Nvidia presenterar Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellen:

Glöm inte att de alla också fick varsin Radeon RX Vega......T-shirt

Haha ja, den var rätt snygg

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Pirazy:
Men AMD har 100% minimum FPS ökning med HBCC i VR ju!

Återförsäljare kommer nog försöka hålla priserna uppe på 1080 så länge som möjligt, de har ju köpt in dem dyrt.

Fast det är inte riktigt så det fungerar i branschen. Om tillverkaren/grossist sänker priset på en produkt är det inte ovanligt att återförsäljaren blir kompenserade för att hjälpa till med prissänkningen. Ingen som vill ligga på ett lager av produkter som är svårsålda för att priset sänks och ÅF vill inte helst inte sälja produkter med förlust, då det ofta är små marginaler på just IT elektronik.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det här kortet är optimalt för oss som gillar att köra VR fortfarande. Resolution scale på sidådär 1.5x på samtliga spel borde Ti klara

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hur kan alla veta hur vega kommer prestera? Finns ju inte ett enda test som visar hur bra/dålig vega är. Kan ju faktiskt vara snabbare än 1080ti det är inget ni vet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Om det orkar med 4K i 60 fps i moderna spel så är det intressant, men det lär det nog inte göra.

Skrivet av Jonathanknet:

Undra dock hur det blir med alla som ganska nyligen har köpt titan x och 1080.
Eller rättare sagt andrahandsvärdet.
Kul ändå med fler grafikkort.
Någon mer som tyckte det var lustigt med 11gb minne?

Andrahandsvärdet var inget jag ens reflekterade över när jag köpte mina två 1080, så det får sjunka till 0 om det så vill.

11 GB är udda, bokstavligen, jepp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Akrobaten:

Värt att uppgradera från 1080 till 1080 ti? Vad tror ni man kan kränga ett 1080 för nu?

Sålde min Zotac för 6000kr för nån vecka sen.
Nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Nu är det bara o glömma VEGA, det blev över natt ett medium prestanda kort.

Jag menar vem vill bygga en ny burk med värsting Ryzen och sedan vänta på ett medium kort som VEGA när de kan köpa The Ultimate 1080Ti redan nästa vecka och fläska på full OC och få mer än 50% prestanda än ett standard 1080.

Har jag missat något men AMD har väl inte avslöjat några prestanda specifikationer ännu? Nekar inte att detta biter hårt i AMDs framtida försäljning, men undrar var du har fått din prestanda information rörande vega ifrån...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hymer:

Hur kan alla veta hur vega kommer prestera? Finns ju inte ett enda test som visar hur bra/dålig vega är. Kan ju faktiskt vara snabbare än 1080ti det är inget ni vet.

Finns många möjligheter att veta.
Spåkula?
Tarokort?
Horoskop?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Å här sitter jag och ler att jag äntligen kan köpa en fin andra-hands GTX 1080 för en bra peng

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: haha jo det är sant 😄 roligaste vore ju om amd faktiskt går ut och visar vega nu och det skulle vara snabbare så dödar dom Nvidias lansering.

Aja jag väntar med kort köp tills jag vet vilket som är bäst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

DAYUM!

Här blir det tömma sparkontot! Återstår att se om det går att få någon trade in-deal på Asus-kort med tredjepartskylare då.

Permalänk
Medlem

Holy hell, dubbelt så många TFLOP som mitt 980ti Får nog bli en tidigt födelsedagspresent till en själv med Ryzen + 1080ti! Men då behöver man ju nytt moderkort och lika gärna minnen och ny fläkt så ja, vad snackar vi, 15-16 lax? Tror min FX8350 flaskar lite om jag bara byter ut 980ti mot 1080ti.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

@Benizakura83:
Det är vibbar jag knappast får av AMD. Hade VEGA legat närmare Ti än 1080 hade de redan skrutit om det och faktiskt visa upp någonting. Men men, månaden är inte slut, det kanske visas något i PAX East eller något. Och med lansering någon gång i Sommar finns det tid kvar med hype men det som har hänt hittills inger mig icke hopp om VEGA ~ 1080Ti.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av scara:

@Benizakura83:
Det är vibbar jag knappast får av AMD. Hade VEGA legat närmare Ti än 1080 hade de redan skrutit om det och faktiskt visa upp någonting. Men men, månaden är inte slut, det kanske visas något i PAX East eller något. Och med lansering någon gång i Sommar finns det tid kvar med hype men det som har hänt hittills inger mig icke hopp om VEGA ~ 1080Ti.

