Permalänk
Medlem

Normala temperaturer för min build

Hej!

I början av året byggde jag en dator med hjälp av många värdefulla råd från Sweclockers. Jag är verkligen supernöjd med hur allting funkar och har hittills (ta i trä) inte haft något som helst missöde med varken hårdvara eller mjukvara. Bygget har dock fått mig intresserad av temperaturer i lådan på ett sätt jag inte direkt varit förr. Jag skulle vara enormt tacksam om ni som är mer erfarna skulle kunna kolla på min build och ett par temperaturer och bedöma om de är normala eller om jag borde arbeta mer med att få ner dem.

Chassi = Phanteks Enthoo EVOLV ATX Glass (Silver/Transparent)
Moderkort = ASUS Z170-A
Processor = Intel i7-6700K @ 4.00 GHz
Kylare = Cryorig H7
Ram = Corsair Vengeance LPX DDR4 2x8 GB 3200 MHz
Grafikkort = ASUS GeForce 1060 6GB
Lagring #1 = Samsung SSD 750 EVO 500 GB
Lagring #2 = Seagate BarraCuda ST2000DM006 2TB 64MB
Nätagg = Corsair RM 650x 650W
Frontfläktar = 2x Corsair AF140 Quiet Edition
Bakfläkt = 1x Corsair AF140 Quiet Edition

GPU i idle är 35-38 grader
GPU i Overwatch med maxgrafik är 70-75 grader
CPU i idle är 30-34 grader på respektive kärna
CPU i Overwatch med maxgrafik peakar på 62-65 grader på respektive kärna

Inget överklockat!

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collieh:

Hej!

I början av året byggde jag en dator med hjälp av många värdefulla råd från Sweclockers. Jag är verkligen supernöjd med hur allting funkar och har hittills (ta i trä) inte haft något som helst missöde med varken hårdvara eller mjukvara. Bygget har dock fått mig intresserad av temperaturer i lådan på ett sätt jag inte direkt varit förr. Jag skulle vara enormt tacksam om ni som är mer erfarna skulle kunna kolla på min build och ett par temperaturer och bedöma om de är normala eller om jag borde arbeta mer med att få ner dem.

Chassi = Phanteks Enthoo EVOLV ATX Glass (Silver/Transparent)
Moderkort = ASUS Z170-A
Processor = Intel i7-6700K @ 4.00 GHz
Kylare = Cryorig H7
Ram = Corsair Vengeance LPX DDR4 2x8 GB 3200 MHz
Grafikkort = ASUS GeForce 1060 6GB
Lagring #1 = Samsung SSD 750 EVO 500 GB
Lagring #2 = Seagate BarraCuda ST2000DM006 2TB 64MB
Nätagg = Corsair RM 650x 650W
Frontfläktar = 2x Corsair AF140 Quiet Edition
Bakfläkt = 1x Corsair AF140 Quiet Edition

GPU i idle är 35-38 grader
GPU i Overwatch med maxgrafik är 70-75 grader
CPU i idle är 30-34 grader på respektive kärna
CPU i Overwatch med maxgrafik peakar på 62-65 grader på respektive kärna

Inget överklockat!

Stort tack på förhand!

Tempraturerna i sig är inte så konstiga, sålänge de inte överstiger 80 grader behöver du inte vara orolig.
Men några tips för att kunna få ner tempen lite till är:

Rensa datorn regelbundet från damm,
Dra kablar snyggt och prydligt så de inte bromsar upp luftflödet.
Kontrollera hur fläktarna blåser. Så de inte är monterade på ett sätt som istället ger motstånd i flödet,
Tänk på att tempraturen går upp, därför är de lämpligt att ha intag lågt ner, Själv har jag insug i fronten och sidan av chassit, utblås i toppen och bak.
Ställ inte datorn förnära andra värmekällor som element eller instängt så att den inte kan suga in ny fräsch luft.
Kontrollera hur fläktarna går, Kanske man ska vrida upp varven på de lite om de går.

Nya fläktar kan även göra underverk, Men dina bör ju inte vara så slitna ännu.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Inaktiv

Har ingen koll på hur bra eller dålig kylaren är, men temperaturerna verkar vara fullt normala iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Tempraturerna i sig är inte så konstiga, sålänge de inte överstiger 80 grader behöver du inte vara orolig.
Men några tips för att kunna få ner tempen lite till är:

Rensa datorn regelbundet från damm,
Dra kablar snyggt och prydligt så de inte bromsar upp luftflödet.
Kontrollera hur fläktarna blåser. Så de inte är monterade på ett sätt som istället ger motstånd i flödet,
Tänk på att tempraturen går upp, därför är de lämpligt att ha intag lågt ner, Själv har jag insug i fronten och sidan av chassit, utblås i toppen och bak.
Ställ inte datorn förnära andra värmekällor som element eller instängt så att den inte kan suga in ny fräsch luft.
Kontrollera hur fläktarna går, Kanske man ska vrida upp varven på de lite om de går.

Nya fläktar kan även göra underverk, Men dina bör ju inte vara så slitna ännu.

Stort tack för tipsen - de flesta av dem har jag redan följt i samband med bygget. Ordning och reda i chassit

Permalänk
Medlem

@Collieh:

Mycket "hype" om temps nu för tiden.. En normal Intel (någorlunda ny) klassas som optimalt under 90c enligt Intel själva.
Sen kommer både din GPU och CPU "bromsa" automatiskt om dom skulle nå temps som kan skada hårdvaran.

Så egentligen behöver du inte titta på tempsen alls såvida du inte får grova FPS drops vilket ofta tyder på att något av dom "bromsar/throttlar".

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället