Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk

Har någon hittat en bra väggladdare? Alltså själva stickproppen så jag kan ladda andra usb C prylar.

Denna kanske och sen en 2-5m Usb C kabel?

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/laddare/usb-c-ladda...

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt påläst vad gäller laddning av Switchen men funkar det inte med en "aanlig" 2A laddare och en USB A - USB C kabel?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Haft switchen i soffan och myst lite till Making of Zelda filmerna på den. Nu undrar jag om man hört något om en Youtube/netflix app till denna maskin?

Skulle vara ultimat då jag tycker skärmstorleken duger för lite tittande. Min iPad ligger och skräpar mer och mer och dessa appar till Switchen skulle vara nådastöten.

Jo, det är ju alltid smidigt att kunna använda färre apparater, och inte ha lika många att behöva hålla reda på och se till att vara uppladdade.

Det som sagts ifrån Nintendo är att de inte stödjer Netflix vid lansering. De säger att de främst vill se denna som en spelkonsol, och är rädda att om de tillåter Netflix på den så kan det göra att den upplevs som en sämre spelkonsol (om man skall tolka Nintendos svar).

http://www.sweclockers.com/nyhet/23271-nintendo-switch-utan-s...

Själv så tycker och tror jag inte att det ligger någon sanning i det. Zelda eller Mario Kart blir ju inte sämre av att de tillåter Netflix att göra en app för den.

Skulle misstänka att det snarare rör sig om en prioriteringsfråga, och brist på tid/resurser ifrån Nintendo (de måste kanske hjälpa och bistå Netflix och andra med apputveckling på något sätt, som kanske är mer komplicerat än spelutveckling - vad vet jag).

Tror att detta kan komma inom året, eller med åren (oavsett vad Nintendo hävdar är deras syn och policy på frågan idag).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har någon hittat en bra väggladdare? Alltså själva stickproppen så jag kan ladda andra usb C prylar.

Jag kör på Apple 29 W USB-C-strömadapter.

Tror 15W kan vara lite klent?

(Anledningen till att jag använder Apples är för att jag redan hade en (laddar iPad Pro väldigt snabbt), är självklart inte värt priset om man bara vill ladda Switchen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Nu är jag inte helt påläst vad gäller laddning av Switchen men funkar det inte med en "aanlig" 2A laddare och en USB A - USB C kabel?

Jo. Det kanske inte går lika snabbt att ladda upp fullt, som med originalladdare, eller andra laddare med högre effekt (spänning och/eller strömstyrka), men det skall absolut fungera alldeles utmärkt. Bara att köra på.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

... batteritiden med Zelda är lite för kort (uppskattningsvis lite drygt 2 timmar).

Skickades från m.sweclockers.com

Låter väldigt kort? Läst om många som får minst 3 h då de spelar Zelda.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Anandtech hade en utmärkt, om än lite lång och nördig, utredning om laddning av maskinen.

Sammanfattningsvis (och avrundat) så drar maskinen 10W i full användning, och laddar max 10W. Dvs den tar max 20W (eller 18W för att vara exakt).

Den kan ta en mängd olika spänningar, ex 5V, 9V och 15V (tror inte mer än 15V, men osäker där). Den tar max 2A. Detta betyder att på 5V/2A (dvs vanlig, bra, USB-laddare) kan du antingen driva maskinen fullt och och inte ladda (går den inte som hårdast så laddar den lite grann). Du kan även ladda fullhastighet i standby-läge. Kan meddela att detta också funkar i praktiken då jag kört 5V/2A-laddning exakt som beskrivet här.

Det betyder också att om du inte kopplar via dockan så får du ut max med 9V/2A. Fetare laddare ger inget.

Originalladdaren har 15V (dvs 30W), av detta kan maskinen alltså ta max 18W (laddning plus drift), resten går till dockan (dels DP->HDMI, men främst ge ström till inkopplade USB-tillbehör).

Kan även meddela att på en 5V/5Ah Deltaco-Powerbank så fick jag knappt 75% batteri på Switchen, från helt död Switch till tom Powerbank.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av nME:

Anandtech hade en utmärkt, om än lite lång och nördig, utredning om laddning av maskinen.

Sammanfattningsvis (och avrundat) så drar maskinen 10W i full användning, och laddar max 10W. Dvs den tar max 20W (eller 18W för att vara exakt).

Den kan ta en mängd olika spänningar, ex 5V, 9V och 15V (tror inte mer än 15V, men osäker där). Den tar max 2A. Detta betyder att på 5V/2A (dvs vanlig, bra, USB-laddare) kan du antingen driva maskinen fullt och och inte ladda (går den inte som hårdast så laddar den lite grann). Du kan även ladda fullhastighet i standby-läge. Kan meddela att detta också funkar i praktiken då jag kört 5V/2A-laddning exakt som beskrivet här.

