costom loop en gpu blir varm ?

Permalänk
Medlem

@Masyve:

haha a det är ju sant..
tackar för det tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

@Ten:

nja det satt i ett annat chassi när jag köpte burken och där va en liten 120 radiator med fast en koppling börja läcka så jag plocka bort den tillfälligt så jag kunde testa datorn

måste som sagt säga att den går riktigt segt av nån anledning, allt tar tid att starta typ

Du har inte OS installerat på den mekaniska disken? nVME igång på bios? Med en 950pro borde allt gå tokfort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

@lowngcawt:

yes jag får ta loss och gå igenom det, ska dock tillägga att det inte är jag som har monterat det...
Blir väl lite små jobbigt att ta reda på vilken gpu som felar :/

nej, varför skulle det vara svårt?
Stäng av SLI och kör test igen, är det kortet som blir tokvarmt kommer du ju se det. Annars är det andra kortet.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Som det ser ut på ditt firestrike test så kör du inte med sli igång och även vad tempsen visar så är det bara ett kort som används.
Inlet på blocken spelar ingen roll så det behöver du inte tänka på.
Vad körs pumpen på för ström? det krävs ju lite fart på den när det är dubbla block också.
Det kommer bli väldigt varmt med bara en 240 rad ja men det ska inte bli så varmt som kortet blir så där måste nästan vara någon okontakt eller luftbubbla i blocket.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du har inte OS installerat på den mekaniska disken? nVME igång på bios? Med en 950pro borde allt gå tokfort.

Jag kör os på NVME disken så jag vet inte varför det segar så..

Skrivet av lowngcawt:

Stäng av SLI och kör test igen, är det kortet som blir tokvarmt kommer du ju se det. Annars är det andra kortet.

Jag har redan monterat bort en gpu och slängt ihop allt igen 😊

Skrivet av Mac83:

Som det ser ut på ditt firestrike test så kör du inte med sli igång och även vad tempsen visar så är det bara ett kort som används.
Vad körs pumpen på för ström? det krävs ju lite fart på den när det är dubbla block också.
Det kommer bli väldigt varmt med bara en 240 rad ja men det ska inte bli så varmt som kortet blir så där måste nästan vara någon okontakt eller luftbubbla i blocket.

Sli är igång, det är firestrike extreme jag har kört.
Pumpen går för fullt, kanske för klen dock ?

Permalänk
Medlem

Även att du har SLI aktiverat, har du verkligen sett till att du faktiskt får load på båda grafikkort? Tanka ner MSI afterburner eller valfritt annat GPU-monitoring program och se till att båda grafikkort faktiskt belastas när du kör Firestrike.

Och angående att datorn känns slö, gör en ominstallation av Windows om du inte gjort det sedan du köpte datorn, se till att du verkligen installerar på din SSD

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

@Fyren:

Japp vad jag kan se så arbeta båda korten, kanske har missat någon inställning?

Windows är ny installerat på ssdn, bara den som satt i ☺
Kanske har minnas något i bios med den ?

Permalänk
Medlem

Men jag håller på att tryck testar nu så får jag kolla men ett kort i imorgon 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

Jag kör os på NVME disken så jag vet inte varför det segar så..

Jag har redan monterat bort en gpu och slängt ihop allt igen 😊

Sli är igång, det är firestrike extreme jag har kört.
Pumpen går för fullt, kanske för klen dock ?

Jag missade att det var extreme.
Pumpen ska klara det så då är det mest troligt ett kontaktproblem mellan kylaren och gpun på ett kort om bägge korten arbetar när du belastar.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Mac83:
Ah jag får prova imorgon när tryck testet är klart, ( med en gpu )

Permalänk
Medlem

Om jag läser manualen på din EK pump så kommer flödet ut från vänstra hålet och om dom inte har ändrat Cpu blockets konstruktion så sitter Slang in på blocket "cpu" fel,det ska sitta i det hål som är närmast centrum på blocket. Sen måste man ha rätt "spridare" bleck monterat inne i cpu kylaren.

Du kyler 3st enheter på 240 rad yta, och det är alldeles för lite, du borde ha 480mm, kan gå med 360 med bra fläktar och radiator.

Sen hade jag satt dubbla övergångar mellan dina grafikkort för att avbelasta din pump lite, din pump är tyvärr inte den bästa, skapligt tryck men väsnas den inte som fan?

Och att du har olika temperaturer låter som att kortet har felaktigt monterat Gpu block eller stopp eller fel på blocket.
Alt att ditt sli inte fungerar korrekt, så 1 kort belastas mindre eller inte alls.

Vad hände med datorn du köpte utav mig?, hade du haft den kvar o satt in 2st 1080 så hade du haft mycket bättre kylning än den du har nu , med likvärdig prestanda.

Mvh Rickard

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Kan ju vara något fel på datorn därför han sålde den.

Kört testprogram på minnen och diskar?

Permalänk
Medlem

Jag har provat nu och tempen ser mer normalt ut nu med bara en gpu i.
Max temp firestrike 40c så jag fick nog ut den felande länken igår 😊
Blir väl till att montera om gpu blocket på den och prova igen 😊

Permalänk
Avstängd

Är det en första customloopen man bygger så visst man lär sig. Och om det är någon annan som byggt loopen, dra om slangen gör det snyggt

Permalänk
Medlem

@alnaser08:
I detta chassit är det jag som har byggt loopen, slängde bara ihop det snabbt för att testa då fler radiatorer ska in ändå 😊

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

240 rad för det är för lite men det låter också som att ena kylaren på grafikkorter är felmonterat eller så kör firestrike bara på ena kortet.

Skrivet av Litenskit:

Kan du inte ta en bild inne i datorn och screenshot på temperaturen?

Skrivet av Mogwaii:

Du bör helst ha 120mm rad /enhet som ska kylas plus 120 mao minst 360 rad i god kvalitet för 2st gpu sen bra fläktar på det. Låter som 1 kort är felmonterat eller att något är galet med din dator.

Skrivet av Ten:

Som flera nämner du har för lite radiatoryta för att kyla cpu och 2 st gpu:s, sen lär något vara fel monterat så du har sämre flöde på ena gpu tex att du satt fel inlet på ett block och då får ett sämre resultat då kylmedlet inte cirkulerar i blocket. Kan du lägga upp en bild på hur loopen ser ut vore snällt.

Skrivet av lowngcawt:

Ja du har garanterat monterat blocket fel på något sätt, ta loss och gå igenom allt igen!
Sen bör du VERKLIGEN skaffa en till radiator, räkna på minst 120mm radyta per komponent + 120mm extra som overhead, så totalt borde du ha iaf minst 2x240mm radiatorer.

Skrivet av Ohjay:

Fast.. nä?
Du kan använda vilken port som helst som inlet/outlet.
Saxat från pdf:en du länkar: "You can use any opening as an inlet/outlet port."

OP, har du dubbelkollat att du kör SLI i grafikinställningarna?

Skrivet av Masyve:

Varför? Dra på skiten så att den ena sticker upp till 100c och den andra är på 40, stoppa in tassen i datorn och känn på backplaten vilken av dem som är varmast ungefär där GPU:n sitter.

Skrivet av StuntmanMike:

Skrivet av lowngcawt:

Skrivet av Mac83:

kolla vad jag hitta när jag plocka bort blocket, finn fem fel!!! inte konstigt att den blev varm
nu är frågan hur jag tar detta vidare med säljaren ?
http://s1044.photobucket.com/user/jimmie_m/library/?sort=3&pa...

Permalänk
Medlem

Ingen som fann felet ? 😉

Permalänk
Skrivet av j_miller:

Ingen som fann felet ? 😉

tejp på gpu kärnan?

Visa signatur

Mobo: Gigabyte Z790 Gaming X AX
CPU: Intel Core i5 14600K Stock
RAM: PNY XLR8 Mako 32GB (2x16GB) 6000Mhz
GPU: 2080Ti ROG STRIX GAMING OC (ska bytas på 5 serien)
If There Is No Games, Then It Is No Life

Permalänk
Medlem

@DreinLifeOfYou:

Japp, eller a nån typ av plastfilm

Permalänk
Medlem

Någon som vet om kärnan kan ha tagit skada av detta ? Tror loopen har varit igång sedan sommaren 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

Någon som vet om kärnan kan ha tagit skada av detta ? Tror loopen har varit igång sedan sommaren 2016

Bara montera om och rätt sen hårdtesta gpu. Verkar vara en rätt oerfaren som satt dit blocket på gpu.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

@Ten:

Ja det är väl bara att göra det,
Dock tråkigt om det visar sig vid ett senare tillfälle att den har tagit skada av det...
Ska kontakta säljaren och se hur han ställer sig till det hela, jag menar produkten har ju varit allt annat än bra

Permalänk
Medlem

Sett värre missöden städas upp och snyggas till på Youtube, får hoppas att det är ok. Bara att bygga ihop och prova.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve:
Ah jag ska göra det ☺

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ten:

Är det även han som byggt loopen? Är det så hade jag varit mer frågande hur man säljer en burk med GTX 1080 i SLI och cpu på en 240 radiator, ingen med lite erfarenhet gör såna misstag. Är det en första customloopen man bygger så visst man lär sig. Och om det är någon annan som byggt loopen, dra om slangen gör det snyggt

Till och med jag vet att en ensam 240mm radiator är för lite. verkar dock som att loopen även hade en 120mm radiator som TS plockade bort p.g.a läckage.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Yes jag plocka bort 120mm radiatorn, och ja jag vet att det är för lite dock så va inte det felet utan en plastfilm på gpu kärnan

Permalänk
Skrivet av j_miller:

@Peppar2014:

Yes jag plocka bort 120mm radiatorn, och ja jag vet att det är för lite dock så va inte det felet utan en plastfilm på gpu kärnan

Lägg till en 360 radiator i toppen. Torka av kylpastan ifrån blocket, lär nog inte vara nå fara. 240 + 360 radiator setup kommer duga om du inte ska klocka sakerna stenhårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Du bör helst ha 120mm rad /enhet som ska kylas plus 120 mao minst 360 rad i god kvalitet för 2st gpu sen bra fläktar på det. Låter som 1 kort är felmonterat eller att något är galet med din dator.

Detta fungerar ganska bra, dock allt i stock. Och man får räkna med "normala" temperaturer, inget supertyst och svalt.

Permalänk
Medlem

Tejp på GPU kärnan? Herregud!

Vad är det för tejp o kladd på den vita "saken"? Vad är det för del?