ITU presenterar utkast till 5G

Permalänk
Melding Plague

ITU presenterar utkast till 5G

International Telecommunication Union presenterar ett utkast för 5G-standarden som väntas bli godkänt i november. Bland annat anges att 5G-celler ska ha latenstid på ynka 1 millisekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir svarstiden verkligen som fiber så är det oerhört intressant... Det är väl den näst största nackdelen med mobilt nätverk.

Vill fortfarande veta hur det blir med datamängd osv... Är det fortfarande begränsat så är det riktigt kasst.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Som med mycket annat tror jag att det ser bra ut teoretiskt. När man räknar in avstånd, träd, berg, hus och andra hinder så tror jag inte 5G kommer vara så imponerande.

Jag som bor på landet kommer antagligen inte få tillgång till 5G på väldigt lång tid då avståndet 5G når är mycket mindre än nuvarande 4G eller har jag fått detta om bakfoten?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Låter ju jättefint, men jag tycker att datamängden från operatörerna är det stora problemet idag. Jag är villig att offra hastighet till förmån av stabil uppkoppling, låt latens och obegränsad data. 10 Mbps räcker gott och väl om den är kontinuerlig. Drömma kan man ju i alla fall.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Pamudas @Varg: Initialt kommer datamängderna säkert se snarlika ut, men de kommer sannolikt tvingas bli större i takt med att 5G blir utbrett. Jag ska möta representanter för bland annat Ericsson under MWC nästa vecka, ska passa på att höra med dem om vad de tror i frågan. De kan så klart inte svara för operatörerna, men lär sannolikt ha ganska bra insikt i frågan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Permudas @Metroid: Initialt kommer datamängderna säkert se snarlika ut, men de kommer sannolikt tvingas bli större i takt med att 5G blir utbrett. Jag ska möta representanter för bland annat Ericsson under MWC nästa vecka, ska passa på att höra med dem om vad de tror i frågan. De kan så klart inte svara för operatörerna, men lär sannolikt ha ganska bra insikt i frågan.

Låter bra
Att datamängden kanske håller sig kring 100-200GB/Mån i början är väl förståeligt, men de får gärna sänka priserna så vi har råd mer fler abonnemang helt enkelt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Som med mycket annat tror jag att det ser bra ut teoretiskt. När man räknar in avstånd, träd, berg, hus och andra hinder så tror jag inte 5G kommer vara så imponerande.

Jag som bor på landet kommer antagligen inte få tillgång till 5G på väldigt lång tid då avståndet 5G når är mycket mindre än nuvarande 4G eller har jag fått detta om bakfoten?

Jo högre frekvens ger kortare räckvidd, här snackas det upp till 6 GHz. 4G ligger som exempel mellan 800-2600 MHz och det är frekvenserna 800-900 MHz som är vanligast på landsbygden, eller band 20 och 8.

Största problemet med trådlösa tekniker är ju att få det stabilt, har t ex 34 ms i ping på 4G hemma mot 21 med fiber om jag kör på speedtest.net. Och då har jag testat inomhus i en betongbyggnad med 1-2 av 4 i mottagning och fick ut 15/2 mbit/s med min sony z5c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Som med mycket annat tror jag att det ser bra ut teoretiskt. När man räknar in avstånd, träd, berg, hus och andra hinder så tror jag inte 5G kommer vara så imponerande.

Jag som bor på landet kommer antagligen inte få tillgång till 5G på väldigt lång tid då avståndet 5G når är mycket mindre än nuvarande 4G eller har jag fått detta om bakfoten?

700 MHz-bandet kanske dedikeras till 5G i Europa enligt den här artikeln så då borde räckvidden bli helt okej men jag vet inte hur snabbt det kommer gå på de frekvenserna. Att kapaciteten öker med 20 ggr är ju också ett stort plus på många ställen.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Har personligen ingen tvek att trådlöst kommer konkurrera hårt som tusan med trådat i framtiden, men kräver utbyggd infrastruktur, bra operatörsvillkor för att locka kunder och troligtvis en något vassare teknik. Kunde jag ha 4g för samma pris som mitt bredband och obegränsat hade jag troligtvis bytt. Har 5g även vassare latens är det den sista spiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Totalt ointressant och värdelöst om det inte finns räckvidd för exakt alla som bor på landsbygd.

