Permalänk
Medlem

Uppgradering av ivy i5

Hej.

Har nu suttit och väntat på ett bra tillfälle att uppgradera datorn, ja nästan i 7 månader.

Detta är vad jag sitter på för tillfället:

CPU
Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz 34 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
16.0GB Dual-Channel DDR3 @ 933MHz (10-11-10-30)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH Z77 (LGA1155) 32 °C
Graphics
3440x1440 @75Hz
NVIDIA GeForce GTX 1080

Jag har insett att med min nuvarande processor och grafikkorts-setup så blir det bottleneck i ett flertal spel.

Ja, jag hade nog tänkt att den datorn jag nu tar och bygger ihop, skulle inte behövas uppdateras på åtminstone 4-5 år såsom min nuvarande.

Vad skulle ni rekommendera?

Budgeten skulle ligga kring 10K kronor, helst inte över.

Tack, Equb

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

tycker du borde börja med överklocknigen ... när de är den begränsande faktorn så spelar de välldigt stor roll.. Annars är de väll en ny i5 eller rysen 5 skulle jag säga.. Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Överklocka CPU:n alt. köp en i7-2600K/i7-2700K/i7-3770K och överklocka denna så bör du klara dig i några år till. Om du MÅSTE uppgradera så är det väl i7-7700K som gäller i dagsläget för spel, men då behöver du även skaffa ett nytt moderkort samt DDR4 RAM.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det som är rekommenderas först och som är gratis är att klocka processorn.

Har själv en i5 Ivy bridge klockad till 4,2 GHz.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

tycker du borde börja med överklocknigen ... när de är den begränsande faktorn så spelar de välldigt stor roll.. Annars är de väll en ny i5 eller rysen 5 skulle jag säga.. Mvh

Men vad om man inte är tänd på att klocka?

Aj varför inte Ryzen 7?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Ska du bara spela eller ska du även göra andra saker som rendering osv?

Permalänk
Medlem

Oavsett om du ska uppgradera eller inte så kan du ju gå in i bios och skruva upp multipeln lite. Jag kör min 3570k på 4,3 GHz med helt okej temps utan att behövt ändra något annat.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Alltså innan nu för många missförstår så är det ju inget fel på min nuvarande maskin, om man frånser att jag t.ex. inte kan titta på filmer i HEVC/x265 format.

Som sagt så känns den trög men ja som så många har påpekat kan man ju alltid ta och sätta in mera kol i kaminen.

Hmm skall tänka på om jag bara borde vänta ett tag till.

Det enda som får mig att omtänka valet att ta 7700K processorn är att för en ynka 50 euro mer får jag R7 1700X som okej har mindre klocka men mera kärnor och trådar, samt har otroligt många test visat att det inte är en så stor skillnad i antalet FPS som 7700K och 1700X samlar ihop under spel i upplösningen 1440p, om det nu inte nu är så att det är 2560x1440 och inte 3440x1440?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad 3770K och överklocka.
Du får galet mycket mer per krona på det viset än om du köper nytt och byter ut allt.