Permalänk

7700K hög clock out of box?

Tjena grabbar o töser!
Jag har uppgraderat lite till i7 7700k o z270 platta från MSI, till min fråga.

Proppen ligger på 4,5ghz på alla kärnor out of Box så fort jag kommer in i Windows, i bios står den på 4.2ghz, ingen game boost eller annan överklockning aktiverad, endast x.m.p profilerna till RAM minnet. Det är ett MSI pro carbon moderkort.

Ska det vara såhär? hur "fixar" jag det för det är onödiga extra volt när den ligger så?Energialternativen i Windows är på balanserat så den har multiplier på 8-45 o klockar ner som den ska vid idle. Vet att turbo ligger på 4.5 i enkeltråd, men alla kärnor på 4.5 kärnor??

Tacksam för råd, förklaringar & idéer

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Inget konstigt med det, är turbo på 4,5 så kan den boosta till det så länge temperaturen hålls inom ett normalt område.
Min boostar också till 4,5 så fort den får jobba lite. Sätter jag multiplier på 47 så boostar den dit direkt, och går ner till 800MHz i idle. Perfekt IMO

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia mannen:

Tjena grabbar o töser!
Jag har uppgraderat lite till i7 7700k o z270 platta från MSI, till min fråga.

Proppen ligger på 4,5ghz på alla kärnor out of Box så fort jag kommer in i Windows, i bios står den på 4.2ghz, ingen game boost eller annan överklockning aktiverad, endast x.m.p profilerna till RAM minnet. Det är ett MSI pro carbon moderkort.

Ska det vara såhär? hur "fixar" jag det för det är onödiga extra volt när den ligger så?Energialternativen i Windows är på balanserat så den har multiplier på 8-45 o klockar ner som den ska vid idle. Vet att turbo ligger på 4.5 i enkeltråd, men alla kärnor på 4.5 kärnor??

Tacksam för råd, förklaringar & idéer

Det är moderkortet som synkar alla cores på högsta turbo frekvens när du aktiverar XMP profilen, dom brukar göra så moderkorten idag. Den funktionen har lite olika namn i bios beroende på tillverkare och den går att stänga av.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det är moderkortet som synkar alla cores på högsta turbo frekvens när du aktiverar XMP profilen, dom brukar göra så moderkorten idag. Den funktionen har lite olika namn i bios beroende på tillverkare och den går att stänga av.

Ja jag misstänkte det, finns en funktion som heter "enhanced turbo" som jag stängde av o då la den sig på 4.4ghz hela tiden alla cores. Hade ju velat att den låg på sina 4.2 tills jag märker att jag behöver överklocka mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du förklara igen varför du inte vill ha extra gratis prestanda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Kan du förklara igen varför du inte vill ha extra gratis prestanda?

Gratis extra vcore också förmodligen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@Nvidia mannen: 4,4 är dock all core turbo på 7700k vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia mannen:

Ja jag misstänkte det, finns en funktion som heter "enhanced turbo" som jag stängde av o då la den sig på 4.4ghz hela tiden alla cores. Hade ju velat att den låg på sina 4.2 tills jag märker att jag behöver överklocka mer

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta kan du dessutom sänka spänningen från Auto också, om du vill få ner temps/tystare kylning, men det kräver att man gör lite OC testande. Tyvärr är alla dessa Auto funktioner på moderkorten idag väldigt spänningstokiga.

Notera dock... att sänka den till 4.2 i sig, gör den inte "mindre törstig" i någon större del. Om den är 4.4Ghz på alla 4 normalt så blir det en underklockning, och du borde kunna sänka spänningen dock.

Skrivet av Andreaz1:

Kan du förklara igen varför du inte vill ha extra gratis prestanda?

Han kanske inte vill bryta mot Intels spec? Eller få så varm CPU? Eller övervolta den?

4.5Ghz i 4 kärnor är OC på CPUn, och utanför Intels spec. Sen att man med lite extra volt kan göra det är ingen tvekan, men kanske inte alla vill det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia mannen:

Tjena grabbar o töser!
Jag har uppgraderat lite till i7 7700k o z270 platta från MSI, till min fråga.

Proppen ligger på 4,5ghz på alla kärnor out of Box så fort jag kommer in i Windows, i bios står den på 4.2ghz, ingen game boost eller annan överklockning aktiverad, endast x.m.p profilerna till RAM minnet. Det är ett MSI pro carbon moderkort.

Ska det vara såhär? hur "fixar" jag det för det är onödiga extra volt när den ligger så?Energialternativen i Windows är på balanserat så den har multiplier på 8-45 o klockar ner som den ska vid idle. Vet att turbo ligger på 4.5 i enkeltråd, men alla kärnor på 4.5 kärnor??

Tacksam för råd, förklaringar & idéer

Tja!

Får man ställa en fråga när tråden nu är i aktivt skede?

Står eventuellt inför samma uppgradering och ser att du har wn 2600k i sign precis som jag. Hur upplever du uppgraderingen? Stor skillnad?

