Vem får betala böten om man blir tagen på fartkamera med lånad bil?

Permalänk
Medlem

Det heter boten. Vem får betala boten.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Som jag skrev tidigare i tråden, får hoppas de förarlösa bilarna kommer snabbt nog så man slipper riskerna i trafiken utav fartdårar eller paragrafryttare som dig

Paragrafryttare? Mmm, nej, du har rätt... man skall tvingas köra i för hög hastighet för att förarna i bilarna bakom skall kunna hålla sin regelvidriga hastighet utan att behöva minska denna. Så dum jag är! Inser det nu... och var tar detta stopp? Fri hastighet? Du är till slut tvungen att skaffa dig en Ferrari för att kunna åka till jobbet. Bra lösning, om man har råd!

Permalänk
Medlem

@Rawrgasm: Kan bara svara för mig själv utan tveka skulle jag "sätta dit dej" btw glöm att få låna bilen igen är man så j... dum att sätta bilens ägare i detta så...
/ Per

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Skrivet av videopac:

Paragrafryttare? Mmm, nej, du har rätt... man skall tvingas köra i för hög hastighet för att förarna i bilarna bakom skall kunna hålla sin regelvidriga hastighet utan att behöva minska denna. Så dum jag är! Inser det nu... och var tar detta stopp? Fri hastighet? Du är till slut tvungen att skaffa dig en Ferrari för att kunna åka till jobbet. Bra lösning, om man har råd!

Håller med dig: För om 120km är det nya 90km så kommer man till slut köra fortare och fortare. När folk sen tycker att 120km är för långsamt så blir det kanske 150km det nya 120km osv.

Men Bassen87: är ju så inne på att det bara är ojämnheter i trafikrytmen som skapar fara, men hade han och övriga fortkörare hållit 90km där det är 90km och inte 120km så hade det aldrig uppstått ojämnheter i trafiken. Men han kanske tycker att det är värt att hamna i register om polisen tar han för fortkörning?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av videopac:

Paragrafryttare? Mmm, nej, du har rätt... man skall tvingas köra i för hög hastighet för att förarna i bilarna bakom skall kunna hålla sin regelvidriga hastighet utan att behöva minska denna. Så dum jag är! Inser det nu... och var tar detta stopp? Fri hastighet? Du är till slut tvungen att skaffa dig en Ferrari för att kunna åka till jobbet. Bra lösning, om man har råd!

Funkar ju hemskt dåligt i Tyskland, som är ett U-land där alla dör på väg till jobbet.

Problemet är inte hastighet på större vägar i Sverige, det är attityden "jag ligger i ytterfil i 110km/h eftersom det är en 110-väg", samt överdrivet användande av vajervägar där alla gasar på utav helvete (för att ingen ska ta sig förbi) när det blir tvåfiligt för att sedan lägga sig i 78km/h (på 90-väg) när det är enkelfiligt igen. Precis som den här tråden visar tänker folk bara på sig själv, samsas man om vägen och inser att man inte har några rättigheter, bara skyldigheter, i trafiken, så flyter det genast bättre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, som sagt så är jag inte i den här situationen, var bara en fråga som dök upp som jag funderat på ett tag.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det blir en svart-vit lösning då svaret kommer från sidan som tycker att alla ska hålla hastigheterna när de uppenbarligen INTE kommer att göra det.

På samma sätt som folk som alltid vill hålla hög hastighet aldrig kommer få hela trafiken att köra snabbt nog i den hastigheten de vill hålla.

Well, ok, det finns två läger. De som accepterar att folk kör för fort, och de som inte gör det. Om man är paragrafryttare för att man förmedlar sin bild ifrån ena lägret så är alla som argumenterar paragrafryttare, då vi alla tillhör det ena eller det andra lägret?

Skrivet av Bassen87:

Så en som ligger i 90 km/h när alla andra ligger i 120 km/h är en trafikfara på samma sätt som när alla ligger i 90 km/h och en kommer i 120 km/h. Så mitt råd är följ trafikens hastighet istället så minskar du chansen för en trafikolycka.

