Samtidigt kostar tillverkning och lagerhållning såväl som transporter. Kan bli dyrt om Nintendo skulle ha missbedömt marknaden helt och inga säljs. Nu har förvisso Nintendo råd att experimentera då ekonomin är bra men viktigt att få till en lyckad plattform med. Nu har satsningarna på mobilspel gått rätt bra men rätt begränsat hur mycket man kan göra där.
Jag har personligen svårt att tänka mig att Switch blir lika eftertraktad som Switch inledningsvis, det är en betydligt dyrare produkt vilket kommer göra att andelen kunder blir färre, iallafall inledningsvis.
Sony har varken fattat marknaden eller supportat PSP eller PS Vita samtidigt. De släpper hårdvaran och sen gör de inget. Personligen skulle jag vara extremt försiktig om Sony faktiskt släpper en tredje mobil spelplattform med tanke på deras track record. PS Vita går inte ens att köpa i Sverige idag, snudd på helt borta från marknaden. Var ett år sedan eller kanske längre sedan ändå som butiker slutade lagerhålla produkten, förutom Gamestop med sin oseriösa prissättning. PS Vita är inte dödad av Sony ännu men är i praktiken det då de inte gjort något med den på flera år. Eventuella spel som dyker upp står främst indie-utvecklare för, och det är mest bara sådanna spel som dyker upp.
Nu gillar jag min PS Vita även om den används väldigt lite. Men Sonys hantering av den är en skandal som det talas på tok för lite om. :/
Den där Sega-produkten gjorde en del rätt men levererade inte totalt sett. Jag tror personligen att NES Classic borde ha varit en dyrare konsoll som helst skulle ta riktiga kassetter också. Retro-folket är inte rädda att betala för sig.
Får hoppas att Nintendo lärt sig av den lanseringen till nästa produktsläpp.
Nintendo hade fått stöd av tredjepart innan lansering men dessa backade vid lanseringen. Tanken var att dessa skulle släppa titlar men Nintendo blev snabbt snudd på ensamma med att släppa spel. Spelutbudet för Wii U har varit bra överlag, även om jag gärna sett mer av allt. Min Wii U är här för att stanna iallafall och förhoppningsvis inser folk med tiden hur pass bra den ändå var.
Även 3DS, som inledningsvis kallades för flopp av många, fick rejäl fart efter ett tag. Plattformen står sig väl även om den nu börjat bli rätt gammal förstås.
Intressant att se hur det blir med Switchen. Då den är en mobil produkt så är Nintendo på hemmaplan.