Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

För er som blir sugna på att bygga en retroburk
Här får ni ett fett tips som underlättar enormt med att föra över filer från internet till den gamla burken.

köp ett sådant här nätverkskort. tryck in det i retroburken
http://www.ebay.com/itm/142146319164?_trksid=p2060353.m2749.l....

drivrutiner
https://driverscollection.com/?file_cid=4191797850922824ada68....

installera vmware på eran primära dator.
Virtualisera win xp. Alltså du skapar en virtell dator med wmware. Sedan installerar du winXp på den.

Tanka hem allt ni behöver och kopiera över till winxp installationen. Dela ut det ni behöver få över till win98 i winXp installationen. Fullständing utdelning. Din sharekatalog i winxp måste vara fullständigt utdelad. Då winxp inte kommer år win10. Men det funkar tvärtom. Win10 kommer år winXp. Så du kopierar filer från win10datorn till winxp datorn.

Win 98 ser winxp i nätverket. Win10 ser winXp i nätverket.

Så Du letar upp det du behöver online med din moderna maskin. Tankar hem det. Sedan kopierar du över datan från den moderna maskinen till den virtuella winxp installationen. Sedan kopierar du via nätverket allt du behöver från winXp till 98.

Låter kanske lite krångligt, men det är det inte. Du behöver bara bränna ut en skiva en gång, och det är drivrutinerna till nätverskortet.

Nu kan ni sitta i lugn och på erar moderna win10 burk, grotta in er på ebay, leta delar, leta drivrutiner. Köpa delar, tanka hem drivisar. Sedan bygger ni eran dator, och kör över filerna på ett enkelt sett.

Jag skall så småningom lägga upp en torrent eller liknande på Bra att ha gratis program som är ett måste till win98.
Jag kan säga det att det var INTE lätt att hitta tex ett winrar som är 20 år gammalt osv

Finns en del nätverkskort från 3Com t.ex. som funkar out of the box i Windows 98, kan jag rekommendera. T.ex. 3Com 3C905-TX. Hittade ett sånt på Byring & Bråte häromåret

Angående filöverföring har jag lyckats dela ut en mapp i Windows 98 som jag kommer åt via Windows 10.
(Det kan bero på att jag kör unofficial service pack 3 till W98, har inte testat utan än.)

Men jag brukar använda en samba-utdelning på min Ubuntu-server som jag kommer åt från både Windows 98/Windows 3.11 och Windows 10, sen bara slänger jag in det jag behöver i mappen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saturday_sun:

Finns en del nätverkskort från 3Com t.ex. som funkar out of the box i Windows 98, kan jag rekommendera. T.ex. 3Com 3C905-TX. Hittade ett sånt på Byring & Bråte häromåret

Angående filöverföring har jag lyckats dela ut en mapp i Windows 98 som jag kommer åt via Windows 10.

Men jag brukar använda en samba-utdelning på min Ubuntu-server som jag kommer åt från både Windows 98/Windows 3.11 och Windows 10, sen bara slänger jag in det jag behöver i mappen.

Jag har provat att köra med utbuntu och samba. Fick bara en massa krångel. När jag körde över stora mängder filer så fick jag efter en stund felmedelanden, och filöverföringen gick åt skogen.

Korten som jag rekomenderade finns att köpa splitternya på ebay för ca 30kr st.

Hur fasiken lyckades du köra över filer från win10 till 98:an?????. Tror mig jag har försökt och försökt, gogglat och gogglat utan framgång.
Provat det ena med det anre. Att köra över filer från 10:an till xp är helt smärtfritt, sedan att kopiera från xp till 98:an funkar också helt smärtfritt. Men det kräver ju lite förarbete. Max en timme. Installera wmvare, sedan xp. Sedan köra över filer från 10 till Xp.

Permalänk
Medlem

@necrodude:

Trevligt med så billiga kort. Tänkte mer på retroaspekten med begagnade kort. Men just den detaljen är ju inte så knusslig.
D-Link har också en del kort som är lätta att få att funka i Windows 98.

Jag har min samba-share primärt för backup med filhistorik i Windows, men har några mappar med bilder, videor, en del gammeldags "warez" och annat, funkar perfekt sedan en del år tillbaka. Blev förvånad över hur väl det funkade i Windows 3.11, var bara att ansluta nätverksenhet till en av mapparna.

Lägg till "Fil- och skrivardelning för Microsoft Network" i Windows 98, under Nätverk - Lägg till - Tjänster.
Jag har även "Klient för Microsoft-nätverk" installerat. Har endast TCP/IP installerat i övrigt.
Sen delar du ut en mapp i Windows 98 och ger t.ex. fullständig behörighet. Ja du vet hur.
Se till så att båda maskinerna tillhör WORKGROUP eller ARBETSGRUPP eller vad nu det kan heta.
Sen ska du kunna se din Windows 98-dator i Nätverk i Windows 10. Dubbelklicka och där finns mappen.

I Windows 10 har jag också "Klient för Microsoft-nätverk" och "Fil- och skrivardelning för Microsoft-nätverk".
Du hittar de inställningarna i kontrollpanelen.

Jag har dock inte lyckats med att dela ut en mapp i Windows 10 så att den kan öppnas i Windows 98, bara ser att den finns där.
Som sagt, att det funkar kan bero på att jag har uppdaterat Windows 98.

Kan skicka en videosnutt på det om du vill ha bevis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

@saturday_sun: Jag har provat det du beskrev exakt likadant utan framgång.
Skumt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@saturday_sun: Jag har provat det du beskrev exakt likadant utan framgång.
Skumt...

När jag googlar får jag bekräftat att det funkar att dela ut (skriva/läsa) från Windows 98 till nyare versioner av Windows, men det funkar inte att dela ut från nya versioner av Windows så att Windows 98 kan komma åt. Så testa lite så kanske du löser det. Men annars har du ju ett bra sätt.

Vi får snacka om det på LAN:et helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast
Permalänk

@Dual-Tjur: Använder samma Winamp än idag! Och Spotify oxå, men Winamp i det där utförandet tycker jag fortfarande är överlägset den bästa mp3-spelaren. Och den gör ett hyfsat jobb som modul-spelare oxå!

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

Bästa jag sett/läst på länge. "Winamp, It really whips the Llama's ass!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte provat det själv men redan Windows 95 (och OSR2) går att få kompatibel med USB-enheter. En USB-enhet borde gå att flytta filer med. Förutsatt att systemet i fråga har USB-portar då.

Permalänk
Medlem

äkta retro är för mig dos 6.22 + windows 3.11 for worksgroup det var tider

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Haha fyfan va fett! Å Astral Projection i bakgrunden oxå! Så rätt!

Såklart!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Underbart! Gillar alla retro-galleri som har kommit på senare tid!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt härligt galleri, och nog blir man sugen på något liknande. Saknar själv ett fungerande retro-system, försökte senast i början av året få ihop ett system men ont om tid samt krånglande komponenter satte tyvärr stopp.

Joyrides gallerier är som vanligt i en klass för sig bör väl tilläggas.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ser riktigt kul ut. Och med lite tidsenlig Astral Projection - Dancing Galaxy dessutom
https://www.youtube.com/watch?v=zOjjnIPwd7c

Vi är 4-5 pers som LANar strategispelet Tzar - The Burden of the Crown (från 1999) några gånger per år.

Tack! Ja såklart hederliga Astral Projection får alltid vara med Lyssnar mycket på den musiken fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Riktigt fint måste jag säga, får så otroligt mycket flashbacks när jag bara tittar på det.

UT, CS, Sven-Coop, Serious Sam, Quake 1,2,3, Starcraft, Dungeon Siege, WBC, några utav dom spel man spelade mycket under LANet.

Tack för nostalgitrippen.

Tack själv för kommentaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Vilka minnen som dyker upp så man börjar gråta.

C&C, DOOM, Duke Nukem warcraft 2 Diablo Cyber Dogs m.m

Ett starkt minne som sitter i är när Red Alert kom och skulle kopiera det ca 70mb på 1,36 mb disketter så det blev en jävla massa disketter och som vi alla vet hur pålitliga dessa är så blev några fel på vissa disketter.
Det var lagomt kul efter 40 disketter så ERROR och då var det bara börja om.

Det tog kort och gott en full dag.

Skickades från m.sweclockers.com

De e kärlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Haha fyfan va fett! Å Astral Projection i bakgrunden oxå! Så rätt!

Hehe självklart Astral!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Nostalgi. Känns nästan vemodigt. Känns tråkigt att de datorer jag en gång älskade troligen hamnat på soptippen för länge sedan. Hade jag bara haft råd och plats så hade allt varit kvar. Ibland vill man kunna pausa tiden. Var något speciellt med första 486:an och första Celeron 300. Allt som hänt efteråt känns bara som ett dunkel. För någon månad sedan spelade jag på en riktig Amiga (ingen sketen emulator) och jag blev som ett barn på nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

äkta retro är för mig dos 6.22 + windows 3.11 for worksgroup det var tider

Då kanske den här faller mer i smaken?? Dock kör jag DOS 6.20 på den
286 DOSgamer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pytonOrm:

äkta retro är för mig dos 6.22 + windows 3.11 for worksgroup det var tider

Beror ju mycket på vad man vill åt med, PC som spelplattform började bli riktigt bra i och med Windows 95 och framåt och var ju då många av oss kom in på PC-spåret.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Ska plocka ihop min egen retro dator någon dag, minns inte vad som är i den.
Ni kanske uppskattar denna video: https://youtu.be/nLy_jEbuY-U

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt se ett ASUS P2B halvvägs in i filmen, kändes rätt bekant
Skön tillställning

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Imponerande i sig att ni hade så pass många gamla datorer att lira på med tillhörande tjockskärmar.
Det äldsta i PC-väg jag kan skaka fram som jag äger själv är en P4 med tillhörande 19" multisync monitor.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Grymt rolig idé!

Jag blir nästan sugen på att slänga ihop en retro-burk å joina..
Är dock rädd för att man glömt alla problem man hade

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg Dreamhack 1998 då Windows-burkarna gick på knäna om man pingade dem lite samtidigt som de spelade MP3:or Speciellt då MP3:or ofta spelades direkt från CD-ROM på slöa IDE-gränssnitt.

Själv körde jag Amiga 4000 med TVPaint och Wacom-platta och kom på 9:e plats med mitt bidrag i grafiktävlingen:
https://demozoo.org/graphics/39252/

Var nog ganska ensam om att faktiskt göra grafiken på själva partyt! Det var tider det!

Funderar för övrigt att göra om just den bilden nu nära 20 år senare och se vad jag kan åstadkomma idag

Permalänk
Medlem

Alltså... det krävs dedikation för att släpa med sig CRT-skärmar nuförtiden. Respekt.

Skrivet av Dual-Tjur:

Fick nästan ett krampanfall(värre än skrattanfall) när jag såg WINAMP 3 Orginal.

http://oi63.tinypic.com/8xqvd1.jpg

VAD FAN !!! DETTA HAR JAG PÅ MIN DATOR SPELANDES JUST NU
Tack för detta skratt! HAHHAHAAHHAH
Musiken som jag spelar just nu är är också från listan där en del av 90 talets album finns.

Min första dator var en Compaq P75 Mhz 3.11 med Win95 som jag kunde beställa sen på skiva.
För lite ram och för lite Mhz blev 95:an för seg av att användas.
DÅ LÄRDE JAG MIG OCKSÅ ATT ÖVERKLOCKA.
modertkorets ett pin-byte....och....den var på 90Mhz..liksom min kompis dyrare compaq var.

Men processorn var passivt kylld!!!! Så min saga med fläktar började även där.
Månne är det därför jag vill inte höra fanskapet längre?????
max 700varv/min är max vad jag tål idag tror jag

Får jag lov?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Fy fan vad härligt att se! Blir alldeles varm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Alltså... det krävs dedikation för att släpa med sig CRT-skärmar nuförtiden. Respekt.
Får jag lov?
http://www.youtube.com/watch?v=Lgs9QUtWc3M

Hahaha, tack. Den där låten har jag nog aldrig vetat vad den heter. Blast from the past. Och allmänt angenämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Aw man, där hade man velat vara med.

Gamla tapeter, trångt på borden och Pringles. Vilka minnen! Bara Jolt och Totala som saknas!

Håller med... LAN på 90-talet utan Jolt Cola = fake

Total Annihilation spelar jag än idag dock, fungerar så länge man tar senaste patch mm, men finns också på Steam. Och med dagens 1920x1080 är det ffs högupplöslig grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Vilka minnen som dyker upp så man börjar gråta.

C&C, DOOM, Duke Nukem warcraft 2 Diablo Cyber Dogs m.m

Ett starkt minne som sitter i är när Red Alert kom och skulle kopiera det ca 70mb på 1,36 mb disketter så det blev en jävla massa disketter och som vi alla vet hur pålitliga dessa är så blev några fel på vissa disketter.
Det var lagomt kul efter 40 disketter så ERROR och då var det bara börja om.

Det tog kort och gott en full dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa var helt klart WIn 98 som behövde drivrutinen för CD-spelaren.... sätt i Windows 98 skivan. Liksom.. "eeh, har nån en Win 98 skiva?... och en diskett jag kan omformatera till 1.7MB format?"

Jag hade lyx dock... hade CD-brännare (2x) satans tidigt.