Hur pass bra tar sig dessa vågor in i byggnader är något jag vill ha ett svar på. Otroligt många har dålig kontakt i sina bostäder i dag så hur blir det i framtiden?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Som med mycket annat tror jag att det ser bra ut teoretiskt. När man räknar in avstånd, träd, berg, hus och andra hinder så tror jag inte 5G kommer vara så imponerande.

Jag som bor på landet kommer antagligen inte få tillgång till 5G på väldigt lång tid då avståndet 5G når är mycket mindre än nuvarande 4G eller har jag fått detta om bakfoten?

"5G" är inte en exakt specifik sak. Det är en möjlig framtida standard som samlar många olika saker. IoT på 700mhz är en bra sak. 60Ghz licensfritt "wigig" en annan. 28Ghz small cell en tredje. osv. osv. Det som för mig är mest förvånande är att så många tror att "datacaps" inte alls påverkas av dessa nya tekniker. "då kan man surfa slut på abonnemanget på 10 sekunder "höhö"... Tröttsamt skitsnack. Är ni så dumma? Det i sig avlastar ditt nätverk Rasmus, så även om du inte är direkt påverkat i första skedet, så är du indirekt påverkad och kommer dra nytta av det. (billigare/bättre)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som heller ser att de bygger ut den befintliga 3G (4G e väl bättre nu) nätet så att man får full 3G överallt. Sedan uppgradera dem till 4G. Om man får maxminal 4G hastigheter (utan tak) så känns det som att det kommer räcka gott. Isället för att lagga miljarder på 5G så kunde det läggas på 4G nätet istället. Och dess backbone. Och att man samtidigt fortsätter lägga tid/pengar på fiberutbyggnad. VIlket också automatiskt hjälper till med ovanstående backbone problem.
Men de e väl bara jag som tycker så

Visa signatur

.

Permalänk

Jobbar för Telia. Min prognos är att vi kommer bli tvugna att kullkasta dagens betalningsmodell. Det blir reserverad datatyp istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jobbar för Telia. Min prognos är att vi kommer bli tvugna att kullkasta dagens betalningsmodell. Det blir reserverad datatyp istället.

Vad exakt betyder det? Känner inte till uttrycket "reserverad datatyp".

Blir det samma som här i Finland? Dvs man betalar enligt den hastighet man vill ha, datamängd är obegränsad?

Permalänk

Att höja datamängden i mobila nätverken kommer bli ett måste i framtiden, framförallt när telefonnätet och ADSL/VDSL släcks ned allt eftersom.

Laddar man hem ett spel idag till PS4 så är datatrafiken slut för dom allra flesta abonnemang, ska det verkligen kosta 299kr att ladda ner ett spel extra då.

Det rimmar illa att datatrafiken är så dyr när vi blir mer och mer beroende av den.

5G kan mycket väl bli en standard som ersätter dessa anslutningar som fiber/adsl helt om svarstiden verkligen kan bli så låg till kunden, det skulle så klart vara godkänt om svarstiden blir allt mellan 5-15 ms då ändå det slår ADSL där dom flesta troligen har över 20 ms om man bor på landet.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Att höja datamängden i mobila nätverken kommer bli ett måste i framtiden, framförallt när telefonnätet och ADSL/VDSL släcks ned allt eftersom.

Laddar man hem ett spel idag till PS4 så är datatrafiken slut för dom allra flesta abonnemang, ska det verkligen kosta 299kr att ladda ner ett spel extra då.

Det rimmar illa att datatrafiken är så dyr när vi blir mer och mer beroende av den.

5G kan mycket väl bli en standard som ersätter dessa anslutningar som fiber/adsl helt om svarstiden verkligen kan bli så låg till kunden, det skulle så klart vara godkänt om svarstiden blir allt mellan 5-15 ms då ändå det slår ADSL där dom flesta troligen har över 20 ms om man bor på landet.

Jag förstår inte ens varför du jämför med ADSL. xDSL har aldrig varit en okej bredbandsuppkoppling. Det är ju lite som att jämföra med modem över fast telefoni, ungefär lika modern teknik. xDSL har bara varit en b-lösning för att ge många internetuppkoppling till låg kostnad. xDSL 2017 är ungefär som att ha en mobil utan färgskärm och smartphone funktioner.

