Köpa ssd, vad ska man kolla på?

Permalänk

Köpa ssd, vad ska man kolla på?

Hej!

Jag har haft min dator länge och inte köpt en ssd, fråga inte varför.
Nu tänkte jag ta steget men har noll koll på vad jag ska kolla på för ssd diskar. Jag har tänkt att ha windows och ett par spel på disken så tänkte på någon runt 250 gb.

Fråga: kopplar man en SSD disk på samma sätt som en vanlig HDD?

Visa signatur

Fractal Design Define R5, EVGA GTX 970, HyperX 16GB DDR4, Intel Core i5 6600K 3.5 GHz, ASUS H170 PRO GAMING, Corsair HX 650W. Corsair K70, Steelseries Rival, Sennheiser Game zero

Permalänk
Medlem

@Drassboss:

Ja du kopplar in den på samma sätt.

Köp en 500GB dom börjar bli billiga.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog med köpt en på 500, då 250 tar slut väldigt fort.
500GB https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210
250GB https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218
Det finns andra märken än Samsung, men jag upplever att dom är en av de bättre

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Köp en 500GB dom börjar bli billiga.

Börjar bli billiga????
En 500GB 850evo kostade 30mars 2016 1449:-
samma disk kostar 30 mars 2017 1699:-

Alltså har priset gått upp 250:- på ett år, tittar du dessutom när de var som billigast i juni förra året kostade de 1290:-

Börjar bli billiga........

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mina 2 Samsung EVO 850. Ena har Rapid mode så att starta program går fort

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Börjar bli billiga????

Alltså har priset gått upp 250:- på ett år, tittar du dessutom när de var som billigast i juni förra året kostade de 1290:-

Haha är det dyrt tycker du? 500 gb SSD från en av marknadens bästa för ca 1500kr.....knappast dyrt i mina ögon. Men alla har vi olila ekonomiska förutsättningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Drassboss:

Hej!

Jag har haft min dator länge och inte köpt en ssd, fråga inte varför.
Nu tänkte jag ta steget men har noll koll på vad jag ska kolla på för ssd diskar. Jag har tänkt att ha windows och ett par spel på disken så tänkte på någon runt 250 gb.

Fråga: kopplar man en SSD disk på samma sätt som en vanlig HDD?

Ditt moderkort stödjer även M.2 ssd-s. Både som Sata & pci-e. Så en sån skulle du även kunna stoppa in i stället för en vanlig 2.5" ssd. Dock står det inget om att ditt moderkort har stöd för nvme. Så en m.2 med nvme går nog bort.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Haha är det dyrt tycker du? 500 gb SSD från en av marknadens bästa för ca 1500kr.....knappast dyrt i mina ögon. Men alla har vi olila ekonomiska förutsättningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Ett av de dummare inläggen jag sett, först har jag inte ens påstått att det är dyrt utan kommenterade kommentaren att de börjar bli billiga, om något gått upp i 450:- i pris under en 9 månaders-period så tycker jag inte att "de börjar bli billiga"

Sen även om jag nu skulle påstått att det är dyrt, så är ju det knappast samma sak som att jag inte skulla ha råd att köpa en.
Om Pressbyrån höjer priset på en coca cola till 100:- och du säger det är dyrt, så betyder det alltså att du inte har råd med 100:-?

Dummaste jag läst denna månaden.

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Visst priser går upp och ner men det jag menar är att 500GB har kommit till en köpbar nivå.
Gissar på att priserna på 256GB oxå är högre än tidigare? är din rekomendation då att inte köpa alls?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Börjar bli billiga????

SSDer var faktiskt nere o vände runt 1000kr, men pga NAND brist, flera tillverkares misslyckade 3D NAND och smartphones som av någon okänd anledning behöver mer lagring än Windows OS systemdisk så började priserna gå upp igen. Lägg till att valutorna har gått upp pga dollarn och euro stärks så blir det resultatet.

Ställer man dock den motsatta frågan:
-Är en HDD som har sämre garanti, mångfaldigt sämre prestanda och rasar lite hur som helst bättre billig? Din data, din tid att byta och återställa en backup (lär få panik för att man saknar det) är ju också värd pengar.

Jämför det med en SSD som under flera år visat sig tålig, pålitlig, och hållbar (även om du självklart ändå ska ha backup). I mina ögon är det inte priset, utan vad du får för dem som är poängen. Ibland kan det dyrare alternativet faktiskt bli "billigare i längden".

Själv valde jag att tidigt offra ca 11kkr på SSDer, dvs nästan 10x priset som du nämner ovan. Men vad fick jag för det? Jo 4st 1TB 850 PRO. Plötsligt är det som egentligen var mycket pengar en rätt ekonomisk investering, med 1375kr för high-end SSD med 10 års garanti, för 2 år sedan, när priset även idag är högre för en sämre disk.

Men jag håller med dig att priserna inte direkt gått rätt håll på senaste, helt klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

@Klubba:

Visst priser går upp och ner men det jag menar är att 500GB har kommit till en köpbar nivå.
Gissar på att priserna på 256GB oxå är högre än tidigare? är din rekomendation då att inte köpa alls?

Tycker det låter märkligt att säga att något börjar bli billigt när det de senaste året gått upp i pris, tycker det är lika märkligt att säga det kommit till en köpbar nivå, när de som sagt gått upp i pris...

SSD'er har tyvärr blivit dyra, är bara att gilla läget, de enda som gått ner i pris är 1TB diskarna, och de ger nu faktiskt oftast flest GB per krona.

Min rekomendation vad man ska köpa beror ju helt på vad den ska användas till och hur mycket pengar man är villig att spendera, spelar man många olika AAA titlar så är det absolut inte fel att satsa på en 1TB disk då spelen tar en hel del plats, om man däremot endast lirar CS och DOTA så klarar man sig lätt med en 256GB disk.

500GB diskarna är en bra mellanväg, har själv en 500GB 850 evo i burken jag köpte förra året för 1499:- men inte börjar de bli billiga