Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Discord vs TeamSpeak 3

Permalänk
Inaktiv

Discord vs TeamSpeak 3

Tjena,

Vilket program använder ni?

Varför väljer du just det programmet?

Vad är skillnaden egentligen på de här två programmen?

Mvh
Z

Permalänk
Medlem

Jag använder Discord för att det är modernt och gratis. Teamspeak ser gammalt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Teamspeak 3 för att man har full koll på permissions och man har kontroll över servern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Teamspeak 3 för att man har full koll på permissions och man har kontroll över servern.

Permissions finns också på Discord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Teamspeak 3 för jag håller igång en server med det. I min åsikt färre problem och bättre ljud än discord. Dessutom precis som @saturday_sun säger så har man full koll på permissions. Allmänt mer kontroll över vad som kan göras med servern.

Jag brukar ofta få problem med discord via antingen problem med inbjudningar eller att det strular med min mikrofon.

Att ts3 ser lite äldre ut är inte mycket till problem, det faktum att det är lättare att använda betyder mer för min del.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Mumble

+ Helt gratis och open source, busenkelt att slänga upp en server själv, inga restriktioner man behöver betala för.
Senast jag jämnförde hade Mumble även (kan vara att någon av dom andra har blivit bättre dock):
+ Bäst ljudkvalité
+ Lägst latency
+ Bästa config-möjligheterna i klienten, och bästa admin-systemet för att kontrollera en server imo.

- Inte så många använder det, så brukar bli problem om man ofta drar in random folk som man träffar i spel.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Använder båda (för guilden kör discord).
Tycker teamspeak är bättre på alla fronter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mumble. Öppen källkod, inga konstiga begränsningar, fungerar på allt och kör egen server till kompisar (= låg latency). Kan verifieras vara säkert från bakdörrar och annat skrot.

Som ett par andra har svarat:

Vilket program använder ni?

Mumble.

Varför väljer du just det programmet?

Öppen källkod.

Vad är skillnaden egentligen på de här två programmen? (TS/Discord)

Pest eller kolera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Teamspeak alla gånger.

Använder dock discord för att hålla koll på nyheter och sådant i textchatten.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

TS3, min mikrofon låter knas på Discord oavsett om man använder klient eller inte (Dicsord lägger på någon effekt, låter helt normalt om man spelar in lokalt samtidigt).

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Vilket program använder ni?
Discord, alla dagar.

Varför väljer du just det programmet?
Det är gratis, modernt, oerhört smidigt, krånglar i stort sett aldrig och finns tillgängligt på de populäraste enheterna.

Vad är skillnaden egentligen på de här två programmen?
TeamSpeak kräver att man skapar en server manuellt och hålla på att krångla med den i minst 5 minuter. Man får dock bättre kontroll över själva servern, vilket är såklart positivt. Discord är däremot molnbaserad och är därför väldigt mycket enklare att komma igång med en server. Mellan 5-15 sekunder (beroende på hur snabbt du kommer på ett namn för servern) så är din server skapad och du kan börja både använda och konfigurera den.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vilket program använder ni?
Discord

Varför väljer du just det programmet?
Plug and play

Vad är skillnaden egentligen på de här två programmen?
Dedikerad server vs öppna webbläsare och köra, ljudkvalitet kan vara lite bättre i TS för vissa.

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

@Cooling23:

Jo, jag har kollat på det och vi har en del som vill byta till det i klanen. Men det är guld värt att kunna söka i loggarna och ha kontroll över allt som händer. Sen kan man göra otroligt många olika konfigurationer, knappt så att man kan överblicka alla möjligheter.
Vi har 50-60 pers på servern på helgerna och även en öppen del. Klanen har 150 medlemmar och ibland händer det konstiga saker som gör att man vill kunna efterforska.
Teamspeak må se lite trist ut, men det är väldigt kraftfullt. Eftersom vi kör det på egen server (i Sverige dvs) har vi bra responstider också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Ts3 ser ju förfan ut som inställningarna på Windows 98, de som använder det är troligtvis endast de som använt det ett tag och vant sig med det.

Jag rekomenderar Discord.

Permalänk
Medlem

Vilket program använder ni?
Discord

Varför väljer du just det programmet?

Snyggt/Modernt
Många har det
Enkelt och snabbt
Typ alltid uppe och man kan byta server på 2 sekunder vid problem
Gratis till webbläsare, desktop och mobil.
Många bra bots och roliga funktioner som custom emojis.

Vad är skillnaden egentligen på de här två programmen?
Discord mer casual. Ts för folk som är mycket seriösa med permissions och sådant.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

Har kört Discord för Guilden men TeamSpeak för vännerna...
TeamSpeak är ju generellt bättre men nya generationen klarar inte av det

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Mumble. Helt klart det bästa valet.

Permalänk
Geeks Gaming

Vilket program använder ni?
Ljud: Teamspeak
Chat: Discord

Varför väljer du just det programmet?
Teamspeak för ljudet, är mer kompakt, bättre kanal struktur, bättre för större communitys.

Varför inte de andra(discord)?
UI'n för discord på tok för stor. Är man en större community så kommer du att få sitta och scrolla halva dagen för att hitta folk. Ingen kanal struktur utan bara en lång lista. Ingen privat chat för just den voice kanalen du sitter i. Inte jätte bra kontroll för permissions.
Har stött på extremt mycket spambottar och annat.
Värst av allt är deras Terms of Service https://discordapp.com/tos där man ger dom rätten att sälja all din data till andra företag.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Ts3 ser ju förfan ut som inställningarna på Windows 98, de som använder det är troligtvis endast de som använt det ett tag och vant sig med det.

Jag rekomenderar Discord.

Man ska inte sitta och glo på GUI:t, man ska snacka med polarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

vi har både Discord och TS3 inom vårt community, några gamla rävar vägrar Discord så den får finnas kvar, så ska man spela med dem så får det bli TS3.

Textchatten inom Discord används dock mycket och är aktiv nästan hela tiden.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Mumble, kan inte säga varför men jag gillar det bättre än övriga alternativ.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Kör discord för det är så lätt att bjuda in folk. Dom behöver inte ladda ned ett program vilket alla andra kräver (skype, mumble, teamspeak).
Plus att det är så jävla mycket scams med teamspeak där fake nedladdnings meddelanden existerar.
Sen kräver det minimal input från mig eftersom ts körs på en serverdator, det gör inte discord utan det är discord själva som håller allt uppe för mig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Använder båda (för guilden kör discord).
Tycker teamspeak är bättre på alla fronter.

Enligt mig har teamspeak ingen chans när det kommer till chatten. Just därför vår kompiskrets har valt discord som plattform faktiskt.

Men jag kanske använder teamspeak fel eftersom du verkar ändå gilla chatten mer där (har rätt lite erfarenhet av TS på sista tiden).

Permalänk
Inaktiv

Är det ngn skillnad på ljudet mellan discord, mumble, ts3 och ventrilo?

Permalänk
Medlem

använder discord för att det är helt gratis att ha en server som man kan ha sjukt många konfigurationer på samt att ljudkvalitén är bra. Tycker ts3 funkar bra men är lite krångligt och det är svårare att dela memes på samma sätt som i discord vilket gör discord till en självklar vinnare

Visa signatur

<3

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av anon120413:

Är det ngn skillnad på ljudet mellan discord, mumble, ts3 och ventrilo?

Tekniskt sätt så nej, alla utom ventrilo (afaik) använder sig utav Opus Codec, så det enda du kanske märker skillnad på är deras egna försök att få ljudet att låta bättre, men jag tycker det är bullshit när folk säger att det är massiv skillnad i ljudet.

Använder mig av Discord nu efter flera år med Teamspeak 3 där även server hosting inkluderas, saknas bl.a. password channels samt subchannels på Discord, samt permissions är lite vekare, men förutom det, för en normal användare, så är Discord överlägset nästan överallt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Enligt mig har teamspeak ingen chans när det kommer till chatten. Just därför vår kompiskrets har valt discord som plattform faktiskt.

Men jag kanske använder teamspeak fel eftersom du verkar ändå gilla chatten mer där (har rätt lite erfarenhet av TS på sista tiden).

Avsaknad av chat för kanaler, bloatat UI, massa clickande för att växla mellan PMs och gruppchatter.
För att t.ex visa samma info så tar discord 2-3 gånger mer pixlar på skärmen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120413:

Är det ngn skillnad på ljudet mellan discord, mumble, ts3 och ventrilo?

Väldigt liten. Med vanliga headset gör det varken till eller från.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120413:

Är det ngn skillnad på ljudet mellan discord, mumble, ts3 och ventrilo?

Jag märker ingen skillnad trots att på pappret står det att TS är bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Använder det som behövs till det jag ska göra, om så säga. Så vill polarna man ska vara på TS, så är jag på TS. Vill de jag är på Discord eller Mumble så är jag det.

Dynamisk anpassning!
Däremot; Ingen som nämnt Ventrilo?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop