Hörselskydd mot störande ljud i hyreshus

Permalänk

Hörselskydd mot störande ljud i hyreshus

Hejsan! Funderar på ett par noise-cancelling hörlurar, men då ljud är en hel vetenskap behöver jag lite råd. Anledningen är att jag bor i ett väldigt lyhört hyreshus. Det är "rundgång" på ljudet, dvs jag hör grannen tre våningar ner och de som bor diagonalt mot mig. T.o.m när de öppnar sina garderobsdörrar. Tidiga morgnar brukar en granne, som är en affär, rumstera om och stuva runt möbler vid morgonstädet. En annan granne brukar dänga igen dörren med enorm kraft nattetid. Inga problem dagtid, men vill inte vakna av detta. Då jag stortrivs i lägenheten satsar jag på hörselskydd, men vilka skulle hjälpa mot just detta oljud? Öronproppar hjälper ganska dåligt kan tilläggas. Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av soundornoise:

Hejsan! Funderar på ett par noise-cancelling hörlurar, men då ljud är en hel vetenskap behöver jag lite råd. Anledningen är att jag bor i ett väldigt lyhört hyreshus. Det är "rundgång" på ljudet, dvs jag hör grannen tre våningar ner och de som bor diagonalt mot mig. T.o.m när de öppnar sina garderobsdörrar. Tidiga morgnar brukar en granne, som är en affär, rumstera om och stuva runt möbler vid morgonstädet. En annan granne brukar dänga igen dörren med enorm kraft nattetid. Inga problem dagtid, men vill inte vakna av detta. Då jag stortrivs i lägenheten satsar jag på hörselskydd, men vilka skulle hjälpa mot just detta oljud? Öronproppar hjälper ganska dåligt kan tilläggas. Tack på förhand!

hörselskydd på natten ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har ett par bose quietcomfort 15 men öronproppar dämpar mer ljud än dom.

Permalänk
Medlem

@soundornoise: Prova såna här om det funkar bättre än vanliga http://www.oronpropp.se/ahead-formgjutna-oronproppar.html

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det kommer att fungera dåligt att ligga och sova med något annat än proppar, så fort du rör dig så ramlar lurarna av eller klämmer så du vaknar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Minns att jag under två år sov med hörlurar när jag lyssnade på ljudböcker, nu kan jag dock inte riktigt förstå hur jag ens klarade av det... speciellt efter som jag bara ligger på sidan Men tror jag brukade ha så att bara högra örat fick ljud

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det kan kräva en del ansträngning att vänja sig vid öronproppar. Men om man envisas kan dom vara till hjälp.
Jag har fått intrycket av att många pular in dom (kanske korrekt, kanske inte), konstaterar att "jaha, det här var ju inte det behagligaste" och så åker dom ur.

Permalänk
Medlem

Bor också lyhört, har varit förbannad många gånger lol.

Vet inte om detta hjälper dig men jag testade massor av proppar för natten tills jag hittade dom enda som fungerade för mig.

Dom heter 3M E-A-R Classic (gula), dom används även av olika industrier där ljudet behöver dämpas. Tex alla produkter från apoteket var värdelösa för detta ändamål, vaknade mitt i natten av ont i örat. Dom var helt enkelt inte alls sköna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

Bor också lyhört, har varit förbannad många gånger lol.

Vet inte om detta hjälper dig men jag testade massor av proppar för natten tills jag hittade dom enda som fungerade för mig.

Dom heter 3M E-A-R Classic (gula), dom används även av olika industrier där ljudet behöver dämpas. Tex alla produkter från apoteket var värdelösa för detta ändamål, vaknade mitt i natten av ont i örat. Dom var helt enkelt inte alls sköna.

Själv klarade jag inte av de gula utan köpte Apotekets (fanns bara ett då..) minsta variant då de var de enda som inte skavde i örat. Använde dem bara på semester men då flera veckor. De var dessutom "hudfärgade" (passande min bleka kulör) så kunde ha dem på uteställen utan att någon märkte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av soundornoise:

Hejsan! Funderar på ett par noise-cancelling hörlurar, men då ljud är en hel vetenskap behöver jag lite råd. Anledningen är att jag bor i ett väldigt lyhört hyreshus. Det är "rundgång" på ljudet, dvs jag hör grannen tre våningar ner och de som bor diagonalt mot mig. T.o.m när de öppnar sina garderobsdörrar. Tidiga morgnar brukar en granne, som är en affär, rumstera om och stuva runt möbler vid morgonstädet. En annan granne brukar dänga igen dörren med enorm kraft nattetid. Inga problem dagtid, men vill inte vakna av detta. Då jag stortrivs i lägenheten satsar jag på hörselskydd, men vilka skulle hjälpa mot just detta oljud? Öronproppar hjälper ganska dåligt kan tilläggas. Tack på förhand!

Har bott tillsammans med en sambo som snarkade fruktansvärt. Dom ända propparna som fungerade var dessa silikon. Riktigt bra kan jag säga https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-silikonproppar-3-par...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Har bott tillsammans med en sambo som snarkade fruktansvärt. Dom ända propparna som fungerade var dessa silikon. Riktigt bra kan jag säga https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-silikonproppar-3-par...

Har vi haft samma sambo? Kan även jag intyga att dom där fungerar bäst att sova med av de jag testat

Permalänk

Tack allihopa för tipsen, får googla på dem!

Permalänk