Jag gick direkt från modem till fiber för ca 15 år sen. Idag kör jag endast över mobilt bredband över 4G. Jag håller med om att det kan bli så att 5G blir det som kan konkurrera bort fiber. Det är få saker som faktiskt idag som kräver den enorma hastighet man kan leverera över fiber i teorin. Att gå över till endast trådlöst är inte omöjligt idag.

Permalänk
Medlem

När det nämns 1ms svarstid,så är det latensen över radionätet. Inte latensen end to end. 4g ligger idag på runt 15ms latensen i radio nätet för en normalanvändare. Räkna med att den siffran är typ 25ms för 3g.
Motsvarande normalanvändare kommer landa på 3-4 ms i 5g

Man kan alltså förenklat säga att 5g kommer ha ca 10ms bättre ping tider än 4g och 20ms bättre än 3g.
Ganska grova förenklingar, se det som estimatmellan tummen och pekfingret.

Det som gör att 5g kan gå upp på frekvenser med mycket hög pathloss 28ghz och 60ghz är ny antennteknik. Man kommer standardisera för 64 och 128 antenn arrayer. Med tex 128 antenner,så kan man med modern digital beam forming få ca 20db antenna gain, som kan riktas dynamiskt mot varje mobil.
I ett 3g och 4g nät så kan man bara rikta hela antenn looben, mot alla mobiler. Men med 5g komer man alltså att kunna rikta mot en specifik mobil.
Detta gör att man i tex 28ghz bandet kommer få lika bra pathloss som i dagens 2.6 ghz celler, så länge det är line of sight. 28ghz kommer vara helt obrukbart genom betonväggar.

Fördelen med att gå upp på 28 och 60 ghz är att det finns 800mhz breda band där som inte används.

Beam forming kommer troligen inte finnas utvecklat hos någon komersiell aktör före 2020.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Högst ointressant då varken GSM, GPRS, 3G, och 4G inte är tillräckligt utbyggt för att fungera tillfredsställande. Varför utveckla istället för att förbättra det vi redan har?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Klart som fan att det inte kommer vara fri surf, etc. på 5g. Telebolagen tjänar ju inte längre på att man ringer eller skickar SMS, de flesta har sånt fritt eller väldigt låga kostnader, de kan däremot mjölka en massa på datamängder, det är den enda grejen de har kvar som är rörlig kostnad. Telebolagen har ju själva också sagt att datamängd kommer fortsätta vara rörlig med 5g. Fast pris skulle bli för operatörerna ett "race to the bottom".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

"...beskriver ITU att varje nätverkscell, det vill säga master med tillhörande radioteknik, ska stöda nedladdningshastigheter om minst 20 Gbps... Som jämförelse stöder dagens 4G/LTE-celler i regel nedladdningshastigheter på 1 Gbps per cell"

En liten korrektion till artikeln är att 4G och 5G kan sätta upp flera celler inom samma fysiska område. Så att en 4G mast kan t.ex. inte endast ge 1GB till UEs i täckningsområdet. (vilket man kan tolka från artikeln) (UE = User Equipment)

Så var det förr: en basstation med en mast och en cell.

Idag kan man ha flera celler (och kanaler) från samma mast. Man kan även ha microbasstationer med egna celler (som ligger inuti en stor cell). Jag har för mig att LTE kan ha upp till 64 celler inom ett täckningsområde.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenmark:

När det nämns 1ms svarstid,så är det latensen över radionätet. Inte latensen end to end. 4g ligger idag på runt 15ms latensen i radio nätet för en normalanvändare. Räkna med att den siffran är typ 25ms för 3g.
Motsvarande normalanvändare kommer landa på 3-4 ms i 5g

Man kan alltså förenklat säga att 5g kommer ha ca 10ms bättre ping tider än 4g och 20ms bättre än 3g.
Ganska grova förenklingar, se det som estimatmellan tummen och pekfingret.

Det som gör att 5g kan gå upp på frekvenser med mycket hög pathloss 28ghz och 60ghz är ny antennteknik. Man kommer standardisera för 64 och 128 antenn arrayer. Med tex 128 antenner,så kan man med modern digital beam forming få ca 20db antenna gain, som kan riktas dynamiskt mot varje mobil.
I ett 3g och 4g nät så kan man bara rikta hela antenn looben, mot alla mobiler. Men med 5g komer man alltså att kunna rikta mot en specifik mobil.
Detta gör att man i tex 28ghz bandet kommer få lika bra pathloss som i dagens 2.6 ghz celler, så länge det är line of sight. 28ghz kommer vara helt obrukbart genom betonväggar.

Fördelen med att gå upp på 28 och 60 ghz är att det finns 800mhz breda band där som inte används.

Beam forming kommer troligen inte finnas utvecklat hos någon komersiell aktör före 2020.

Nja, https://www.ericsson.com/news/2038316

Permalänk

@Skrotnisse92:

Där jag bor finns inte fiber tyvärr, bor strax utanför staden och bara vissa delar av stan har fått fiber ännu.
Man valde att ha kvar kabel tv nätet väldigt länge i den bygd jag bor i och nu bor det många äldre i mitt område och då blir aldrig fiber aktuellt om man behöver 35-45% av hushållen för att installera.
Så mitt enda val är VDSL eller 4G, med VDSL har jag iaf oändlig datamängd.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@aliassund
Den radion du länker till har "bara" analog beam forming. Med analog beamforming kan man bara rikta looben dynamiskt mot stillastående objekt. Analog beamforming har inte tillräckligt snabb feedback loop för att hinna "träffa rätt" på mobiler som rör sig i typ mer än ett par kilometer i timman.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenmark:

@aliassund
Den radion du länker till har "bara" analog beam forming. Med analog beamforming kan man bara rikta looben dynamiskt mot stillastående objekt. Analog beamforming har inte tillräckligt snabb feedback loop för att hinna "träffa rätt" på mobiler som rör sig i typ mer än ett par kilometer i timman.

Det är likväl beamforming. Jag fick intryck av ditt inlägg att beamforming generellt inte skulle finnas tillgängligt förrän 2020, därav min kommentar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Högst ointressant då varken GSM, GPRS, 3G, och 4G inte är tillräckligt utbyggt för att fungera tillfredsställande. Varför utveckla istället för att förbättra det vi redan har?

Därför att det finns en marknad och då brukar marknadsaktörer dyka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

The devil is in the details

Analog beamforming kommer däremot fungera utmärkt som bas för en mobil fiberersättare. Med tex extern antenn utanpå huset, så kan man få betydligt bättre täckning jmft med dagens teknologi.

@_SpaxX_ skillnaden mellan att utveckla och förbättra är ju minimal. Men med utbyggt antar jag att du menar 100% geografisk täckning?
Beamforming kan ju såklart även appliceras på 800 bandet, och då förbättra täckningen. Även om jag misstänker att prio inte kommer ligga där hos operatörerna i första hand.

Men det är klart, det bästa hade såklart vart om vi stannade på GSM och hade 100 geografisk täckning i 50 kbp/s...
Tänk på att 5G är teknik som kommer vara mogen och fullt utbyggd i mitten av 2020-talet. Man måste alltså redan nu försöka förutspå vad man ska ha sitt mobilnät till om 10 år.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

@stenmark:
Vad skall jag med det till när jag inte kan utnyttja det?
För att jag skall kunna ringa ut eller ta emot samtal så måste jag ringa via mitt WiFi.

Jag betalar för en tjänst som operatörerna inte ger mig i full utsträckning.

Jag har tyvärr inte nytta av 10 Gbit/s om jag inte ens kan ringa på min mobil.

Nog kan jag kanske tweaka lite men är det verkligen så det skall vara?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag förstår inte ens varför du jämför med ADSL. xDSL har aldrig varit en okej bredbandsuppkoppling. Det är ju lite som att jämföra med modem över fast telefoni, ungefär lika modern teknik. xDSL har bara varit en b-lösning för att ge många internetuppkoppling till låg kostnad. xDSL 2017 är ungefär som att ha en mobil utan färgskärm och smartphone funktioner.

Jag gick direkt från modem till fiber för ca 15 år sen. Idag kör jag endast över mobilt bredband över 4G. Jag håller med om att det kan bli så att 5G blir det som kan konkurrera bort fiber. Det är få saker som faktiskt idag som kräver den enorma hastighet man kan leverera över fiber i teorin. Att gå över till endast trådlöst är inte omöjligt idag.

Vill gärna ha förklarat varför DSL inte skulle varit en bra teknologi i över 15 år, det var det som fanns då och har varit bättre på många håll än mobilt, ett bra sätt att använda det befintliga kopparnätet, helt klart. Det fanns helt enkelt ingen annan lösning på den tiden till vanliga abonnenter. Sen självklart är fibern överlägsen DSL nu men det är ju för att teknologin gått framåt, som med allt annat.

Hör alltid folk säga att det kommer komma något nytt som ersätter fibern, jag tror stenhårt på att det INTE kommer göra det när jag lever i vart fall, möjligtvis inne i centrala städerna men överlag kommer folk garanterat välja fiber, om det finns. Men med den takten som fibern installeras idag så varför skulle någon med fiber byta till 5G om 10år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Vill gärna ha förklarat varför DSL inte skulle varit en bra teknologi i över 15 år, det var det som fanns då och har varit bättre på många håll än mobilt, ett bra sätt att använda det befintliga kopparnätet, helt klart. Det fanns helt enkelt ingen annan lösning på den tiden till vanliga abonnenter. Sen självklart är fibern överlägsen DSL nu men det är ju för att teknologin gått framåt, som med allt annat.

Hör alltid folk säga att det kommer komma något nytt som ersätter fibern, jag tror stenhårt på att det INTE kommer göra det när jag lever i vart fall, möjligtvis inne i centrala städerna men överlag kommer folk garanterat välja fiber, om det finns. Men med den takten som fibern installeras idag så varför skulle någon med fiber byta till 5G om 10år?

DSL är ju knappast en bra teknik. Den kanske var bra på 80-90-talet, men knappast 2000 och framåt. Det enda som är bra är att det är välutbyggt, precis som uppringt modem.
Fiber, 4G, 3G, presterar alla likvärdigt eller bättre.

Om fibern kommer ersättas tål att diskuteras. Rent tekniskt så kommer fiber kunna prestera i extremt höga hastigheter i framtiden. Däremot så kräver det fortfarande en kabel. Som det är idag så har vi ganska mycket högre fiber-hastigheter än vad vi använder vid normalt användande. Skulle man kunna få 5G och likvärdiga hastigheter, men utan att dra in fiber, så har jag svårt att se varför man skulle använda fiber. Det är väl lite som att folk väljer att använda wifi idag trots att det är snabbare med kabel, och därmed skulle kunna tänka sig välja bort fiber.

Men jag tror inte att någon kommer byta till 5G om 10år, likväl som att jag inte tror att någon vettig människa använder DSL på 2010-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

DSL är ju knappast en bra teknik. Den kanske var bra på 80-90-talet, men knappast 2000 och framåt. Det enda som är bra är att det är välutbyggt, precis som uppringt modem.
Fiber, 4G, 3G, presterar alla likvärdigt eller bättre.

Om fibern kommer ersättas tål att diskuteras. Rent tekniskt så kommer fiber kunna prestera i extremt höga hastigheter i framtiden. Däremot så kräver det fortfarande en kabel. Som det är idag så har vi ganska mycket högre fiber-hastigheter än vad vi använder vid normalt användande. Skulle man kunna få 5G och likvärdiga hastigheter, men utan att dra in fiber, så har jag svårt att se varför man skulle använda fiber. Det är väl lite som att folk väljer att använda wifi idag trots att det är snabbare med kabel, och därmed skulle kunna tänka sig välja bort fiber.

Men jag tror inte att någon kommer byta till 5G om 10år, likväl som att jag inte tror att någon vettig människa använder DSL på 2010-talet.

På 80 talet fanns inte teknologin för privatkunder så vet inte vad du menar där, då var det uppringt modem som gällde vid den tiden. 2000 talet kom ADSL och då var både fiberkabeln samt ändutrustningarna för dyra för att ge till privatkunder, vad menar du med att ADSL skulle vara en dålig teknik? Är det en personlig upplevelse?

Att folk använder wifi är väl kanske inte något att jämföra med, det man använder wifi i hemmet är för mobiltelefoner och annat men till TV boxar och PC använder man oftast kabel. Det jag mena är att med tanke på den farten vi bygger ut fibern idag där redan större delarna av städerna och landsbygden har fiber så finns det inte en chans att kunderna skulle gå över till trådlöst helt plötsligt.