Mvh Simon

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Ofta kan du dessutom sänka spänningen från Auto också, om du vill få ner temps/tystare kylning, men det kräver att man gör lite OC testande. Tyvärr är alla dessa Auto funktioner på moderkorten idag väldigt spänningstokiga.

Notera dock... att sänka den till 4.2 i sig, gör den inte "mindre törstig" i någon större del. Om den är 4.4Ghz på alla 4 normalt så blir det en underklockning, och du borde kunna sänka spänningen dock.

Han kanske inte vill bryta mot Intels spec? Eller få så varm CPU? Eller övervolta den?

4.5Ghz i 4 kärnor är OC på CPUn, och utanför Intels spec. Sen att man med lite extra volt kan göra det är ingen tvekan, men kanske inte alla vill det?

Då frågar man sig..varför köper man ett moderkort samt processor som skall överklockas? Och säkerligen en bra kylning till detta också då 7700K ej levereras med kylare.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

De här cpuerna är så otroligt enkla att klocka och ofta går de får ner tempen samtidigt som man ökar frekvensen. Tex om man lägger sig vid 4.6GHz så lär man kunna få lägre volt med Adaptive mode än med Auto i 4.5GHz.

Med bra luftkylare är 4.7-4.9GHz inga som helst problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

De här cpuerna är så otroligt enkla att klocka och ofta går de får ner tempen samtidigt som man ökar frekvensen. Tex om man lägger sig vid 4.6GHz så lär man kunna få lägre volt med Adaptive mode än med Auto i 4.5GHz.

Med bra luftkylare är 4.7-4.9GHz inga som helst problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Med lite delid kan man även nå 5GHZ med en kylare i NH-d15 klassen

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Med lite delid kan man även nå 5GHZ med en kylare i NH-d15 klassen

Jag körde 5.0 med D15s stabilt i Cinebench. 5.1 funka också men då blev de lite väl varmt så en delid hade gjort stor skillnad Kör nu 4.7 som 24/7 klockning tills man orkar beställa delid kit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Då frågar man sig..varför köper man ett moderkort samt processor som skall överklockas? Och säkerligen en bra kylning till detta också då 7700K ej levereras med kylare.

Det svarar TS på också:

"Hade ju velat att den låg på sina 4.2 tills jag märker att jag behöver överklocka mer"...

Han vill kunna OCa i framtiden när han anser det behövas (även om han säger lägre än sin stock frekvens), så förstår man hans poäng om man läser. 8-tråd 4Ghz räcker och blir över i nästan alla spel idag, och behövs det kan han få mer. Men han kanske väljer svalare (med en billigare kylare) nu i början?

Finns många anledningar att inte välja en låst CPU...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det svarar TS på också:

"Hade ju velat att den låg på sina 4.2 tills jag märker att jag behöver överklocka mer"...

Han vill kunna OCa i framtiden när han anser det behövas (även om han säger lägre än sin stock frekvens), så förstår man hans poäng om man läser. 8-tråd 4Ghz räcker och blir över i nästan alla spel idag, och behövs det kan han få mer. Men han kanske väljer svalare (med en billigare kylare) nu i början?

Finns många anledningar att inte välja en låst CPU...

Ja men precis, har alltid överklockat i alla år. Men märkte nu att det inte behövs, ligger på dem framerates jag vill i mina spel så svalare propp o lägre volt är win win har en noctua nh14s sedan innan och vattenkylare liggande om jag vill klocka mer. Anledningar osv spelar väl kvitta, jag köper bra saker för jag kan o vill ha möjligheten att trycka ut mer när det behövs haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av scj:

Tja!

Får man ställa en fråga när tråden nu är i aktivt skede?

Står eventuellt inför samma uppgradering och ser att du har wn 2600k i sign precis som jag. Hur upplever du uppgraderingen? Stor skillnad?

Mvh Simon

Det är märkbar skillnad för mig, inte jätte mycket mer fps men ändå mycket mjukare o mindre "lagg", svårt o beskriva men microstutter är väl närmaste ord. Arma 3 fick sig dock en rejäl FPS boost med denna jämfört med 2600k 👍 Spelar i 3440x1440 upplösning så det är ju oftast mer gpu krävande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia mannen:

Ja men precis, har alltid överklockat i alla år. Men märkte nu att det inte behövs, ligger på dem framerates jag vill i mina spel så svalare propp o lägre volt är win win har en noctua nh14s sedan innan och vattenkylare liggande om jag vill klocka mer. Anledningar osv spelar väl kvitta, jag köper bra saker för jag kan o vill ha möjligheten att trycka ut mer när det behövs haha

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker jag låter som fullt klokt tänkt.

Hade jag varit dig så hade jag undervoltat och försök hitta deras optimala nivå. Minns med min 4790k så kunde man sänka 0.1v, på samma frekvens som stock, vilket gjorde det mycket svalare trots samma prestanda. Det är lite pill, men du måste ju inte vara på gränsen heller, utan du kan hoppa lite större steg och bara hitta nivån den behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Med lite delid kan man även nå 5GHZ med en kylare i NH-d15 klassen

Jag har en orörd 7700K, NH-D15 på ett Asus ROG Strix Z270H Gaming moderkort. Finns preset på moderkortet som heter "5 GHz OC profile" som fixar 5 GHz stabilt utan några som helst konstigheter.
Jag använde dock mig av Raufs guide till överklockning med Z270 sen, så jag även kunde köra mina minnen i rätt hastighet (3200 MHz) med XMP.
5 Ghz stabilt, ligger på runt 70 grader i full load, inga konstigheter. (Turbo VCore på 1,330 V.)
Så här ser min setup ut i ett Fractal Design Define C: http://imgur.com/GZ9rSm2

Permalänk
Skrivet av Nvidia mannen:

Ja men precis, har alltid överklockat i alla år. Men märkte nu att det inte behövs, ligger på dem framerates jag vill i mina spel så svalare propp o lägre volt är win win har en noctua nh14s sedan innan och vattenkylare liggande om jag vill klocka mer. Anledningar osv spelar väl kvitta, jag köper bra saker för jag kan o vill ha möjligheten att trycka ut mer när det behövs haha

Skickades från m.sweclockers.com

vill du ha ner spänningen är de Vcore du ska leka med inte frekvensen då autoläget på Vcore brukar grisa på spänning med ganska stor marginal.

t.ex min i7 4790K vid stock klocken boostade 4.4GHZ med 1.35V ibland närmre 1.4V med temps närmre 85-90°c med skaplig tornkylare.

nu kör jag min cpu med 4.7Ghz med ca 1.24V dvs högre frekvens och lägre spänning än auto med temps runt 70-80°c.

skulle jag klocka ner till 4.4Ghz kan jag troligen kunna gå ner närmre 1.19-1.20V och ännu lägre temps.

och skillnaden tempmässigt mellan att ha alla cores synkade eller inte är typ inte många grader kanske 3-5°c eller nått sånt på sin höjd min cpu gör absolut ingen tempskillnad öht om jag klockar kärnorna olika eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag testade nu att sätta volten på 1.2 istället för auto och ändrade till adaptive mode, men den hoppar ändå upp i 1.3-1.32 volt? Inte jätte hemma i dessa nya bioser, MAAASSSOR med Auto alternativ haha

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ofta kan du dessutom sänka spänningen från Auto också, om du vill få ner temps/tystare kylning, men det kräver att man gör lite OC testande. Tyvärr är alla dessa Auto funktioner på moderkorten idag väldigt spänningstokiga.

Notera dock... att sänka den till 4.2 i sig, gör den inte "mindre törstig" i någon större del. Om den är 4.4Ghz på alla 4 normalt så blir det en underklockning, och du borde kunna sänka spänningen dock.

Han kanske inte vill bryta mot Intels spec? Eller få så varm CPU? Eller övervolta den?

4.5Ghz i 4 kärnor är OC på CPUn, och utanför Intels spec. Sen att man med lite extra volt kan göra det är ingen tvekan, men kanske inte alla vill det?

Men 4.4 på alla kärnor är ju OC, 4.2 på alla är standard och 4.5 turbo mode i single core?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av Nvidia mannen:

Jag testade nu att sätta volten på 1.2 istället för auto och ändrade till adaptive mode, men den hoppar ändå upp i 1.3-1.32 volt? Inte jätte hemma i dessa nya bioser, MAAASSSOR med Auto alternativ haha

enligt lite googlande verkar de flesta fått den stabil med klock under 4.7Ghz med en Vcore på ca 1.25-1.27V några enstaka nere och luktar på 1.22V med stock hastigheten

så du borde kunna köra din nånstans i de regionerna

så sätt på Adaptive Vcore på ~1.19V som verkar vara stock utgångspunkten för i7 7700K och sen en offset på 0.08-0.1V nånting så borde du hamna runt 1.27-1.29V vid Turbo

sen kan du sänka offset till datorn blir ostabil vid full load och smyga på lite offset igen till den är stabil igen så har du typ vad ditt kisel minst vill ha för att vara stabilt eventuellt kanske du inte äns behöver någon offset för stockhastigheten.

vet inte om detta är rätt sätt att använda adaptive mode men funkar för mig iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia mannen:

Men 4.4 på alla kärnor är ju OC, 4.2 på alla är standard och 4.5 turbo mode i single core?

4.2 är "bas-klock", inte nominal turbo.
Vill du bara ha den på 4.2, stäng av hela turbo funktionen så förblir den 4.2 (men förblir den helt 4.2, oavsett trådar)

Men av vad jag kan hitta så är 4.4 standard för 4 kärnor turbo, och 4.5 för 1 tråd.

Permalänk
Medlem

Verkar som olika moderkort löser standardvolten olika, min låg på 1.16V ca oklockad med allt på auto och gick aldrig över 50 grader. Men sen kostar mitt mb ca 4.5k så dåligt vore det annars. Klockad till 5ghz kör jag den på 1.27V med llc6, den pendlar då mellan 1.28-1.29V i full load.