Det betyder också att om du inte kopplar via dockan så får du ut max med 9V/2A. Fetare laddare ger inget.

Originalladdaren har 15V (dvs 30W), av detta kan maskinen alltså ta max 18W (laddning plus drift), resten går till dockan (dels DP->HDMI, men främst ge ström till inkopplade USB-tillbehör).

Kan även meddela att på en 5V/5Ah Deltaco-Powerbank så fick jag knappt 75% batteri på Switchen, från helt död Switch till tom Powerbank.

Har en samsung snabbladdare hemma så köper jag en usb A - Usb C adapter borde den fungera? Står såhär på laddaren:
9v , 1,67A
Or
5v , 2,0A

Frågan är vilken spänning Switchen använder av dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Påsk- eller julmust?

switch must! lol så händer det när man skriver med telefon i forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har en samsung snabbladdare hemma så köper jag en usb A - Usb C adapter borde den fungera? Står såhär på laddaren:
9v , 1,67A
Or
5v , 2,0A

Har du ingen knapp på laddaren som reglerar spänningen? Det var det i vart fall förr på laddare som hade multipla spänningar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av nME:

Har du ingen knapp på laddaren som reglerar spänningen? Det var det i vart fall förr på laddare som hade multipla spänningar.

Nope, den är ju till jobbets galaxy S6 egentligen så dom kanske snackar lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

9v , 1,67A
Or
5v , 2,0A

Skrivet av SimpanDirr:

Nope, den är ju till jobbets galaxy S6 egentligen så dom kanske snackar lite.

Det där är nog nån Qualcomm QuickCharge (eller vad dom nu kallar det) där laddaren frångår USB specen, dvs i det tänkta användningsfallet kommunicerar telefonen och laddaren typ:
- Telefonen skakar lite på signalerna och kollar om det är en smart laddare.
- Laddaren signalerar rätt så att telefonen fattar att det går att prata med laddaren.
- Telefon: "Hej vad är du för nån laddare?"
- Laddare: "Jag är en super-duper snabbladdare från Qualcom!"
- Telefon: "Men vad bra, sånt kan jag köra med, så nu skiter vi i USB specen och tutar och kör!"
- Laddare: "Ok, Warpspeed it is!"
*** Laddaren slår om till 9V och telefonen laddar med 15W

Mao, om snabbladdningen funkar till Switchen beror på om Switchen förstår sig på QuickCharge eller inte. Om den inte gör det så blir det max 10W (2Ax5V) laddning som gäller. Om laddaren skulle få för sig att köra 9V mot en vanlig USB enhet så skulle nog en och annan USB enhet brinna upp...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det är USB-PD som Switch använder. Så kolla efter det om ni vill ladda snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Kjell & Company - Så laddar du Nintendo Switch

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perperub:

Låter väldigt kort? Läst om många som får minst 3 h då de spelar Zelda.

Nu har jag inte kollat alltför noga. Men jag laddade den en stund innan jag gick till jobbet imorse och när jag kom hem låg batteriet på 86%. För ca en halvtimme sedan slutade jag spela och då var den nere på 8%. Och det var nog lite drygt två timmar så borde kanske bli närmare tre timmar. Kvällen har verkligen gått fort och jag har inte fått något alltför vettigt gjort i spelet heller hehe.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en bra powerbank till Switchen?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Någon som har erfarenhet av att köpa spel från target.com?
Det var det enda ställe som hade förhandsbokning av sonic Mania Collector's edition Switch. Dessa säljs endast i USA.
Target har rätt mycket negativa omdömen så jag vet inte om det är värt det.

Finns listad på UK amazon men går inte att förhandsboka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Egentligen hade jag tänkt vänta ett tag med Switchen och Zelda. Dock är det så att min sambo är Zelda-tokig och häromdan så berättade hon att hon har nån vadslagning med en arbetskamrat; dom ska tydligen inte spela nåt alls under 40 dagar. Så hon var noga med att påpeka att jag absolut inte fick beställa Zelda.

Men hon sa inget om att jag inte får köpa det i butik Så nu funderar jag på hur ondskefull jag egentligen är om jag far förbi Elgiganten på fredag och plockar upp en Switch och Zelda

En liten uppdatering: Jag kom fram till att det var ok att vara lite ondskefull och handlade Zelda (till WiiU). Hon förlorade vadet

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Någon som har erfarenhet av att köpa spel från target.com?
Det var det enda ställe som hade förhandsbokning av sonic Mania Collector's edition Switch. Dessa säljs endast i USA.
Target har rätt mycket negativa omdömen så jag vet inte om det är värt det.

