Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yaana:

Blev betydligt jämnare i 4K.* Såg denna nyss:

https://youtu.be/9wJQEHNYE7M

Edit: *vissa spel.

Det är dumt att testa hårdvaran med de inställningar som man kommer använda i programmen, smartare är att köra inställningar som man aldrig använder. Efter några år så har man bytt ut både Ryzen och grafikkortet och kör nyare mjukvara.
Jag skulle för övrigt se mer blanda tester som när folk använder olika tjänster samtidigt som de brukar göra, där detta såklart är olika för alla.

Mitt tycke om Ryzen är att den för de flesta som kör vettig upplösning (minst fulld) är att den duger och skillnaden är marginell. Däremot är 1700 Ryzen en riktig killer i förhållande till sitt pris för de som belastar sin dator med olika roliga saker. Nu är det bara en bråkdel som belastar sin dator med något vettigt, så det blir intressant och se hur försäljningen går.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Mjo, tack ändå. Tänkte det kunde vara intressant ändå eftersom det finns de aom kör i 4K och att Ryzen snabbt inte blev någon "processor för spel".

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag kör spelen i 4K men ändå, i de flesta 1080p tester jag läst är det ingen skillnad mot min I7 3770k. Men nu spelar man inte bara. Funderar ändå på att avboka. Har nog inte hänt så mycket med utvecklingen senaste 5 åren.

PS - undra om beställningar på KabyLake tog lite far igen bland spelentuasterna?
I pris 1800X mot en 7700K skiljer det 8 788 vs 6 538 = ca 2 250 kr med likvärdiga minnen och moderkort. Men något säger mig att i långa loppet lönar sig 1800X mot 7700K.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Ratatosk

I AMA-tråden bekräftar AMD att Ryzen har stöd för ECC, men att de inte validerat det mot workstations etc ännu. Det är upp till moderkortstillverkarna att välja om de vill implementera stöd för tekniken.

Och på tal om tidiga förutsägelser så var det ingen högoddsare att Intel fortfarande skulle leda i singeltråd (genom 7700k) och i multitråd (genom 2c/4t extra på 6900k), men på alla kombinationer mellan däremellan blev det roligt:)

Jo, det lutar väl åt en 6900k för egen del. Ändå.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jo, det lutar väl åt en 6900k för egen del. Ändå.

Ska du köpa en 6900k menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Ska du köpa en 6900k menar du?

Jo, så blir det nog.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland:
Vad kör du för laster så att du tjänar på en 6900k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Dockland:
Vad kör du för laster så att du tjänar på en 6900k?

Komplierar en hel del

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Är besviken på att 1700 är bättre än 1800x för 2 tusen spänn mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Läste just detta på facebook, ska bli intressant att se

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är verkligen IPC på Haswell/Broadwell nivå?

Med tanke på hur en modern high-end x86 är konstruerad får man nog dela in IPC i tre klasser

1. skalära heltal

2. skalära flyttal

3. vektoriserade heltal/flyttal

Av dessa är det endast 2. där IPC matchar Haswell/Broadwell. Rent teoretiskt har också Zen klart högre kapacitet här, så rätt väntat att detta skulle vara den starkaste punkten. Zen kan köra upp till två skalära flyttalsadditioner OCH två flyttalsmultiplikationer per cykel.

Haswell/Brodwell kan maximalt köra två skalära flyttalsoperationer per cykel, varav max en kan vara en addition. Skylake förbättrar detta till två skalära flyttalsoperationer per cykel och det kan vara vilken kombination av addition/multiplikation som helst.

Att Zen skulle ligga efter i 3. har varit självklart sedan i höstas, teoretiskt har Haswell och senare dubbla kapacitet per cykel (32 SP / 16 DP per cykel mot 16 SP / 8 DP för Zen). Skylake kan nå över 90 % av detta teoretiska max i verkliga applikationer.

Det stora frågetecknet just nu är exakt hur bra/dåligt 1. är då det är den överlägset viktigaste parametern i praktiken. Det både för desktop och framförallt för servers. T.ex. så är all kod som kör i OS-kärnor uteslutande 1., är inte tillåtet att köra flyttal eller SSE/AVX-kod i Window, Linux eller OSX kärnorna.

Givet den analys du framhåller, så måste svaret på din fråga bli: Hur långt är ett snöre?

Det beror uppenbarligen på hur man definierar IPC. Givet att Zen enligt 1 av de tre olika definitionerna du ger ÄR lika snabb enligt dig, så måste svaret bli: Ja, i vissa laster. ­uarch är olika mellan Core och Ryzen, så det är bara att vänta att de har olika styrkor. Ingen av dem är bäst på allt.