Skrivet av Bassen87:

Antingen så följer man trafiken och anpassar farten, eller så följer man hastighetsgränserna och leker paragrafryttare och trafikolyckorna fortsätter i samma takt som alltid.

Du kan svära åt majoriteten som bröt emot lagen, men det hjälper inte att säga "jag följde lagen iallafall" när olyckan väl har skett.

Här låter det verkligen som om du anser att man borde anpassa sig efter majoriteten, vilket har samma problem som alla andra majoritetsargument (majoriteten behöver INTE alls veta bäst). Om du vill medla emellan de två lägrerna så föreslår jag att du kommer med ett bra mycket bättre förslag än att vi ska anpassa oss efter de som vill köra om folk som ligger på max tillåtna hastighet för vägen. Det finns ett argument i att om alla bilar skulle hålla en samma hastighet så skulle vägarna bli säkrare, men den säkerheten är som bortblåst när man tar det argumentet till att gälla att man ska anpassa sig till de som kör för fort. Att anse att man står på trafiksäkerhetens sida när man säger att majoriteten på vägen för tillfället automatiskt vet vad det regler som borde gälla, går inte ihop. Jag har mycket hellre enhetliga regler på vägarna, än enhetliga hastigheter på bilarna. Om det är att vara en paragrafryttare som krävs för att vara principfast där det behövs, så får det väl vara så. Visst, att ligga som en snigel på vägen är ett problem men jag anser att det är betydligt mindre än du säger. Det är också det enda jag kan hålla med dig om.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den som kör ska betala böter, oavsett vad lagen säger. Sedan så är man vårdslös om man kör för fort och taskig som bryter lagen med en annans bil.

Permalänk
Medlem

Flickvännen fasnade i kamera för inte så länge sen med min bil. Då jag äger bilen blev jag bötes skyldig.

Men det fanns 2 alternativ:
- neka hela, blir troligtvis rättegång eller nåt..

- så fanns det att en annan körde min bil, men han/hon som då körde måste godkänna med namn och signum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Finns ingen angivningsplikt i Sverige.
Gjordes en utredning för 10-12år sedan för möjligheten att införa angivningsplikt, men det krävs ändring i grundlagen och sen blev det inget mer av saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Flickvännen fasnade i kamera för inte så länge sen med min bil. Då jag äger bilen blev jag bötes skyldig.

Men det fanns 2 alternativ:
- neka hela, blir troligtvis rättegång eller nåt..

- så fanns det att en annan körde min bil, men han/hon som då körde måste godkänna med namn och signum.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Vad menar du med att du blev "bötes skyldig"? Har polisen skickat en bild på din flickvän och sagt att det är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Va? Vad menar du med att du blev "bötes skyldig"? Har polisen skickat en bild på din flickvän och sagt att det är du?

böterna för fort körning kom till mig.

kom ingen bild hem, men bor ju i finland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

böterna för fort körning kom till mig.

kom ingen bild hem, men bor ju i finland

Skickades från m.sweclockers.com

Å det var även i Finland som hastighetsöverträdelsen skedde då antar jag? I så fall hjälper det ju föga i den här diskussionen som handlar om Svensk lagstiftning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icecrystal:

Well, ok, det finns två läger. De som accepterar att folk kör för fort, och de som inte gör det. Om man är paragrafryttare för att man förmedlar sin bild ifrån ena lägret så är alla som argumenterar paragrafryttare, då vi alla tillhör det ena eller det andra lägret?

Här låter det verkligen som om du anser att man borde anpassa sig efter majoriteten, vilket har samma problem som alla andra majoritetsargument (majoriteten behöver INTE alls veta bäst). Om du vill medla emellan de två lägrerna så föreslår jag att du kommer med ett bra mycket bättre förslag än att vi ska anpassa oss efter de som vill köra om folk som ligger på max tillåtna hastighet för vägen. Det finns ett argument i att om alla bilar skulle hålla en samma hastighet så skulle vägarna bli säkrare, men den säkerheten är som bortblåst när man tar det argumentet till att gälla att man ska anpassa sig till de som kör för fort. Att anse att man står på trafiksäkerhetens sida när man säger att majoriteten på vägen för tillfället automatiskt vet vad det regler som borde gälla, går inte ihop. Jag har mycket hellre enhetliga regler på vägarna, än enhetliga hastigheter på bilarna. Om det är att vara en paragrafryttare som krävs för att vara principfast där det behövs, så får det väl vara så. Visst, att ligga som en snigel på vägen är ett problem men jag anser att det är betydligt mindre än du säger. Det är också det enda jag kan hålla med dig om.

Paragrafryttare är de som inte är flexibla utan endast går efter regelboken oavsett konsekvenserna.
Olyckorna lär inte minska för att man är principfast om det gäller hög eller låg hastighet

Nej majoriteten behöver inte alls veta bäst, men det är inte det jag försöker bevisa.
Jag talar om majoriteten utav hur omgivningen ser ut i trafiken, och om det verkligen är värt det att motsätta sig "takten" trafiken körs i.

Om folk hade anpassat sina hastigheter till hur den stora delen utav trafiken rör sig oavsett om det är enligt fartgränserna eller under/över, så hade du minskat på denna typen utav olyckor som skapas.

Det är inget litet problem med för låg hastighet på vägarna, det räcker att du kollar traktorer som är involverade i trafikolyckor på sommaren för att kunna se problem där de faktiskt rapporterar om låg hastighet.
Men det är klart har du en bilist som legat 10-20 km/h över hastigheten så är det ju den som polisen rapporterar om och inte den som låg i 50 km/h på en 70 väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Paragrafryttare är de som inte är flexibla utan endast går efter regelboken oavsett konsekvenserna.
Olyckorna lär inte minska för att man är principfast om det gäller hög eller låg hastighet

Nej majoriteten behöver inte alls veta bäst, men det är inte det jag försöker bevisa.
Jag talar om majoriteten utav hur omgivningen ser ut i trafiken, och om det verkligen är värt det att motsätta sig "takten" trafiken körs i.

Om folk hade anpassat sina hastigheter till hur den stora delen utav trafiken rör sig oavsett om det är enligt fartgränserna eller under/över, så hade du minskat på denna typen utav olyckor som skapas.

Det är inget litet problem med för låg hastighet på vägarna, det räcker att du kollar traktorer som är involverade i trafikolyckor på sommaren för att kunna se problem där de faktiskt rapporterar om låg hastighet.
Men det är klart har du en bilist som legat 10-20 km/h över hastigheten så är det ju den som polisen rapporterar om och inte den som låg i 50 km/h på en 70 väg.

Problemet är inte fordonen som kör "sakta". Det är enbart folk som inte har vett nog för att egentligen få sitta bakom ratten i ett fordon som är problemet.

Sedan så betyder inte hastighetsskyltarna att man måste hålla den hastigheten, bara att man inte får köra fortare än så. Man ska alltid anpassa farten efter omständigheterna.

Varför ska man ligga 10-20 km/h över hastighetsbegränsningen förresten? Du riskerar böter, förbrukar mer bränsle, kommer fram några minuter tidigare...

samt att ökad hastighet innebär större skador vid eventuell krock. Jag kör dagligen förbi flera sträckor som är väldigt otursdrabbade när det gäller viltolyckor, och det är ju nästan ingen som respekterar de skyltarna heller. Vet inte folk vad som händer när en älg landar i vindrutan?

Permalänk
Skrivet av Bassen87:

Paragrafryttare är de som inte är flexibla utan endast går efter regelboken oavsett konsekvenserna.
Olyckorna lär inte minska för att man är principfast om det gäller hög eller låg hastighet

Nej majoriteten behöver inte alls veta bäst, men det är inte det jag försöker bevisa.
Jag talar om majoriteten utav hur omgivningen ser ut i trafiken, och om det verkligen är värt det att motsätta sig "takten" trafiken körs i.

Om folk hade anpassat sina hastigheter till hur den stora delen utav trafiken rör sig oavsett om det är enligt fartgränserna eller under/över, så hade du minskat på denna typen utav olyckor som skapas.

Det är inget litet problem med för låg hastighet på vägarna, det räcker att du kollar traktorer som är involverade i trafikolyckor på sommaren för att kunna se problem där de faktiskt rapporterar om låg hastighet.
Men det är klart har du en bilist som legat 10-20 km/h över hastigheten så är det ju den som polisen rapporterar om och inte den som låg i 50 km/h på en 70 väg.

Men fortfarande, vad skall du säga till polisen om de tar dig för att du kört 120km på 90-väg? Frågar du dig själv om det är värt det? Sen är det inte säkert att din försäkring gäller om du orsakar en olycka för att du kört för fort. När polisen sen kommer till olycksplatsen så får garanterat ditt försäkringsbolag reda på detta, speciellt om det är en allvarlig olycka. Kör du in i en annan bil bakifrån så är det du som vållat olyckan då du är skyldig enligt lag att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande bil.

Jag och många andra här har förstått att det du vill säga är att en bil som kör i 90km om alla andra kör i 120km kan vara en orsak till att en olycka sker; absolut men problemet är bara att du tycks vilja använda det som en ursäkt för att rättfärdiga att köra 120km där 90km är den högst tillåtna hastigheten och det är det jag inte köper.

I ett tidigare inlägg (lördag den 22 april kl 11:58) till mig har du skrivit:

"Så medans du fortsätter och kanske utsätter andra bilister för fara när du håller dig under eller exakt på hastigheten för att lagen säger så, så kommer jag att fortsätta följa den takten som trafiken kör i."

Här skriver du ju rent ut att du tänker följa den takten som trafiken kör i, med andra ord så försöker du rättfärdiga att köra 120km på 90-väg om nu trafikrytmen är 120km. Då är det ju inte så att du bara vill förklara att de som kör 90km på 90-väg kan vara orsaken till olyckor gentemot de som kör i 120 på samma sträcka, utan snarare vill använda det som argument för att det skulle vara ok att köra 120km på 90-väg vilket det inte alls är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Paragrafryttare är de som inte är flexibla utan endast går efter regelboken oavsett konsekvenserna.
Olyckorna lär inte minska för att man är principfast om det gäller hög eller låg hastighet

Nej majoriteten behöver inte alls veta bäst, men det är inte det jag försöker bevisa.
Jag talar om majoriteten utav hur omgivningen ser ut i trafiken, och om det verkligen är värt det att motsätta sig "takten" trafiken körs i.

Om folk hade anpassat sina hastigheter till hur den stora delen utav trafiken rör sig oavsett om det är enligt fartgränserna eller under/över, så hade du minskat på denna typen utav olyckor som skapas.

Du tycks inte förstå att man inte skall vara tvungen att bryta mot lagen bara för att en del förare är så omogna att de inte kan hantera att den som kör före inte "anpassar" sin hastighet till vad bakomliggande vill. Har du ens körkort? Eller är det rykande färskt? Om inte så förstår jag att nollvisionen (om man undantar självmord i trafiken) är onåbar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de värsta är de som ska "leka polis" utan att vara det.
De som "Jag ska lära den ..."
Eller "Jag ska minsann visa den ..."
etc.

Om de ser någon som gör ett fel ska de bli upprörda och kontra med att göra värre fel själva.

Om någon vill köra om mig så får de väl göra det. Skit samma om jag ligger under hastigheten, håller skyltad hastighet eller redan ligger +10km/h själv. Om någon vill om behöver jag inte anstränga mig för att försvåra omkörningen.
Ibland har det hänt att när någon går ut för att köra om så har jag saktat ner.
Ska någon om så måste de hålla högre hastighet än mig, det kan ske genom att de ökar hastigheten eller att jag minskar eller en kombination. Om jag minskar hastigheten så kan de komma om snabbare utan att behöva gasa på lika mycket vilket kan innebära att det blir en säkrare omkörning för den andra.
Jag har ingen skadeglädje i att utsätta mina med/mot-trafikanter för fara.

Sen visst har det funnits situationer när jag tyckt att någon kört olämpligt fort i förhållande till plats eller andra omständigheter.
Men det är inte min uppgift att ta lagen i egna händer och straffa andra efter någon godtycklig måttstock som jag själv hittar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palestrina:

Jag och många andra här har förstått att det du vill säga är att en bil som kör i 90km om alla andra kör i 120km kan vara en orsak till att en olycka sker; absolut men problemet är bara att du tycks vilja använda det som en ursäkt för att rättfärdiga att köra 120km där 90km är den högst tillåtna hastigheten och det är det jag inte köper.

