Uppgradera 9 år gammal HTPC med Ryzen -> en bunt n00biga frågor

Permalänk

Uppgradera 9 år gammal HTPC med Ryzen -> en bunt n00biga frågor

Nuvarande spec återfinns i signaturen.
Hej Alles! Börjar med en klump bakgrund:
Prio är ett tyst & driftsäkert system med hyfsade prestanda. Datorn används till det mesta; surf, musik, mycket hemmabio via KODI, 3D-ritande & periodvis spel.
Grafikkortet är, i relation till resten av nuvarande delar, toppmodernt & får hänga med tills jag känner behov av värre.

När jag för ett par veckor sen bytte PSU blev det även nya chassiefläktar. Nu är bara grafikkortsfläkten kvar att störa mig på, har lyckligtvis 120mm fläkt på ingång i dagarna.
Lite fundersam över ljudnivån på CPU'ns medföljande Wraith Spire, men värt att prova pga: gratis.

Enkätsvar resulterade i en oväntad värdekod med 5% rabatt på hela inet's sortiment, shysst men bara giltig i 2 dar. Snålsur la jag ändå en beställning på CPU, moderkort & RAM.

(Kundvagnen i länkform).

CPUval var roligast & känns mest bestämt. Säkert lite overkill för mina behov, men hoppas systemet ska klara sig utan större uppgraderingar i ytterligare 9 år med denna drös kärnor.
Dessutom både kul med variation (bara kört Intel innan) & att gynna en underdog - Hoppas AMD lyckas röra om lite i grytan.

Moderkort: har inte hittat några recensioner än, men valde MSI's Mortar över Asus variant då jag snubblade på nån Reddittråd där folk hade problem med Asus mATX B350kort.
Plus att min inre 14åring tycker det är smygballt med lampor som ändå inte syns ut. *^^*
Gillar iofs Asus, mitt nuvarande har tjänat väl i 9 år.

RAM har jag pinsamt lite koll på, valde dock 2x8GB för att slippa tänka på uppgraderingar inom överskådlig tid + att bios ännu inte gillar 4 stickor.
Har förstått att låg CL är bra skit, samt massa hertz. Är stickorna butikskillen la i ordern bra eller hade ni valt något annat, efter mina preferenser på hyfsad prestanda & stabilitet?
T.ex detta kit kostar typ samma, har högre frekvens men lägre CLklass. Har för mig att jag läst här att Ryzen gillar låg CL.
Så: vilket av de två är bäst, är det skitsamma eller borde jag kolla på nått annat?

Något i specen jag borde ändra eller annat att tänka på?

Sen några praktiska frågor inför bygget:
1: Min SSD (i signatur) är rätt gammal men har alltid funkat stabilt &, i mina otränade ögon, rappt. Den är pga uråldrigt moderkort ansluten med vanlig satasladd. Går det på nått vänster att koppla SSD'n till M2-kontakten eller nått annat läckert på det nya moderkortet?

2: Har, sjukt nog, inte installerat om systemet sedan dess tillblivelse 2008. Bara underhållt.
Hur brukar ni göra för att få med alla väsentliga program & dess inställningar till en ny installation?
Hoppas på lite smarta knep för att slippa lägga 2 veckor på att få det som jag vill.

3: Hur gör jag rent praktiskt för att föra över min windowslicens? Det rör som om ett ursprungligen piratat win7x64 som levlat till lagligt via microsofts rätt sympatiska köpfunktion, sedan uppgraderats till 8, 8.1 -> win10. (Jag vet, men kedjan kunde vart längre)
Har alltså ingen skiva, koddekal eller dylikt. Ämnar använda samma gamla SSD som systemdisk, om det är av relevans.

Tack för genomläsningen, uppskattar era idéer & erfarenhet.

stavning + snoppritande youtubellänk
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abnomynos:

Nuvarande spec återfinns i signaturen.
Hej Alles! Börjar med en klump bakgrund:
Prio är ett tyst & driftsäkert system med hyfsade prestanda. Datorn används till det mesta; surf, musik, mycket hemmabio via KODI, 3D-ritande & periodvis spel.
Grafikkortet är, i relation till resten av nuvarande delar, toppmodernt & får hänga med tills jag känner behov av värre.

När jag för ett par veckor sen bytte PSU blev det även nya chassiefläktar. Nu är bara grafikkortsfläkten kvar att störa mig på, har lyckligtvis 120mm fläkt på ingång i dagarna.
Lite fundersam över ljudnivån på CPU'ns medföljande Wraith Spire, men värt att prova pga: gratis.

Enkätsvar resulterade i en oväntad värdekod med 5% rabatt på hela inet's sortiment, shysst men bara giltig i 2 dar. Snålsur la jag ändå en beställning på CPU, moderkort & RAM.
http://forumbilder.se/G7OE3/snip-20170316174915.png
(Kundvagnen i länkform).

CPUval var roligast & känns mest bestämt. Säkert lite overkill för mina behov, men hoppas systemet ska klara sig utan större uppgraderingar i ytterligare 9 år med denna drös kärnor.
Dessutom både kul med variation (bara kört Intel innan) & att gynna en underdog - Hoppas AMD lyckas röra om lite i grytan.

Moderkort: har inte hittat några recensioner än, men valde MSI's Mortar över Asus variant då jag snubblade på nån Reddittråd där folk hade problem med Asus mATX B350kort.
Plus att min inre 14åring tycker det är smygballt med lampor som ändå inte syns ut. *^^*
Gillar iofs Asus, mitt nuvarande har tjänat väl i 9 år.

RAM har jag pinsamt lite koll på, valde dock 2x8GB för att slippa tänka på uppgraderingar inom överskådlig tid + att bios ännu inte gillar 4 stickor.
Har förstått att låg CL är bra skit, samt massa hertz. Är stickorna butikskillen la i ordern bra eller hade ni valt något annat, efter mina preferenser på hyfsad prestanda & stabilitet?
T.ex detta kit kostar typ samma, har högre frekvens men lägre CLklass. Har för mig att jag läst här att Ryzen gillar låg CL.
Så: vilket av de två är bäst, är det skitsamma eller borde jag kolla på nått annat?

Något i specen jag borde ändra eller annat att tänka på?

Sen några praktiska frågor inför bygget:
1: Min SSD (i signatur) är rätt gammal men har alltid funkat stabilt &, i mina otränade ögon, rappt. Den är pga moderkort ansluten med vanlig satasladd. Går det på nått vänster att koppla den till M2-kontakten på det nya moderkortet i kundkorgen?

2: Har, sjukt nog, inte installerat om systemet sedan dess tillblivelse 2008. Bara underhållt.
Hur brukar ni göra för att få med alla väsentliga program & dess inställningar till en ny installation?
Hoppas på lite smarta knep för att slippa lägga 2 veckor på att få det som jag vill.

3: Hur gör jag rent praktiskt för att föra över min windowslicens? Det rör som om ett ursprungligen piratat windows7, som uppgraderats till lagligt via microsofts rätt sympatiska köpfunktion, sedan uppgraderats till 8, 8.1 -> win10.
Har alltså ingen skiva, dekal med kod eller dylikt. Ämnar använda samma gamla SSD som systemdisk, om det är av relevans.

Tack för genomläsningen, uppskattar era idéer & erfarenhet.

3. Ladda ner en Keyfinder. I och med lanseringen utav Windows 8 lagras din cd-key i moderkortets BIOS. Du kommer behöva återaktivera din Windows istallation dock.
1. Nej, du behöver en M.2 SSD.
2. Det tar inte 2 veckor att installera program och tweaks, om man inte möjligtvis behöver hjälp av någon vän.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

3. Ladda ner en Keyfinder. I och med lanseringen utav Windows 8 lagras din cd-key i moderkortets BIOS. Du kommer behöva återaktivera din Windows istallation dock.
1. Nej, du behöver en M.2 SSD.
2. Det tar inte 2 veckor att installera program och tweaks, om man inte möjligtvis behöver hjälp av någon vän.

Tackar för bra & konkreta råd.
Angående punkt 2 så är det en jävla massa småprogram & ändringar som ska in för att få maskinen som jag vill ha den.
Min lathet får mig att söka en smidigare lösning än att skriva ner all skit på ett papper/dokument.
Min kärlek till absurda överdrifter står för uppskattningen av tidsåtgång.
Men det känns som ett rejält jobb att börja om från scratch.