Skall vi börja titta på någon form av mix mellan de olika typerna av laster för att avgöra vilka som är viktigast... Så länge vi inte får ett tvärsnitt över ett statistiskt urval av användare på x86-plattformen (i världen) kommer vi nog ha svårt att enas om en viktning som alla är överens om och som inte bygger på godtycke:)

Jag är ledsen, jag kan inte ge ett mer insatt svar än så. Jag är inte tillräckligt inläst för att kunna diskutera hur uarch är uppbyggd och fördelar/nackdelar jämtemot Core.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jocke86:

Intressant. Vilka benchmarks mäter punkt 1?

Det är problemet: Spel, Java VM, C# VM, databaser, din webbläsare, spotify, VirtualBox/VmWare/KVM, m.m. är alla saker som beror av punkt 1. Faktum är att allt som använder din OS-kärna, vilket är all form av I/O, alla drivers etc beror av 1.

Men på desktop finns väldigt få benchmarks som testar detta. För servers kommer det i princip vara det enda som testas, så vi kommer få svar på denna under Q2 då Naple släpps.

SUN designade faktiskt två server-CPUer som knappt hade en FPU (var en FPU per åtta kärnor) och i inbyggda system (som är en form av servers) är det inte alls ovanligt att man skippar FPU för att spara transistorer, det är ofta inget problem då man nästan aldrig använder flyttal.

Tack vare sina åtta kärnor presterar ju ändå Ryzen riktigt bra även i heltal jämfört med t.ex. i7-7700K i vissa applikationer. Men till skillnad från saker som ligger i 2. och 3. tenderar de saker som ligger i 1. inte vara embarrassingly parallel (d.v.s det skalar inte perfekt med CPU-kärnor). Och till skillnad från 2./3. där prestanda ofta är begränsat av ALU-kapacitet så beror 1. mer av saker som cache-design, branch-predictors och liknande.

För saker som inte är "embarrassingly parallel" (vilket i ärlighetens namn är en extrem majoritet av alla program) är fler kärnor bara en fördel om det inte innebär mer än kanske 10-15 % lägre enkeltrådprestand.

Här är spel åter igen ett bra exempel, är uppenbart att både Witcher 3 och BF1 kan dra viss nytta av ändå upp till 10 kärnor men ändå presterar i7-7700K i praktiken bättre då den helt enkelt är för långt före de andra i prestanda per kärna. När man inte har perfekt skalning med kärnor dikterar Amdahls lag att det blir allt mer dimishing returns på att öka antal CPU-kärnor.

Nu har alla olika behov, finns absolut fall där Ryzen är helt rätt val. Har själv aldrig riktigt sett poängen med E-serien (ser däremot poängen med Xeon E5, för mig är E-serien bara en kapad version av E5 där man kapat kritiska finesser). Råder inget tvivel om att Ryzen är ett bättre val än E-serien idag för de som faktiskt hade nytta av E-serien tidigare.

Tror inte speciellt mycket ändras med Skylake-X. Den kommer säkert bli nya desktop benchmark-kungen, men rätt säker att den kommer kosta väsentligt mer än Ryzen. D.v.s. rätt stort frågetecken kring vem köparen av Skylake-X är. Nästa intressanta CPU-släpp är Coffee-Lake, första 6-kärniga "vanliga" i7. Lyckas man klocka den i närheten av i7-7700K (vilket inte alls känns orimligt) är det nya desktop-kungen.

Det sagt, lär nog ändå köpa Ryzen. Jobbar väldigt mycket med utveckling parallella program, bl.a. av design av synkroniseringsmetoder för multitrådade program. Framgång där bygger på att man känner till alla quirks i olika CPUers cache-system. I detta jobb är mottot: "cache is king" och då Ryzens cache skiljer sig från de flesta andra vill jag ha tillgång till en sådan CPU för att kunna testa algoritmer.

Lär bli en R7 1700 som kommer köra Ubuntu Server (har ju redan allt från Xeon E5 till octa-core big.LITTLE ARMs just för detta arbete).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gruarn:

Givet den analys du framhåller, så måste svaret på din fråga bli: Hur långt är ett snöre?

Det beror uppenbarligen på hur man definierar IPC. Givet att Zen enligt 1 av de tre olika definitionerna du ger ÄR lika snabb enligt dig, så måste svaret bli: Ja, i vissa laster. ­uarch är olika mellan Core och Ryzen, så det är bara att vänta att de har olika styrkor. Ingen av dem är bäst på allt.

