Program slutat fungera efter strömavbrott

Permalänk
Medlem

Program slutat fungera efter strömavbrott

Hallå.

Jag har en dator som sitter i en skogsmaskin som råkade ut för ett strömavbrott så att datorn dog. Den dog mitt i uppstarten av ett kart-program som heter okmap.
När jag väl fixat strömavbrottet och startade datorn igen så kraschar bara programmet. Den kraschar innan loadscreenen kommer upp och jag kan inte förstå varför.

När jag försöker starta okmap får jag upp en ruta där det står "okmap har stött på ett problem och måste avslutas."

När jag klickar på "vilka data innehållet den här felrapporten" kommer följande upp, som jag inte fattar ett dugg av. https://1drv.ms/i/s!AlanozL3drB--CfjXNAAJ5UX-Od0

Det som jag har testat är att helt avinstallera och ta bort allt innehåll av okmap
Installerat om .net framework 4.0 då utvecklaren av programmet rekommenderade det
Samt återställa till en tidigare tidpunkt innan strömavbrottet.

En om formatering är uteslutet då den här datorn sitter i en skogsmaskin, och att få tag på alla program och få tillbaka alla inställningar och data till hydral-system el-system är näst intill omöjligt

Vad det är för hårdvara i den här datorn vet jag inte, och det känns ganska irrelevant då av allt annat, vad jag vet, fungerar som det ska, samt att programmet fungerade klockrent innan incidenten

Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt vad det är för variant av windows, men en lite bättre logfil skapas och läggs i händelseloggarna / loggboken i windows. Den är lite knagglig att leta i så min rekommendation är detta: Kolla nere på klockan och notera tiden, starta programmet och låt det krascha, tryck -> start -> den här datorn -> högerklicka på "den här datorn" till vänster, välj "hantera", fäll ut loggboken (liten pil framför) -> windows-loggar klicka på program

Längst upp, matchande tid mot när du kollade på klockan sist, ska du ha en/flera röd/gul/något annat än ett "i" med ring, där det står mer utförligt vad som hände vid kraschen.

Jag kan hjälpa till och leta lite om du får fram: källa, händelse id och texten i stora rutan på fliken "allmänt".

Om det är så att det inte är under program så har du motsvarande tid under "system" istället för "program" -loggen där något är gult / rött (varning, fel, kritiskt) - och samma saker där, eventid, källa och texten.

Är det här obehagligt och du har burken uppkopplad, så ställer jag mig till förfogande att via fjärrhjälp och att vi pratar över telefon, skicka PM.

//edit - Morgan har ett mycket mycket bra förslag där, stor chans att det där löser problemet utan att felsöka enligt min grunka ovan.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Från manualen till programmet:

Citat:

When an error occurs, perform the following steps:

  • Make sure you have correctly installed Microsoft Framework 3.5 SP1.

  • Deleted directories:

    • Windows XP:

      • C:\Documents and Settings\<user>\Impostazioni locali\Datiapplicazioni\GianPaoloSaliola

    • Windows 7:

      • C:\Users\<user>\App Data\Local\GianPaoloSaliola

  • Reinstall OkMap.

Jag misstänker att du inte kör med ett italienskt Win XP, så sökvägen i XP-fallet ska nog egentligen vara Local Settings\Application Data istället för Impostazioni locali\Datiapplicazioni. Poängen är i alla fall att programmet har användarspecifika filer som troligtvis inte tas bort när du avinstallerar programmet, och som kan ha blivit korrupta om programmet skrev till dem när strömavbrottet skedde.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för tipsen!

Jag testade att köra en systenfilsgranskare men när den var klar hände ingenting annat än att jag kom tillbaka till kommandotolken...

Däremot gick jag in och kollade i loggfilen i Windows som @gurk skrev och där såg jag att den varnade för .net runtime och .net runtime 4.0 error reporting.

Jag har ju som sagt testat att installera om .net framework och till och med kört Windows .net-testare och den indikerar att allt är som det ska. Vad mer kan jag göra än att installera om det?

Jag ska se vad jag hittar @perost tack!

Edit: ja just ja, jag kör XP... Glömde skriva det

Edit 2: testade att ta bort den mappen men det blev ändå ingen skillnad.

Ang ditt generösa erbjudande om att fjärrstyra datorn så har vi inget internet just nu tyvärr då vi är på väg att byta från net1 till Telia. Vi har inte fått vårt usb-modem ännu. Men jag tackar ödmjukast för erbjudandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Däremot gick jag in och kollade i loggfilen i Windows som @gurk skrev och där såg jag att den varnade för .net runtime och .net runtime 4.0 error reporting.

Jag har ju som sagt testat att installera om .net framework och till och med kört Windows .net-testare och den indikerar att allt är som det ska. Vad mer kan jag göra än att installera om det?

Lugn och fin där, att du hittar fel betyder inte att du ska ominstallera.
Eventid, källa, och texten, det kanske finns fler metoder än bara reparera/ominstallera.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Lugn och fin där, att du hittar fel betyder inte att du ska ominstallera.
Eventid, källa, och texten, det kanske finns fler metoder än bara reparera/ominstallera.

Sorry, gick händelserna i förväg...

Så här ser det ut:

https://1drv.ms/i/s!AlanozL3drB--hyNF_q5rLi8DmcZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Sorry, gick händelserna i förväg...

Så här ser det ut:

https://1drv.ms/i/s!AlanozL3drB--hyNF_q5rLi8DmcZ

Texten hade varit bra med, men jag antar att det står ungefär samma som i trådstarten och har därför letat upp följande lösning (samma fel fast för .net rt 2.0):

start -> kör
%WINDIR%\Microsoft.NET\Framework\

öppna mappen v4.0xxxxxxx där xxxxx är versionnummer, jag har exempelvis v.4.0.30319

högerklicka på filen aspnet.config välj att "öppna med...." välj notepad/anteckningar

leta reda på raden legacyUnhandledExceptionPolicyenabled="false" />

byt texten false till true, stäng och spara

testa att starta igen. Fungerar det inte, öppna filen igen och byt tillbaks.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Texten hade varit bra med, men jag antar att det står ungefär samma som i trådstarten och har därför letat upp följande lösning (samma fel fast för .net rt 2.0):

start -> kör
%WINDIR%\Microsoft.NET\Framework\

öppna mappen v4.0xxxxxxx där xxxxx är versionnummer, jag har exempelvis v.4.0.30319

högerklicka på filen aspnet.config välj att "öppna med...." välj notepad/anteckningar

leta reda på raden legacyUnhandledExceptionPolicyenabled="false" />

byt texten false till true, stäng och spara

testa att starta igen. Fungerar det inte, öppna filen igen och byt tillbaks.

Tyvärr funkade inte det heller. Ska jag testa att ominstallera alla versioner av net framework?

Så här ser det iaf ut om jag öppnar .net runtime 4.0 error reporting
https://1drv.ms/i/s!AlanozL3drB--h2lTxUdYKojaKH7

Tack för att du försöker, det är verkligen jättesnällt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Tyvärr funkade inte det heller. Ska jag testa att ominstallera alla versioner av net framework?

Så här ser det iaf ut om jag öppnar .net runtime 4.0 error reporting
https://1drv.ms/i/s!AlanozL3drB--h2lTxUdYKojaKH7

Tack för att du försöker, det är verkligen jättesnällt!

Jag lägger till, starta om datorn imellan så .net laddas med den parametern också, se min förra post... (bara för säkerhets skull).
Förslagsvis, kopiera den texten (eller använd bilden) och maila italienarna och fråga.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag lägger till, starta om datorn imellan så .net laddas med den parametern också, se min förra post... (bara för säkerhets skull).
Förslagsvis, kopiera den texten (eller använd bilden) och maila italienarna och fråga.

Jag har mailat han och frågat igen och han snackar nåt om “clr20r3” error som tydligen kan uppkomma.

Har testat en massa olika fix men inget som fungerar ändå.

Finns det nåt mer man kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jag har mailat han och frågat igen och han snackar nåt om “clr20r3” error som tydligen kan uppkomma.

Har testat en massa olika fix men inget som fungerar ändå.

Finns det nåt mer man kan testa?

Åhhhh... så jobbigt fel!!!

Här är en tråd med detta, varpå den ena grejen har vi testat:
http://hasstoppedworking.com/fix-clr20r3-event-issues/

Kanske den andra, är det jibberish så förklarar jag

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Åhhhh... så jobbigt fel!!!

Här är en tråd med detta, varpå den ena grejen har vi testat:
http://hasstoppedworking.com/fix-clr20r3-event-issues/

Kanske den andra, är det jibberish så förklarar jag

Stort tack. Ska testa så får vi se, återkommer!