Vart får jag tag på en ny fläkt till mitt HD7970-DC2-3GD5?

Permalänk
Medlem

Vart får jag tag på en ny fläkt till mitt HD7970-DC2-3GD5?

Tjo!

Satt och game'ade i godan ro när datorn plötsligt började låta precis sådär som en dator låter när en fläkt plötsligt inte vill vara med längre. Lite snabb felsökning ledde mig till att det är grafikkortets bakre fläkt som gett upp (även när man snurrar igång den för hand så hörs det att lagret inte vill vara med längre).

Med tanke på kortets ålder är ju garanti bara att glömma så jag tänkte helt enkelt försöka byta ut fläkten själv. Jag tittade lite på kylaren och själva fläkten verkar sitta med några små skruvar rakt ner i metallen och även om jag inte plockat isär kortet ännu så ser det inte ut att vara allt för svårt att komma åt strömkontakten för fläkten heller. Då kommer vi dock till mitt dilemma... vart tusan får jag tag på en ersättningsfläkt? Kollade asus hemsida och det enda jag hittade under grafikkortskomponenter där var sli-bryggor vilket ju tyvärr inte hjälpte mig nämnvärt.

Några snabba sökningar på google gav tyvärr inte mycket mer så jag hoppas helt enkelt att ni/någon annan asus support kan gräva fram en fläkt ur något lager och sälja den till mig för en inte allt för hemsk summa. Annars hittar jag lite olika träffar på nätet om att försöka smörja upp fläkten med symaskinsolja men det känns ganska mycket som en plan B snarare än en plan A

//Willhelm

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@Daz:
Finns inga Svenska butiker som säljer enbart fläktar till grafik-kort, utan det är sidor som AliExpress som gäller.
Du måste i regel ta loss fläkten så att du kan se dess tillverkare & modellnamn/nummer, då det är det man söker på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Efter lite skruvande så fick jag ur fläktarna (som ju självklart satt ihop så det inte går att byta ut bara den ena) och noterade att de är av märket Everflow och av model T129025SU som går på 12V DC 0.38AMP, utifall någon skulle råka hitta hit till tråden med samma problem i framtiden.

Jag hittade dem snabbt på Aliexpress här men har aldrig beställt därifrån och därmed lite skeptisk. Vad är det säkraste sättet att beställa därifrån? Noterade att de inte verkar ha stöd för paypal, vilket brukar vara mitt standardalternativ när jag beställer över nätet. Vågar man köra sitt MasterCard direkt gentemot dem eller borde jag hitta någon annan lösning?

Har faktiskt även dragit iväg ett mail till ASUS support och frågat om det går att luska fram ett par fläktar genom dem, skulle få svar inom 48h stod det så har ju så länge på mig att klura ut hur jag på bästa sätt beställer från aliexpress.

Med tanke på leveranstiden och det faktum att jag ju faktiskt inte vet om jag kommer få till så att allt fungerar i framtiden så tycker jag detta är ett ypperligt tillfälle att uppgradera min sambos grafikkort. Detta genom att köpa ett temporärt kort till mig under tiden som sedan får flytta in i hennes dator när jag får igång mitt kort igen. Hon sitter just nu på ett HD5770 men tycker det är pyttelite för klent (dvs kraven är synnerligen låga) så jag funderar på ett GTX1060 så kommer hon nog klara sig minst en fem år till. Frågan är dock om det kommer vara möjligt för mig att starta upp min dator som har AMD drivare med ett nVidia kort inuti?

Jag vet att GTX1060 är maffigare än mitt kort men det lär bli svårt att trycka in mitt monster i hennes chassi och eftersom min processor redan flaskar så känns det mer passande att matcha ett 1060 med hennes i7 4770k än min i5 750.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |

Permalänk
Medlem

Alternativet är ju annars att köpa en heltny kylare, typ artic frezeer eller nått då kan du ha den inom några dagar från en svensk åf.

Angående Ali brukar jag göra ett tillfälligt digitalt bank-kort, Swedbank har det vilket är sjukt nice.
Men det har aldrig varit några problem med Ali, dom agerar ju som mellanhand, tar emot dina pengar och väntar 30dagar (?) eller tills du godkänt produkten innan säljaren får dom. Så det är både seriöst och säkert. Aliexpress är sjukt stora

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om du inte bryr dig om utseende kan du ghettomecka, Hade ett 280X (i princip samma kort) som fläktarna dog på, skruvade av all plast från kylaren och satte dit en vanlig 120mm fläkt med bra blås, tror dte var en silent wings eller nåt. Kopplade fläkten i moderkortskontakt och voila Grafikkortet blev tystare än aldrig förr och alla temps var bra. Min systerson kör fortfarande GTA5 med det graffet så verkar hålla.

Fläkten monterade jag med en kombination av skruvar och kattstrypare, och dte var helt gratis för fläkten hade jag redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Alternativet är ju annars att köpa en heltny kylare, typ artic frezeer eller nått då kan du ha den inom några dagar från en svensk åf.

Angående Ali brukar jag göra ett tillfälligt digitalt bank-kort, Swedbank har det vilket är sjukt nice.
Men det har aldrig varit några problem med Ali, dom agerar ju som mellanhand, tar emot dina pengar och väntar 30dagar (?) eller tills du godkänt produkten innan säljaren får dom. Så det är både seriöst och säkert. Aliexpress är sjukt stora

Skickades från m.sweclockers.com

Är lite osäker på om sådana kylare passar på mitt kort, har något vagt minne av att Asus hade möblerat om på kretskortet för att få in extra strömförsörjning eller något i den stilen. Det är trots allt dubbla 8-pins PCI-E kontakter på det!

Blir lugnad av att höra om aliexpress storlek och jag har ju faktiskt swedbank så får nog ta mig en titt på dessa tillfälliga digitala bankkort, låter som en fin lösning.

Skrivet av Klubba:

Om du inte bryr dig om utseende kan du ghettomecka, Hade ett 280X (i princip samma kort) som fläktarna dog på, skruvade av all plast från kylaren och satte dit en vanlig 120mm fläkt med bra blås, tror dte var en silent wings eller nåt. Kopplade fläkten i moderkortskontakt och voila Grafikkortet blev tystare än aldrig förr och alla temps var bra. Min systerson kör fortfarande GTA5 med det graffet så verkar hålla.

Fläkten monterade jag med en kombination av skruvar och kattstrypare, och dte var helt gratis för fläkten hade jag redan

Har gjort liknande lösningar förr i tiden men och övervägde en liknande lösning nu, men kortet är redan ganska stort och om jag ska börja dra på 120mm fläktar undertill kommer de slå i andra saker som sitter nedanför gpun så det blir nog till att försöka få till "original"-reservdelar denna gång. Ser det som en utmaning att lyckas med det nån gång i livet också

Dessutom är ju detta som sagt ett suveränt tillfälle att uppgradera lite här hemma så sambon kan få röra sig från 720p gaming in i den underbara 1080p världen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Frågan är dock om det kommer vara möjligt för mig att starta upp min dator som har AMD drivare med ett nVidia kort inuti?

Ja,det ska gå, du kommer dock troligtvis att få felmeddelande från AMD's program vara att det inte hittades något grafik-kort.
För att undvika det starta upp datorn i felsäkert läge och avinstallera med hjälp av DDU.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Daz: Jag har köpt mycket genom Aliexpress genom åren och måste säga att jag har i stort sett endast gott om säga om det. Tar dock en jäkla tid att få grejerna (oftast) räkna med ca 3 veckor..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Rekordmedlem

Många gånger räcker det att smörja lagret i fläkten så fungerar de fint i ytterligare några år, exakt hur man demonterar så man kommer åt skiljer däremot men det går nog att klura ut och är fläkten "kasserad" så har man inget att förlora på att prova för den kan inte bli sämre och misslyckas man så går det lika bra att lämna den på återvinningen även om man provat smörja pp den igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många gånger räcker det att smörja lagret i fläkten så fungerar de fint i ytterligare några år, exakt hur man demonterar så man kommer åt skiljer däremot men det går nog att klura ut och är fläkten "kasserad" så har man inget att förlora på att prova för den kan inte bli sämre och misslyckas man så går det lika bra att lämna den på återvinningen även om man provat smörja pp den igen.

Försökte få upp vad jag misstänker är "smörjluckan" på fläkten innan jag demonterade den faktiskt. Det visade sig vara inte helt enkelt, för mig och de begränsade verktyg jag hade tillgängliga.

EDIT: Fick svar från ASUS tidigare idag också. Tyvärr har de ingen reparation av komponenter i vår region varför de inte har några reservdelar alls tillgängliga och därmed varken kan sälja eller ge bort ens om de vill.

Visa signatur