@DreinLifeOfYou
Låter som en mycket bra ide!
Följer det tändstiftet så är det tändstiftet, men blir stiftet fortfarande svart i cylinder 4'a så är det en komptest som gäller.
om kompet är mycket lägre i cylinder 4'a så är det troligen en kolvring eller kanske en sliten cylinder eller kolv. Kan även vara att det är sot på kolv och då i kolvringsspåren så kolvringarna inte kan röra sig som tänkt = kan inte hålla tätt.
Ett knep som jag hört brukades förr var att hälla i några centiliter diesel i cylindern och låta det stå och lösa upp sotet några dagar.
OBS! Innan start så kör runt motorn utan stift! Så dieseln försvinner...
Om där är för mycket diesel i cylindern och stiftet sitter i så kan du spräcka toppen!
Edit: Eller att tändstiftet trycks ut, det klipper då gängorna och är ingen trevlig upplevelse överlag
Enda som jag kan se om kompet är OK, är det att du har ett oljeläkage på insugnings ventilen för cylinder 4'a.
Då jag vet att du har en låg budget så är då alternativet att byta ventiltätningen för cylinder 4'a precis innan besiktningen, något som får göras inför varje besiktning tills du kan ordna på annat sätt.
Häller tummarna för det enkla, tändstiftet...