Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Fan vad träligt, jag har extremt fall av desync (kan ej spela på tven pga vänster joycon).

Så gamestop har sagt att jag ska komma in imorgon så får jag en helt ny konsol, vilket innebär att mina 20timmar+ är borta i Zelda

Jävla skit Nintendo som varken har molnlagring eller möjlighet att ha sina saves på minneskort..

Jo, de borde ju helt klart ha någon form av molnlagring tycker man. På den punkten (och några andra) så känns de som lite grand omoderna ibland, och lite efter sin tid (men på vissa innovativa områden så är först eller helt själva med vissa saker).

Tycker också de borde göra som Sony och Microsoft; att om man köper elektronisk licens via eshop så kan de fungera (potentiellt för de speltillverkare som stödjer det, även om inte Nintendos egna spel) på både tex. PC och Switch. Men framför allt även emellan deras olika egna Nintendoenheter; som tex. de som har köpt Zelda och vill spela både på Wii U hemma och sin Switch på resa.

Nättjänsterna kan definitivt blir klart bättre. Där är de lite "gammaldags" tycker jag.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jo, de borde ju helt klart ha någon form av molnlagring tycker man. På den punkten (och några andra) så känns de som lite grand omoderna ibland, och lite efter sin tid (men på vissa innovativa områden så är först eller helt själva med vissa saker).

Tycker också de borde göra som Sony och Microsoft; att om man köper elektronisk licens via eshop så kan de fungera (potentiellt för de speltillverkare som stödjer det, även om inte Nintendos egna spel) på både tex. PC och Switch. Men framför allt även emellan deras olika egna Nintendoenheter; som tex. de som har köpt Zelda och vill spela både på Wii U hemma och sin Switch på resa.

Nättjänsterna kan definitivt blir klart bättre. Där är de lite "gammaldags" tycker jag.

Lite? Att inte kunna föra över saves har jag aldrig varit med om. Sen att funktionen redan finns i både 3DS och Wii U stör mig enormt, kunde de inte bara lagt in den funktionen att flytta till SD kort direkt?

För det kommer nog så småningom som med allt annat, youtube netflix osv osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av perperub:

Någon som kan rekommendera en bra powerbank till Switchen?

Undrar också detta, nån som har switchen som har testat några som kan rekommendera?

Har bara läst att denna ska funka, men finns kanske någon som är billigare med samma funktion (bara inte lika stora)
https://www.anker.com/products/A1371012

Denna ska ladda ganska snabbt, samt att man får med de usb kablar man behöver.
Tror man får använda sin mobil-laddare + kabeln som är med för att ladda själva powerbanken sedan bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Bara Microsoft som är så generösa dock, och det först på senare tid och då är det båda på deras tjänster. Med Sony måste man oftast köpa dubbla utgåvor, möjligen att indie-titlar stödjer mer än en plattform. Större titlar? Händer typ aldrig. Sony lovade att de som köpte digital utgåva av The Last of Us till PS3 skulle få tillgång till PS4-utgåvan på samma konto men det backade de ifrån i slutändan.

Men vore bra om exempelvis VC-titlarna går att köra på de plattformar man har från Nintendo. Det bör ju tilläggas att Nintendo bytt typ av konto och hur dessa fungerar. Sedan är det en ny plattform där mycket inte riktigt är färdigt ännu, molnlagring är nog något vi lär få se framöver men också andra features.

Trist dock för personen ovan, borde räcka att få kontrollerna utbytta. Lär inte finnas något som gör att även Switchen måste bytas in då andra, förvisso hos andra återförsäljare, tydligen kunnat byta in kontrollerna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Lite? Att inte kunna föra över saves har jag aldrig varit med om. Sen att funktionen redan finns i både 3DS och Wii U stör mig enormt, kunde de inte bara lagt in den funktionen att flytta till SD kort direkt?

För det kommer nog så småningom som med allt annat, youtube netflix osv osv.

