Avgasvärden på bil bra förutom CO 2500? Vad kan felet vara?

Permalänk
Inaktiv

Den ser ut att gå magert på stiften och även lambdan är hög och det tyder på mager blandning.

Mager blandning får du med för mycket etanol i soppan, kör på bara ren soppa då även den innehåller etanol ca 5-10%

Sen tycker jag du ska stoppa i tändstift med en elektrod och rätt gnistgap för att få mer jämn och starkare gnista.
Och vissa motorer gillar helt enkelt inte tändstift med fler elektroder.

Permalänk
Avstängd

@DreinLifeOfYou: Svart tändstift=Dålig förbränning.För hög halt av insprutad bensin.Skifta stift ett och fyra och se om du får samma resultat.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S-OD:

@DreinLifeOfYou: Svart tändstift=Dålig förbränning.För hög halt av insprutad bensin.

Eller dåligt tändstift/ dålig kompression mm

Prova att sätta i tändstift med en elektrod, sen är säkert katten körd ochså

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Eller dåligt tändstift/ dålig kompression mm

Prova att sätta i tändstift med en elektrod.

Därför jag sa att han skulle skifta stiften,ger stift ett samma resultat som det som var stift fyra så kan man enkelt konstatera att cylinder fyra har något fel. Annars kan ett komptest visa hur cylinder fyra mår.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk

@S-OD:
@anon200632:
Lambda värdet var 1.03 innan jag tankade in etanol, fick inget nytt värde på senaste besiktnings papperet men borde kanske ha gått upp mer då?

ska ta lös fjärde tändstiftet imorgon så får jag se hur det ser ut och skifta det med ettans stift innan jag far ut och städar garaget. när jag kommer fram så borde jag kunna se hur förbränningen ser ut på fjärde cylindern.
Tänkte ta upp fördelarlock också imorgon och kolla så att den är fräsch fortfarande och rotorn med såklart.

Lär väl bli till att köpa en ny lambda och kanske tändstift då, har ju redan en kat liggandes så tänkte ta den.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

@DreinLifeOfYou: Att byta stiften tycker jag är en bra ide.Om du gör det så kör runt i stan och lite på landsväg ingen buskörning bara vanlig körning. Kolla sedan alla stiften igen. Kom ihåg att Lambdan sitter efter bensinen förbränts. Jag är övertygad om att ditt fel sitter i cylinder fyra.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Det låter ju helt klart som att fjärde cylindern inte mår bra. Komptest är lätt och billigt att göra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Vill inte kosta på bilen i onödan då den ska säljas efteråt och den är inte värd många kronor. kan man kolla om dem läcker då? typ spruta startgas runt dem?

Då får man montera loss dem, sätta dem på en lös fuel-rail och provtrycka dem. Skulle också vara bra att flödestesta dem på 50% arbetscykel för att se om någon av dem avviker kraftigt från de övriga. 7% brukar vara tillverkarens tolerans.

Inget man gör på en pissekvart med andra ord.

Edit: Insåg just att jag gjort en rejäl tankevurpa. Högt lambda tyder på mager blandning, medan övriga värden pekar mot en rik blandning. Med andra ord ligger problemet antingen i avgasreningen eller i förbränningen. Som andra pekat på behöver du kontrollera om kompressionen är Ok samt om lambdasensorn är frisk.

Mitt råd är att skrota bilen och köpa något som fungerar. Kan du skruva själv rekommenderar jag en äldre volvo. Reservdelar finns för kaffepengar till dem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Därför jag sa att han skulle skifta stiften,ger stift ett samma resultat som det som var stift fyra så kan man enkelt konstatera att cylinder fyra har något fel. Annars kan ett komptest visa hur cylinder fyra mår.

Skrivet av S-OD:

@DreinLifeOfYou: Att byta stiften tycker jag är en bra ide.Om du gör det så kör runt i stan och lite på landsväg ingen buskörning bara vanlig körning. Kolla sedan alla stiften igen. Kom ihåg att Lambdan sitter efter bensinen förbränts. Jag är övertygad om att ditt fel sitter i cylinder fyra.

@DreinLifeOfYou

Låter som en mycket bra ide!

Följer det tändstiftet så är det tändstiftet, men blir stiftet fortfarande svart i cylinder 4'a så är det en komptest som gäller.

om kompet är mycket lägre i cylinder 4'a så är det troligen en kolvring eller kanske en sliten cylinder eller kolv. Kan även vara att det är sot på kolv och då i kolvringsspåren så kolvringarna inte kan röra sig som tänkt = kan inte hålla tätt.

Ett knep som jag hört brukades förr var att hälla i några centiliter diesel i cylindern och låta det stå och lösa upp sotet några dagar.

OBS! Innan start så kör runt motorn utan stift! Så dieseln försvinner...
Om där är för mycket diesel i cylindern och stiftet sitter i så kan du spräcka toppen!
Edit: Eller att tändstiftet trycks ut, det klipper då gängorna och är ingen trevlig upplevelse överlag

Enda som jag kan se om kompet är OK, är det att du har ett oljeläkage på insugnings ventilen för cylinder 4'a.

Då jag vet att du har en låg budget så är då alternativet att byta ventiltätningen för cylinder 4'a precis innan besiktningen, något som får göras inför varje besiktning tills du kan ordna på annat sätt.