Jag har aldrig försökt få använda det som en ursäkt för att köra fortare.
Jag kommer fortsätta att anpassa min hastighet efter hastigheten i trafiken, högre som lägre då jag anser att det är det säkraste valet man kan göra.
Och om polisen nu stannar mig kommer jag inte använda det som någon ursäkt om det är det ni tror.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dunde:

Sålänge polisen svarar när man rapporterar om pågående bilstöld "att vi inte har någon enhet tillgänglig just nu..." eller att t.ex. våra folkvalda politiker "inte har någon klar minnesbild" i KU förhör så hade jag inte haft några problem att "jag inte minns" vem jag lånat ut bilen till.

Håller med dig. Sätta dit folk är fan nedrigt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Polisen och åklagarmyndigheten är inte inkompetenta, så vill man inte säga vem man lånat ut bilen till så kan Polisen välja att kräva att bilens ägare betalar boten, alternativt kan åklagarmyndigheten välja att låta domstolen avgöra ägarens skyldighet i och med att han lånat ut bilen.

Vad de antagligen annars skulle gjort var simpelt att matcha förarens ansikte mot folkbokföringens databaser och komma fram till förarens identitet och därefter kallat in den personen på förhör då de antagligen inte bara skulle skickat boten till den individen efter positiv identifikation från databasen. Dock per vad jag minns läst då och då historiskt sett så skulle polisen nog låta ägaren ta boten eftersom han vägrat identifiera föraren för polisen, och att säga "jag lånade ut bilen till en främling" skulle de inte vara dumma nog att luras för.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Hej sweclockers, har en fråga jag har funderat lite på ett tag. Detta är bara rent hypotetiskt och inget jag har råkat ut för.

Om jag lånar min polares bil och blir tagen av en fartkamera, vem är det då som betalar bötern? Jag antar att böterna skickas till honom, men har hört att han kan säga att det inte var han som körde. Men att i sin tur inte behöver uppge att det var jag som körde, stämmer detta? Eller är det bara en myt?

Finns en del bilar som har målvakter som individ. Fanns en bil som alltid hade några nya böter hos en polare i Kortedala. Sedan så är din fråga intressant då det utomlands, på sina ställen, ägaren till bilen som är betalningsansvarig och därför har Hertz Sixt etcetc skrivit i sina kontrakt att man får stå för hela kostnaden om man gör något som strider mot lagen. 'typ'.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Alltid den som är föraren som betala boten, inget annat. Varför tror du dom tar foto framifrån? för att dom vill se ansiktet + regnummret

Däremot har du ingen skyldighet att identifiera föraren om kameran inte är säker vem som körde, dock kan ägaren av bilen få en förfrågan om vem som körde bilen vid tillfället bilden togs, men du behöver inte säga vem det är. då det inte finns någon lag på det. DU KAN ALDRIG BLI TVINGAD ATT BETALA EN BOT. OM DOM INTE ÄR 100% SÄKRA.

EDIT. tvillingar har en fördel dock. har 2 bröder som dom tagit bild på med fartkamera. och ingen av dom har fått betala. då dom inte kan bevisa vem som körde. då la dom ner allt

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Vad de antagligen annars skulle gjort var simpelt att matcha förarens ansikte mot folkbokföringens databaser och komma fram till förarens identitet och därefter kallat in den personen på förhör då de antagligen inte bara skulle skickat boten till den individen efter positiv identifikation från databasen. Dock per vad jag minns läst då och då historiskt sett så skulle polisen nog låta ägaren ta boten eftersom han vägrat identifiera föraren för polisen, och att säga "jag lånade ut bilen till en främling" skulle de inte vara dumma nog att luras för.

What. Vad lever du i för land som har databaser på människors ansikten och en polis som lägger resurser på detta? I Sverige så finns det inga bilder i folkbokföringsdatabasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det heter boten. Vem får betala boten.

