Dator som håller i 4-5 år (12-16k i budget)

Permalänk
Medlem

Dator som håller i 4-5 år (12-16k i budget)

Hej!

Jag har inte alls bra koll på olika komponenter och vad som krävs för olika ändamål idag, så jag vänder mig till er. Idag så har jag enbart en laptop, men har bestämt mig att jag vill uppgradera till en stationär som jag har som bas. Som ska klara av allting och hålla år framöver/vara enkel att uppgradera. Jag har läst igenom säkert 10-15 trådar på forumet men lyckas inte hitta någonting som är direkt perfekt för mig, och har vissa osäkerheter som jag hoppas kan hanteras här.

Jag vill egentligen göra 3 saker på datorn,

1. Den ska hantera CPU-tung mjukvara (specifikt så är det en mjukvara jag använder som importerar stora mängder data för att sedan "översätta" den och presentera informationen på olika sätt). Mjukvaran är CPU-tung på min laptop, så det krävs kanske inte jättemycket för att det ska kunna hanteras stationärt.

2. Jag vill ha möjligheten att kunna streama spel utan svårigheter. Här har jag funderat på i5 och i7 - och jag har svårt att förstå skillnaden. När är i7 nödvändigt och när räcker det med i5? Håller i5 om 2-3 år+?

3. Jag vill att den ska vara kompatibel med två skärmar samtidigt (då är det grafikkortet det hänger på, eller?), specifikt denna variant som jag tittat på: https://www.komplett.se/product/853519/datorutrustning/kringu....

Uppskattar tips extremt mycket, el. t.o.m. ett färdigt inet-bygge jag kan se över.

Tack!

Permalänk
Medlem

Skulle följande möjligen vara ett vettigt alternativ (tagen från annan tråd):

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10202509/10k

Styrkor/brister?

Permalänk
Medlem

Skulle kikat på en Ryzen CPU då 16 trådar inte är fel vid hantering av mycket data/stream.

R7 1700 räcker nog och blir över. Orkar du vänta så är nog 1600X något för dig också. Kommer 11 april.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Typ något sånt här.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10270994/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@AMars: Den processorn är lite overkill för det grafikkortet, om du ska köra på den CPUn så bör du iaf matcha den med ett 1070 el. 1080 alternativt köra på i5 istället om du ska köpa ett 1060 annars så kommer GPUn flaska rejält.

EDIT: Dessutom så det osäkert om 8GB RAM räcker nu för tiden, är nog lite på gränsen. Om du vill framtidssäkra datorn så bör du definitivt satsa på 16GB istället.

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5, Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming, Samsung SSD EVO 850-Series 120GB, 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB, Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz Vengeance, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ser mycket intressant ut. Två frågor. Kan man komma undan med att byta ut 1080-varianten mot typ: https://www.inet.se/produkt/5402908/evga-geforce-gtx-1060-6gb...?

Nödvändigt att slänga i en billig fläkt också antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMars:

Tack för svar! Ser mycket intressant ut. Två frågor. Kan man komma undan med att byta ut 1080-varianten mot typ: https://www.inet.se/produkt/5402908/evga-geforce-gtx-1060-6gb...?

Nödvändigt att slänga i en billig fläkt också antar jag?

Typ något sånt här alltså: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10271318/123. Något som är uppenbart bristfälligt?

Edit: Fick höra nu att i7 egentligen är att föredra över den här varianten eftersom att den som rekommenderas här är ny och det innebär en del risker. Fick också höra att 1070/1080 resulterar i mycket bättre prestanda än 1060, så det känns väl som att mitt grafikkortsalternativ inte var så bra.

Permalänk
Medlem

Just nu så ser det ut såhär:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10271479/

Så då är det nog bara två frågetecken som gör mig osäker. Vågar man ta Ryzen över i7, samt är jag dumsnål om jag tar 1070 istället för 1080 som grafikkortsval? Eller är skillnaden marginell?

Permalänk
Medlem

Anyone? Har dessutom en till dum fråga. Behöver jag köpa till något för att kunna ansluta till trådlösa nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att ett prispåslag på 1000 kr för att byta ett 1070 mot ett 1080 är motiverat.

Vissa moderkort har inbyggt trådlöst med medföljande antenn. Vet inte hur bra de fungerar men duger säkert. Ska man köra mycket datatrafik är dock trådat nätverk att rekommendera.

Permalänk
Medlem

1000 spänn extra för 1080 är absolut värt nu sedan det prissänktes en 1000lapp, betydligt högre prestanda.

Sen kör du CPU-tunga applikationer skulle jag absolut köra en Ryzen 1700, 8 kärnor är alltid fler än 4, oavsett hyperthreading på intels i7.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Skulle du enbart spela och absolut inget annat så är i7 idag bäst prestanda men vi går sakta mot att flera kärnor är att föredra och om 5år kommer antagligen Ryzen 1700 stå sig minst lika bra som i7 7700k.