Häller tummarna för det enkla, tändstiftet...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

@DreinLifeOfYou

Låter som en mycket bra ide!

Följer det tändstiftet så är det tändstiftet, men blir stiftet fortfarande svart i cylinder 4'a så är det en komptest som gäller.

om kompet är mycket lägre i cylinder 4'a så är det troligen en kolvring eller kanske en sliten cylinder eller kolv. Kan även vara att det är sot på kolv och då i kolvringsspåren så kolvringarna inte kan röra sig som tänkt = kan inte hålla tätt.

Ett knep som jag hört brukades förr var att hälla i några centiliter diesel i cylindern och låta det stå och lösa upp sotet några dagar.

OBS! Innan start så kör runt motorn utan stift! Så dieseln försvinner...
Om där är för mycket diesel i cylindern och stiftet sitter i så kan du spräcka toppen!
Edit: Eller att tändstiftet trycks ut, det klipper då gängorna och är ingen trevlig upplevelse överlag

Enda som jag kan se om kompet är OK, är det att du har ett oljeläkage på insugnings ventilen för cylinder 4'a.

Då jag vet att du har en låg budget så är då alternativet att byta ventiltätningen för cylinder 4'a precis innan besiktningen, något som får göras inför varje besiktning tills du kan ordna på annat sätt.

Häller tummarna för det enkla, tändstiftet...

skiftade mellan 1an och 4an och 1ans på 4an blev mer svart som 4an var tidigare under körningen till garaget.

får se hur jag gör. ska testa med mer etanol först sen så ser vi.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

skiftade mellan 1an och 4an och 1ans på 4an blev mer svart som 4an var tidigare under körningen till garaget.

får se hur jag gör. ska testa med mer etanol först sen så ser vi.

Hur har det gått?

Nyfiken

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent och sjukt osäker på hur relevant denna informationen är. Har en bil VW passat från 89 som jag hade lite liknande problem med.

Det visade sig till slut att "förgasarfoten"' alltså hållaren till den elektroniska bränsleinsprutningen hade blivit för gammal och typ torkat ihop och orsakade diverse konstiga problem, bla för höga värden.

Jag vet ej om jag kom in på rätt modell/år alls men det ska vara en som ser ut som denna.
http://www.mister-auto.se/sv/flans-forgasare/febi-bilstein-03...

Bortse om redan löst

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur har det gått?

Nyfiken

Det har ju hänt något på fjärde cylindern har jag konstaterat, men besiktigade bilen igen igår och då gick bilen igenom. Fick co2500: 0.2 (0.3max) först hade den 0.8 med ren bensin, med lite etanol så fick den 0.5. Och nu med mer än 50% etanol så fick den 0.2 (hade kört med bilen i 1 vecka innan besiktning).
Som sagt tror jag felet med bilen ligger i fjärde cylindern då värdet hoppade upp och ner lite då och då. och känns som om när den tänder på fjärde cylindern så går den antingen fett eller förbränner olja.

Skrivet av Ceogar:

Kanske lite sent och sjukt osäker på hur relevant denna informationen är. Har en bil VW passat från 89 som jag hade lite liknande problem med.

Det visade sig till slut att "förgasarfoten"' alltså hållaren till den elektroniska bränsleinsprutningen hade blivit för gammal och typ torkat ihop och orsakade diverse konstiga problem, bla för höga värden.

Jag vet ej om jag kom in på rätt modell/år alls men det ska vara en som ser ut som denna.
http://www.mister-auto.se/sv/flans-forgasare/febi-bilstein-03...

Bortse om redan löst

Nja, tror inte denna modell använder sig utav en förgasarfot. då det trots allt är ett insprut på bilen

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

Av bara tändstiften kan jag säga att dom är slut, mina såg likadana ut och det var dags att byta när elektroden var orund.

Men det ger knappt utslag på mätningar.

Troligen läcker grenrör eller katalysator, det gav dåliga värden i min quattro med V6a, men den har dubbla avgas så dom fick mäta i andra röret och blev godkänt.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Det har ju hänt något på fjärde cylindern har jag konstaterat, men besiktigade bilen igen igår och då gick bilen igenom. Fick co2500: 0.2 (0.3max) först hade den 0.8 med ren bensin, med lite etanol så fick den 0.5. Och nu med mer än 50% etanol så fick den 0.2 (hade kört med bilen i 1 vecka innan besiktning).
Som sagt tror jag felet med bilen ligger i fjärde cylindern då värdet hoppade upp och ner lite då och då. och känns som om när den tänder på fjärde cylindern så går den antingen fett eller förbränner olja.

Härligt!
Gott att det löste sig så enkelt

Skrivet av DreinLifeOfYou:

Nja, tror inte denna modell använder sig utav en förgasarfot. då det trots allt är ett insprut på bilen

Det var en riktigt tokig mellankonstruktion vid övergången från förgasare till insprutning, såg ut som en förgasare med en insprutningsventil, och några givare + gassjäll som ersatte i princip allt i en standard förgasare.

I princip så var det ett insprutningssystem med endast en insprutare, billgare och enklare men ändå så krånglade det oftare

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan testa avgaserna? Inte besiktningen alltså och som inte kostar alltför mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB