DAC till trådlösa hörlurar (Bang Olufsen H7) + Bluetooth adapter

Permalänk

DAC till trådlösa hörlurar (Bang Olufsen H7) + Bluetooth adapter

Hur fungerar det med att använda trådlösa hörlurar med en DAC?
Jag behöver en bluetooth sändare för att få kontakt med hörlurarna i datorn

Om jag införskaffar en DAC hur ska jag koppla den och vad ska jag tänka på.

Går det att använda samma DAC till mina högtalare? (Audioengine 5)

Av Bluetooth adapter och funderar över dessa två:

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/usb-adapt....

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/musikmott....

Båda har stöd för APTX men undrar över USB vs via 3,5 mm-, Toslink- eller RCA-kabel som skiljer dessa åt.

Permalänk
Medlem

Signalen omvandlas ju från digital till analog i lurarna, så att koppla den till en dac går inte:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Menar du att jag inte kan använda en DAC samtidigt som jag kör trådlöst?

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble: Om signalen skickas över bluetooth från dator till hörlurarna skickas den rimligtvis digitalt. Då sker digital till analog-konvertering (DAC) i hörlurarna. En digital-till-analog-konverterare (DAC) kopplad till datorns USB blir överflödig.

Permalänk

I så fall kanske det är bäst att jag lämnar tillbaka hörlurarna innan öppet köp går ut.
Har standard ljudkort i moderkortet i datorn och det låter inge vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

I så fall kanske det är bäst att jag lämnar tillbaka hörlurarna innan öppet köp går ut.
Har standard ljudkort i moderkortet i datorn och det låter inge vidare.

Ofta beror dålig ljudkvalité på en dålig Bluetooth sändare. Äldre sändare har inte stöd för senaste protokoll och kan därmed inte föra över samma mängd data - - > kompression blir åtgärden. Ljudkortet i datorn har inget med Bluetooth överföringen att göra av precis samma anledning som att en dag är ointressant. Prova att spela lurarna via en annan enhet och se om du upplever någon skillnad. Om inte så skulle jag ocksålämna tillbaka dem

Permalänk

@SaltyLiquorice:
Jag har inte provat dem med bluetooth med datorn då jag inte har en bluetooth sändare i datorn. Har provat bluetooth med Iphone och det ljudet är riktigt bra jämfört med när jag använder en 3,5 ljudkabel till datorn.

Bör jag lämna tillbaka dem? Hur löser man annars det här med trådlösa hörlurar till datorn?

Permalänk

@BubbleBobble: Dem är byggt för bluetooth och skall så köras. Att kabeln finns är endast en nödfunktion fall batteriet skulle ta slut, säg under en lång tågresa. Finns inga hörlurar som kommer låta likadant över bluetooth som dem gör via kabel och vise versa. I alla fall blir det sämre via kabel då dem är byggd för att köras trådlöst.

Köp en bluetooth dongle av bättre modell till datorn, någon 100:- modell kommer ge både dålig räckvidd och ljudkvalitet.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk

Tack för alla svar.

@alfisti89
Tack, ska prova med kabel kopplat till min Iphone, borde väl bli sämre ljud där också i så fall.

Vilken av dessa tror du fungerar bäst?

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/musikmott...

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/usb-adapt...

Permalänk

@BubbleBobble: Den första, Logitech har någon liknande modell.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

@BubbleBobble: Den första, Logitech har någon liknande modell.

Är du säker på detta? Det första alternativet står listat som mottagare och inte sändare.
Sändare borde vara det ts är ute efter, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Tack för alla svar.

@alfisti89
Tack, ska prova med kabel kopplat till min Iphone, borde väl bli sämre ljud där också i så fall.

Vilken av dessa tror du fungerar bäst?

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/musikmott...

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/usb-adapt...

Den första är bara en mottagare. Den andra är vad du ska ha

Permalänk

Tack för att ni var uppmärksamma innan jag hann köpa något.

Men upptäckte att sladd vs bluetooth inte var någon skillnad via Iphone. Så ljudkortet i datorn måste vara problemet.
Så lämnar tillbaka hörlurarna till jag vet hur mycket jag är beredd att betala och vad jag behöver. Känns redan lite dyrt med hörlurar för nästan 4k.

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble: Jag köpte en Bluetooth sändare med 3,5 mm-anslutning. Kopplade den till min DAC.
Blev skitbra.
Ljudkort i datorn är oftast skräp. Det finns grader av skräp så klart. Försök undvik om du vill ha bra ljud.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jasså, kanske blir en sån lösning senare. Men var inte beredd på att jag behövde investera i en DAC så jag kommer troligtvis lämna tillbaka dem tills jag vet vad jag ska ha.

Tack för alla råd!

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan men.. kör du via blåtand sker da-konverteringen i lurarna, en dac gör absolut nada för att förbättra ljudet.
Kör du via 3,5mm sladd så är ju signalen analog och da-konverteringen sker i källan(dator/iphone) och här kommer såklart en bättre dac ge bättre ljud.

För att förtydliga

-Använder du blåtand skickas signalen digitalt. Det sitter en dac i hörlurarna som konverterar signalen till analog till hörlurselementen. Signalen behöver inte konverteras mellan digital och analog tidigare i signalkedjan.

- Använder du sladd(3,5mm eller liknande) skickas signalen analogt. Signalen från en digital källa måste då konverteras till analog innan den skickas i sladden. Dator/iphone mm har inbyggd dac för att göra denna konvertering, om man inte är nöjd med denna konvertering kan man köpa en ny dac(digital-analog converter).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@BubbleBobble: Jag köpte en Bluetooth sändare med 3,5 mm-anslutning. Kopplade den till min DAC.
Blev skitbra.
Ljudkort i datorn är oftast skräp. Det finns grader av skräp så klart. Försök undvik om du vill ha bra ljud.

Du borde ha köpt en sändare med Usb och kopplat till datorn för att hålla signalen digital hela vägen fram till hörlurarna. Blir bättre ljud då än att införa flera olika omvandlingar från digital till analogt till digital till analogt igen.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Jasså, kanske blir en sån lösning senare. Men var inte beredd på att jag behövde investera i en DAC så jag kommer troligtvis lämna tillbaka dem tills jag vet vad jag ska ha.

Tack för alla råd!

Men du behövde ju inte investera i en DAC, det har väl konstaterats i runt 17 inlägg härovanför... DAC finns inbyggd i hörluren. Om nu hörluren är av bra märke och modell lär denna kvalite vara alldeles tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Nog så att datorns befintliga bluetooth modul inte stödjer version 4.0 och aptX. Därav har den gått ner i något äldre kompatibilitsläge, ala vintage nokia headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Nog så att datorns befintliga bluetooth modul inte stödjer version 4.0 och aptX. Därav har den gått ner i något äldre kompatibilitsläge, ala vintage nokia headset.

Kanske kan ge skitljud då om version 4 inte finns i datorn. Ljudskillnaden med AptX verkar dock inte vara jättestor annars jämfört med vanliga, åtminstne om man kör 320 kpb/s mp3 o liknande.

Vad jag har hört stödjer dessutom inga Iphones AptX (bara Android-telefoner), så den funktionen lär han i nuläget inte uppleva.

Edit: Kan bifoga lite intressant test/jämförelse krin AptX
http://www.sereneaudio.com/blog/how-good-is-bluetooth-audio-a...

Permalänk

Jag vill tacka er alla för att ha engagerat er!

Jag har nu löst problemet (tror jag iaf)
Hade aldrig kunnat ana detta och förstår absolut inte varför det är så.

Jag använde 3,5 sladden som följde med köpet via datorn, då låter ljudet hemskt i jämförelse med bluetooth till Iphone.
Nu provade jag en annan 3,5 sladd och det lät genast mycket bättre!
Men sladden som följde med låter fortfarande bra när jag använder Iphone men inte via datorn.