Justera tiden i Server 2012 R2

Permalänk
Medlem

Justera tiden i Server 2012 R2

Hej,

Har ett irriterande problem.
Klockan i vår server ligger ca: 3 min. 30 sek. efter korrekt tid.
Om man justerar den manuellt så hoppar den tillbaka till den felaktiga tiden relativt omgående.

Nu har jag hittat ett kommando man ska köra i 3 steg som admin i powershell.
(Källa: http://it-teknikern.se/tidssynkronisering-ntp-windows-server-...

1.
w32tm.exe /config /manualpeerlist:”0.se.pool.ntp.org 1.se.pool.ntp.org 2.se.pool.ntp.org3.se.pool.ntp.org” /syncfromflags:manual /reliable:YES /update

2.
w32tm.exe /config /update

3.
Restart-Service w32time

Mina kunskaper är begränsade minst sagt, att köra kommandot enl. instruktion är inget
problem, dock så vet jag inte vilka parametrar jag ändrar iom kommandot.
Kan någon som är insatt i detta bättre än jag bekräfta om ovan är en bra lösning.
Mottager gärna även en förklaring på vad kommandot innebär.

Med Vänlig Hälsning
Luddtuss

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Hedersmedlem

Informationen du hittat är korrekt och bör lösa problemet. Innan du kör kommandona skulle du av intresse kunna köra "w32tm /query /configuration", vilket torde visa att servern använder standardinställningen, dvs. synkronisering med hårdvaran (om du kollar i BIOS ligger därför troligen den klockan just de 3 min 30 sek efter).

Om du följer instruktionerna kommer datorn att istället kontakta de servrar som finns i listan för första kommandot.

En nästkommande viktig fråga är huruvida denna server fungerar som AD vilken andra datorer kontaktar. Det är viktigt särskilt för vissa tjänster att de är korrekt tidssynkroniserade med varandra.

Permalänk
Medlem

som tidigare talare, troligtvis ligger ursprungsproblemet i BIOS.

Jag hade ett scenario där hyper-v hosten synkade tiden med bios, sen så synkade min virtuella DC tiden med hyper-v hosten och några sekunder senare hade alla maskiner i domänen fel tid

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Jag tackar och bockar för, som vanligt snabba och proffsiga svar!!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Även jag har råkat ut för spöken när servern skulle synka med min virtuella DC, som körde på servern och KVM råkade vara konfad att sätta tiden hos VM's till hostens tid. Så allt blev väldigt roligt ett tag

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P