Tror han skulle skriva böter. Annars har du rätt

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

@lowngcawt: Polisen och åklagarmyndigheten är inte inkompetenta, så vill man inte säga vem man lånat ut bilen till så kan Polisen välja att kräva att bilens ägare betalar boten, alternativt kan åklagarmyndigheten välja att låta domstolen avgöra ägarens skyldighet i och med att han lånat ut bilen.

Nej, det kan inte polisen kräva, inte heller åklagarmyndighet eller domstol. boten är bunden till person och inte bil,punk slut.

Skrivet av john2376:

Vad de antagligen annars skulle gjort var simpelt att matcha förarens ansikte mot folkbokföringens databaser och komma fram till förarens identitet och därefter kallat in den personen på förhör då de antagligen inte bara skulle skickat boten till den individen efter positiv identifikation från databasen. Dock per vad jag minns läst då och då historiskt sett så skulle polisen nog låta ägaren ta boten eftersom han vägrat identifiera föraren för polisen, och att säga "jag lånade ut bilen till en främling" skulle de inte vara dumma nog att luras för.

Så funkar det inte heller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

De är alltid föraren som får betala, de kör ansiktet genom körkorts register, får de inga träffar, eller bildkvaliteten på föraren är för dålig så rivs fortkörningsböter, de gäller även om du har motorcykel hjälm med svart visir i bilen så kan de inte verifiera föraren, också varför motorcykelförare sällan får böterna från fartkameror då ansiktet döljs under visir.

Drar du ner solskyddet också döljer större delen av ansiktet under solskyddet så kan de inte få en träff heller mot körkortsregistret och därmed rivs böterna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

@lowngcawt: Polisen och åklagarmyndigheten är inte inkompetenta, så vill man inte säga vem man lånat ut bilen till så kan Polisen välja att kräva att bilens ägare betalar boten, alternativt kan åklagarmyndigheten välja att låta domstolen avgöra ägarens skyldighet i och med att han lånat ut bilen.

Vad de antagligen annars skulle gjort var simpelt att matcha förarens ansikte mot folkbokföringens databaser och komma fram till förarens identitet och därefter kallat in den personen på förhör då de antagligen inte bara skulle skickat boten till den individen efter positiv identifikation från databasen. Dock per vad jag minns läst då och då historiskt sett så skulle polisen nog låta ägaren ta boten eftersom han vägrat identifiera föraren för polisen, och att säga "jag lånade ut bilen till en främling" skulle de inte vara dumma nog att luras för.

Haha vem har tutat i dig detta? Det finns inte en enda mening i ditt inlägg med korrekt information.

Man kan aldrig straffa en person som inte begått ett brott (alltså att skicka boten till ägaren, om man inte kan visa att ägaren körde). Vidare så finns det ingen angivelseplikt i Sverige, så man är inte heller skyldig att berätta för polisen vem man lånat ut bilen till. Ägaren kan alltså inte bli straffad för något, så länge inte ägaren var det som körde.

Sedan finns det inga stora fina databaser polisen kan köra en bild igenom för matchning. Dock kan man göra tvärt om, man kan med hjälp av personuppgifter plocka fram bilder från körkort och pass etc. Med denna metod kan polisen manuellt kolla av personer i ägarens omedelbara närhet (barn, släktningar, etc.). Men det finns alltså inga flashiga automatiserade program som du ser i Hollywood-filmerna.

Permalänk
Medlem

Skriv okändförare så lägger dom ner fallet.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Skrotnisse92:

What. Vad lever du i för land som har databaser på människors ansikten och en polis som lägger resurser på detta? I Sverige så finns det inga bilder i folkbokföringsdatabasen.

När kollade du på ditt körkort senast? Föreställer du dig verkligen att fotona från hastighetskameror inte matchas mot bilden på ditt körkort?

Sen är det upp till polisen att bevisa vem som har kört, inte tvärtom. Det enda man behöver göra är att neka om man känner att man inte kört. Eller minns. Det de normalt gör är att skicka ut böter när de är mer eller mindre säkra på att det är vederbörande som kört, har en vän som drog ut och försökte få ett foto skickat till sig till ett julkort, iklädd tomtedräkt, lösskägg och luva, men den bilden fick han aldrig hem, trots att bild togs.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.