Ja, jag skulle tro att de så småningom faktiskt kommer med tex. molnlagring, flyttbara licenser, etc.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bara Microsoft som är så generösa dock, och det först på senare tid och då är det båda på deras tjänster. Med Sony måste man oftast köpa dubbla utgåvor, möjligen att indie-titlar stödjer mer än en plattform. Större titlar? Händer typ aldrig. Sony lovade att de som köpte digital utgåva av The Last of Us till PS3 skulle få tillgång till PS4-utgåvan på samma konto men det backade de ifrån i slutändan.

Ahh! Trodde faktiskt det var lite bättre på licenssidan hos Sony. Verkar ju inte alls så bra (som jag faktiskt trodde).

Skrivet av anon5930:

Men vore bra om exempelvis VC-titlarna går att köra på de plattformar man har från Nintendo. Det bör ju tilläggas att Nintendo bytt typ av konto och hur dessa fungerar. Sedan är det en ny plattform där mycket inte riktigt är färdigt ännu, molnlagring är nog något vi lär få se framöver men också andra features.

Japp. Först fanns "Nintendo Wi-Fi Connection" för bla. Wii som lades ner, och sedan kom Nintendo Network istället med Nintendo "Network ID" för bla. Wii U, som jag nu förstått ersatts av "Nintendo Account" för Switch.

Sedan tror jag precis som du, att detta med molnlagring, synkning av licenser, spelsaves, status, etc, troligen kommer med tiden.

Skrivet av anon5930:

Trist dock för personen ovan, borde räcka att få kontrollerna utbytta. Lär inte finnas något som gör att även Switchen måste bytas in då andra, förvisso hos andra återförsäljare, tydligen kunnat byta in kontrollerna bara.

Dåligt av GameStop! De borde absolut erbjudit att bara byta ut JoyConsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Undrar också detta, nån som har switchen som har testat några som kan rekommendera?

Har bara läst att denna ska funka, men finns kanske någon som är billigare med samma funktion (bara inte lika stora)
https://www.anker.com/products/A1371012

Denna ska ladda ganska snabbt, samt att man får med de usb kablar man behöver.
Tror man får använda sin mobil-laddare + kabeln som är med för att ladda själva powerbanken sedan bara.

Alla Powerbanks ska funka så vitt jag vet. Ta valfri..
Denna som jag fick för 65 kr laddar min Switch till 75%.
https://www.dustinhome.se/product/5010777978/pb-1040

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ahh! Trodde faktiskt det var lite bättre på licenssidan hos Sony. Verkar ju inte alls så bra (som jag faktiskt trodde).

Japp. Först fanns "Nintendo Wi-Fi Connection" för bla. Wii som lades ner, och sedan kom Nintendo Network istället med Nintendo "Network ID" för bla. Wii U, som jag nu förstått ersatts av "Nintendo Account" för Switch.

Sedan tror jag precis som du, att detta med molnlagring, synkning av licenser, spelsaves, status, etc, troligen kommer med tiden.

Är helt upp till återförsäljaren, ringde Bergsala och deras direktiv är att Joyconsen ska skickas in till dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

ringde Bergsala och deras direktiv är att Joyconsen ska skickas in till dom.

Ok. Låter vettigt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tror min Switch har dött, förmodligen i ett strömavbrott som var för 2 dagar sedan.

Skulle spela idag men fick ingen signal eller livstecken alls från plattan. När jag placerar Switchen i dockningsstationen blinkar den gröna lampan till en sekund, men slocknar därefter, fortfarande ingen signal. Har även provat koppla in nätadaptern direkt till plattan, men även efter 30 minuter så går det inte att framkalla några livstecken alls.

Riktigt stort sad-face för tillfället då jag har 3-dagars helg, och butiken jag köpte Switchen hos knappast har en utbytesenhet liggande. Ska testa hos en kompis imorgon också, annars får jag se vad butiken säger.

Edit; Verkar inte vara den enda som har liknande problem...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ok. Låter vettigt.

Var så ful nu så talade med Gamestop och ska lämna in mina joy-con bara, så köpte ett per nya på Netonnet som jag kör öppetköp på när mina kommer tillbaka. Så får prova ett par gråa i några veckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

The Binding of Isaac kommer ut i fysisk kopia i EU!

https://twitter.com/tyronerodriguez/status/842242404434481152

Skickades från m.sweclockers.com

YES! Tack för informationen!

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Casgar:

Tror min Switch har dött, förmodligen i ett strömavbrott som var för 2 dagar sedan.

Skulle spela idag men fick ingen signal eller livstecken alls från plattan. När jag placerar Switchen i dockningsstationen blinkar den gröna lampan till en sekund, men slocknar därefter, fortfarande ingen signal. Har även provat koppla in nätadaptern direkt till plattan, men även efter 30 minuter så går det inte att framkalla några livstecken alls.

Riktigt stort sad-face för tillfället då jag har 3-dagars helg, och butiken jag köpte Switchen hos knappast har en utbytesenhet liggande. Ska testa hos en kompis imorgon också, annars får jag se vad butiken säger.

Edit; Verkar inte vara den enda som har liknande problem...

Låter inte roligt, var det strömavbrottet som gjorde det tro? Att den kanske laddade ur på något konstigt vis?
Kan du länka till andra källor du hittat, så man kanske kan lista ut orsaken och motverka liknande incidenter.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Var så ful nu så talade med Gamestop och ska lämna in mina joy-con bara, så köpte ett per nya på Netonnet som jag kör öppetköp på när mina kommer tillbaka. Så får prova ett par gråa i några veckor.

Bra att det kunde byta ut bara JoyConsen. De är ju trist om du spelat 20 timmar Zelda och måste börja om igen!

Sedan så kan det ju alltid vara trevligt med en extra kontroller. Dels nu under tiden som det är vissa kvalitetsproblem, men även sedan framåt om du vill spela flera (är ju ibland en fliten fördel med konsol framför PC att det oftast är lite enklare).

Kan även rekommendera att kika på Pro-kontrollern. Hade jag använt Wii U så hade jag nog definitivt skaffat den - gillar styrkors framför styrknappar (och ergonomin ser ju ut att vara bra).

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Ser ut som Amazon har sålt för många exemplar av Binding of Isaac enligt Reddit. Min har fortfarande inte skickas.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av tyvar1:

Ser ut som Amazon har sålt för många exemplar av Binding of Isaac enligt Reddit. Min har fortfarande inte skickas.

Har du fått meddelande från Amazon?
Jag fick detta igår:

Hello,

We now have delivery date(s) for the order you placed on March 06, 2017 (Order# XXXXXX):

"The Binding of Isaac: Afterbirth+ - Switch"
Estimated arrival date: March 31, 2017 - April 07, 2017

Sen vet jag inte om jag får boken med antar att klistermärken kommer med och det extra omslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ett tag snackades det väl om att dom skulle komma med två nyheter i år och det var väl lite osäker om NX var Switchen eller den andra nyheten. Vore rätt coolt om dom kunde släppa en mer renodlad stationär konsol.

En annan sak som vore skitballt vore om dom kunde stödja Wii/WiiU kontrollerna på Switchen. Jag är riktigt glad i WiiU Pro kontrollen, tycker den ligger jäkligt fint i handen. Men, men, det är väl önsketänkande från min sida...

Vill du spela stationärt med så verkar Pro-kontrollen enligt många vara en helt given uppgradering för att höja hela spelupplevelsen.

Här är en väldigt bra och balanserad genomgång av den: https://www.youtube.com/watch?v=oD6tijhbagg

Rekommenderas varmt som köp av testaren för alla Switchägare (som jag litar på efter mycket av hans andra tester).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Låter inte roligt, var det strömavbrottet som gjorde det tro? Att den kanske laddade ur på något konstigt vis?
Kan du länka till andra källor du hittat, så man kanske kan lista ut orsaken och motverka liknande incidenter.

https://www.nintendo.co.uk/Support/Nintendo-Switch/Troublesho...

Jag såg en video igår också där exakt samma saker visades som jag upplevde, men kommer inte ihåg vilken, eller vad den hette.

Förhoppningsvis så har konsolen bara laddat ur (då den enbart legat i viloläge senaste dagarna) och det är laddaren det är fel på. Har ingen annan USB-C-laddare att testa med heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Förmodligen någon strömspik. Så dog den.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det finns ett tempered glass skärmskydd utan cutout för ljussensorn? Föredrar att hela skyddet följer skärmkanten så den blir mer osynlig. Har kollat ORSZLY och amFilm men båda verkar ha cutouts :/

Permalänk
Inaktiv

Om någon mer av er likt mig blev snuvad på förbokning av Zelda: Limited Edition så säljer CDON dessa för 899kr ihop med följande kod som skrivs in i kassan:
xYtwEFQf
http://cdon.se/spel/the_legend_of_zelda%3a_breath_of_the_wild...

CDON firar något igen om någon undrar vart själva koden kommer ifrån: http://cdon.se/jubileum/spel/mix/

Permalänk
Hedersmedlem

@K-D][Aramis: @Edvin-89: Kan meddela att jag var ner till butiken och bad de kontrollera samma saker som jag hade problem med. Med min laddare fungerade inte konsolen så de provade att koppla in en annan laddare och vänta 5-10 minuter. Därefter gick Switchen att starta. Min egna laddare fungerade åter igen också. Vad det egentliga felet berodde på vet jag inte, men nu fungerar allt som normalt igen!

Felstavningar och grammatiska fel.
Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

@Tiamat: fick inget mail får hoppas att andra batchen också får pre order bonusen..

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare

Första användningen på ett flygplan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@K-D][Aramis: @Edvin-89: Kan meddela att jag var ner till butiken och bad de kontrollera samma saker som jag hade problem med. Med min laddare fungerade inte konsolen så de provade att koppla in en annan laddare och vänta 5-10 minuter. Därefter gick Switchen att starta, men min egna laddare fungerade åter igen. Vad det egentlige felet berodde på vet jag inte, men nu fungerar allt som normalt igen!

Jag skulle absolut bytt ut laddaren om du inte redan gjort det (kan vara latent fel och hända igen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Första användningen på ett flygplan!
http://i.imgur.com/3OMAMSph.jpg

Perfekt för detta!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Möjligheterna för att ge cross platform licensiering finns men används inte i närheten av så väl som det hade kunnats. :/

Precis, samtidigt hade Nintendo gott kunnat ha allt detta klart lagomt till lanseringen. Men inledningsvis ser det bra ut, tänker speciellt på att Switchen är regionsfri och att man kan köra flera konton för olika regioner på samma konsoll och dessutom komma åt alla spelen på alla dessa konton från ett av dessa, utan att behöva logga in på ett specifikt konto. Får hoppas att de fortsätter i en bra riktning utvecklingsmässigt.

Låter som det ordnade sig i slutändan iallafall.

Skrivet av Casgar:

@K-D][Aramis: @Edvin-89: Kan meddela att jag var ner till butiken och bad de kontrollera samma saker som jag hade problem med. Med min laddare fungerade inte konsolen så de provade att koppla in en annan laddare och vänta 5-10 minuter. Därefter gick Switchen att starta, men min egna laddare fungerade åter igen. Vad det egentlige felet berodde på vet jag inte, men nu fungerar allt som normalt igen!

En tanke som slår mig nu är att det kan ha behövts en power cycle för att få igång den. Jag har själv råkat ut för en SSD som slutade fungera tills detta gjorts. Crucials anvisningar för deras SSD'er: http://forums.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Why-did-my-SSD-quot...

Skönt att det verkar ha löst sig iallafall.

Permalänk

Hur gör ni som har 5.1 system? Jag har en gammal Panasonic hemmbio och kör den såhär:

HDMi från Switchen in i tven - optisk kabel från tven till Panasonic receivern.

Men hur jag än gör, provat ALLA inställningar så får jag inget ljud i bakre högtalarna när jag kör surroundtestet i Switchen.

Denna setup fungerar med alla andra enheter som mitt Ps3 och Apple tv för att få 5.1.

Min receiver är så gammal så den har bara hdmi out, scart och optisk in att välja på. Aux finns också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Jo, det är riktigt grymt bra att Switch är helt regionsfri. Hatar det konceptet på spel, även om jag aldrig drabbats av det när jag tänker efter, och köpt en hel del spel även på besök i USA (är faktiskt lite osäker på vilka som tillämpar det).

Ogillar det starkt på film också (även, om jag till en liten del, kan kan förstå det pga. olika bio/TV-rättigheter i olika regioner).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som testat bomberman till switch ?