Finns listad på UK amazon men går inte att förhandsboka.

http://target.scene7.com/is/image/Target/52188540?wid=520&hei=520&fmt=pjpeg

Hmm, läser jag rätt om det endast är nedladdning av spelet? Känns lite tråkigt att i ett collectors edition inte få spelet i fysisk utgåva..

Sen tar det emot att lira Sonic på en Nintendo-konsol. Sega Megadrive med Sonic var min första konsol som barn

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schluug:

Hmm, läser jag rätt om det endast är nedladdning av spelet? Känns lite tråkigt att i ett collectors edition inte få spelet i fysisk utgåva..

Sen tar det emot att lira Sonic på en Nintendo-konsol. Sega Megadrive med Sonic var min första konsol som barn

Själv är jag generellt av åsikten att Segas egna titlar blir bäst på Segas egna hårdvara. De må vara en bra utgivare med många fina titlar men deras egna spel blir sällan bra längre. Dreamcast var en fantastisk konsoll.

Permalänk
Medlem

Varför släpps inte nya The Disney Afternoon Collection till Nintendo Swich?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Själv är jag generellt av åsikten att Segas egna titlar blir bäst på Segas egna hårdvara. De må vara en bra utgivare med många fina titlar men deras egna spel blir sällan bra längre. Dreamcast var en fantastisk konsoll.

Jag säger inte emot dig direkt, men det borde inte behöva bara så. Finns ingen direkt teknisk anledning till det.

Tror det hänger mer på att Sega som företag kanske förändrats med tiden, och eventuellt inte har samma driv eller passion längre.

Finns ju jättemånga bra spel därute av spelstudios och utvecklare som aldrig utvecklat någon hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ac3R:

Varför släpps inte nya The Disney Afternoon Collection till Nintendo Swich?

https://www.youtube.com/watch?v=STBIC4dOBrI

Finns ingen anledning till att inte släppa spelen, kanske dyker upp till lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns ingen anledning till att inte släppa spelen, kanske dyker upp till lanseringen.

Vi får hoppas men vore ju en bra plan för Nintendo att vilja synas lite med grymma spel som dessa för öka försäljningen av konsolen.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Jag säger inte emot dig direkt, men det borde inte behöva bara så. Finns ingen direkt teknisk anledning till det.

Tror det hänger mer på att Sega som företag kanske förändrats med tiden, och eventuellt inte har samma driv eller passion längre.

Finns ju jättemånga bra spel därute av spelstudios och utvecklare som aldrig utvecklat någon hårdvara.

Sega var iofs innan plattformsnedläggningen ganska ojämn kvalitetsmässigt men sedan dykt neråt. Rätt trist att de inte satsar mer på deras egna titlar, utöver Sonic-titlar så är det enda de själva gör att släppa deras gamla spel om och om igen. De satt på mycket fina IPn som inte används.

Det som förmodligen håller företaget vid liv är nog utgivarrollen för andra studior. De är en gigant på RTS-området: Total War, Warhammer Fantasy och 40K samt Company of Heroes.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ac3R:

Vi får hoppas men vore ju en bra plan för Nintendo att vilja synas lite med grymma spel som dessa för öka försäljningen av konsolen.

Känns som en miss från Disneys sida, får hoppas de uttalar sig om det. Sneglade lite snabbt på paketet imorse och hade nog kunnat tänka mig att köpa för ett lågt pris. Flera klassiker.

Permalänk
Konsolgrävare

The Binding of Isaac kommer ut i fysisk kopia i EU!

https://twitter.com/tyronerodriguez/status/842242404434481152

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Schluug:

Ja det stämmer endast en nedladdningskod finns med på kortet. Väldigt snålt så man kan köpa PC version och sen ladda ned spelet på switch men det blir ju ännu dyrare.

Skrivet av tyvar1:

The Binding of Isaac kommer ut i fysisk kopia i EU!

https://twitter.com/tyronerodriguez/status/842242404434481152

LoL vaför skriver han på spanska?
Har du fått ditt spel skickat från Amazon jag har inte fått det har sett att andra från SWE har fått sitt skickat redan?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tiamat:

Ja det stämmer endast en nedladdningskod finns med på kortet. Väldigt snålt så man kan köpa PC version och sen ladda ned spelet på switch men det blir ju ännu dyrare.

LoL vaför skriver han på spanska?
Har du fått ditt spel skickat från Amazon jag har inte fått det har sett att andra från SWE har fått sitt skickat redan?

haha väldigt bra fråga!

Inte fått min skickad ännu! Kommer dock behålla min beställning!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk

Fan vad träligt, jag har extremt fall av desync (kan ej spela på tven pga vänster joycon).

Så gamestop har sagt att jag ska komma in imorgon så får jag en helt ny konsol, vilket innebär att mina 20timmar+ är borta i Zelda

Jävla skit Nintendo som varken har molnlagring eller möjlighet att ha sina saves på minneskort..

Visa signatur