Skall vi börja titta på någon form av mix mellan de olika typerna av laster för att avgöra vilka som är viktigast... Så länge vi inte får ett tvärsnitt över ett statistiskt urval av användare på x86-plattformen (i världen) kommer vi nog ha svårt att enas om en viktning som alla är överens om och som inte bygger på godtycke:)

Jag är ledsen, jag kan inte ge ett mer insatt svar än så. Jag är inte tillräckligt inläst för att kunna diskutera hur uarch är uppbyggd och fördelar/nackdelar jämtemot Core.

Titta hur Ryzen är uppdelad: den har en separat heltals del, fall 1., och en flyttals/vektor-del, fall 2. & 3.

Titta hur Core är uppbyggd, den har i.o.f.s. en central schemaläggare, men bakom de fyra exekveringsportarna som hanterar beräkning finns i praktiken tre separata ALU-pipelines. En för skalära heltal, en för skalära flyttal och en för vektoriserade heltal/flyttal.

Moderna ARM:arn har samma uppdelning. Så finns CPUer som kan vara väldigt mycket starkare på en punkt, t.ex. så kan Apples ARM i vissa lägen matcha Skylake i skalära heltal men den kan inte alls hänga med i vektoriserade heltal/flyttal eller sådant om är väldigt minnesintensivt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Fakkahe: Att säga något annat är ekonomiskt självmord dock.

Joker som hade lite mer positiva resultat än alla andra har publicerat själva benchmarksen.
https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

@Dockland:

Vilka Benchmarks är det som visar kompileringskapacitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Komplierar en hel del

Nu antar jag att du kompilerar en del i linux med tanke på din tux avatar och enligt phoronix tester så verkar Ryzen 1800X fungera rätt bra till kompilering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Dockland:

Vilka Benchmarks är det som visar kompileringskapacitet?

Phoronix läste jag. Ryzen 85 sekunder,
6900k 54 sekunder för att kompilera 4.9 kerneln. Blev förvånad att skillnaden var så majestätisk. (69 sekunder på min gamla 4790k)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Fakkahe: Att säga något annat är ekonomiskt självmord dock.

Joker som hade lite mer positiva resultat än alla andra har publicerat själva benchmarksen.
https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4&feature=youtu.be

som sagt, 1080p samma spel fps.
köper ju hellre en Ryzen än en 7700k som är begränsad i allt annat

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Phoronix läste jag. Ryzen 85 sekunder,
6900k 54 sekunder för att kompilera 4.9 kerneln. Blev förvånad att skillnaden var så majestätisk. (69 sekunder på min gamla 4790k)

Är det med samma test?
Enligt den senaste artikeln så kompilerar Ryzen 1800x linux 4.9 på 80,91 sekunder medans en i7-4790k kompilerar testet på 124,93 sekunder.
http://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ryzen-7-1800X-...
I det tidigare testet kompilerar Ryzen 1800x linux 4.9 på 81,65 medan i7-4790k kompilerar testet på 119,07
Hittar inga siffror på 6900k men 6800k kompilerar på 95,41 sekunder.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-1800...

Permalänk
Medlem

Undrar ifall någon provat hur stor skillnad SMT gör på överklockning av ryzen, vet att det kan göra en del på äldre i7or speciellt sänker det värmeutveckling ganska mycket, då Ryzen springer in i värmevägg och därigenom drar än mer effekt vid OC så borde avstängd SMT hjälpa rätt bra.
Känns som att SMT i dagsläget på ryzen endast kommer till någon direkt nytta i content creation och det är ingen nyhet direkt som vi diskuterat tidigare i tråden men åtta riktiga kärnor finns det rätt gott om bruk för i spel kontra att kasta bort effekt och OC marginal på SMT som faktiskt verkar ställa till det mer än vad det gör nytta i spel just nu

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det med samma test?
Enligt den senaste artikeln så kompilerar Ryzen 1800x linux 4.9 på 80,91 sekunder medans en i7-4790k kompilerar testet på 124,93 sekunder.
http://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ryzen-7-1800X-...
I det tidigare testet kompilerar Ryzen 1800x linux 4.9 på 81,65 medan i7-4790k kompilerar testet på 119,07
Hittar inga siffror på 6900k men 6800k kompilerar på 95,41 sekunder.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-1800...

Sök på 6900k

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Flopper: Grejen är att han är själv med dom resultaten för närvarande, visar det sig att det är sådär det ska ut blir det nog ett köp.

Permalänk
Medlem

Ryzen imponerar stort. Verkar som att många applikationer mäter latens på RAM/cache fel, dock så är det bekräftat att det kommer fler bios och drivers som ska förbättra både kompatibilitet och prestanda. Inte minst om det kommer en patch som löser problem med core parking, Zen's SMT implementation samt korrekt stöd för strömsparfunktionerna i OS. Många spel behöver optimeras för Ryzen också och redan nu finns det inget spel som den inte fixar galant.

En Ryzen 7 1700 med lite överklockning är nästan en stöld av en deal, och man slipper byta moderkort när Zen+ är redo med förmodligen stora förbättringar som Mike Clark gått ut med.

Zen skulle egentligen behövt lite mer tid på sig då man uppnått det man gjort på väldigt kort tid.

Spelprestanda här mot en 7700K i 5GHz visar att det finns kraft så det räcker, och ofantligt mycket mer prestanda i fletrådat:

Blir nog att plocka en 1800X och en eller 2 1700 för att se vilken som klockar bäst. Överklockningspotentialen var under förväntan och tillverkningsprocessen behöver verkligen mogna här, vilket den sannolikt gör med tanke på hur kort tid det gått sedan QS/FS chipen började produceras.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Flera recensioner vittnar om att 1700 skulle vara signifikant svalare än sina storasystrar vid oc på alla kärnor. Hur i hela friden kan det komma sig. Det låter helt bakvänt. Någon som har några teorier om varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sök på 6900k

Jag gjorde en sökning efter 6900k på http://openbenchmarking.org och där fann jag inget test där linux 4.9 kompileras.
Samtliga test utom ett är äldre än linux 4.9 så dessa sorterade jag bort och kvar blir då ett test med kompileringstiden 54,70 sekunder problemet är bara att där kompileras fel kernel version.
I det testet så kompileras 3.18-rc6 istället för linux 4.9 och då är det inte konstigt att 6900k som kompilerar 3.18-rc6 gör det snabbare än Rysen 1800x som kompilerar linux 4.9
Det är rätt stor skillnad mellan dessa kernel releaser.
http://openbenchmarking.org/result/1612298-LI-6900K272315
Jag tror att du missförstått testresultaten då det inte visar samma test eller så missar jag något och önskar då en länk så jag kan uppdatera mig.
Du ser på länken för kernel testen vilken version som testats pts/build-linux-kernel-1.5.3 i det länkade testet och det betyder 3.18-rc6 vad jag kan utläsa.
http://openbenchmarking.org/test/pts/build-linux-kernel-1.5.3

Jag vill endast hjälpa till så du inte fattar ditt beslut på felaktiga grunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Flera recensioner vittnar om att 1700 skulle vara signifikant svalare än sina storasystrar vid oc på alla kärnor. Hur i hela friden kan det komma sig. Det låter helt bakvänt. Någon som har några teorier om varför?

AMD binnar "baklänges" dvs de CPU'er som drar minst ström får hamna i 1700 korgen där strömsnålhet är viktigt för att hålla TDP lågt?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ryzen imponerar stort. Verkar som att många applikationer mäter latens på RAM/cache fel, dock så är det bekräftat att det kommer fler bios och drivers som ska förbättra både kompatibilitet och prestanda. Inte minst om det kommer en patch som löser problem med core parking, Zen's SMT implementation samt korrekt stöd för strömsparfunktionerna i OS. Många spel behöver optimeras för Ryzen också och redan nu finns det inget spel som den inte fixar galant.

En Ryzen 7 1700 med lite överklockning är nästan en stöld av en deal, och man slipper byta moderkort när Zen+ är redo med förmodligen stora förbättringar som Mike Clark gått ut med.

Zen skulle egentligen behövt lite mer tid på sig då man uppnått det man gjort på väldigt kort tid.

Spelprestanda här mot en 7700K i 5GHz visar att det finns kraft så det räcker, och ofantligt mycket mer prestanda i fletrådat:

http://i.imgur.com/3xbHpTL.jpg

Blir nog att plocka en 1800X och en eller 2 1700 för att se vilken som klockar bäst. Överklockningspotentialen var under förväntan och tillverkningsprocessen behöver verkligen mogna här, vilket den sannolikt gör med tanke på hur kort tid det gått sedan QS/FS chipen började produceras.

1700 låter onekligen som en riktigt bra deal. Kommer nog att slå till. Vill bara ha lite fler vittnesmål om oc potential. Något som är underligt dock är att just den recensionen du pekar på där har fått mycket bättre resultat än övriga: kanske har man hittat rätt inställningar eller nått...

Permalänk
Medlem

@Enigma: Tills jag ser fler recensenter replikera jokers nummer är jag väldigt skeptisk.