning på prioriteringar osv

Tänk att det redan finns en hel tråd för sånna här frågor -> http://www.sweclockers.com/forum/trad/36561-matematiktraden-d.... Angående ditt tal skulle jag säga att det fattas en del information. Om du bara vill ha hjälp med prioriteringar kan jag bistå med att du (sannolikt) ska lösa talet:

s=sqrt((sum(int(x))-(sum(f(x)))^2/(n))/(n-1))

Med en brasklapp för att integralen kanske snarare är menat att vara

f

.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Nu är jag lite ringrostig, men jag hade delat upp talet såhär:

1. Summan av f*x2, först potensen, sedan f*. =S1
2. (summan av f*x)2 / n. Räkna ut parantesen först, sedan potensen, sist division. =S2
3. S1-S2 /n-1. = S3
4. s = Roten ur S3.

Edit: Glader har redan svarat

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

God dag, jag behöver lite hjälp med en funktion som jag inte riktigt hänger med på hur den fungerar. Denna frågan finns på https://matematikvideo.se, en betaltjänst som vi får genom skolan (komvux).

Frågan är: Vad är f(g(x)) om f(x)=3x^2 och g(x)=2x

Rätt svar ska vara 12x^2
Men jag får det till 6x^2

Förklaringen till problemet är (som jag inte begriper)
f(g(x)) = 3(2x)^2 = 3*4x^2 = 12x^2

Min tanke: 2x blir med hjälp av exponenten "2" till 4x, vilket är ok, men 3an påverkas ej och exponenten följer med i resterande leden, varför?

känns som jag har missat något grundläggande.

Tack!

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@smkr: (2 x)^2 = 4 x^2, kvadreringen görs på båda termerna och exponenten (^) räknas före multiplikationen (*).

f(y) = 3*y^2, g(x) = 2*x

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smkr:

Min tanke: 2x blir med hjälp av exponenten "2" till 4x

Nej, (2 x)² blir inte 4 x, utan 4 x². Det är härifrån kvadraten kommer.

Väldigt explicit:
   (2 x)² = (2 x) (2 x) = 2 x ⋅ 2 x = (2 ⋅ 2) (x ⋅ x) = 4 x²

Har man gått denna "långa väg" en gång så ser man att man i praktiken direkt kan kvadrera varje faktor inne i parantesen i stället:
   (2 x)² = 2² ⋅ x² = 4 x²

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papercat:

@smkr: (2 x)^2 = 4 x^2, kvadreringen görs på båda termerna och exponenten (^) räknas före multiplikationen (*).

f(y) = 3*y^2, g(x) = 2*x

Skrivet av phz:

Nej, (2 x)² blir inte 4 x, utan 4 x². Det är härifrån kvadraten kommer.

Väldigt explicit:
   (2 x)² = (2 x) (2 x) = 2 x ⋅ 2 x = (2 ⋅ 2) (x ⋅ x) = 4 x²

Har man gått denna "långa väg" en gång så ser man att man i praktiken direkt kan kvadrera varje faktor inne i parantesen i stället:
   (2 x)² = 2² ⋅ x² = 4 x²

Givet vis är det så! nu blev det klarare

Tack båda två för hjälpen.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Hedersmedlem

@joel.wedberg Mattefrågor hör hemma i denna tråden
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har nyss börjat studera matematik 2c och har fastnat på en ekvation, var över ett år sedan jag ens försökte lösa en ekvation så ni får har överseende med att jag inte kan någonting.

Hur löser man detta? Har nyss lärt mig få bort nämnarna i ekvationer med nämnare genom att multiplicera täljarna på båda sidorna med den minsta gemensamma nämnaren, men när nämnaren innehåller både variabler och konstanter vet jag inte ens var jag ska börja, för det finns ju ingen minsta gemensamma nämnare här. Om någon hade kunnat förklara steg för steg varför man gör som man gör hade jag varit väldigt tacksam!

Svaret ska bli x=-7

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator