Permalänk
Medlem

Första vattenkylningsbygge, Define S

Nörden i mig ansåg att det var dags att mecka ihop ett första vattenkylningsbygge.
Så here goes.

Dator:
CPU: i7 6700K
Moderkort: Asus ROG Maximus VIII Hero
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ Gaming ACX 2.0+
GPU: Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC
Minnen: Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz
Nätdel: Corsair HX750i
SSD: Samsung 960 EVO 500GB
Chassi: Fractal Design Define S

Kylning:
Radiatorer: 2x Hardware Labs Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 - Black
Fläktar: 6x EK-Vardar F4-120ER PWM 120mm 2200rpm
CPU block: EK Waterblocks EK-Supremacy EVO
GPU block: Bitspower VG-NGTXTITANX / VG-NGTX980Ti BLACK ACRYLIC
GPU block: EKWB EK-FC1080 GTX TI STRIX - PLEXI+NICKEL
Tubes: EK-HD PETG Tube 10/12mm 500mm
Tubes 2: Kommer byta till 12mm glasrör från Mayhems. Kör med PETG först och byter när jag orkar/hittar något bra sätt att skära glasrören.
Pump/Res combo: EK-XRES 140 Revo D5 PWM
Vätska: EK-Ekoolant EVO CLEAR premix 1L
Fittings: Ett jäkla lass fittings från Barrow.

Kablar:
16, 18 och 22 AWG kablar från Elfa.
Sleeve, krympslang och verktyg från MDPC-X

Övrigt:
En massa små skit från Mouser, icemodz och AliExpress.
2x 30cm White LED från Dark side.

Har börjat med att kasta in vattenkylningen först och ska ge mig på att tillverka custom kablar senare

Permalänk
Medlem

Ett jäkla lass fittings och annat skoj

Raddar:

Meck meck...

MDPC-X prylar

Permalänk
Medlem

Blev en sväng på Biltema och köpa ett vattenfilter och köra igenom raddarna. Det fastnade en del skit i filtret så det verkar ju ha fungerat. Samtidigt testa hur det fungerar att kapa petg då jag ville köra "raka rör" genom bygget. Inte helt logiskt hur man skulle få till rätt längder på rören första gången.

Märkte också att man borde ha köpt en male to male fitting för dräneringen. Fick nödköpa en koppling på Biltema för det syftet.

Köpte 5L Destillerat vatten på Biltema för filterkörning av raddarna/blocken samt att använda vid testfyllning sen.

Permalänk
Medlem

Blank GPU

På med lite Grizzly och thermal pads

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att följa! Byggde nyligen något liknande i Define S jag med

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Testmontering, allt fick plats. Trodde det skulle bli trängre.
Fick inte med Phobya fan splittern jag använde mig av på bild. Jäkligt smidigt. En till varje 3 fläktar/rad.
En sån här iaf Phobya 4Pin PWM till 4x 4Pin Fläktsplitter
Och så gjorde jag bara customkablar till moderkortet.

Efter läcktest. Uttestning av placering av ledlister.
Kablarna blir det lite vila innan jag ger mig på
Det är sånt tryck i DarkSide ledlisterna så jag köpte en led dimmer med fjärrkontroll för att reglera ljusstyrkan från AliExpress. Funkade ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ska bli kul att följa! Byggde nyligen något liknande i Define S jag med

Kul! Det är ett smidigt chassi att bygga i. Inget skräp i vägen

Permalänk
Medlem

Gav mig på PCI-E kablarna, tänkte det blir "lätt" att börja med dom. Vilket helvete när man är ovan...
Räkna ut längd för böjar på kablarna osv. Bränna fingertopparna osv.
MDPC-X crimptången har jag pensionerat och köpte mig en Engineer PA-21 istället, mycket trevligare.

Efter en blandning av svordommar, huvudbry och ömma fingrar

Dålig bild/dålig kamera, men dom sitter på plats nu iaf.. räta upp dom, sy, kammar eller vad det nu blir. En annan dag.....

Färdigjobbat för denna helg. Nu humle! Trevlig helg

Permalänk
Medlem

Mer helgnöje. Får se hur man lyckas med det här, men har iaf tänkt att försöka mig på att snöra lite kabel.
En sväng på Panduro (första gången nånsin man haft ett ärende där) och köpa lite "snöre" och ett par hantverksnålar.

Lacing lacing..

Permalänk
Medlem

Några saker man märker på vägen är att det skulle varit en stor fördel om man hade fått tag på vaxad tråd eller någon typ av tråd med mer friktion.
Den här guiden följer jag https://www.youtube.com/watch?v=oP8WxllE9UM.
När man har så "hal" tråd som jag har så märkte jag att det är bra att lägga till en dubbelknut mellan varje kabelpar. 08:00 i videon knyter jag en dubbelknut på undersidan.

Sen så var hantverkarnålarna ett suveränt inköp, vore väldigt pilligt utan nålarna.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Det där med tråden har jag aldrig sett tidigare och ser ju riktigt bra ut. Om man kanske ska försöka sig på något sådant för framtida bygge?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Snyggt! Det där med tråden har jag aldrig sett tidigare och ser ju riktigt bra ut. Om man kanske ska försöka sig på något sådant för framtida bygge?

Tackar! Det tycker jag helt klart du skall ge dig på

Permalänk
Medlem

Nice. Bra jobbat

Visa signatur

>>>>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cLosEd:

Nice. Bra jobbat

Tackar!
Work in progress. Har en hel del kabelgöra kvar, men nån gång blir det väl klart
ATX kablarna ger jag mig nog på i helgen som kommer.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: snyggt, Nice att du ger du på hård Tubing för att aldrig byggt en vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

@ZyntaX: snyggt, Nice att du ger du på hård Tubing för att aldrig byggt en vattenkylning

Tack! haha ja det kändes lite fegt att börja med slang Det var mest klurigt att luska ut alla fittings man behövde.

Permalänk
Medlem

Lite fler work in progress bilder om nån är intresserad av cable lacing.

Tog ett par försök att få till tekniken, men nu börjar det sitta.

Resultatet blir helt ok.

Up close.

Och så måste man visa sina misslyckanden med. Det är som sagt första kablarna jag tillverkar det här.
Jag har tydligen räknat fel på ett par kablar. Den ena blå kabeln är alldeles för kort för att kunna snöra in i en perfekt kurva.
Det gör inte så mycket eftersom att kablarna ändå går omlott.
Nåväl, man lär sig av misstagen. Nästa kabel blir bättre Och jag ska dubbelkontrollera att jag räknat rätt på alla böjar.

Permalänk
Avstängd

Bra grejat!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Bra grejat!

Tackar:)
Dags för resterande kablar löpande beroende av tillgänglig tid.
Custom atx, internal headers, belysning osv. Tänkte leta fram och beställa större crimp terminaler för Molex ström men har lite svårt att hitta såna för dubbel crimping... tar tid när man är Rookie.

Enda kablar som är klar är till gpu, fläktar och pump.

Om någon vet av var man hittar bra crimpterminaler för att crimpa dubbla kablar enklare, Sata power och molex power, tipsa gärna!

Permalänk
Medlem

Blir snyggt det där, gillar din lösning för radiatorrengöringen, klart smidigare än att halvfylla radiatorn och stå och skaka den som ett spädbarn. Hade Biltema alla kopplingar du behövde för att para med G1/4" gänga eller blev du tvungen att gettoskarva något? Ser ut som 4st adaptergängor på rad där innan du når fram till barrow fittings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Blir snyggt det där, gillar din lösning för radiatorrengöringen, klart smidigare än att halvfylla radiatorn och stå och skaka den som ett spädbarn. Hade Biltema alla kopplingar du behövde för att para med G1/4" gänga eller blev du tvungen att gettoskarva något? Ser ut som 4st adaptergängor på rad där innan du når fram till barrow fittings.

Tack! Tar en jäkla tid för en ovan dock
Ja precis, tanken att köra den genom ett filter och låta den rulla ett dygn kändes underligt nog "lättare". Det fungerade riktigt bra också.
Du ser helt korrekt, det är verkligen vad man kan kalla för en nödlösning. Jag fick stå på Biltema och bygga Lego tills jag kommit ned till G1/4" gänga, men alla jag behövde fanns. Tack och lov är adaptrarna inte förpackade så man kan testa sig fram. Tyvärr många steg innan man kom ned till G1/4". Har man tid och ork kan man förmodligen hitta bättre lösningar för att gå från 1" till 1/4", men det här blev en impulsgrej.

Sen köpte jag en male-to-male fitting som jag inte tog med i rätta loopen för dräneringen. Den hade jag bara när jag körde filtret.
Säkert ett gott råd till andra nybörjare KÖP en male-to-male fitting för dräneringen när du beställer fittings!

Permalänk
Medlem

Utifall att nån annan är intresserad av @ZyntaX metod för rad-rengöring så hittade jag denna G25 till G8 bussning hos Ahlsells, de verkar inte finnas i lager hos nån butik så jag antar att de måste beställas. Annars så hade biltema bussningar som gick ner till G1/4" (G8) i två steg, från 1" till 1/2" och från 1/2" till 1/4".

Vad körde du med för att täta kopplingarna Zyntax? Vanlig gängtejp, oring eller nån sorts lim?

EDIT: Och Ahlsell säljer ju inte till privatperson visade det sig så intressenter får göra som jag och gå till närmsta Comfort eller dylik vvs-handel och be dem beställa hem ett par, 150 spänn fick jag pröjsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Utifall att nån annan är intresserad av @ZyntaX metod för rad-rengöring så hittade jag denna G25 till G8 bussning hos Ahlsells, de verkar inte finnas i lager hos nån butik så jag antar att de måste beställas. Annars så hade biltema bussningar som gick ner till G1/4" (G8) i två steg, från 1" till 1/2" och från 1/2" till 1/4".

Vad körde du med för att täta kopplingarna Zyntax? Vanlig gängtejp, oring eller nån sorts lim?

Otroligt mkt smidigare med bara en bussning
Jag körde med Biltemas "proffs" gängtejp. Den luddar så man fick vara väldigt försiktig att inte få in något av den i loopen. Vanlig plast för en femma är bättre.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX, jag har en fråga kring ditt val av klämtång.

Jag tänkte klämma kontakter för ATX-, SATA- samt 2-pins (Dupont 2.54mm) strömkablar och skall köpa en tång. Efter ha läst på nätet så tänkte jag inte vara dumsnål och köpa en billig från Kina utan istället köpa en från Engineer.

Jag kollar på deras hemsida vilken av deras tänger som skulle passa bäst för att klämma dessa "datakontakter" men blir inte klok om det är PA-20 eller PA-21.

Vad fick dig att välja PA-21? (och dina erfarenheter av den tången och klämning/crimping i allmänhet)

EDIT (följdfråga)
Istället för att (slö)läsa av vilket AWG som står på en PSU-kabeln (18 AWG) har jag nu istället läst ATX12V Power Supply Design Guide som specificerar 16 AWG.

Klämde du 16 AWG med tången och hur blev det då? (är ju egentligen utanför tångens "kapacitet")

EDIT 2

Skrivet av ZyntaX:

Några saker man märker på vägen är att det skulle varit en stor fördel om man hade fått tag på vaxad tråd eller någon typ av tråd med mer friktion.

Det du letade efter heter "najgarn" (har själv najat lite kabelstammar i forntiden vid den då ärevördiga Televerket
Nu är najgarn rätt så dyrt (men drygt, har har en rulle liggande någonstans).
Men egentligen är det väldigt snarlikt...tandtråd...som är betydligt billigare.

Att naja kabelstammar är en konstform och jag tycker du lyckats bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

@ZyntaX, jag har en fråga kring ditt val av klämtång.

Jag tänkte klämma kontakter för ATX-, SATA- samt 2-pins (Dupont 2.54mm) strömkablar och skall köpa en tång. Efter ha läst på nätet så tänkte jag inte vara dumsnål och köpa en billig från Kina utan istället köpa en från Engineer.

Jag kollar på deras hemsida vilken av deras tänger som skulle passa bäst för att klämma dessa "datakontakter" men blir inte klok om det är PA-20 eller PA-21.

Vad fick dig att välja PA-21? (och dina erfarenheter av den tången och klämning/crimping i allmänhet)

PA-09 och PA-20 ska täcka dom flesta behov. PA-09 är bra för depont och sånt smått. PA-21/PA-20 till ATX/PCI-E.
Minns inte varför det blev PA-21 istället för mig, kanske inte fanns i lager eller så beställde jag fel. Minns inte
Dock så är största läget 2.5mm och även om jag kör 16awg kablar så skulle jag aldrig köpa kabel med större omkrets än så pga sleeving. Så just för mig är det inget problem med PA-21.
Båda tänger är riktigt bra enligt mig. Jag använde MDPC-X tidigare och var inte alls nöjd med crimpningarna. Här har man full kontroll med "nackdelen" att man måste crimpa två gånger. Särskilt dupont var en skräck att försöka få till.

Citat:

EDIT (följdfråga)
Istället för att (slö)läsa av vilket AWG som står på en PSU-kabeln (18 AWG) har jag nu istället läst ATX12V Power Supply Design Guide som specificerar 16 AWG.

Klämde du 16 AWG med tången och hur blev det då? (är ju egentligen utanför tångens "kapacitet")

16 AWG har jag klämt utan problem. Dock väldigt slimmad 16 AWG isoleringsmässigt, 2.3mm. Kontakt crimpen var inga bekymmer på den storleken utan är nog snarare isoleringen som kan bli bekymmer med om man har tex 3.5mm eller något mycket stort.
Skall kolla ifall jag har 16 AWG på någon av mina original kablar till nätdelen så kan jag provcrimpa en av dem, får återkomma med resultat.

Citat:

EDIT 2
Det du letade efter heter "najgarn" (har själv najat lite kabelstammar i forntiden vid den då ärevördiga Televerket
Nu är najgarn rätt så dyrt (men drygt, har har en rulle liggande någonstans).
Men egentligen är det väldigt snarlikt...tandtråd...som är betydligt billigare.

Att naja kabelstammar är en konstform och jag tycker du lyckats bra!

Tackar! Skall helt klart kollas upp. Är precis i taget att ta itu med 24-pin ATX och nya GPU kablar pga 2x8-pin på nya GPUn. Gamla var 8+6. Så man får se ifall andra försöket blir lite snyggare.
Man har lite kabel ocd så alla tips och termer är välkomna. Förstått att detta är en gammal konst så kul att höra från en som varit med ifrån forntidens kabeldragande i större skala Jag ryser jag när jag ser vissa eldragningar där allt sitter med najtråd, vissa elektriker borde valt annan väg i livet.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, även jag börjar luta åt en Engineer PA-21 ("jämnare" steg (0,3 mm) mellan de fyra presständerna).

Men givetvis skall man då få beslutsångest när man läser (och ser på Youtube) vad folk tycker om MDPC-X nya tång CTX3 (klarar större kablar än PA-21). Folk verkar nöjda med den nya tången och resultatet ser bra ut (t.ex. är isoleringen inte sönderpressad). Jaja - alla dessa val - får se hur jag gör

Tänkte bara tipsa om möjligt billigt najgarn, givetvis på Aliexpress. Jag skall botanisera runt bland "waxed thread/cord/string" och beställa - inget riktigt najgarn, men är det bara tillräckligt "vaxigt" så går det nog bra att naja med och det är ju närmast löjligt billigt...

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat såhär långt! Nu måste ju mitt nästa bygge bli med vattenkylning...
Kommer följas med spänning.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Tack för ditt svar, även jag börjar luta åt en Engineer PA-21 ("jämnare" steg (0,3 mm) mellan de fyra presständerna).

Men givetvis skall man då få beslutsångest när man läser (och ser på Youtube) vad folk tycker om MDPC-X nya tång CTX3 (klarar större kablar än PA-21). Folk verkar nöjda med den nya tången och resultatet ser bra ut (t.ex. är isoleringen inte sönderpressad). Jaja - alla dessa val - får se hur jag gör

Tänkte bara tipsa om möjligt billigt najgarn, givetvis på Aliexpress. Jag skall botanisera runt bland "waxed thread/cord/string" och beställa - inget riktigt najgarn, men är det bara tillräckligt "vaxigt" så går det nog bra att naja med och det är ju närmast löjligt billigt...

Nu när du säger det så tror jag det var därför jag köpte den.

MDPC-X tång ser riktigt bra ut och jag hade också gärna testat den. Jag hade ärligt talat testat den först om jag satt utan. Med tanke på att Singularity Computers använder den så talar det tillräckligt.
Min gamla MDPC-X tång har bara 2 lägen inte 3 som nya. Min var omöjlig att använda för dupont, den nya skall klara det.

Tack för tipsen om najgarn, skall testas!

Permalänk
Medlem

Ett par produkt tips:
Rotary male-male fitting.
https://www.highflow.nl/watercooling/aansluitingen/fittingen/bitspower/silver-shiny/bitspower-g1-4-naar-g1-4-2x-od-verbindingsstuk-rotary-silver-shining-bp-rg.html
Hade en icke roterande vid drainport tidigare, denna underlättar.

Lite dyr men värd varje krona. Perfekt trimmade kanter. Tänkte köpa Primochills variant då den är mkt billigare. Men hittade ej i lager i EU.
https://www.highflow.nl/watercooling/acrylic-rigid/acrylic-rigid-tools/acrylic-petg-deburrer-trimmer-12mm-od.html

Blir lite insatser i helgen och nästa helg på burken. In med GPU block till 1080 Ti och lite belysningsfix.

Permalänk
Medlem

Lite GPU block montering.

Rengjorde radiatorerna när jag liks skulle in med nya GPU blocket. Så då fotade jag fan-splitterna jag använder. En till varje radiator. Gömda på radiatorns baksida mot moderkortssidan.

Jag som inte vill ha RGB någonstans i datorn men ändå belysning så får det bli klassiska vita leds istället lite här och var.