Permalänk
Medlem

3 år gammalt hemmabygge är stendöd

Byggde för tre år sedan en ny dator till familjen. Den hade följande specifikationer:

4670k med fet kylare
Asrock Z87M Extreme 4
Corsair Vengence LP 2x4gb
Gigabyte 650 ti
Be Quiet Pure power L8 630w

Har fungerat bra och är relativt sparsamt använd, har mest använts till kontorsarbete och lättare media konsumption, men inget mer. Jag bör dock nämna att den haft en väldigt mild överklock, 4.2Ghz i ca 6 månader, men knappast något farligt för cpun. Minns tyvärr inte vilken spänning den hade men den var långt under den rekommenderade, temperaturerna likaså.

Häromdagen när mor min startade den och surfade lite grann, så bara dog den. Så fort man startar den, går fläktarna på högvarv men inget händer, ingen ström till t ex Tangentbord eller mus och ingen bild.

Dettar har jag testat:
Tömt CMOS.
Plockat ut grafikkortet och startat.
Testat det interna grafikkortet.
Plockat ut RAM och startat.
Plockat ut alla diskar och tillbehör och startat.
Plockat ut CPU:n och startat.

Får alltid exakt samma resultat. Ingen bild och ingen kraft till några input enheter. Så jag kan inte ens komma in i bios. Moderkortet saknar en felkods display och någon högtalare har jag inte, men man kanske kan koppla på en lampa?

Jag är öppen för förslag, vad mer kan jag pröva eller är det nytt mobo och cpu som gäller?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att höra. Det låter för mig som moderkortsstrul men skulle ju kanske kunna vara något med nätagget, värt att prova med ett låneagg och bara se om det beter sig likadant.

Ett tips till är att testa utan grafikkort alls, för mig ser det ut som om moderkortet har inbyggd grafik och skulle därmed fungera utmärkt att starta på utan.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Väldigt tråkigt att höra. Det låter för mig som moderkortsstrul men skulle ju kanske kunna vara något med nätagget, värt att prova med ett låneagg och bara se om det beter sig likadant.

Ett tips till är att testa utan grafikkort alls, för mig ser det ut som om moderkortet har inbyggd grafik och skulle därmed fungera utmärkt att starta på utan.

Jag kan ju testa med mitt eget agg, men vill helst spara det till sist, är ju en del meck att krångla ut sladdarna.

Jo den inbyggda har jag också testat, samma resultat dessvärre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Låna ett nätagg och testa. Vissa kan delvis gå sönder.

1 minne bruka man behöva på dagens datorer. För att veta om felet är en av platserna så testar man 1 minne i alla platser innan man tar nästa minne och gör samma testa.

Nollställ bios (CMOS) igen efter att du tagit bort allt som inte behövs. Glöm inte dra ur strömkabeln och ta det lugnt så den hinner bli nollställd.

Permalänk

Låter som dålig kondensator/er, mest troligt i nätagg, sekundärt moderkort.

Permalänk
Medlem

Alright, det låter som att jag får testa med ett annat nätagg innan jag fortsätter, återkommer då!

Btw det är väl inga problem att fulkoppla, att bara ta min dator och sätt bredvid, dra ut alla strömkablar och bara sätta i 24 pin till den trasiga datorns mobo? Så slipper jag göra om hela min kabeldragning.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Alright, det låter som att jag får testa med ett annat nätagg innan jag fortsätter, återkommer då!

Btw det är väl inga problem att fulkoppla, att bara ta min dator och sätt bredvid, dra ut alla strömkablar och bara sätta i 24 pin till den trasiga datorns mobo? Så slipper jag göra om hela min kabeldragning.

Ja, plus cpu-ström... ha ingen ström i gamla nätagget etc ifall du glömt någon kontakt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Skulle bara meddela att jag fick samma resultat med ett annat nätagg. Mailade inet, verkar som att man har 3 års garanti där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Får bli att skicka in till inet, har ingen garanti tydligen, så de får felsöka om det är mobot eller CPUn, men det spelar kanske ingen roll ändå, är den ena sönder kan jag ju inte köpa en ny ändå då det är såpass gammalt.

Visa signatur

Citera för svar