När du skriver att du ska köra cpu tunga applikationer och streama så är Ryzen rätt väg för dig även om det är en ny platform. Fördelen är också att moderkortet socket AM4 kommer leva till minst 2020 medans intels 1151 kommer snart dö. Med andra ord kan du köpa en ny cpu om 3-4år och sätta in i din Ryzen dator om så önskas medans du måste köpa nytt moderkort på intel.

Kikar du på tester på youtube med ryzen mot intel i7 så ska du kolla noga på cpu användningen. i7 får mest fps i spel MEN deras användning ligger på 90-95% medans ryzen ligger på ca 50-60%. Ryzen har alltså mera att ge om bara mjukvaran tar nytta av alla trådar medans intel redan idag börjar flaska.

https://youtu.be/ylvdSnEbL50?t=787

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMars:

Anyone? Har dessutom en till dum fråga. Behöver jag köpa till något för att kunna ansluta till trådlösa nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du kommer behöva montera ett nätverkskort för det då moderkortet du har valt inte har inbyggt nätverkskort för trådlöst.
Jag rekommenderar dock att begrunda ditt val. Skulle du om några år bli trött på ditt trådlösa och dra en sladd istället kommer du dra en lättnads suck och känna dig extremt efterklok

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att köpa allt från inet i och med att de inte har får ryzen 1700 i lager förrän om tjugo dagar och deras priser är mycket högre jämfört med om du shoppade runt lite på prisjakt

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Om du inte har specifika krav på att klara fler än två grafikkort eller andra expansionskort (RAID-kort, extra NICs, etc.) så skulle jag rekommendera att du går ner till mATX istället för ATX på chassi och moderkortsstorlek. Du kan få en mycket mindre dator med precis samma prestanda

Permalänk
Medlem

@AMars:

du skriver att du gör CPU tunga uppgifter med mycket data
där springer Ryzen åttor kring intels I7 så att välja Ryzen R7 över intel Core I7 för datahantering och streaming är absolut inte dumt utan snarare helt rätt

för ENBART spel är Core i7 ett bättre val (idag, ryzen lär springa om över tid) för allt annat är Ryzen mycket bättre.

Jag tycker också att du bör satsa på 1080 över 1070 när prispåslaget numera bara är ca 1000kr även om det idag är "overkill" så kommer det kunna hänga med längre.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar, uppskattas verkligen. Needless to say så är jag såld på både Ryzen och 1080. Nu har jag slängt ihop följande config:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10273124/

Tankar? Good to go?

Skrivet av bsk!:

Skulle inte rekommendera att köpa allt från inet i och med att de inte har får ryzen 1700 i lager förrän om tjugo dagar och deras priser är mycket högre jämfört med om du shoppade runt lite på prisjakt

Låter ju naturligtvis rimligt. Problemet är att jag aldrig byggt en dator själv, och jag skulle gissningsvis ha stora svårigheter med själva monteringen/installationen. Uteslutet då antar jag? Bara inet för mig?

Skrivet av SeeKer3Million:

Om du inte har specifika krav på att klara fler än två grafikkort eller andra expansionskort (RAID-kort, extra NICs, etc.) så skulle jag rekommendera att du går ner till mATX istället för ATX på chassi och moderkortsstorlek. Du kan få en mycket mindre dator med precis samma prestanda

Har gjort detta nu. Moderkortet var redan mATX-anpassat, så har uppdaterat chassit nu. Någon som har några invändningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMars:

Edit: Fick höra nu att i7 egentligen är att föredra över den här varianten eftersom att den som rekommenderas här är ny och det innebär en del risker.

Vadå för risk? Det finns i princip inga fördelar med att välja 7700k mot en Ryzen mer än i mycket extrema fall, exempelvis att du är riktigt kräsen i spel och fokuserar på gamla spel. Nyare spel kommer gå bättre på ryzen

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att läsa på om överklockning. Om du tar dig tid så kan du skrämma upp din 1700 i samma hastighet som en 1800x, dvs samma prestanda som en processor för 6k! Youtuba ryzen-overclocking så finns det många guider

Permalänk
Medlem

Byt ut chassit du valt till detta istället https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min...
Byggde min dator med Define mini som du valt 2012 och det är rätt utdaterat nu.
Uppgraderade till Define Mini C häromveckan och är supernöjd!

Permalänk
Medlem

Även Webhallen har en monteringstjänst.

F.ö. är Ryzen 1700 riktigt schysst om du ska överklocka. Om inte kan 1600x vara något att kika på.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Byt ut chassit du valt till detta istället https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min...
Byggde min dator med Define mini som du valt 2012 och det är rätt utdaterat nu.
Uppgraderade till Define Mini C häromveckan och är supernöjd!

Done. Tack.

Ingen som ser något uppenbart dåligt med min nuvarande config i övrigt?

Skrivet av MakeCoke:

Även Webhallen har en monteringstjänst.

F.ö. är Ryzen 1700 riktigt schysst om du ska överklocka. Om inte kan 1600x vara något att kika på.

Intressant! Ska ta en titt där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Även Webhallen har en monteringstjänst.

F.ö. är Ryzen 1700 riktigt schysst om du ska överklocka. Om inte kan 1600x vara något att kika på.

Tycker 1600 verkar mer intressant än 1600x pga 30W lägre TDP.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Finns ytterst få anledningar att välja Intel i dagsläget, inga när det du ska använda din CPU till tycks vara väldigt CPU-beroende. Något som talar lite emot Ryzen just nu för stunden är att moderkorten knappt hittat ut och vissa modeller har, eller iallafall hade, lite buggig UEFI.

Men om du tänkt handla allt från Inet trots att CPU'n kommer ta ett tag att få hem så kommer dessa problem troligen lösts när de väl hittar in.

Jag sitter själv på en 6700K på det system jag skriver på just nu och den kommer ersättas med en Ryzen 1700 nästa vecka om jag får tag i alla komponenter. Kommer troligen behöva beställa några komponenter redan denna vecka då jag oroar mig lite över att de kan hinna ta slut vid löning.

Det handlar ändå om en del pengar och många år du förväntar dig att använda systemet. Allt utom grafikkortet lär åldras bra och ett Ryzen-baserat system har fördelen med många kärnor och trådar. Se bara hur bra i7'or från Intel hållit under åren medans i5'orna tappar ganska fort. Jag satt själv utan problem med ett gammal 2700K-baserat system tills i november då plattformen blev så pass instabil att jag var tvungen att byta.
Kan vara värt att köra på ett 1070 istället och spara pengarna inför ett nytt grafikkort om 2-3 år. Jag har inte kollat hur 1070 och 1080 står sig mellan varandra men känns som det kan vara ett ställe att spara in lite, vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Skulle du enbart spela och absolut inget annat så är i7 idag bäst prestanda men vi går sakta mot att flera kärnor är att föredra och om 5år kommer antagligen Ryzen 1700 stå sig minst lika bra som i7 7700k.

När du skriver att du ska köra cpu tunga applikationer och streama så är Ryzen rätt väg för dig även om det är en ny platform. Fördelen är också att moderkortet socket AM4 kommer leva till minst 2020 medans intels 1151 kommer snart dö. Med andra ord kan du köpa en ny cpu om 3-4år och sätta in i din Ryzen dator om så önskas medans du måste köpa nytt moderkort på intel.

Kikar du på tester på youtube med ryzen mot intel i7 så ska du kolla noga på cpu användningen. i7 får mest fps i spel MEN deras användning ligger på 90-95% medans ryzen ligger på ca 50-60%. Ryzen har alltså mera att ge om bara mjukvaran tar nytta av alla trådar medans intel redan idag börjar flaska.

https://youtu.be/ylvdSnEbL50?t=787

När jag kör Ghost Recon Wildlands benchmark med min I7 4770k @ 4.6ghz och 1080 Ti så ligger GPU på 98% medan CPU aldrig går över 70%.. skulle bli förvånad om I7 7700k skulle ha sämre prestanda än min gamle harv

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Webhallen var ett riktigt bra tips. Ryzen 1700 i lager och monteringsalternativ fanns. Det ser ut såhär nu:

Tänkte lägga in beställningen ~imorgon. Ingen som tänker stoppa mig? Det enda som saknas nu är ett OS, men det får bli det jag lägger till sist av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMars:

Webhallen var ett riktigt bra tips. Ryzen 1700 i lager och monteringsalternativ fanns. Det ser ut såhär nu:

http://i.imgur.com/07kj3Pt.jpg

Tänkte lägga in beställningen ~imorgon. Ingen som tänker stoppa mig? Det enda som saknas nu är ett OS, men det får bli det jag lägger till sist av allt.

Ser fint ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMars:

Webhallen var ett riktigt bra tips. Ryzen 1700 i lager och monteringsalternativ fanns. Det ser ut såhär nu:

http://i.imgur.com/07kj3Pt.jpg

Tänkte lägga in beställningen ~imorgon. Ingen som tänker stoppa mig? Det enda som saknas nu är ett OS, men det får bli det jag lägger till sist av allt.

Kommer inte funka då chassi inte stödjer ATX moderkort. Måste byta till större låda eller mindre moderkort!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kommer inte funka då chassi inte stödjer ATX moderkort. Måste byta till större låda eller mindre moderkort!

Haha tack, otroligt att jag missade det. Jag tog moderkortet direkt från min inet-kundvagn, och jag var övertygad om att det var mATX-anpassat. Aja, får se över detta efter jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kommer inte funka då chassi inte stödjer ATX moderkort. Måste byta till större låda eller mindre moderkort!

Han har ju valt ett mAtx moderkort?