Vad tros annars om varukorgen, särskilt RAMfunderingarna?

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abnomynos:

Tackar för bra & konkreta råd.
Angående punkt 2 så är det en jävla massa småprogram & ändringar som ska in för att få maskinen som jag vill ha den.
Min lathet får mig att söka en smidigare lösning än att skriva ner all skit på ett papper/dokument.
Min kärlek till absurda överdrifter står för uppskattningen av tidsåtgång.
Men det känns som ett rejält jobb att börja om från scratch.

Vad tros annars om varukorgen, särskilt RAMfunderingarna?

Det ska inte vara några problem, Wraith kylarna är tystare än sina föregångare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tack, ska bli kul att prova wraithkylarn, annars blir det gamla ninjan & om inte den duger får jag titta på nått nytt.

Kundvagnslänken verkar bruten, förnyar den. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10273266/audacity-of-huge

][/url]

Fortfarande villrådig över RAM: Blir det någon skillnad i prestanda/stabilitet med de i kundvagnen eller ska jag köra på några andra, t.ex dessa?

Även tacksam för tips hur ni brukar göra vid nyistallation av system för att få med alla gamla program & konfigurationer, t.ex autohotkey, kodi, osv.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Exakt din konfig köpte jag vid release och det funkade inte alls, blåskärm efter blåskärm.
Enligt mina efterforskningar så var det mina minnen som var boven i dramat, eller otur
Finns filmer på Youtube som förklarar vilka minnen som funkar bäst och varför.
Ledsnade på minnesproblemen och gick tillbaka till Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Skrivet av Minisulan:

Exakt din konfig köpte jag vid release och det funkade inte alls, blåskärm efter blåskärm.
Enligt mina efterforskningar så var det mina minnen som var boven i dramat, eller otur
Ledsnade på minnesproblemen och gick tillbaka till Intel.

Extremt intressant! Tack för varningen.
Har du eller någon annan indikation på vilka minnen som kan tänkas funka eller var det gått fel?

All input tas tacksamt emot.
Edit: Funderar även på att byta till 1600x då det är 16 dagars leveranstid på 1700. Hundralapparna som skiljer oviktiga då kostnaden planeras slås ut på mååånga år, mest en fråga om prestanda oklockat. Vad tycks, bu eller bä?

Kom att tänka på 1600x
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Extremt intressant! Tack för varningen.
Har du eller någon annan indikation på vilka minnen som kan tänkas funka eller var det gått fel?

All input tas tacksamt emot.

Kolla denna film, han förklarar det på ett bra sätt.
RAM Film

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Skrivet av Minisulan:

Kolla denna film, han förklarar det på ett bra sätt.
RAM Film

Tack! Filmen skingrade en del av förvirringen. Inser nu att jag kan glömma 3000mhz-minnet. I min kundkorg ligger dock ett 2400mhz-minne, vilket av dom var det du hade problem med?

Om någon har förslag på framtidssäker & stabil uppgradering av CPU, mATX-moderkort & RAM, så är jag tacksam.
Fokus på framtidssäkerhet, prestanda & ljudnivå. Pris är sekundärt & förklaringar av era val suger jag girigt i mig.

Om 1600x hamnar i kundkorgen får även gärna CPUkylare som ryms i Antec Fusion rekommenderas.
Har för mig att max höjd för kylaren i mitt chassi är 116 eller 118 mm, nuvarande Scythe Ninja Mini är 115mm hög.

Askul att uppgradera men huvudet snurrar.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Tack! Filmen skingrade en del av förvirringen. Inser nu att jag kan glömma 3000mhz-minnet. I min kundkorg ligger dock ett 2400mhz-minne, vilket av dom var det du hade problem med?

Om någon har förslag på framtidssäker & stabil uppgradering av CPU, mATX-moderkort & RAM, så är jag tacksam.
Fokus på framtidssäkerhet, prestanda & ljudnivå. Pris är sekundärt & förklaringar av era val suger jag girigt i mig.

Om 1600x hamnar i kundkorgen får även gärna CPUkylare som ryms i Antec Fusion rekommenderas.
Har för mig att max höjd för kylaren i mitt chassi är 116 eller 118 mm, nuvarande Scythe Ninja Mini är 115mm hög.