Varför skall de visa upp en massa nytt nu? Ryzen släpps snart, det räcker, hypetåget har redan slagit ljudvallen och accellerar för fullt.
Q2 kommer att handla mycket om Vega men vi är inte där än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja så är det väl tyvärr alltid med ny teknik.
Sedan har 1080TI lanseringen varit känd ganska länge så det krävs ju ganska dåligt med intelligens för att misstänka att något liknande inte skulle hända.

Definitivt, men det brukar ju inte vara en så pass sträng prissänkning.

Permalänk
Medlem

Ni kan få citera mig sen, men är 99% säker på att top vega kortet kommer prestera strax under 1080.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Detta är så sjukt frustrerande, jag vill verkligen köpa ny dator innan Mass Effect: Andromeda lanseras men med lanseringen av både Ryzen och 1080Ti verkar det bli väldigt tight!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför skall de visa upp en massa nytt nu? Ryzen släpps snart, det räcker, hypetåget har redan slagit ljudvallen och accellerar för fullt.
Q2 kommer att handla mycket om Vega men vi är inte där än.

Men den som köper en ny fet dator kommer antagligen att vilja ha ett nytt fett grafikkort, så för AMDs del är det olyckligt att Vega dröjer.

Skrivet av Kilroy:

Detta är så sjukt frustrerande, jag vill verkligen köpa ny dator innan Mass Effect: Andromeda lanseras men med lanseringen av både Ryzen och 1080Ti verkar det bli väldigt tight!

Sitter du på en väldigt gammal dator nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tänker särskilt på alla de stackare som köpte 8800 Ultra för samma pris som GTX 1080 Ti.

Mina tankar går särskilt till de som köpte dubbla Voodoo 2 för samma pris som ett GTX 1080 Ti. Om de bara hade väntat 20 år kunde de ha sluppit böket med SLI och fått 100 ggr högre prestanda på köpet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: Argument och argument, det är ju vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men den som köper en ny fet dator kommer antagligen att vilja ha ett nytt fett grafikkort, så för AMDs del är det olyckligt att Vega dröjer.
Sitter du på en väldigt gammal dator nu?

Min i7-860 börjar kännas rätt seg men jag har ett GTX 1060 jag köpte i höstas så den borde klara det, men frågan är hur CPU-intensivt spelet faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Och jag som skickade in mitt 980ti på garanti för 4veckor sen och fick ett 1080 som ersättning och nu kommer 1080ti. Lite surt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Detta är så sjukt frustrerande, jag vill verkligen köpa ny dator innan Mass Effect: Andromeda lanseras men med lanseringen av både Ryzen och 1080Ti verkar det bli väldigt tight!

Ryzen kommer imorgon och 1080ti nästa vecka. ME:A släpps 21/3. Du hinner

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ryzen kommer imorgon och 1080ti nästa vecka. ME:A släpps 21/3. Du hinner

Det ska finnas i lager också, och jag vill ha 1080Ti med custom-kylare, inte standardvarianten.
Och jag kommer köpa ifrån Inet med montering vilket kan ta upp till 10 dagar extra.
(Jag har byggt ihop nog med datorer i mina dar, nu är det bara så jävla skönt att allt funkar på en gång + extra garanti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Min i7-860 börjar kännas rätt seg men jag har ett GTX 1060 jag köpte i höstas så den borde klara det, men frågan är hur CPU-intensivt spelet faktiskt är.

Du har ju ändå 4c/8t och hamnar ungefär som Pentium G4560 (2c/4t) i diverse benchmarks, så det hänger nog delvis på hur optimerat spelet är för att dra nytta av fler trådar skulle jag tro. Singeltrådat är G4560 typ 65% snabbare än i7-860.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har antagligen 12 GB, men den kan inte använda mer än 11, på samma sätt som att GTX970 inte kan använda mer än 3.5.
Nvidia har lärt av misstaget och specar ärligt den här gången.

Jo, det verkar så, de var väl rädda för fler domstolsbesök annars

970 ska dock ha fått problem i en del spel, innan detta har optimerats bort, så man har lite tvivel på det. Visst det går att rätta till, men med Nvidias senaste hopkok av problematiska drivare under rätt många omgångar så vill man ju inte vara beroende på att de måste optimera det.

Dock är ju 11GB mer än nog med VRAM, och har de bara låst det så inte man har 11+1GB långsamt som kräver special-kod, så är det ju inga problem.

Skrivet av dblade:

Det är knappast heller minnesbandbredden som sätter begränsningarna på ett 1080ti då det är 50% upp från 1080.

Visst.. HBM2 hade varit "roligare", men det var väl redan skrivit i sten att de inte kan göra HBM2 när de har GDDR5X i Titan kortet. Men frågan man mer borde ställa sig är... kommer jag få ett billigare kort pga de har "billigare" GDDR5X?, och när vi tittar på 1080s prisändring, så är nog svaret.. nej. Enda som sänker det är konkurrens.

Det var en satans sänkning på 1080 de gjorde... det är ju ffs hela vinstmarginalen och mer för ÅF de sänkt med, säger en hel del i hur överprisat 1080 egentligen varit pga du inte haft något annat alt. Så om folk påstår att HBM2 är dyrt kan man ställa sig frågan... kostar det $200 per kort? För om Nvidia har råd att sänka så mycket, så fanns där gott om kvar i budgeten för HBM2 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför skall de visa upp en massa nytt nu? Ryzen släpps snart, det räcker, hypetåget har redan slagit ljudvallen och accellerar för fullt.
Q2 kommer att handla mycket om Vega men vi är inte där än.

Att Ryzen släpps snart är i sig en väldigt bra anledning att visa upp mer. "Massa mer" är onödigt men säger man bokstavligen att man ska avslöja mer om VEGA som han sa men sedan inte gör det blir man orolig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det var en satans sänkning på 1080 de gjorde... det är ju ffs hela vinstmarginalen och mer för ÅF de sänkt med, säger en hel del i hur överprisat 1080 egentligen varit pga du inte haft något annat alt.

Nu är vi där igen.

Priserna till kund styrs av en massa andra faktorer, och korten är givetvis långt billigare för ÅF än MSRP gånger godtyckligt dollarpris i SEK. Här i Sverige har vi en ganska kapitalstark kundkrets och en större andel entusiaster än många andra länder, så eventuella ockerpriser får vi nog skylla på distributörerna snarare än Nvidia.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lord_Moridin:

Det var det första jag tänkte på, när jag såg dom där värdena. Man undrar ifall det har 10 + 1 GB minne.

GPUer har inte en X bitars minnesbuss, de har X/32 stycken minnesbussar med 32-bitars bredd. I fallet Nvidia, specifikt Kepler och senare är även en X/32-del av ROP och L2$-kapaciteten hårt knuten till varje minneskanal.

GPUn sprider sedan ut alla minnesanrop över tillgängliga minneskanaler. Specifikt för Nvidias nuvarande design är VRAM uppdelat i 1 kB chunk, så något som är 4 kB stort och som ligger på rad i VRAM nås via 4-5 minneskanaler (4 st om data startar på en adress jämnt delbar med 1024, annars 5 st).

Så att stänga av en minneskanal är absolut ingen raketforskning, det är inte heller vad man gjorde i 970.

970 hade 8 minneskanaler mot VRAM och var därför utrustad med 4 GB RAM (och är fullt möjligt att utnyttja hela VRAM-bandbredden, men för att nå dit måste man dra exakt 7/8 från 3,5 GB poolen och 1/8 från 0,5 GB poolen).

1080 Ti har "endast" 11 minneskanaler, så rent fysiskt finns bara 11 GB VRAM.

Skrivet av Kablash:

Pungspark för de som köpt 1080 de senaste månaderna. Samma pris, 35% prestanda. På bara några månader.

Nvidia sätter högt initialt pris, reaktion: "priset är för högt, det suger!!!"
Nvidia sänker priset: "hur kan ni sänka så mycket, känns som en pungspark!!!"

Damned if you do damned if you don't...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har alltid tänkt att uppgradera från mitt gamla 780Ti till 1080Ti. Men sen kapsejsade 780Ti:n i januari, och köpte ett 1070. Har inte ens packat upp det, tänkte vänta och se hur brutalt 1080Ti skulle kosta och med facit i hand känns en uppgradering inte alls så fel! Får väl förvänta sig något mellan 8-9000 kr för partnermodeller dock.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2