Hur mycket backlight bleeding är acceptabelt? AOC G2460PG

Permalänk
Medlem

Hur mycket backlight bleeding är acceptabelt? AOC G2460PG

Hej,

Köpte en skärm för några veckor sen, den har fungerat utmärkt funktionsmässigt än så länge. Däremot har jag upptäckt en del backlight bleeding och jag är osäker hur mycket man bör acceptera på en skärm för 4000 kr. Det är sällan jag egentligen märker av det, nästan enbart när skärmen blir helt svart eller när man befinner sig i väldigt mörka rum i spel.

Bleeding i kanterna får man såklart alltid förvänta sig, är däremot mer osäker på den båge som befinner sig mitt på skärmen. Det är en 144hz TN panel med G-sync men det bör inte spela något roll vad jag förstått.

Tyvärr rätt svårt att få bra bilder som gör bleedingen rättvisa men jag vill helt enkelt få svar på om det är något jag bör kontakta min återförsäljare om.

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Den stora frågan är väl om det stör DIG, inte om det stör andra.

Sen kan jag fråga om du dragit ner bakgrundsbelysningen på skärmen? Som standard så brukar skärmar lysa utav bara fan. Att dra ner bakgrundsbelysningen brukar minska ljusblödningen och göra skärmen mer behaglig för ögonen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Den stora frågan är väl om det stör DIG, inte om det stör andra.

Sen kan jag fråga om du dragit ner bakgrundsbelysningen på skärmen? Som standard så brukar skärmar lysa utav bara fan. Att dra ner bakgrundsbelysningen brukar minska ljusblödningen och göra skärmen mer behaglig för ögonen.

Ja, det är sant att det i första hand handlar om det stör mig. Det stör mig inte extremt men till den grad att jag överväger att skicka tillbaka skärmen. Angående ljusinställningarna har jag skärmen inställd på 20 av 100 brightness, är ingen expert på att kalibrera men det går fortfarande att urskilja bleedingen när skärmen är som mörkast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Hej,

Köpte en skärm för några veckor sen, den har fungerat utmärkt funktionsmässigt än så länge. Däremot har jag upptäckt en del backlight bleeding och jag är osäker hur mycket man bör acceptera på en skärm för 4000 kr. Det är sällan jag egentligen märker av det, nästan enbart när skärmen blir helt svart eller när man befinner sig i väldigt mörka rum i spel.

Bleeding i kanterna får man såklart alltid förvänta sig, är däremot mer osäker på den båge som befinner sig mitt på skärmen. Det är en 144hz TN panel med G-sync men det bör inte spela något roll vad jag förstått.

http://i57.tinypic.com/avhdf6.jpg

http://i61.tinypic.com/18nr09.jpg

http://i61.tinypic.com/r2w8i0.jpg

Tyvärr rätt svårt att få bra bilder som gör bleedingen rättvisa men jag vill helt enkelt få svar på om det är något jag bör kontakta min återförsäljare om.

Tack på förhand för svar!

Skulle skickat tillbaka den där direkt.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Skulle skickat tillbaka den där direkt.

Ok, upplever du någon bleeding på din egen AOC skärm? Vet att det inte är samma modell men jag blev nyfiken eftersom du har en av samma märke.

Edit: Är det förresten någon som vet om backlight bleeding kan påverkas av grafikkortet? Har försökt få fram info om detta men tyvärr utan lyckat resultat.

Permalänk
Medlem

Mannen ja kan säga så här; jag har en skärm från benq för 800 spänn ja köpt på webhallen för 2 år sen, o än idag så har den MYCKET mindre backlight bleeding än de du visa o då kör ja på nästan 80% brightness.. jag är ingen petig människa alls, men när ja såg dina bilder o jämförde med min budget skärm o samtidigt kolla din prislapp så tänkte ja på en gång; BYT UT!

Man blev ju samtidigt lite glad över vetskapen att dyrare behöver inte betyda bättre

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är därför jag alltid köper skärm i butik med öppet köp, eller över nätet om fri returfrakt finns (Komplett). Bleeding, clouding, flashlighting och all vad det kallas är iaf för mig oacceptabelt, om det märks hela tiden vid normalt bruk.

Bleedingrekordet tog en BenQ-skärm en gång. Skärmen var mer "vit" än svart. Misstänkte t.o.m. att det var fel på datorn, så jag kopplade in skärmen på en annan maskin. Samma skit. Ibland undrar man över tillverkarnas kvalitetskontroller. De kanske tänker, "vi släpper igenom skiten och hoppas att nå'n stackare inte skickar tillbaka den" ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk

Som de andra skrivit tidigare, skicka tillbaka den omgående!

Lycka till med att få en fin ersättare.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka, en skärm för 4 lax känns inte okej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ska ta kontakt med återförsäljaren imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Ok, upplever du någon bleeding på din egen AOC skärm? Vet att det inte är samma modell men jag blev nyfiken eftersom du har en av samma märke.

Edit: Är det förresten någon som vet om backlight bleeding kan påverkas av grafikkortet? Har försökt få fram info om detta men tyvärr utan lyckat resultat.

Min har knappt någon bleed förutom lite i högra hörnet. Hade stor tur i lotteriet

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fromis:

Edit: Är det förresten någon som vet om backlight bleeding kan påverkas av grafikkortet?

Nej, grafikkortet kan inte påverka panelen fysiskt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Säger som andra här. Byt den där.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk

Är medveten om att detta är en väldigt gammal tråd men provar här istället för att skapa en ny då det gäller samma modell. Köpte denna modell förra veckan och min bakbelysning beter sig på samma sätt, ser nästan identiskt ut med bilderna i trådstarten vilket får mig att fundera kring att backlight-bleeding lär vara hyfsat lika för samma modell(er)/serier?

Är inte nöjd alls med skärmen p ga detta så kommer lämna tillbaka den på öppet köp och se mig för efter andra alternativ i samma prisklass, det enda jag hittat som verkar vettigt är en Asus ROG Swift PG248Q, men den finns inte i lager i någon butik i närheten och det hade varit kul att få en indikation på hur mycket "bleeding" denna skärm har innan jag köper ytterligare en skärm jag blir missnöjd med. Tipsa gärna om andra skärmar i prisklassen annars med så bra svärta som möjligt (iaf så att det inte lyser upp större delen av skärmen som i nuläget), mina önskemål är 24", G-Sync, 144 Hz, 1ms responstid, maxbudget runt 4500:-

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Mannen ja kan säga så här; jag har en skärm från benq för 800 spänn ja köpt på webhallen för 2 år sen, o än idag så har den MYCKET mindre backlight bleeding än de du visa o då kör ja på nästan 80% brightness.. jag är ingen petig människa alls, men när ja såg dina bilder o jämförde med min budget skärm o samtidigt kolla din prislapp så tänkte ja på en gång; BYT UT!

Man blev ju samtidigt lite glad över vetskapen att dyrare behöver inte betyda bättre

Mycket av prislappen är ju att skärmen ska vara tunn. Svårt att få till lyset då.

Min skärm från 2005 har inga direkta problem med backlightbleeding. Men den är också 10 cm tjock.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jaha, gravplundrad tråd. Missade det.