Askul att uppgradera men huvudet snurrar.

Jag har 2666 minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Skrivet av Minisulan:

Jag har 2666 minnen.

Ursäkta förvirringen, men använder du samma minnen i din nuvarande intelrigg som du beställde tillsammans med Ryzen 1700processorn?
Isåfall var inte våra uppsättningar identiska, mina beställda är corsair vengance 2400mhz cl14, länkade ovan.

Uppskattar om du kan länka det specifika minneskittet som jävlades, då jag överväger att ställa in min beställning & vänta tills barnsjukdomarna benats ut nån gång framåt hösten.

Tack igen för hjälpen.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Ursäkta förvirringen, men använder du samma minnen i din nuvarande intelrigg som du beställde tillsammans med Ryzen 1700processorn?
Isåfall var inte våra uppsättningar identiska, mina beställda är corsair vengance 2400mhz cl14, länkade ovan.

Uppskattar om du kan länka det specifika minneskittet som jävlades, då jag överväger att ställa in min beställning & vänta tills barnsjukdomarna benats ut nån gång framåt hösten.

Tack igen för hjälpen.

Mina minnen
Ja jag använder samma i min nuvarande burk.
Nästintill identiska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Bättre att vänta om du vill ha något stabilt, eller köpa Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Det finns minnen som är kompabilitetstestade med Ryze

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Edit: Funderar även på att byta till 1600x då det är 16 dagars leveranstid på 1700. Hundralapparna som skiljer oviktiga då kostnaden planeras slås ut på mååånga år, mest en fråga om prestanda oklockat. Vad tycks, bu eller bä?

Om man hypotetiskt skulle ha ett program som skalar perfekt med kärnor skulle 1700 vara (8c * 3,15GHz) / (6c*3,7GHz) = 13,5 % snabbare. Eftersom de flesta program inte skalar så bra med kärnor drar jag slutsatsen att 1600x är det bättre köpet overall. Om man överklockar är det en annan femma.

En fördel med 1700 är att den förmodligen har bättre prestanda/W.

Edit: Kom på att 1700 har medföljande kylare till skillnad från 1600x

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Det finns minnen som är kompabilitetstestade med Ryze

Får intrycket att det är allmänt strul med minnen & moderkort, kan månne du eller nån annan rekommendera mATXmort & RAM för lilla mig?

Skrivet av MakeCoke:

Om man hypotetiskt skulle ha ett program som skalar perfekt med kärnor skulle 1700 vara (8c * 3,15GHz) / (6c*3,7GHz) = 13,5 % snabbare. Eftersom de flesta program inte skalar så bra med kärnor drar jag slutsatsen att 1600x är det bättre köpet overall. Om man överklockar är det en annan femma.

En fördel med 1700 är att den förmodligen har bättre prestanda/W.

Edit: Kom på att 1700 har medföljande kylare till skillnad från 1600x

Lockas &så av kärnfesten, bra poäng med den förmodade prestandan/W. Högintressant för mig då jag vill ha ett tyst system. Blir nog 1700an ändå, om det nu blir nått.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Får intrycket att det är allmänt strul med minnen & moderkort, kan månne du eller nån annan rekommendera mATXmort & RAM för lilla mig?

Här är en tråd om ämnet: #16743277
Och ett bra inlägg från tråden: #16743739

Generellt känns det som att man ska avvakta Ryzen 5 för att se vad det ger, tills dess kan mer info om minnen och moderkort också ha dykt upp.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Här är en tråd om ämnet: #16743277
Och ett bra inlägg från tråden: #16743739

Generellt känns det som att man ska avvakta Ryzen 5 för att se vad det ger, tills dess kan mer info om minnen och moderkort också ha dykt upp.

Stort tack! Förstår att det är klokt att vänta, men det frestar att behålla kundkorgen i första posten pga 5% rabatt.

Detta minne dök upp i tråden du länkade, men lyckas inte hitta det på MSIs supportsida till moderkortet i min specc.
Hoppas någon med mer 1337 5ki115 än jag kan rekommendera 2 x 8GB "single rank" samsungminne med bra hastighet & någrolunda pris. Helst i inets sortiment men vad som emottages tacksamt.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Stort tack! Förstår att det är klokt att vänta, men det frestar att behålla kundkorgen i första posten pga 5% rabatt.

Detta minne dök upp i tråden du länkade, men lyckas inte hitta det på MSIs supportsida till moderkortet i min specc.
Hoppas någon med mer 1337 5ki115 än jag kan rekommendera 2 x 8GB "single rank" samsungminne med bra hastighet & någrolunda pris. Helst i inets sortiment men vad som emottages tacksamt.

@Enigma verkar kunnig, och talar sig varm för G.Skill-minnen.

Med tanke på hur stor prestandafördel snabbare minnen ger i spel kan det vara värt att lägga extra på det.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Ringde Inets utmärkta kundservice igår & har ändrat en del i kundkorgen. Med bibehållen rabatt.
De hade inte den nya vita versionen av MSI b350m Mortar (Arctic) men killen i telefonen kontaktade snabbt som en vessla inköpsansvarige.
Kort därefter fick jag ett mail där nya kortet låg i ordern.

Ytterligare 5 minuter senare kom ännu ett mail, där priset på moderkortet justerats ner en hundring.
Asshysst, kommer fortsätta med Inet särskillt då deras butiksdudes i Malmö är episkt hjälpsamma.

Minnenna blev, tack vare er hjälp, utbytta till 2 x 8GB 3200mhz-minnen med matchande vit "häftig LED", som borde funka fint enligt tråden ovan. Inte för att något ljus kommer att synas ut, men det kostade bara en femtilapp extra att hålla e-penisen multig.

Hoppas denna speccen kommer funka friktionsfritt. Prylarna borde ploppa in nästa vecka, lägger förmodligen upp en statusrapport med ett par bilder när jag väl fått igång bygget & installationen

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk

Tänkte göra en uppdatering nu när datorn åter rullar med nya hårdvaran, hoppas den kan hjälpa någon som är i valet & kvalet.

Detta är vad som bytts ut: (Plus en 4TB 7200rpm HGST-disk & 2st Silentwings 3 120mm)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10363935/

(plus 5% rabatt pga kundundersökning.
Allting har vart väldigt lättarbetat. Enda undantaget är att placering av 2 SATAportar på modermodemet inte lirade med mitt chassi. Detta avhjälptes mha bågfil & dremel.

(Ånga för effektens skull)

En positiv bieffekt är att ett fullstort grafikkort numera får plats, den dag habegäret ska stävjas. Fast än slå länge funkar den GPU jag har överraskande bra.

När gamla moderkortet med 4gb DDR2 & en Q6600 var ute & nya MSIbrädan inne uppdaterade jag direkt bios & provade därefter att boota systemet med gamla installationen win 10 pro, just for giggles.

Efter en stund att bekanta sig med nya hårdvaran sparka windows igång som inget hänt!
Hatten av för microsoft!
De har även idag, efter sammanlagt 3 timmars runtkopplande i deras telefonsupport, återaktiverat mitt windows. Jey!

Planerna var från början att installera om windows bara för sinnesfriden, men om systemet fortsätter vara stabilt kanske det får ticka på i 9 år till. :3 Windows 28 here we come!

Sedan var det bara att sortera hårddiskarna rätt, installera Ryzen master + lite annat i drivarväg samt klocka upp minnena till 2933mhz cl14. Nu var jag såklart nyfiken på om processorn presterade som den skulle i sin 9(!) år gamla windowsinstallation (från början win7 ultimate på intelkretsar).

Jag har aldrig tidigare benchat något i datorväg men lägger ett par screenshots som ni gärna får bedöma expertligt.
Geekbench:

Jag noterade att resultatet blev högre när jag körde minnena i 2933 kontra default 2133 mhz. Där blev resultatet i samma test Multicore: 19 886

Har inte satt mig in ordentligt i klockandets ädla konst, använde "try frequencies"-funktionen i bios. 3200 mhz med någorlunda timings verkar ännu inte vilja boota med min utrustning/kompetens.

Tack för all hjälp & hoppas ovan kan vara till någon nytta.
Om ni har några frågor på hårdvara eller tillvägagångssätt ska jag försöka svara så gott det går. Hittills är jag väldigt nöjd med rubbet.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |