Bärbar dator för arbete/studier

Permalänk

Bärbar dator för arbete/studier

Ska köpa en ny bärbar dator. Stort önskemål är 15" men inget krav, minst 256GB SSD. Letar runt på diverse hemsidor men tycker mig inte hitta någon som jag verkligen vill ha för det priset. Använder datorn till programmering, CAD och liknande. Tänkte ifall någon här kunde hjälpa mig? Budget runt 10k och max 14k
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphatibbe:

Ska köpa en ny bärbar dator. Stort önskemål är 15" men inget krav, minst 256GB SSD. Letar runt på diverse hemsidor men tycker mig inte hitta någon som jag verkligen vill ha för det priset. Använder datorn till programmering, CAD och liknande. Tänkte ifall någon här kunde hjälpa mig?
Tack på förhand.

Så enda kravet är en 256GB SSD och en obegränsad budget? Borde finnas rätt mkt att välja på då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphatibbe:

Ska köpa en ny bärbar dator. Stort önskemål är 15" men inget krav, minst 256GB SSD. Letar runt på diverse hemsidor men tycker mig inte hitta någon som jag verkligen vill ha för det priset. Använder datorn till programmering, CAD och liknande. Tänkte ifall någon här kunde hjälpa mig?
Tack på förhand.

Lenovo T460/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphatibbe:

CAD och liknande.

Vad är det för CAD program du tänker köra?
Ska du ha en riktigt CAD dator med GPU så är inte 14k i närheten av vad du behöver betala.

Permalänk
Skrivet av Bjrk:

Vad är det för CAD program du tänker köra?
Ska du ha en riktigt CAD dator med GPU så är inte 14k i närheten av vad du behöver betala.

Blir mest för snabbfix, men program så som NX och CATIA. Ingen rendering och simulering direkt, mestadels modellerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphatibbe:

Blir mest för snabbfix, men program så som NX och CATIA. Ingen rendering och simulering direkt, mestadels modellerande.

Har ingen koll på just dom, men båda verkar utgå från att mer minne är bättre (16GB rekommenderat) och CATIA verkar rekommendera ett dedikerat grafikkort.

Utgår man från det och faktumet att vill ha 15" tror jag du borde kolla på en "gaming laptop", tror det är segmentet du får mest för pengarna om prestanda är viktigt.

Som @Hugligan nämner så är ju helt klart Lenovo T460/s ett alternativ på 14 tum,
men jag tror inte du kommer tycka det är något kul att jobba i något CAD program på den.

Permalänk
Medlem

@Alphatibbe: Kolla på Dell Precision datorerna, funkar klockrent