Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Tuff arbetsvecka framför mig. Ska jobba ungefär 6 timmar per dag i skogen med att fälla virke förutom kanske tisdag. Har noll kondition, 25 kg övervikt och är helt otränad då jag bara sitter framför datorn hela dagrna. :-/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag tvekar så på att prata i telefon. Hatar att prata i telefon.
Svarade på hundannons, ägaren gillade mitt brev, manade mig att ringa.
Jag sände ett till brev. Hundägaren gillade förvisso även det men manade mig att ringa.

Så gjorde jag inte det på en vecka, och nu var jag påväg att skicka ett mail igen.
Varför ska jag ha så jävla svårt för att lyfta luren och bara ringa och säga det jag annars tänkt skrivit i brevet.

Rädd att hon ska bli arg för det jag vill ha sagt. Att det ska bli jobbigt samtal.
Samt att jag tvekar på om jag klarar av hund, så då är det ju bara vansinne att försöka, samtidigt vill jag.

Just den hunden kanske är såpass ovanlig så att den matchar just mig. Det får jag ju inte vet om jag inte ringer. fan fan fan...

Permalänk
Medlem

Nu ska jag tillföra något av ringa vikt!

Jag förstår mig inte på folk som skriver the, det heter för tusan TE, inget annat.

Försöker man göra sig märkvärdig eller vad är hela grejjen, jag fattar inte.

Ordet finns inte ens med i SAOL http://www2.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akade...

Dagens i-lands problem ur världen ~~

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu ska jag tillföra något av ringa vikt!

Jag förstår mig inte på folk som skriver the, det heter för tusan TE, inget annat.

Försöker man göra sig märkvärdig eller vad är hela grejjen, jag fattar inte.

Ordet finns inte ens med i SAOL http://www2.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akade...

Dagens i-lands problem ur världen ~~

SAOL är väldigt kompakt och innehåller bara en bråkdel av de ord som återfinns i SAOB, t.ex. the
http://www.saob.se/artikel/?show=the&unik=T_0509-0147.FmST&pz...
SAOL är dock bättre uppdaterad och mer anpassad efter dagens samhälle och språkbruk. Jag stör mig själv på folk som skriver the även om det också är korrekt svenska.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Har stor tomt och marker för att den ska kunna röra sig generöst, nära till natur och klubb-banor. Nära till jobbet där den kan vara med. Privata och yrkeshunddagis i området. Har normalt fall god ekonomi men chansade dumt det mesta på aktier som gick snett, snart återställt bufferten. När jag ser andra hundar såsom labradorer och annat som folk får dra fram då hundarna är så slöa så känner jag ingen direkt intresse, utan det är själva grejen med schäfern att den har drivet.
- Alla tycker jag ska göra något, men ingen tycker jag ska göra det jag själv vill göra. Deras åsikt borde inte ha betydelse men ändå har den det. Ger jag mig in i något så gör jag det 110% men åh, får väl se efter någon mops eller katt som sitter och stönar i ett hörn utan att jag utmanar mig eller den mig...

Det låter som att du har förutsättningarna för att skaffa hund, jag själv hade skaffat hund om jag kunnat ta med den till jobbet.
Om du har tiden och energin för att rasta och mentalt stimulera chefern så bör det inte vara några problem.

Min största gissning på vad det vanligaste felet människor gör i uppfostran av sina hundar är just en missbedömning över hur mycket tid man faktiskt behöver lägga ner.

Försök hitta motivationen till att plocka upp luren och prata med kenneln, de blir bara glada om du frågar om råd då det visar att du bryr dig.

Lycka till!

/emeens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stör mig på att alla är så sjukt intresserade av mobiler idag.
Var på kalas i helgen(en polares fru) och hälften av alla vuxna satt konstant och pillade, alla barn(7-11 år) satt hela kalaset med telefonerna.
Man kan stå och samtala med någon så plingar det till i dennes ficka, "ursäkta, MÅSTE bara titta".
Får lust att bara gå min väg när det sker.
På resturanger, fik, stan etc.. Överallt sitter/går/cyklar/kör folk och glor i telefonen.
Ja, jag har en smartphone och tittar också ibland men jag väljer mina tillfällen....
Märker även på jobbet att de yngre inte kan prata i telefon(lite som posten ovan även om ålder är okänt). Man kan be de kontakta ett företag för att fråga lite frågor, men nejdå, istället för att ringa och få svar på 5 minuter ska det skrivas mail som tar 3 dagar att få svar på.
"Jag törs inte", "Det är smidigare att maila", "bla bla bla"....
Ni är ju så intresserade av telefonen annars hela tiden, använd den till sitt huvudsyfte också någongång!

Nåväl, en börjar väl bli gammal och grinig

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Overwatch har gått ifrån att vara en av de absolut roligaste spelen jag kört till mitt hatobjekt. Varenda comp game sätts jag ihop med värdelösa kamrater som bara pickar dps och har inget sinne för teamwork....kört lucio mina senaste 30 games i rad. Till en början försökte jag vara positiv och ge goda råd till dessa olärda spelare, men efter ett tag har jag blivit den mest toxic spelaren jag vet, det är bortom mig hur 90 % av de jag kör med ens tillåts köra comp, har de ens någon idé om laguppställningar, hur man kontrar specifika hjältar/laguppställningar eller hur man ens spelar sin hjälte. Jag hatar verkligen comp, Overwatch är nog det absolut sämsta spelet som någonsin gjorts OM man inte kör med åtminstone två kompisar, då jävlar är det roligt!

vad har för SR, jag mainar lucio eller zen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

edit, det är fan ingen jävla snö i januari här i norrland... plusgrader tillåmed, så det blev just mindre bra

Hade världens vårkänslor för några dagar sedan, var typ fem plusgrader och soligt och fint. Nästan ingen snö på backen heller, bara lite is typ.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Min katt hade förstoppning igen, gjorde inte Nr 2 Fredag-Söndag och idag var tanken att han skulle till kliniken - men när jag observerade hans låda i morse så hade han gjort lite. Ska se om han fortsätter med det imorgon, om inte så blir det besök. Jag bytte från blötmat till torrfoder på Söndagen och på något sätt så hjälpte det om korrelationen fungerar.

Hade hoppats på att slippa besök, vill gärna färdigställa ett projekt och behöver pengarna.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Har dem senaste månaderna från 2016-07ish tills 2017-01-25 haft problem med hosta och andningen och inte kunnat sovit om nätterna på grund utav hostan, vid 2016-07-16 konstaterades det att jag hade astma.

Fick bricanyl och pulmicort utskrivet.
Hjälpte dock inte mot hostan men vart en helt annan värld när man andades. Spekulerade lite med familj och vänner och många trodde det var allergi så började testa ta loratadin. Och det hjälpte!
Och när man väl hade tagit det en stund så slutade hostan helt och vintern kom. och då tänker min dumma hjärna att nu ska jag sluta med loratadin för pollen finns ju inte nu....
gick bra en stund sen började hostan igen (inte tänkte jag att det kunde vara djur jag var allergisk till, och vi hade ju 2 katter då varav en dog av cancer nyligen). gick tillbaks på vårdcentralen
(fick akuttid, annars hade jag fått vänta i flera veckor.) och sa vad som hände, dem tog blodprov för allergitest och nu väntar jag på resultatet.
Hoppas att det löser sig nu då den där hostan tar på kroppen så extremt

Visa signatur

Mobo: Gigabyte Z790 Gaming X AX
CPU: Intel Core i5 14600K Stock
RAM: PNY XLR8 Mako 32GB (2x16GB) 6000Mhz
GPU: 2080Ti ROG STRIX GAMING OC (ska bytas på 5 serien)
If There Is No Games, Then It Is No Life

Permalänk
Medlem

Minst hälften av mitt liv har min storasyster varit sjuk i Anorexi, jag är snart 25. Mycket bråk och många rädda dagar och nätter där man inte riktigt vet hur det ska gå när hon har vägt under 35 kilo och åkt in på sjukhus. Alla har gett upp hoppet, hon kommer inte bli frisk.

Det egentliga problemet är ju att morsan och farsan börjar bli gamla, båda över 60 nu, de kommer varken orka eller leva särskilt länge till och när de inte orkar mer kommer jag eller min storebror behöva sitta barnvakt så hon äter. Dessa tankar har kommit på det senaste och jag blir arg bara jag tänker på henne, allt hon säger och gör gör mig arg. Vill inte vara arg, har alltid vart den minst arga i familjen och bekantskapen. Hur ska jag få bukt med de arga känslorna?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

@Kalium: Just nu skiner solen och det är några plusgrader, sorgligt

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

@ågren: Rackarns!

Då får man attackera deras förlegade skrivna språk med andra metoder!

Exempelvis genom att säga deras skrivspråk är förlegat x)

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

@Señor Hallon: Nyfiken fråga, om hon är så illa däran kan man inte då argumentera det som självförstörelsebeteende och få henne inlagd för påtvingad matning? (Det finns säkert en teknisk medicinsk term för det, kan inte komma på vad det är)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@Señor Hallon: Nyfiken fråga, om hon är så illa däran kan man inte då argumentera det som självförstörelsebeteende och få henne inlagd för påtvingad matning? (Det finns säkert en teknisk medicinsk term för det, kan inte komma på vad det är)

Jodå, det har hänt också, ett antal gånger, dock var det vanligare i de första åren av sjukdomen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu ska jag tillföra något av ringa vikt!

Jag förstår mig inte på folk som skriver the, det heter för tusan TE, inget annat.

Försöker man göra sig märkvärdig eller vad är hela grejjen, jag fattar inte.

Ordet finns inte ens med i SAOL http://www2.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akade...

Dagens i-lands problem ur världen ~~

TROR det stavades the förr i tiden.
Är själv förvirrad och stavar själv the ibland och ibland te.

Tack för du tillförde något för mig .

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

@Bogey: Det stämmer att det tidigare stavades the. Men det var för länge sedan (före 2. världskriget).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Fick godkänt på en tenta som jag var övertygad om att jag skulle faila på!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Stör mig på att alla är så sjukt intresserade av mobiler idag.
Var på kalas i helgen(en polares fru) och hälften av alla vuxna satt konstant och pillade, alla barn(7-11 år) satt hela kalaset med telefonerna.
Man kan stå och samtala med någon så plingar det till i dennes ficka, "ursäkta, MÅSTE bara titta".
Får lust att bara gå min väg när det sker.
På resturanger, fik, stan etc.. Överallt sitter/går/cyklar/kör folk och glor i telefonen.
Ja, jag har en smartphone och tittar också ibland men jag väljer mina tillfällen....
Märker även på jobbet att de yngre inte kan prata i telefon(lite som posten ovan även om ålder är okänt). Man kan be de kontakta ett företag för att fråga lite frågor, men nejdå, istället för att ringa och få svar på 5 minuter ska det skrivas mail som tar 3 dagar att få svar på.
"Jag törs inte", "Det är smidigare att maila", "bla bla bla"....
Ni är ju så intresserade av telefonen annars hela tiden, använd den till sitt huvudsyfte också någongång!

Nåväl, en börjar väl bli gammal och grinig

Jadu, annat var det när man var liten. Ingen som satt med sin mobiltelefon då inte. Då fick man sitta och vara social med varandra.
När någon vän ville något ringde de från hemtelefonen som man fick låna om man varit snäll och kunde man inte ringa fick man glatt gå över och ringa på dörren. haha, gammal och grå men duger ändå

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick godkänt på en tenta som jag var övertygad om att jag skulle faila på!

Stort grattis!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Låg i sängen 23 timmar av dagen i söndags, sov väl 22 timmar kanske. Ätit 4 bitar toast sedan lördag kväll, ont i hela över kroppen och så tillbaka till jobbet imorn, yaaay...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu ska jag tillföra något av ringa vikt!

Jag förstår mig inte på folk som skriver the, det heter för tusan TE, inget annat.

Försöker man göra sig märkvärdig eller vad är hela grejjen, jag fattar inte.

Ordet finns inte ens med i SAOL http://www2.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akade...

Dagens i-lands problem ur världen ~~

Vilket språk gäller det? Vad betyder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

@Bogey: Det stämmer att det tidigare stavades the. Men det var för länge sedan (före 2. världskriget).

Ptja, det var ju ett tag sedan. långt innan jag fick lära mig.
Däremot så är det säkert många som irriterar sig på alla mobiler och att folk verkar ha de limmade på sig numera.
Tyckte att mobiler var bra att ha förr. Numera skall man nästan leva sitt liv med dom, banker, Id, alltid tillgänglig os, osv.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

@Señor Hallon:

Du har två alternativ, antingen bryter du kontakten helt (om hennes tillstånd börjar påverka dig så pass mycket) eller så står du ut och försöker "hjälpa" henne. Välj alternativ två.

Förmodligen kommer din ilska ifrån känslan av att vara maktlös och att du älskar din syster. Acceptera känslorna, berätta för henne hur mycket hennes tillstånd påverkar dig. Jag antar att ni har testat allt? Ätstörningskliniker, psykologer m.m? Har hon varit frisk i perioder eller alltid haft sjukdomen? Bor hon själv?

Hade det varit min syster och inget funka hade jag tvingat henne att bo hos mig i ett halvår och tvångsmatat henne, hade tagit bort alla speglar, vågen, modetidningar, internet m.m. Hitta någon erfaren psykolog inom ätstörningar som kan ge henne en kbt behandling och dagliga hemläxor som du/din familj övervakar dagligen om hon nu kan bo hos någon av er. Har ni samlat hela familjen och sagt till henne hur mycket hon sårar er?

För att bli frisk måste man själv inse problemet och vilja kämpa för att bli bättre. Det finns hopp, kolla på den här kända youtubern, i den här videon berättar han om sin anorexia och hur han blev bättre;

https://m.youtube.com/watch?v=XvILb8psZpM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@Señor Hallon:

Du har två alternativ, antingen bryter du kontakten helt (om hennes tillstånd börjar påverka dig så pass mycket) eller så står du ut och försöker "hjälpa" henne. Välj alternativ två.

Förmodligen kommer din ilska ifrån känslan av att vara maktlös och att du älskar din syster. Acceptera känslorna, berätta för henne hur mycket hennes tillstånd påverkar dig. Jag antar att ni har testat allt? Ätstörningskliniker, psykologer m.m? Har hon varit frisk i perioder eller alltid haft sjukdomen? Bor hon själv?

Hade det varit min syster och inget funka hade jag tvingat henne att bo hos mig i ett halvår och tvångsmatat henne, hade tagit bort alla speglar, vågen, modetidningar, internet m.m. Hitta någon erfaren psykolog inom ätstörningar som kan ge henne en kbt behandling och dagliga hemläxor som du/din familj övervakar dagligen om hon nu kan bo hos någon av er. Har ni samlat hela familjen och sagt till henne hur mycket hon sårar er?

För att bli frisk måste man själv inse problemet och vilja kämpa för att bli bättre. Det finns hopp, kolla på den här kända youtubern, i den här videon berättar han om sin anorexia och hur han blev bättre;

https://m.youtube.com/watch?v=XvILb8psZpM

Grejen är ju att alla de tips du ger här har prövats, många av dem flertalet gånger. Hon har varit på troligtvis alla ätstörningskliniker i Sverige, statliga som privata. Familjen har lagt ut massvis med tid och pengar på att få henne till ett bra stadie men det har aldrig funkat i någon större mån. Jag såsom hela familjen är bara trötta på det, ingen pallar sitta barnvakt längre.

Av alla serier som har gett mig insikten av varför så är det konstigt nog Arrow. "Sooner or later, we all go through a crucible. I'm guessing yours was that island. Most believe there are two types of people who go into a crucible. The ones who become stronger from the experience and survive it, and the ones who die. But there's a third type. The ones who learn to love the fire and choose to stay in their crucible because it's easier to embrace the pain when it's all you know anymore."

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Min klockas länkarm har nu gått sönder för den 13e gången, spelar ingen roll hur starka stänger de sätter dit den bryts av ändå. Skulle inte heller säga att jag är onödigt oförsiktig med den, senast bröts den av när jag gav en för hård high-five till min kompis och den flög då iväg i världens fart, bara fem dagar sedan senaste reparationem! Det är ju en klocka, ingen skör keramikpjäs direkt, den ska ju ändå hålla för vardagligt användande.

Skulle helst vilja returnera den, man ska väl ändå inte behöva byta länkarmen 13 gånger på ett år på en vanlig klocka? Vet dock inte om jag får lov att lösa in den för pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Mattecoach

@Alexander7938:

Måste väl gälla reklamationsrätt som på allt annat? Om de reparerar den så medger de ju att det är ett fel på klockan, och efter tre försök att åtgärda felet så kan man kräva pengarna tillbaka...

Själv är jag bara lite bitter över att jag har börjat bli så trött... Vet inte om jag sov dåligt i helgen, men denna vecka har varit betydligt segare än vanligt. Svårt att gå upp, sitter och gäspar på jobbet, inte kul med fritid... Hoppas på tillfällig svacka.

Permalänk
Medlem

Lite blandade känslor här, ska till tandläkaren strax...
Samtidigt som det är trevligt att ta hand om sina tänder så vill jag inte veta vad det kommer att kosta om det behöver drillas.

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Min klockas länkarm har nu gått sönder för den 13e gången, spelar ingen roll hur starka stänger de sätter dit den bryts av ändå. Skulle inte heller säga att jag är onödigt oförsiktig med den, senast bröts den av när jag gav en för hård high-five till min kompis och den flög då iväg i världens fart, bara fem dagar sedan senaste reparationem! Det är ju en klocka, ingen skör keramikpjäs direkt, den ska ju ändå hålla för vardagligt användande.

Skulle helst vilja returnera den, man ska väl ändå inte behöva byta länkarmen 13 gånger på ett år på en vanlig klocka? Vet dock inte om jag får lov att lösa in den för pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Länkarm? Tänker du på bandstift eller själva låset typ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecodot:

Lite blandade känslor här, ska till tandläkaren strax...
Samtidigt som det är trevligt att ta hand om sina tänder så vill jag inte veta vad det kommer att kosta om det behöver drillas.

Har lagat tre tänder sista två åren, 1400-3200 :- per gång.

Sen fick jag garanti lagning för att två sprack. Den hade man ju helst sluppit!